Jong konijn, voeding?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

sunny_l0ve

Re: Jong konijn, voeding?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 09:44

Oke, sorry dan had ik je verkeerd begrepen. Ik dacht dus dat je het over het algemeen had voor konijnen. Heb ik ook weer wat bijgeleerd, ik wist niet dat konijnen geen bix mochten.

NatassJa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-09 11:28

Je hoort inderdaad veel verschillende verhalen!
Tot nu toe geniet hij heerlijk van zn blaadje witlof per dag.
Vanmiddag ga ik even voor biks kijken.

Ik zal vanavond de foto's proberen erop te zetten. We hebben even een "leen" computer omdat die andere gecrashed is. Helaas zitten er niet genoeg USB dingetjes op.
Maar ga het proberen vanavond. Weet zeker dat jullie mn knapperd ook leuk vinden hahaha. (Moet haast wel ;) )

InezFlip

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 12:02

Wat ik wel een beetje dom vind is dat de meeste mensen zeggen geen hem nou geen groenvoer en je doet het toch. De darmpjes van een konijn zijn heel gevoelig!

Diane65

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 12:06

Dat hoeft totaal geen probleem te zijn, als je het maar met beleid doet. Dus met kleine stukjes leren eten. Dat wordt in dit topic dus door de ervaren konijnenmensen aangegeven. Groenvoer hoeft geen probleem te zijn, MITS je erg weinig (postzegeltjes) voert en kijkt hoe het diertje daarop reageert.
Mijn jonge dieren eten groenvoer mee met de moeder vanaf een leeftijd van 3/4 weken en de fleskonijntjes krijgen van mij ook groenvoer vanaf die leeftijd, maar wel heel beperkt en weinig. En tot nu toe (fok nu zes jaar konijnen) gaat dat dus heel goed.

Manou

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 12:10

Ik heb juist van zeer ervaren fokkers de adviezen gelezen om juist wel jong groenvoer te geven. Zoals ook Faniek schrijft. Groenvoer is veel natuurlijker dan biks, je moet het alleen wel op de goede manier doen.

InezFlip

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 12:14

Mijn konijnen zijn daar veel te goevoelig voor en zouden direcht diaree krijgen op die leeftijd.

jamejozie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 13:44

het ligt er gewoon aan wat het jonge konijn gewend is. heeft hij wel altijd groen kunnen eten omdat moeder dat ook kreeg, dan zijn ze er wel aan gewend, heb je een konijn uit een dierenspeciaalzaak dan zou ik het echt afraden tot minimaal 12 weken. ik heb er al meerdere jonge konijntjes aan onderdoor zien gaan doordat ze te vroeg en te veel groenvoer kregen.
Ze kunnen idd gemengd konijnenvoer/biks diaree krijgen, daarom blijf ik bij mijn vorige standpunt, de afbeelding is duidelijk dit is echt super goed voer, zeker voor jonge konijnen, voor het ontwikkelen van de darmflora en voor het aansterken van zieke of oudere konijnen, (zelfs aangeraden door meerdere dierenartsen)

als je toch groenvoer wilt geven kijk dan uit met koolsoorten en begin met iets van een wortel, dat is voor een konijn het veilligste groenvoer

Diane65

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 13:44

Het heeft voordelen om je konijnen groenvoer te laten eten. Mochten ze bijvoorbeeld last krijgen van darmimmobiliteit of gas, dan kun je ze peterselie of kleine beetjes appel voeren om de darmen weer aan het werk te zetten.

sunny_l0ve

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 14:09

Ik vind het eigenlijk wel raar dat veel jonge konijnen zo gevoelig zijn voor groenvoer, terwijl dat het enige ong. is wat ze in het wild eten. Kan iemand mij dit uitleggen? Ben ik wel benieuwd naar hoe dat zit.

InezFlip

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 15:24

@Jamejozie: Ik heb geen evaring met dat voer maar het lijkt mij idd ook goed voer. De dierenarts waar ik heen ga gebruikt het ook.

@Sunny_love: Wilde konijnen en tamme konijnen zijn niet hetzelfde.

Pistasche

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 15:30

Wij voeren Beaphar care + al vanaf jongs af aan, ze doen het er prima op en het voer ziet er ook prima uit. Mag ook wel voor die prijs :+

Als extra krijgen ze maïs, wortel, appel, sla, brood en natuurlijk hooi.

Manou

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 17:04

sunny_l0ve schreef:
Ik vind het eigenlijk wel raar dat veel jonge konijnen zo gevoelig zijn voor groenvoer, terwijl dat het enige ong. is wat ze in het wild eten. Kan iemand mij dit uitleggen? Ben ik wel benieuwd naar hoe dat zit.

Zeker bij jonge dieren speelt stress een grote rol, verhuizen, ontbreken van de nestgenootjes en als ze dan ook nog te jong zijn is dat gigantisch stressvol. En bij dierenwinkels zijn ze vaak te jong, er worden veel dieren voor ze 8 weken oud zijn al verkocht. Bij dieren in deze leeftijd steekt dan coccidiose ook vaak de kop op, een eencellige parasiet waar ze op deze leeftijd nog geen weerstand tegen hebben en ernstige diarree kan veroorzaken.
En als je in deze omstandigheden ze dan iets gaat geven wat ze niet gewend zijn kan dat mis gaan.

NatassJa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-09 21:16

Toen ik mn beestje kocht, zat hij ook al aan de groenvoer! Dus ik dacht, waarom niet als hij het toch al heeft gehad?
Doordat ik veel verschillende verhalen hoorde over wel of niet geven, vroeg ik het hier. Omdat er best veel mensen zijn die er meer verstand van hebben dan "mensen in de omgeving".

Hij was het dus al wel gewend. Het gaat hartstikke goed, nog even vrolijk. Ontlasting nog steeds prima in orde. Drinkt als een tierelier. Rent vrolijk zn rondje hier in huis. Dus geloof dat ik een vrij gezond en gelukkig konijntje heb ;)

Ga nu proberen foto's erop te zetten!

Ohja, hij heeft vanavond ook zn eerste biks geproefd. Naja, geloof dat deze alles vreet wat hij voorgeschoteld krijgt! Hij heeft een eetlepel gekregen en is er lekker van aan het smullen!

Diane65

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 22:26

Hartstikke leuk Natassja, geniet er maar van!!

NatassJa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-09 00:17

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 00:29

Wat een mooi konijntje zeg! Veel plezier ermee.

Persoonlijk geef ik jonge konijnen ook geen groenvoer, alleen biks.
Ze kunnen er echt van aan de schijt gaan en doodgaan.
De eerste 3 maanden zou ik alleen biks geven en daarna voorzichtig beginnen met groenvoer,
maargoed, dat is hoe ik het zou doen. :)

sunny_l0ve

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 11:37

Wat een schatje! Hij is inderdaad erg leuk!

RoosIris

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 11:43

Ik heb ook een jong konijn(3,5 maand). Die krijgt het volgende:

- loopt in een ren en wordt dagelijks verplaatst dus vers gras
- hooi
- een halve wortel. Of ander groenvoer.
- brood.
- stukje roggebrood(niet dagelijks).
- takjes van fruitbomen.

Konijntje was erg mager, dus mest hem een beetje vet(niet extreem uiteraard) tot hij uitgegroeit is en dan minder ik het voer.

Bix krijgen mijn konijnen pas als ze in de winterhokken gaan. Zomers halen ze meer dan voldoende uit gras, hooi groenvoer en brood. 's winters krijgen ze ook takjes. En verder hetzelfde als het zomerrantsoen behalve versgras dan!

Al mijn konijnen doen het hier uitstekend op. Momenteel nog maar 2 konijnen . Maar de gemiddelde leeftijd van mijn konijnen ligt boven de 10 jaar.

NatassJa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-09 23:10

Die van mij was, toen ik hem kocht, vrij stevig!! Dus denk ook dat hij eerder al "meer" voer kreeg..

Hij vind zn biks geweldig!! Hij valt de zak aan, als ik hem eten wil geven.. Hij krijgt nu 2 eetlepels per dag..

Hij is leuk he!! :+: