Dieren sterven gruweldood bij Dierenambulance Hengelo

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Re: Dieren sterven gruweldood bij Dierenambulance Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-09 10:16

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 10:17

Diablo schreef:
Maar er staat dat het dier een minuut ligt te spartelen alvorens het verdoofd is.....

Bij een niet verzwakt dier zal het inderdaad iets langer duren voor deze verdoofd is. Maar men laat gezonde dieren niet (op deze wijze) inslapen.

Ik heb zelf wel eens ratjes moeten laten inslapen en gebruikte daar ether voor, in overleg met de dierenarts, omdat de reis naar de kliniek vaak veel stress met zich meebracht en zo'n dikke injectienaald ontzettend pijnlijk is in een klein lijfje. De meeste ratjes waren al weg op het moment dat ik het deksel weer op de bak deed..

Meraki

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 10:20

Ongelovelijk..

Trieske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 10:20

of de dieren nu lijden of niet onder deze methode, ze horen gewoon een spuitje bij de dierenarts te krijgen....

jSophiaF

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 10:21

Getver, heb hier geen woorden voor, wordt er misselijk van.

Nee dan mag je geen dierenamblulance genoemt worden. En daarbij is er altijd een dierenarts bereikbaar, 24/7.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 10:23

Dat is zeker waar.

Hoe dan ook, sinds mijn echtgenoot en ik 2 jaar terug eens in de krant stonden, en de verslaggeving nu ook weer niet zó realistisch bleek, heb ik weinig vertrouwen meer in journalistiek. 't Lijkt soms meer richting roddelpers te gaan dat serieuze journalistiek en gedegen onderzoekswerk met hoor en wederhoor.
manie schreef:
Alleen de damp boven de ether zorgt al dat je meteen buiten westen bent, ik geloof dus geen spat van dit Telegraaf verhaal!!
Lijkt mij dus ook.
Diablo schreef:
Het schijnt niet alleen de Telegraaf te zijn die het zegt, dus ja....en waar rook is, is vuur.....

Ga voor de gein eens zoeken naar een bepaald nieuwsberichtje in verschillende kranten..... het is verbijsterend hoeveel versies je te lezen krijgt.
Zoals eerder gezegd, mijn lief en ik hebben eens in de krant gestaan, er is welgeteld 1 journalist geweest, die alleen met mijn man sprak, maar op mysterieuze wijze wel citaten van mij had, en het stond in een aantal kranten, en in zo'n 20 bronnen op internet..... de versie van geenstijl.nl was nog de meest realistische :D
Ze nemen het gewoon van elkaar over, hoor.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 08-06-09 10:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 10:24

Chubby schreef:
Diablo schreef:
Maar er staat dat het dier een minuut ligt te spartelen alvorens het verdoofd is.....

Bij een niet verzwakt dier zal het inderdaad iets langer duren voor deze verdoofd is. Maar men laat gezonde dieren niet (op deze wijze) inslapen.

Ik heb zelf wel eens ratjes moeten laten inslapen en gebruikte daar ether voor, in overleg met de dierenarts, omdat de reis naar de kliniek vaak veel stress met zich meebracht en zo'n dikke injectienaald ontzettend pijnlijk is in een klein lijfje. De meeste ratjes waren al weg op het moment dat ik het deksel weer op de bak deed..

Kijk, dat maakt het verhaal alweer heel anders, en dat is dus wat ik bedoel.

zimbabwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 10:28

Ether is eeuwen lang gewoon een narcosemiddel geweest. Als je maar even in contact komt met ether ben je al weg. Als je eenmaal wegbent, maakt het volgens mij niet bijster veel uit waardoor je daarna sterft. Een simpel spuitje bij de dierenarts duurt doorgaans ook even voordat je weg bent, dus of dat nu door een spuitje komt of door etherbedwelming lijkt mij niet zo relevant. En wat ik ervan uit kan maken gebeurd dit voornamelijk bij wild (vogeltje en konijntjes). Een hele hond of kat past volgens mij niet eens in zo'n emmer...Een rake klap zou ik ook niet zo''n probleem vinden, maar de kans dat je eerst drie keer misslaat voordat je een keer echt goed raakt is dan wel wat groter. (ja ik heb ervaring ~~}> )

Ik zie het probleem niet helemaal, maar goed, altijd goed als er nog eens gekeken wordt of er betere alternatieven zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 10:35

*\o/*

Jeeej!!!! Een verstandig en kritisch denkend mens, die zelf ook even nadenkt *\o/*

zimbabwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 10:46

Citaat:
Jeeej!!!! Een verstandig en kritisch denkend mens, die zelf ook even nadenkt

@Yamcha: heb je dit over mij?? Alsjeblieft??? :))

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 10:47

Mijn oma deed hamsters etc. altijd in een pot met deksel erop met een watje gedompeld in ether. Dat is wat anders dan het dier verzuipen in ether, dan kun je net zo goed water gebruiken, is dan wellicht nog humaner.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 11:07

Oké, het is door de krant dus blijkbaar opgeblazen en sensationeel gemaakt, maar ik wilde toch hier dan maar even iets kwijt over de dierenambulances in het algemeen. Ik kén de dierenambulance organisaties onvoldoende goed, maar mijn indruk is het volgend:
Ze doen supergoed werk, maar alles alleen op basis van giften en donaties, de overheid doet, behalve de regelgeving hier aanpassen, erg weinig.
't is uiteindelijk i.m.o. ook een kwestie van geld en de verdeling ervan door keuzes die we maken in het stemhokje. Hoe een land omgaat met zijn dieren zegt i.m.o. ook veel over de mensen die er wónen.
Als er meer geld beschikbaar zou zijn, en een organisatie als een dierenambulance minder afhankelijk is van vrijwilligers en donateurs en sponsors, dan zouden ze goed gekwalificeerd personeel aan kunnen nemen die wellicht wel een dier adequate (laatste) zorg zou mogen en kunnen geven. Als ik op Animal Planet kijk naar de organisaties dáár, dan is dat tig keer profesioneler. Bijvoorbeeld een dierenarts die echt voor hun bereikbaar is in de nacht en overdag.
Let op: ik zeg niet dat de vrijwilligers niet toegewijd zijn aan de dieren en hun best doen om het goed te doen, het is fantastisch dat ze datgene doen waar de overheid nu geen aandacht voor heeft. Er lopen ook vast veel vrijwilligers rond met veel ervaring en kennis, maar als je niks anders voor handen hebt, en te weinig kennis van zaken, dan grijp je naar datgene wat je wél voor handen hebt en doe je wat je collega's ook doen. Tenminste, zo kan dat gaan, denk ik. Bij ons in de regio krijg een cursus dierEHBO en loop je mee met andere. Aan de motivatie van de vrijwilligers zal het liggen denk ik! Maar je het met weinig opleiding al snel alleen doen (samen met een collega, dus je bent met z'n 2).
De organisatie moet dus i.m.o. professioneler worden, dat kost geld wat we met elkaar moeten ophoesten. En dat kan óók door goed te kijken wat een partij in zijn programma verteld over de zorg voor onze dieren en dat mee te nemen in de keuze.
Want de slogan van Sire vind ik nog steeds een mooie: de maatschappij, dat ben je zélf! Als wíj hier met z'n allen wat aan willen doen, dan kán dat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 11:09

vanitymay schreef:
Citaat:
Jeeej!!!! Een verstandig en kritisch denkend mens, die zelf ook even nadenkt

@Yamcha: heb je dit over mij?? Alsjeblieft??? :))

Ja, ik had het over jou. Ik houd erg van kritische geesten.

@ Paars: wijs gesproken.

zimbabwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 11:11

Jeuj!! *\o/* Ik ga hem in mijn profiel zetten..!!

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 11:15

[NM]->[ON]

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 11:25

@ Vanitymay: van mij mag je :D

sunny_l0ve

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 13:13

als ik in hengelo zou wonen dan zou ik de dieren wel op eigen houtje naar de DA brengen. Zeker als die zwaargewond blijkt te zijn!

Hobby

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 19:12

Ik werk zelf bij een dierenarts en wij werken in onze praktijk erg nauw samen met de dierenambulance. Ik moet zeggen dat ik blij ben te lezen dat sommige dierenambulances in ieder geval met een vorm van euthenasie werken. Helaas zijn niet alle praktijken 24/7 bereikbaar en al helemaal niet voor 'vrijwilligerswerk' in het weekend. De ergste zaak die ik tot nu toe heb meegemaakt was een aangereden haas met vier deels geamputeerde en compleet gebroken poten. De dierenamublance heeft een uur rond gereden met het spartelende dier voordat het bij onze praktijk terecht kon. Geen enkele andere dierenarts in de omgeving van de aanrijding (ca. 20 km verderop) wilde naar de praktijk komen voor een euth van een haas. Onze dierenarts stond direct klaar met een euthenasiemiddel, maar dat dier heeft dus een uur verschrikkelijke pijn moeten lijden, omdat geen enkele dierenarts hem wilde helpen en de medewerker van de dierenambulance de haas niet dood kon maken. Hij durfde er niet nog een keer overheen te rijden met zijn auto of een klap in de nek van de haas te geven, omdat hij met een opvallende dierenambulance rondreed en bang was voor de reacties van andere mensen.
Of ether het juiste middel is voor het doden van dieren in nood weet ik niet, al denk ik wel dat de dieren direct bedwelmd raken en er niets meer van merken. Zoals ik al zei, ben ik in ieder geval blij dat deze dieren zo snel mogelijk uit hun lijden worden verlost...

sunny_l0ve

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 19:53

@ hobby: Daar heb je ook gelijk in. Maar het is toch eigenlijk te gek voor woorden dat het zo moet gaan? De gemeente zou meer subsidie moeten geven aan dierenbescherming om zo het personeel scholing te geven zodat ze een dier een normale euthanasieprik kunnen geven en niet zelf nog eens aan mishandeling mee hoeven te doen. En de DA's zouden ook wel eens iets meer mogen meeleven, het lijkt mij dat je als DA een dierenliefhebber bent toch?

zimbabwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 19:57

Ik heb al twee keer een konijn aangereden en durf eerlijk gezegd ook geen nekkies om te draaien, maar heb ze beide keren (allebei echt een compleet platte achterkant en darmpjes eruit) midden op de weg gelegd en nog een keer eroverheen gereden tot ze dood waren. Beetje vreemd misschien maar wel erg doeltreffend! :(:)

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 20:11

Nek omdraaien kan ik prima mee leven, maar wat vind ik dit een vreselijke methode. Als het alleen gaat om verdoven met ether kan ik er ook nog inkomen, maar verzuipen i9n de ether vind ik weer een heel ander verhaal!
Gadver en daar moet je dan geld aan geven..o zo'n goed doel.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 20:16

Ik weet dat je van ether snel buiten westen raakt. Maar als het daarna 2 uur kan duren voordat een dier echt dood is, lijkt mij het niet echt een efficiente manier....

Bij kleine vogels geef ik zelf liever een flinke klap of laat iemand de nek omdraaien. Is ook snel :j
De dierenarts gaf dat vogeltje ook geen spuitje, draaide gewoon de nek om :) Veel sneller en efficienter! Dieren die niet meer te redden zijn bespaar ik het tripje naar de DA, is veel te pijnlijk. Help ze liever zelf een handje.

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 20:22

Volgens mij valt het allemaal wel mee. Dieren zijn inderdaad meteen bewusteloos. Dat ze nog een minuut bewegen dat komt nog door zenuwtrekkingen en zo. Dier maakt het nauwelijks of niet bewust mee. Ik geloof niet eens dat de methode zo slecht is eerlijk gezegd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 20:53

Dat denk ik dus ook, Slimmerik.
De Telegraaf heeft wel vaker tendentieuze berichtgeving.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 20:55

De telegraaf dikt het verhaal altijd graag wat aan, dat trekt lezers :j

(en bedankt mam, dat wij daar een abbo op hebben :( )