Cavia's buiten houden.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

xROMY

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 19:31

Ja maar bij jou hebben ze schuilplekken, bij ons hebben we verticaal een plank tegen het tralies aangezet voor als het onverwachts slecht weer zou worden. Maar als een kat het zou willen pakt hij hem.

Ik vind je verblijf trouwens een mooie leefomgeving voor een caaf.

Jildau

Re: Cavia's buiten houden.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-09 21:15

Ik ben sowieso van plan om het op poten te doen. Verder zal ik hem uit de wind zetten maar erachter zit een hoge heg en aan de zijkant ons tuinhuisje dus ik denk dat het wel meevalt wat betreft wind en kou! Nou wachten tot de laatste kippen dood gaan. :P

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 21:34

Wij hebben ze ook al jaren buitenlopen. Als stal een groot konijnenhok op pootjes. 's Zomers op het gras met een ren er om heen en 's winters onder het afdak zonder ren met extra hooi en stro. De cavia's lopen over een houten plank in en uit; wel hebben we er een paar latjes tegenaan getikt zodat ze ook bij slecht weer goede grip hebben.
Sinds dit jaar hebben we voor het eerst de hele tuin met draad afgezet en mogen onze caafjes de tuin kort houden. :D We denken er over om voor het eerst ook in de winter de loopplank te laten staan. Kijken wat dat geeft.

Onze cavia's zijn gezond en speels. Ze zien er tevreden uit. We hebben er in al die jaren niet één aan een roofdier verloren. Onze poes kruipt zelfs af en toe gezellig mee in het hok. *D

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 21:53

Nou mijn poes vind 2 cavia's bij elkaar reden om uit de buurt te blijven, maar één cavia alleen is wel reden om af en toe een speels tikje uit te delen. Maar ze zal er niet plomp boven op springen of zo.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 22:38

Wauw DD wat een caviaparadijs zeg!

Die van mij komen 's zomers als het mooi maar niet te warm weer is buiten. Ze lopen dan in de ren op het gras. Toen ik ze kreeg waren ze al wat ouder, en ook gewend om altijd binnen te zitten. Ze vinden het heerlijk buiten, maar 's winters buiten begin ik niet aan. Daar moet ook een flink groot hok voor komen, en gezien de leeftijd van de dametjes (zusjes van elkaar) en het feit dat er hierna geen nieuwe knaafjes komen..

Maar volgens mij zijn ze ook best tevreden met lekker buitenscharrelen in de ren als het mooi weer is :)

Afbeelding

Afbeelding
_O- _O- :+:

Lena01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 17:46

Wij gaan fokken met caviaatjes, volgens mij gaan we beginnen met USteddy's. We hebben een zeugje gereserveerd, die nog geboren moet worden }> .

We krijgen ook een buitenhok, en hier komt Airco in, voor in de zomer, en in de winter verzinnen we ook wel wat. Dames binnen zitten in een grote flat, daar zullen de drachtige dames wel inkomen :)

melaniepk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 17:58

Airco ??? :? is dat niet reuzeslecht ? het lijkt me dat ze daar juist ziek van worden :7

En mijn Caaf heeft jaren bij mijn konijn in het hok buiten gezeten, ze hadden een boven en beneden verdieping, altijd goed gevuld met stro voor de warmte :j
Mijn caafje heeft het toch heel wat jaartjes uitgehouden, tot oud en nieuw afgelopen keer, ik had het hokje nog omgezet, maar we denken dat caaf toch een hartaanvalletje gehad heeft :(:) nu zit Ko dus alleen, maar hij lijkt zich ook zonder caaf goed te vermaken.

Wat ik wel mis is het gegil van caafje als ik thuis aan kwam rijden, iedereen moest weten dat ik weer thuis was :D

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 18:53

Ja hier laten ze zich ook goed horen als ik de paarden ga voeren :)

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 09:50

Nog iemand die kan bevestigen dat het prima kan. :j

Ik heb 7 cavia's (allemaal afdankertjes van anderen >;) ) buiten in een hok waarin ze op de eerste verdieping wonen en via een trapje naar beneden kunnen, naar buiten en onder het hok. Ze wonen samen met 2 flinke konijnen die in de winter als verwarming fungeren :D . Als het echt koud is zitten ze met z'n allen lekker tegen elkaar aan en om de beurt liggen ze bovenop zo'n warm konijn :D . Ze staan wind- en tochtvrij en het hok is in de winter volledig afsluitbaar. Ze krijgen 's winters ook een dik pak strooisel en er staan diverse kratjes (met gat) waaronder ze met z'n allen kunnen zitten.
In de winter krijgen ze wel véél meer eten dan in de zomer, warm houden kost immers veel energie.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 10:22

Airco zou ik ook niet heel snel doen. Ik word daar zelf al snel verkouden van, laatst nog twee weken met keelpijn rondgelopen doordat ik twee uur in een trein met airco had gezeten.
Zou er dan eerder voor zorgen dat ze het gewoon niet te warm krijgen, maar airco zou ik echt niet doe.

kavama

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 10:27

Dubbeldun, jij hebt het er gaaf uitzien zeg !!

Zoiets zou ik ook wel leuk vinden.

Als er nog meer mensen zijn met foto's is dat wel gaaf.

kavama

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 10:28

Trouwens nog een vraagje, bij cavia's hoef je de boel denk ik niet te beschermen te graven in de grond, of wel ??

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 10:29

Klopt, dat is ook de reden dat ik voor cavia's gekozen heb en niet voor konijnen.
Ze klimmen niet/zelden en graven zeker niet :D

KDS

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 10:43

Ik had nog een vraagje die nog niet is beantwoord (ben met eenzelfde project bezig)... laten jullie je cavia's allemaal enten?
Mijn konijn kreeg altijd... nuja iets met een hele fancy naam... tegen iets met net zo'n fancy naam. Moeten de cavia's nog ergens tegen beschermd worden en kan je ze gewoon als ze gewend zijn binnen te zitten ineens naar buiten doen (het weer is nu wel oke dus het is niet zo'n grote schok toch?)

bedankt!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 10:55

Ik heb ze nooit laten enten want er komen geen andere cavia's in de buurt.
Als je van binnen- naar buiten overstapt zou ik idd wel lekker weer uitzoeken (niet te heet, te koud of te nat).

KDS

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 11:02

oke dankjewel, ga zo dadelijk beginnen aan het hok verbouwen en dan eens even uitzoeken wanneer het een beetje redelijk blijft en dan mogen zij ook lekker van de buitenlucht genieten :D