Een kat in huis halen!Nieuw

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 13:36

ris schreef:
Als ik dit zo lees moet je echt geen kat nemen.
Je weet er duidelijk niks vanaf!

Volgens mij opent ze een topic om meer informatie te vergaren. ;)

ris schreef:
Ik zie het al voor mehoe dat gaat 1 kitten zielig en alleen een krabpaal van 30 centimeter supermarkt voer en nooit goed opgevoed en met 7 maanden laten deken!

Sla je nu niet een beetje door? :?

ris

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 13:40

Wou jij zegen dat ze verstand heeft van katten dan?
Ze geeft het zelf aan dat ze het niet heeft!
Dus dan moet je daar eest iets aan doen voor je een kat neemt.
Je neemt toch ook geen paard als je niet weet waar de voor en de achterkant zit?

Als er iemand een topic maakt over dat ze graag een paard wil en vraagt wat het kost en of je een paard 2 weken alleen kunt laten en waar je er een vandaan haalt en hou je er voor zorgt reageert iedereen met niet doen en je bent nog niet toe aan een paard.

Maar als iemand een zelfde bericht plaatst over een kat gaat iedereen helpen en vertellen waar je een kat kan haalen!

Jullie doen net of een kat minder waard is dan een paard alsof een kat wel naar een eigenaar kan die er niks van weet.
Dus ik vindt dit erg verontrustend iemand die niks weet van paarden en een paard wil wordt uitgekafferd en durft vervolgens niet meer op bokt te komen terwijl iemand die precies een zelfde bericht typt over een kat wordt geholpen.

Ofwel van jullie mag een paard geen onmenselijk bestaan lijden maar een kat wel.

Dat is echt hypocriet

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 13:45

Nou ja Ris ze vraagt de info toch wat is daar mis mee. En waarom zou een kat het slecht doen op supermarkt voer?. Ken er zat die het er prima op doen. En waarom zou die kitten het slecht hebben?. Ze is 3 maanden thuis plus dat ze nu de info vraagt. En waar staat dat ze hem wil laten dekken?????.

Ik heb ok geen verstand van katten maar heb wel de info gekregen. Mensen moeten ook dingen leren?. Ze vraagt de info net als dat iemand een paard koopt. Voor haar vakantie zal ze heus wel een oplossing zoeken dat blijkt ook uit haar reakties. Je moet de mensen wel een keuze geven en dat doe je niet. Vind een kat trouwens toch wat anders dan een paard.
Laatst bijgewerkt door UrbanL op 08-06-09 13:49, in het totaal 1 keer bewerkt

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 13:46

@ris:wat vind jij onmenselijk?
trouwens, ik hoop toch echt dat de meeste katten en onmenselijk leven leiden...
naar mijn idee is TS prima in staat om zelf in te schatten of ze een kat aankan.

(sowieiso is lijden wel erg zielig)

ris

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 13:48

Dat zeg ik dus nu vinden jullie er niks mis mee dat ze info vraagt!
Maar als ze info vraagt over een eigen paard is het wel verkeerd?

Dus wat klopt hier niet?
Vinden jullie een kat minder waard dan een paard?

En of een kat het goed doet op bepaald voer zie je niet altijd van buiten!
Net als dat je van buiten niet ziet dat onwormingsmidel van de dierenwinkel niet werkt

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 13:50

Iedereen neemt ooit zijn eerste huisdier,vaak weten ze er nog niet eens veel van af.Al doende leert men,met een paard is dat wel anders maar een kat nemen zonder er al te veel van te weten komt echt wel goed hoor.

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 13:51

_O- Ris, jij gaat wel heel ver. TS heeft het niet over een krabpaal van 30cm of het laten dekken van een kitten van 7 maanden. En niemand hier heeft het over paarden!

Ze zegt ook niet dat ze er morgen 1 op gaat halen. Ze is informatie aan het vergaren en mijns inziens is dat juist enorm positief dat ze dit doet voor ze er aan begint. Waar moet ze volgens jou anders aan de kennis komen voor ze een kat ophaalt bij het asiel?

Ik vind dat je wel heel kort door de bocht reageert. Je kunt de TS dan beter adviseren, aangezien jij de kennis kennelijk wel allemaal in pacht hebt :)

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 13:51

Ris: als je een iets andere toon aanslaat ipv direct conclusies trekken en met opgeheven vingertje rond te zwaaien bereik je meer mensen dan je nu doet denk ik. Je bedoeling is goed denk ik, echter door je manier van communiceren jaag je eerder mensen tegen je in t harnas dan dat ze luisteren naar je.

Maar goed, dat is mijn mening. :)

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 13:52

Ris, geen paniek, TS heeft nog lang geen kat en denkt hier goed over na, anders was er eerder een topic met: Joehoe, onze megaschattige gratis kitten is gearriveerd!

TS, ik ken jouw situatie helemaal:
- nooit huisdieren gehad
- allergische broer
- moeder wou kitten in huis halen na scheiding

Wij zijn in Kruibeke (zie dat je van België bent) bij de particuliere opvang Allemaal Poezen uiteindelijk een volwassen kat gaan halen.
Voordelen:
- van een volwassen kat kunnen ze in de opvang het karakter goed inschatten. Onze Rix werd aangeprezen als makkelijke knuffel, en dat is hij ook. Als jij een appartementskat zoekt, neem dan geen risico en neem een volwassen kat. Laat je niks wijsmaken dat een kitten wel gewend raakt aan binnen zitten. Voor sommigen kan de wereld nooit groot genoeg zijn
- Katten uit (deze) opvang zijn ingeënt, gesteriliseerd/gecastreerd en verder gezond. Daar heb je dus geen omzien naar.
- Kosten bij deze opvang waren 35 euro voor kater en 45 euro voor kattin. Reken maar uit met een gratis kitten wat je kwijt bent aan dierenarts achteraf (+ geloop met blazend kitten in reismand, ERRUG leuk).
- allergie? Bij Allemaal poezen zeiden ze gewoon: 2 weken kat in je bed laten slapen, is het dan niet over mag je de kat gewoon terug brengen. Ik heb het 1 avond op mijn adem gehad, mijn broer 3 dagen en daarna nooit never probleem meer. Kat komt bij ons overal in huis, maar je kan natuurlijk wel zorgen dat hij niet in je slaapkamer komt.
- Als je 3 maanden full time thuis zit en het geeft geen echte problemen, kan je 2 oplossingen voorzien: of naar een pension/ uit logeren sturen, of iemand vragen kat bij jullie te komen voeren en wat gezelschap te houden. Vrienden van ons regelen dat zo met hun buren, die hebben 3 puberkinderen. 's avonds komen ze in het lege huis tv kijken en de kat is daar reuze blij mee.
- Als je toch merkt dat kat wat eenzaam is, kan je misschien een tweede overwegen. In extra werk is dat verwaarloosbaar
- Qua geschikt ras: STRATIER! Kunnen dankzij genetische mix tegen veel tegen. In het asiel kunnen ze meestal wel aanduiden welke katten veel "bagage" hebben en welke weinig.

Laat je weten wat het wordt?

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 13:53

@ris:dat jij royal canin wilt gebruiken e.d. wilt gebruiken is prima.
maar het is daardoor niet meteen zo dat iedereen die dat niet doet niet goed bezig is!
ook over ontwormen zijn er nogal wat meningsverschillen.
er bestaan zoveel verschillende manieren van dierenhouden en er is echt niet een goede methode.

en waar staat het dat wij het niet goed vinden dat er vragen over paarden worden gestelt?
over het algemeen worden die topics ook netjes beantwoord.
behalve dan als het echt over de top is.
maar paarden zijn zeker anders als katten.
er vallen nog altijd meer doden(en gewonden) met paarden, als met katten.

Karina_1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 13:55

FF tipje :
Als je allergisch bent ben je meestal allergisch voor de huidschilfers (van beesten). Een naaktkat is dan geen optie omdat die ook schilfers verliezen !!!
Kijk dan naar het ras Cornish Rex. Die verliezen geen , bijna geen , haar en daardoor beter geschikt voor mensen met allergie.

Succes!

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-09 13:57

Ris, ik neem aan dat ik je mening niet serieus moet nemen. Sorry hoor maar hier lach ik zelfs om.

Ik DENK eraan om een kitten in huis te halen. Ik ga eerst
Naar de HA om te zien of ik wel in staat ben om een poes te onderhouden + Zoveel mogelijk info vergaren.

Bovendien ben ik ook niet dom(wat jij laat uitschijnen) en zal ik een gesteriliseerd poes nemen(wat al zo is bij onze opvang).
Mijn krabpaal zal groter zijn dan 30cm en beestje zal het goed doen op jouw speciaal voer :D

Neen, ik denk niet dat ik overhaaste beslissingen neem :n
Mijn ouders staan hier prima achter, en als iemand iets over katten kent, zijn zij het wel ;)

En over paarden, wees gerust. Ik koop een paard minimum een jaar nadat ik me heb ingelezen, genoeg gespaard etc Bovendien ga ik nog de nodige opleidingen doen.

En nu ontopic ;)

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 13:57

ris schreef:
Dat zeg ik dus nu vinden jullie er niks mis mee dat ze info vraagt!
Maar als ze info vraagt over een eigen paard is het wel verkeerd?

Dus wat klopt hier niet?
Vinden jullie een kat minder waard dan een paard?

En of een kat het goed doet op bepaald voer zie je niet altijd van buiten!
Net als dat je van buiten niet ziet dat onwormingsmidel van de dierenwinkel niet werkt

??? weet je snap je niet. Mensen willen een dier nemen ipv er gelijk een te nemen informeren ze eerst??? Is dat nu opeens fout????

Ja vind een kat anders als een paard. Ten eerste een paard houden is veel duurder en vaak niet aan huis te houden is ook veeeeeeeeel meer werk als een paard. Staan vaak op een stal of weiland waar toch minder zicht op is.

Ja en dus duur voer is altijd goed?. Sorry niet mee eens. Er leven genoeg katten op supermarktvoer en wordt nog steeds super veel verkocht. Deze katten krijgen tenminste nog wat er zijn er genoeg die niets krijgen.
Sorry je slaat echt teveel door. Begrijp nu waarom ik kattenmensen nooit zo leuk vind die lopen echt naast hun schoenen en doen net zo verwend/verwaand als hun dier.

Heb nu 2 kittens en geef ze een goed tehuis met eten en drinken en wat maakt ze echt niet uit. Vele zullen dit jaar weer onnodig gefokt zijn voor geld en dus op straat zwerven of doodgereden worden.

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 13:58

Maar een Cornish Rex verliest dan toch ook gewoon huidschilfers?

Armaris: ik vind het juist super dat je zoveel informatie vergaart +:)+

Adrija

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 14:00

beste TS,
Kies voor een asielkat waarvan je weet dat ie binnenshuis kan leven. Met een kitten loopt je het risico op een diertje dat na een jaar ABSOLUUT niet binnenshuis te handhaven blijkt te zijn (zo een heb ik dus: die sloopt de boel en kakt alles onder als ie niet naar buiten kan, gelukkig kan hij wel bij ons naar buiten).

Met een asielkat weet je enigszins wat voor karakter je in huis haalt. Toch jammer als je zo'n beest dan na een jaar weer moet wegdoen; dat was nooit de bedoeling..

Succes met de afweging !!

MRM25

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 14:02

ris schreef:
Ik zie het al voor mehoe dat gaat 1 kitten zielig en alleen een krabpaal van 30 centimeter supermarkt voer en nooit goed opgevoed en met 7 maanden laten deken!

Onze kat heeft geen krabpaal (nooit gehad ook) en is verzot op zijn supermarktvoer.

ris schreef:
Ik heb 4 kattenbakken die meerdere maalen per dag worden verschoont en zodra ik iets vreemds op merk ga ik direct naar de dierenarts.

Kattenbak hebben we ook niet. Als hij was moet, gaat hij maar naar buiten.

Betekend dat dat ik slecht voor mijn kat zorg? Nee hoor, als hij niet beter weet mist hij het ook niet, en hij heeft volgens mij een heel gelukkig leven.

Verder zijn katten niet de moeilijkste beesten om op te voeden. 3 maanden is volgens mij meer dan genoeg om hem te laten wennen bij jou thuis, en als je die 2 weken oppas kan regelen zie ik geen problemen ;) En zoveel tijd kost een kat niet. Als hij moet plassen oid moet je de deur even open doen zodat hij naar de kattenbak kan (zag dat je in een flat woonde) en zo nu en dan moet zn etensbakje aangevuld wanneer deze op is.

En wat de allergie aan gaat, ik weet niet hoe erg het is, maar een vriendin van mij is ook allergisch voor katten en honden, en ze hebben 3 katten en een hond :+
Laatst bijgewerkt door MRM25 op 08-06-09 14:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-09 14:03

Tnx voor jullie tips bokkers! Hier heb ik wat aan.
foxy, kan je met het adres even pb'en? Altijd fijn om positieve ervaringen te horen. Blijkbaar zijn de meningen toch verdeeld over wel of niet een kitten. Zal eens diverse asielen langsgaan en navragen. Alsook op internet :)

Opvang voor evt vakantie is al geregeld , kan ook zijn dat we eerst op vakantie gaan en dan pas poes in huis halen :)

Ik had nog wat vraagjes:
Mams zei dat tegen allergie het goed zou zijn als je je kat elke dag even borstelt/met handschoen overgaat. Hebben jullie daar ervaing mee?

We hebben een stoffen zetel, blijkbaar kan je een poes al van in het begin aanleren hier niet met zijn nagels in te zitten en een goede krabpaal te voorzien?

Ik heb trouwens idd een allergie voor katten maar ook voor paarden en honden. Heb thuis 3 honden en zit niets liever dan bij de paarden :) Maar ga me toch eerst laten testen ;)

Ir111

Re: Een kat in huis halen!Nieuw

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 14:05

Als de gouden tip krijgt voor het sparen van je stoel dan hoor ik dat graag. Ik heb er nu een handdoek omheen zitten, dat werkt wel goed alleen staat het niet zo leuk. :)

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-09 14:06

Wij hebben fleecedekens op de zetel liggen, kat zou er ook niet onder kunnen of hij moet zijn ribben wel breken :D

dicenbalt

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 14:06

Hm, ik zou ook niet zomaar een kat nemen die buiten gewend is. Ook in het asiel zitten zat buitenkatten. Dat is echt heel zielig. Ik weet niet hoe groot je woont, maar mijn ervaring is dat katten toch wel flink wat ruimte nodig hebben, zeker als je ze heel de dag binnen houdt. Verder vind ik die opsluiting ook wel een beetje zielig... Mijn asielkat was een echte binnenkat, zeidenz e. Hij was nooit buitengeweest en wilde het ook niet, hij wilde volgens hun zelfs nooit het balkon op bij de vorige eigenaar. Maar oh, wat blijkt? Mijn poezemonster wil juist graag naar buiten toe! Hij banjert lekker buiten en ligt in het zonnentje op de tuinstoelen. Wat ik wil zeggen is: een binnenkat of een buitenkat bestaat niet. Ieder dier wil graag frisse lucht, beweging etc. ik zou er nog eens goed over nadenken.

ris

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 14:13

Armaris schreef:
Ris, ik neem aan dat ik je mening niet serieus moet nemen. Sorry hoor maar hier lach ik zelfs om.

Ik DENK eraan om een kitten in huis te halen. Ik ga eerst
Naar de HA om te zien of ik wel in staat ben om een poes te onderhouden + Zoveel mogelijk info vergaren.

Bovendien ben ik ook niet dom(wat jij laat uitschijnen) en zal ik een gesteriliseerd poes nemen(wat al zo is bij onze opvang).
Mijn krabpaal zal groter zijn dan 30cm en beestje zal het goed doen op jouw speciaal voer :D

Neen, ik denk niet dat ik overhaaste beslissingen neem :n
Mijn ouders staan hier prima achter, en als iemand iets over katten kent, zijn zij het wel ;)

En over paarden, wees gerust. Ik koop een paard minimum een jaar nadat ik me heb ingelezen, genoeg gespaard etc Bovendien ga ik nog de nodige opleidingen doen.

En nu ontopic ;)

Ik zeg niet dat je dom bent of dat je geen kat moet nemen.
Maar dat je net zo goed moet nadenken over het nemen van een kat als over het nemen van een kind of een paard die tover je ook niet zomaar even uit de lucht.
Er zijn genoeg asiels en kitten opvangs die cursusen geven over het aanschafen van een kat.
En ik probeer je duidelijk te maken dat je het best zoiets kunt gaan volgen en niet volgende week een kat nemen dat doe je tenslotte ook niet met een kind (hoop ik)
Als je een kat wil nemen moet je dat doen maar niet vandaag of morgen en je er eerst in verdiepen.
Er zijn zoveel mensen die dit niet doen en uiteindelijk hun kat op straat dumpen of een nestje nemen en de kittens op straat dumpen.
En ook een dierenarts kan je informeren over het nemen van een kat.
Maar alleen op bokt een bericht plaatsen is niet voldoende.
En over de vakantie ga eerst op vakantie voor je een kat neemt een kat heeft tijd nodig om te wennen aan zijn nieuwe omgeving en zijn nieuwe baasjes.
En als je een kat wilt neem ik aan dat als je een balkon hebt je zomers je balkon deuren open hebt dus dan moet je je balkon afzetten met kattennetten zodat je niet naar beneden donderden.

http://www.allemaalkatten.nl
http://www.dierenvilla.nl
http://www.royalcannin.nl
http://www.zooplus.nl

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-09 14:15

ris, nu begrijp ik je standpunt beter.
Echter waar lees je dat ik hem nu al in huis wil halen? Echt niet hoor :n Balkon ga ik zeker afzetten :j

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 14:16

Bezoek de site: http://www.allemaalpoezen.tk
Eerst even bellen voor een afspraak en dan kan je gaan kijken. Lucretia (de bezielster) is een echte schat en doet er alles aan om een match te hebben tussen baas en dier. Onze Asterix was trouwens 3 jaar (geschat) toen we hem ophaalden. Is ideaal qua leeftijd: wil graag spelen als je hem wat opjut, laat je hem doen ligt hij te slapen.

Dat van dat borstelen zou kunnen, je kan trouwens erg handige borstels kopen (wij hebben de onze van de Kriko), scheelt veel haar in huis en kattebeest vind 2 keer borstelen in de week het EIN-DE!

Voorzie inderdaad een goede krabpaal, eventueel wat aantrekkelijker maken door er catnip op te spuiten. Nog een tip: wij hebben iets gekocht om in het stopcontact te steken dat kattengeur verspreidde (ben de naam kwijt, kostte wel 30 euro). Hierdoor ruikt je kat automatisch een geruststellende, lichaamseigen geur. Ik weet niet of het effect had, maar onze Asterix was direct op zijn gemak in huis, is zich ook niet bang gaan verstoppen of zo.

Armaris, ik ben als kind officieel getest op allergie, en ik ben dus allergisch aan zowat alles op 4 poten met een vacht... De kinderarts heeft echter gezegd dat heel veel kinderen langzaam eruit groeien.

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 14:21

Elke dag borstelen moet je NIET doen. Je kunt het verharen hiermee juist enorm stimuleren.

En ook ik ben een voorstander van een asielkat. Zoals eerder gezegd zijn niet alle kittens altijd even makkelijk binnen te houden. Als je een kat neemt die altijd al binnen gezeten heeft, is dat juist ideaal. Zijn al geholpen en geënt en je weet vaak wat je er ongeveer aan hebt qua karakter. Bovendien help je een asielkat :j

Ik denk overigens dat je op Bokt al heel veel informatie kunt krijgen hoor :j Je hoeft echt niet heel internet af. Bovendien lees je overal wat anders en zul je op veel momenten gewoon je gezonde verstand moeten gebruiken :)

ris

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 14:27

Armaris schreef:
ris, nu begrijp ik je standpunt beter.
Echter waar lees je dat ik hem nu al in huis wil halen? Echt niet hoor :n Balkon ga ik zeker afzetten :j

Je vraagt helemaal in het begin over je vakantie of dat kan.
Dus ik neem aan dat je eraan denkt nu al een kat in huis te nemen? Ander lijkt het mij niet nodig om te vragen of je voor je vakantie een kat kan nemen?
Of ik heb wat gemist?
Iniedergeval mocht je een kat nemen zorg dan dat alles eerst geregeld is en neem niet eerst een kat en ga dan alles regelen.
En het assiel is een goede keuzen zo help je een asielkat om toch nog een liefdevol thuis te heben.
Neem desnoods eerst een oude asiel kat voor een mooie oude dag.

Zorg dat je op zen minst:
een krabpaal hebt
een kattenkam hebt (niet te vaak kammen)
een kattenbak hebt
voer hebt (nogal belangrijk)
voer bakje hebt
de nodige kennis hebt opgedaan
een reismandje hebt
en zodra je een kat hebt door de DA laaten nakijken en ontwormingsmidel en pipeten meenemen bij de DA vandaan