circus herman renz....

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

AdnerB

Re: circus herman renz....

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 10:55

een paar weken geleden was circus renz ook in Hoorn,toen hebben dierenactievisten(of iets dergelijks) door heel horen brieven op bomen gehangen dat je er niet heen moest gaan met een link naar de site www.ciruses.com
ik hou er ook niet van..en ga er ook nooit heen,ieder z'n eigen mening :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 10:55

sunny_l0ve schreef:
Ik ben het deels ermee eens, maar sommige dingen ook weer niet. Ik wil absoluut niet alle dierentuinen over 1 kam strijken, wat hier dus wel gebeurd. Vroeger waren de dierentuinen er eigenlijk alleen maar om de mensen te 'entertainen', maar nu zijn ze zich wel degelijk bewust dat ze dieren in hokjes opsluiten. En nu zie je dus ook dat heel veel dierentuinen een zo natuurlijk mogelijke omgeving maken voor de dieren (met uitzonderingen erbij).
Ik was laatst ook met school bij diergaarde blijdorp, en die zorgen echt goed voor de dieren. Ze zijn ook druk bezig om de verblijven te veranderen voor het welzijn van de dieren en voor het oog van de mensen. De verblijven zijn alsnog zo gemaakt dat de mensen ze nog kunnen zien, maar dat is maar goed ook. Zo kunnen mensen de dieren goed zien, en zo bouwen ze begrip op voor een dier waardoor ze zich meer er voor gaan inzetten. En zo kun je er naar toe werken dat er minder dieren in het wild bedreigd worden.
Dus de dierentuinen die zo'n redenatie hebben, mogen van mij blijven bestaan!

Totaal mee eens "j

laulau85

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 11:14

Voor een gedeelte ben ik het met jullie eens.

Exotische dieren horen niet in een circus thuis. Echter mogen paarden en honden dan wel enz. enz. zo blijft het altijd wel wat. Want dan zou Cavalia ook niet kunnen en Goa etc.
Verder is het echt niet zo dat alle circusmensen hun beesten slecht verzorgen. Ik kende iemand die jaren in vele circussen heeft rondgetrokken en met vele dieren (hoge school dressuur o.a.) heeft gewerkt. Wat ik heb geleerd is dat de mensen in het circus hun dieren JUIST goed verzorgen! Zonder dieren namelijk geen inkomen en die dieren zijn dus hun levensonderhoud. Daar ben je echt wel zuinig op!

Echter vind ik ook dat olifanten, tijgers etc niet in een circus horen maar ik gok dat ze het daar toch nog beter hebben dan de olifanten die in India moeten werken voor mensen.

Zo blijven er altijd haken en ogen aanzitten. Maar één ding is dus zeker. De dieren in het circus worden echt niet altijd slecht behandeld! De meeste circusmensen zijn er heel zuinig en voorzichtig mee. En ja net zoals bij paardeneigenaren... er zitten altijd wel een paar rotte appels tussen maarja dat heb je overal...

sunny_l0ve

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-09 11:29

Ik denk dat het er ook aan ligt wel circus. Zoals wat ik bij dit circus heb gezien, circus herman renz, vond ik niet door de beugel kunnen. En zoiezo vind ik het niks dat die dieren steeds maar weer rond moeten reizen om een paar stomme trucjes te laten zien. En nee, ik vind Cavalia ook niks, ik ben daar 1x geweest en ik vond het ook niet bepaald natuurlijk en alles. Ik ben gewoon heel sceptisch met dit soort dingen en ik geloof er ook niet snel in. Hoe kun je het nou goed met een dier voor hebben als ze steeds de hele wereld rond moeten reizen.
Over de olifanten heb je idd gelijk, die zijn dan beter af als in India, maar dat zijn ook eigenlijk helemaal geen dieren voor in een circus of dierentuin, omdat we er totaal geen ruimte voor hebben in ons kleine kikkerlandje. Dus er zitten wel degelijk dieren tussen die niet daar horen, maar andere dieren zijn meer gedomesticeerd dan de ander.
Maar ik blijf erbij dat het te zot voor woorden is dat die dieren elke keer weer heen en weer moeten reizen om die achterlijke trucjes te laten zien. Dat is toch geen leven?

OomaaikeoO

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 11:42

Ik vind het circus ook echt niks,
Ze waren laatst in heerhugowaard, en was vroeger wel als klein kind geweest, maar wilde wel weer eens heen om te kijken hoe het nu was.
Nou dat was dus ook gelijk de laatste keer,
Het blijft eigenlijk altijd het zelfde, kortdansen, trapeze, paarden rondrennen en op commando stijgeren, olifanten, tijgers, varkend door een hoepeltje springen...

Ik vind het maar niks.
Die olifant stond dan wel lekker buiten enzo, maar was wel ondergesmeerd met glitters etc... nou dat hou ik echt niet van.

Ik hoef er in ieder geval niet meer heen.

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 12:27

Yamcha schreef:
Hmmm vind het ook wat te makkelijk om wel tegen dierentuinen te zijn en niet tegen paarden/honden/katten die immers ook in gevangenschap leven.

Dat vind ik toch wel een wereld van verschil... honden zijn gefokt om binnenshuis te leven, die zouden het niet redden in het wild :n . Daarbij, de meeste paarden worden op een diervriendelijke manier gehouden (weidegang, open stal e.d.) en (de meeste ;) ) paardeneigenaren zijn gek me thun beesten, dta kun je van de circusmensen niet zeggen..

laulau85

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 12:54

Aranel Circusmensen zijn ook echt wel gek van hun beesten! Er zit uitschot tussen maar dat zit er ook bij het paardenvolk!!
En hoe zijn de paarden en honden ooit zo gefokt. Die waren ook van oorsprong wild. Alleen omdat dit al 100en jaren voor ons gedaan is mag het dan wel???
Die tijgers, olifanten etc in een dierentuin hebben toch ook een buitenstuk (de meeste paarden hebben echt niet meer grond) en die kunnen ook echt niet meer in het wild.

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 13:02

Ik ben tegen dierentuinen/circussen en dolfinaria in alle soorten.

Dieren horen in het wild, niet in een verblijf ter groote van een tuin.

sunny_l0ve

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-09 20:48

@ BraveSpots: Dus jij hebt waarschijnlijk ook geen dieren thuis of wel?

Fitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 21:02

Ik denk dat je een onderscheid kunt maken tussen gedomesticeerde en niet gedomesticeerde dieren. Honden en katten hebben ooit zélf het gezelschap van mensen gezocht en zijn van daaruit geevolueerd. Als je een hond of kat alles kan bieden wat die nodig heeft, zal hij/zij bij een mens beter af zijn dan in het wild. Leeuwen, tijgers en olifanten daarentegen zijn veel gelukkiger in het wild. Die zijn ook niet naar mensen toegekomen, die zijn getemd. Daarom is het in mijn ogen wel geoorloofd om sommige dieren te houden en andere niet. Dan heb je ook nog dieren die daar in mijn ogen tussenin zitten zoals paarden en geiten. Als je die uitstekende verzorging kan bieden lijkt het mij niet zo'n probleem om die te houden. Maar om die nou te temmen en er mee rond te gaan reizen in een circus gaat me dan weer te ver. :)

SpiedSkeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 21:17

LauLau85 ik ben het hélemaal met je eens!

Wij hebben regelmatig 'circuslui' in de winkel om voer voor hun beesten te halen. Ik heb ook regelmatig even een praatje met ze gemaakt over hoe ze dat allemaal aanpakken met die dieren en ze zijn zeker wel gek met hun beesten! Niet alleen omdat het hun inkomen is, maar om elke dag met die dieren in de weer te zijn heb je echt wel passie voor je vak nodig.

De situatie zal echt niet ideaal zijn, maar zien we dat niet overal? Mensen met honden en katten die zo ongeloofelijk dik zijn dat ze niet fatsoenlijk meer kunnen lopen en last hebben van hun gewrichten? Paarden die 24 uur per dag in een box staan omdat de eigenaar er even geen tijd voor heeft? Konijnen die bij de kinderboerderij over een hek worden gegooit omdat ze niet meer leuk zijn voor de kids als ze groot zijn?

Die dieren in het circus zijn hun leven gewend. De olifanten van Renz lopen daar al bijna 20 jaar, als ze echt zo slecht verzorgd zouden worden, dan zouden ze daar inmiddels al wel weg zijn geweest! Daarbij, over kunstjes gesproken? Wat denk je van al die paardenmensen die hun paard dag in dag uit dezelfde dressuur oefeningen laten doen? Hun paard dag in dag uit over hoge hindernissen jakkeren? Dat zijn toch ook kunstjes die we ze laten doen omdat wíj daar plezier aan beleven?

Fitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 21:27

SpiedSkeet schreef:
LauLau85 ik ben het hélemaal met je eens!

Wij hebben regelmatig 'circuslui' in de winkel om voer voor hun beesten te halen. Ik heb ook regelmatig even een praatje met ze gemaakt over hoe ze dat allemaal aanpakken met die dieren en ze zijn zeker wel gek met hun beesten! Niet alleen omdat het hun inkomen is, maar om elke dag met die dieren in de weer te zijn heb je echt wel passie voor je vak nodig.

De situatie zal echt niet ideaal zijn, maar zien we dat niet overal? Mensen met honden en katten die zo ongeloofelijk dik zijn dat ze niet fatsoenlijk meer kunnen lopen en last hebben van hun gewrichten? Paarden die 24 uur per dag in een box staan omdat de eigenaar er even geen tijd voor heeft? Konijnen die bij de kinderboerderij over een hek worden gegooit omdat ze niet meer leuk zijn voor de kids als ze groot zijn?

Die dieren in het circus zijn hun leven gewend. De olifanten van Renz lopen daar al bijna 20 jaar, als ze echt zo slecht verzorgd zouden worden, dan zouden ze daar inmiddels al wel weg zijn geweest! Daarbij, over kunstjes gesproken? Wat denk je van al die paardenmensen die hun paard dag in dag uit dezelfde dressuur oefeningen laten doen? Hun paard dag in dag uit over hoge hindernissen jakkeren? Dat zijn toch ook kunstjes die we ze laten doen omdat wíj daar plezier aan beleven?

Dus, omdat iets anders even slecht, of nog slechter is, moet dit toegestaan worden?

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 21:28

sunny_l0ve schreef:
@ BraveSpots: Dus jij hebt waarschijnlijk ook geen dieren thuis of wel?

Geen wilde nee :). Een hond en kat.

SpiedSkeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 21:36

Fitch schreef:
Dus, omdat iets anders even slecht, of nog slechter is, moet dit toegestaan worden?

Ik bedoel hiermee te zeggen, dat je door een incident niet gelijk alles over een kam kunt scheren. Er zijn genoeg situaties te verzinnen waarin de dieren naar mijn idee niet in de ideale situatie verkeren. Dit wil echter niet zeggen dat dit dan ook direct slecht voor ze is!

Goed voor je dieren zijn heeft voor iedereen een andere betekenis. Daarbij vind ik dat sommige mensen (en dan heb ik het niet alleen over dit topic) al snel roepen dat iets 'zielig' is voor die dieren, terwijl ze er zelf niet bij stil staan dat de manier waarop ze zelf met hun dieren om gaan ook niet altijd de goede manier hoeft te zijn.

Het is erg makkelijk om te roepen dat het houden van exotische dieren in gevangenschap zielig is, maar ik denk dat er nog véél meer voorbeelden zijn van dingen die met gedomesticeerde dieren gebeuren die nog veel erger zijn en die dagelijks voorkomen.

laulau85

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 08:44

BraveSpots maar is dit dan een garantie dat ze bij de mens beter af zijn? Doordat ze niet wild zijn?
De mens is ooit hetzelfde begonnen met deze dieren en daar wordt ook niet over geklaagd.

mackkwek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 08:55

laulau85 schreef:
Aranel Circusmensen zijn ook echt wel gek van hun beesten! Er zit uitschot tussen maar dat zit er ook bij het paardenvolk!!
En hoe zijn de paarden en honden ooit zo gefokt. Die waren ook van oorsprong wild. Alleen omdat dit al 100en jaren voor ons gedaan is mag het dan wel???
Die tijgers, olifanten etc in een dierentuin hebben toch ook een buitenstuk (de meeste paarden hebben echt niet meer grond) en die kunnen ook echt niet meer in het wild.

hier even een berichtje van een "circus-mens"zelf.
(waren dierenverzorgers daar)
zowel ik als mijn man hebben jarenlang in het circus gewoond en gewerkt.... en laat dat oa nou net het circus zijn waar het over gaat.

het is voor ons al jaren terug dat we er woonden,maar heb niks dan lof over de mensen daar. paarden etc worden net zo goed op tijd bekapt,ontwormt etc als dat zou moeten.(tis tenslotte toch de broodwinning dus word er extra goed op gelet.)En reken maar dat we ze met liefde verzorgden,.dat gold voor alle dieren.

Wat dat reizen betreft... Hoeveel paarden worden er niet steeds naar concoursen gesleept?Deze paarden staan steeds ergens voro een paar dagen en vaak ook langer(zoals in amsterdam staan ze paar weken)

en ja,... tuurlijk heb je altijd uitzonderingen. Niet alle dieren zijn van het circus zelf,.. sommige act worden ingehuurd en daar zitten inderdaad soms rare mensen tussen.daar kan het circus net zoveel aan doen als de mensen die naar het circus toe gaan.Die zijn net zo schuldig,want o wat genieten ze van die wilde dieren! als niemand het wilde zien werden dat soort acts ook niet ingehuurd.De verzorging van die dieren ligt dan dus bij de eigenaars,.en dat is dus niet altijd het circus.En nogmaals,.. zolang mensen die acts willen blijven zien zullen ze in het circus blijven bestaan,

maar kan je verzekeren dat ik genoeg mensen met dieren heb gezien die er vol liefde mee omgingen en soms zelfs nog beter dan mensen in "the real world"

maar net zoals bij "gewone"mensen heb je er goede en slechte tussen zitten dus is het niet terecht om ze over 1 kam te scheren.

en ja,.ook ik vind het minder dat er bv tijgers in het circus zitten,maar nogmaals,.ook bij "gewone"paardenmensen heb je er wel rotte appels tussen zitten.

enne,.wat die kamelen betreft (aant staartje trekken) weet jij wat er achter zat?niet dat ik het goed praat hoor,.maar weet je wel hoe sterk kamelen zijn en wat ze voor schade kunnen aanrichten als ze boos worden en niet willen luisteren?maar goed,.ik zou persoonlijk ook geen staartje trekken,.dan eerder nog ezeltje prik :+ :D

ps.volgens mij zijn er al meerdere topics hierover geweest ;)

sunny_l0ve

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-09 09:42

@ mackkwek: Dat wist ik niet, dat er ook acts in worden gehuurd. Zo leer ik ook nog eens wat bij! Ik wil ze ook zeker niet over 1 kam scheren, dat absoluut niet mijn bedoeling, maar ik ben gewoon tegen het principe van een circus, net zoals jij zegt met die wilde dieren, daarom wil ik er geen €25 aan uitgeven, ook niet als het minder was.
En tja, met die kamelen, volgens mij kun je dat echt anders aanpakken door gewoon een beetje geduld op te brengen en eerst vertrouwen opbouwen met zo'n dier i.p.v. ze helemaal de stress in te jagen. En daarbij, was het ook gevaarlijk voor die mannen, want stel je voor dat beestje geeft een hens met z'n achterpoot. Daar lig je dan tussen de kamelen... Dus het is gewoon onverantwoord zoals hun er mee omgingen.
Overigens zagen de paarden er inderdaad goed uit, de rest van de dieren heb ik niet gezien. Ik ben gewoon helemaal tegen het reizen met dieren, ik heb dus ook medelijden met de paarden die elk weekend weer op sleeptouw worden meegenomen naar het volgende concours om daar weer een achterlijk trucje te laten zien en een beetje geld te verdienen. Dus het zijn niet alleen de circussen waar ik het niet mee eens ben ;).

mackkwek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 10:14

hai sunnylove

ben blij dat het nu een klein stukje duidelijker is.
de wilde dieren worden meestal ingehuurd in een circus,.meestal zijn alleen de huis-tuin-en keuken-dieren van het circus zelf zoals bv de paarden.

en wat die kamelen betreft,.tja,.. ik ben er niet bijgeweest dus kan er niet over oordelen.
wel weet ik dat ik persoonlijk,kamelen krengen vind en dus ook nooit zelf met ze zou willen werken.
Heb 1 keer gezien dat een man gebeten werd door een kameel(echt gebeten dus,.dus geen waarschuwing) en dan is een kameel net een pitbull. hij houd net zolang vast tot er bekend is wie de sterkste is(soort touwtje trekken dus :+ ) resultaat,..man had gewoon groot stuk uit zijn arm.
maar goed,.dat is dus mijn persoonlijke mening wat betreft kamelen :+

en tuurlijk heb je er in een circus rotte appelen tussen zitten,maar reken maar dat circussen tegenwoordig goed gechecked worden door bv de dierenbescherming etc.(ook al wil dat niet altijd wat zeggen)

ik spreek nu dus alleen uit eigen ervaring en de circussen waarin ik heb gewerkt/meegereisd was alles prima in orde

van buitenlandse circussen ben in persoonlijk minder gecharmeerd.Ben zelf weleens bij een tijger-training geweest en dat ging er daar idd hardhandig aan toe,... maar goed,.. ook dat zijn dus uitzonderingen gelukkig.Helaas is in veel andere landen,er niet zoveel toezicht door de dierenbescherming als hier in ons koude kikkerlandje.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 11:53

Ik ben nog nooit van m'n leven naar het circus geweest. Mijn moeder is er als kind zijnde een keer geweest en vond het zo dieronterend dat ze had besloten dat haar kinderen dat niet hoefden te zien. Ben inmiddels al ruim volwassen, maar heb er ook geen behoefte aan.

sunny_l0ve

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-09 11:54

Oke, had niet verwacht dat kamelen zo kunnen zijn. Ze zien er altijd zo lief en rustig uit. Tja, het was voor mij gewoon een beetje cru om te zien, maar die mannen kwamen al met z'n 2en die wei binnen, wat al heel bedreigend is voor zo'n dier. Het was overigens ook nog een jong kameeltje, hooguit een paar maanden. Dan lijkt het mij juist beter om eerst een beetje een band op te bouwen voordat je er mee gaat werken.
En in de hele dierenwereld, om het maar zo te noemen, zitten er rotte appels tussen. Dat hou je gewoon niet tegen jammer genoeg. Ik ben ook blij dat dierenbescherming er wel iets aan doet in ieder geval, dat is beter dan niets.
Ik ben in ieder geval blij om te horen dat er nog circussen zijn die wel goed voor hun dieren zijn ;) Zoiezo vond ik al dat er bij het circus geeneens zoveel dieren stonden. Normaal hebben ze er toch wel meer buiten staan...

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 12:49

laulau85 schreef:
BraveSpots maar is dit dan een garantie dat ze bij de mens beter af zijn? Doordat ze niet wild zijn?
De mens is ooit hetzelfde begonnen met deze dieren en daar wordt ook niet over geklaagd.

Dus volgens jouw is het doel van een hoop wilde dieren op een kluitje te houden om ze te domisticeren en tam te maken voor de toemomstige generaties :? ?

Juist ja...

Mienky_23

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 12:58

Ben ook tegen circussen.
In de meeste gevallen worden de dieren ernstig mishandeld(tenminste bij de proffesionele-> zie de website van PETA). De meeste dieren zitten het hele jaar(dus ook de winter)in deze kleine kooien in ijskoude schuren. dus geen bewegingsvrijheid. En ook de trainingen en verplaatsingen gaan niet bepaald zachtzinnig. (lees ruw).
Maar laatst was cirus belly bij ons in de stad. Een klein circus, met dieren. de promo tour ging erg diervriendelijk. olifanten geen kettingen om. luisterden erg goed naar de naam en vooral: geen olifantenhaken:D.

Thaliaatjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 13:00

Belly wien werkt samen met solero... en solero is eeecht niet vriendelijk met de dieren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 13:04

Mackwek, bedankt voor je verhaal, geeft een heel stuk duidelijkheid weer :)

Abby_Snow

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 13:16

Vorig jaar was hier ook het circus van Herman renz.
Paarden de hele 3 dagen in boxen... tijgers in kooien(oke logisch maar ze horen thuis in het wild en niet te ijsberen in een hokje) en een olifant in een stukje van 5 bij 5 met schokdraad erom heen :n
De paarden hadden veel te lange hoeven! mischien zouden ze bijna bekapt worden dat weet ik niet ;)
Maar ik ga ook niet weer naar een circus.