Pup word kaal?!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 09:36

De reden dat jouw pup geen puppybrokjes eet, is waarschijnlijk dat ze véél te vroeg uit het nest zijn gehaald.
Ieder zichzelf respecterende fokker heeft de puppy's op puppybrok als ze het nest verlaten en geven er een zakje puppybrok bij met een voedingsadvies.
Nu zit jij met de gebakken peren, want nu moet jíj ze an de brok zien te krijgen, terwijl ze dus ook al geen voorbeeld meer hebben van mamahond die brokjes eet. Die beestjes weten dus simpelweg niet wat ze ermee aan moeten.
Brinta, melk etc zijn helemaal niet geschikt voor puppy's. Daar zit nl helemaal geen vlees in en ook niet genoeg vitaminen en mineralen. Daardoor gaat de weerstand van de pups achteruit en krijgen ze dit soort dingen....
Laatst bijgewerkt door Liezel1 op 05-06-09 09:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 09:38

Een hond is een vleeseter en geen graneneter (raar woord haha). Een pup heeft daar veel te weinig aan.
Sommige jonge pups krijgen weleens wat brinta bijgevoerd, maar dan drinken ze nog bij hun moeder.
Dus de belangrijkste voedingsstoffen krijgen ze binnen en met brinta leer je ze langzaam overgaan op vast eten.
Na een tijdje krijgen ze dan brokken geweekt met melk/water en soms ook een beetje gekookt rundergehakt.
Een fokker geeft de pup normaal pas mee als ze vast voedsel kunnen eten!!
Ook krijg je dan wat voer mee zodat je weet welk puppyvoer hij gewend is te krijgen.

Vraag even aan de DA welk voer er nu geschikt is voor jouw hondjes.

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 09:41

als pups 6 weken zijn horen ze nog lekker bij hun moeder te ziten en melk te drinken. de 'fokker' hoort de pups te leren brokjes te eten.
het is vast niet jouw fout maar je ouders hadden eerst wat meer informatie moetene gaan zoeken over het houden van een hond voor jullie hondjes gingen kopen.
zint eer ge begint.....

sterkte

Giolli
Zeg maar Ber!

Re: Pup word kaal?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-09 09:47

Harstikke bedankt voor de tips die ik van jullie kreeg. Ga er meteen mee aan de slag :j
Ik zal het ook tegen ouders zeggen, Géén melk of brinta dus meer.

Ik ga er écht mee aan de slag..

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 09:55

Puppymelk mag wel, wel rustig de overschakeling maken, maar wel meteen beginnen met een goed puppybrokje! :j

Succes!

Laika

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 09:56

Als ze echt alleen maar pap willen eten kun je nog beter molenaars kindermeel proberen (is op rijstbasis) Dit wel aanmaken met puppymelk, te koop bij de Dierenspeciaalzaak of dierenarts. Probeer wel binnen een week over te zijn op normale voeding!
Wil je het echt goed doen, én het weken van brok te veel werk vinden, kun je bij de supermarkt ook Rodi compleet kopen. Dit is gemalen vlees, dat kan je ook in delen door de kindermeel prakken, en dan pap minderen, vlees vermeerderen. Zo geef je ze nóg beter dat wat ze echt nodig hebben.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 10:17

het gaat om hele kleine pups en vaak zijn zelfs de puppybrokjes voor zulke hondjes nog te groot en te hard
ik zou beginnen met wat blikvoer en daar wat brokjes tussen stoppen
zelf zou ik beginnen met kattenblikvoer omdat dat nog fijner is en rijker en dat mogen deze kleintjes nu wel hebben
verder ruikt het ook sterker waardoor ze het sneller zullen gaan eten
desnoods doe je er wat puppymelk of volle koffiemelk overheen om het wat papperiger te maken

hopelijk helpt de DA jullie vanmiddag wat verder met alles en gaan de kleintjes het redden

Frances

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 10:20

@TS: Ok sorry als jij dat niet was :)
Ook sorry als mijn reactie kwetsend is geweest,
maar deze reacties krijg je omdat mensen gewoon schrikken van het feit dat je de pups met 6 weken hebt gekocht en geweekt brood eten, dat is gewoon echt te vroeg. Normaal gesproken kun je pups van de leeftijd vanaf 8 weken meenemen. Soms misschien een dag eerder, maar 6 weken is gewoon niet gezond...
Verder is geweekt brood niet goed voor de darmen, maar daar heb je nu al goede tips over gekregen.

Dus mijn excuus als het kwetsend is, maar ik ben in ieder geval blij dat je ermee aan het werk gaat +:)+

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-09 10:31

Frances: Maakt niet uit. Ik snap het wel, Maar ik ga er zo snel mogenlijk wt aan deon ;) :)

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-09 10:32

Dit is trouwens moosje..

Afbeelding

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 10:33

Moderatoropmerking:
TS vraagt hier om hulp, hou dan alsjeblieft je reacties een beetje genuanceerd. Zeggen wat er verkeerd is, is prima maar maak daar geen anval van.
TS is nog een jonge gebruiker, dus zal ook afhankelijk zijn van ouders.
Graag nuttige tips, en nette feedback voor TS.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 10:42

TS, wat een schattig hondje! :(:)
Ze is nog jong en vatbaar voor van alles maar de DA zorgt er vast wel voor dat ze beter wordt gemaakt! ;)

Ons hondje was zgn 8 weken ( ook een Jack) maar was nog maar 6 weken, ze zijn echter taai hoor, en als je een grote hond hebt, kan die mooi als surrogaatmoeder de taak overnemen. 8-)

Verder denk ik dat TS graag geholpen wil worden ipv afgekraakt, het hondje knapt daar toch ook niet van op? :+

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 10:53

TS,

het is vanaf nu jouw taak om de dingen te doen, die de moederhond nog zou doen als ze nog in het nest zouden zitten.
Ze hebben inderdaad echt niet genoeg aan Brinta en melk, maar daar was je al achter geloof ik?
Vergelijk het met jezelf. Jij bent nu ook in de groei en als baby zijnde kreeg je niet alleen maar brinta en melk. Daarnaast kreeg je groente, vlees enz om te zorgen dat je goed groeide.
Dit hebben jouw 'baby's'op dit moment ook nodig.

Puppybrokken zorgen ervoor dat het voor de pup 'makkelijker' is om te groeien en dat ze genoeg energie hebben voor het groeien. Zo houd je de weerstand hoog waardoor je ook geen last krijgt van kleine kwaaltjes.

Nu kan het zijn dat ik erover heen gelezen heb, maar ga je nog naar de DA met de pups ivm de demodex?

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-09 10:56

Bedankt :)
Het is ook een lieverd! :+:
Ze zijn altijd samen met mama bernersenerhond :+ Mama is héél erg lief voor ze ;) Ze slapen ook samen etc.

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-09 10:57

Nikki__ schreef:
TS,

Nu kan het zijn dat ik erover heen gelezen heb, maar ga je nog naar de DA met de pups ivm de demodex?

De dierenarts komt vanmiddag! :)

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-09 18:30

*\o/* Ze hebben net voor het eerst dat puppybrokpapmetpuppymelkgrij gegeten! :D Heb het metteen gehaald, *\o/*

xManon_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 18:45

Wat fijn!

Mag ik trouwens vragen waar ze vandaan komen?

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-09 18:49

Brabant :)

xManon_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 19:21

Ja maar van welke 'fokker' ?

Frances

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 19:55

super +:)+

Laika

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 20:30

Toppie! Het siert je dat je onze tips in ieder geval ter harte neemt! Komt vast wel goed met jouw pups.
Wat heeft de dierenarts gezegd?

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-09 20:51

Ohja! Laika: Helemaal vergeten te zeggen!
De dierenarts had een spoedgeval de tussen door, en werd mijn vader rond 4 uur gebeld ( zou later komen volgens mij ) dat hij niet kon komen ( Erwin onze DA ) Dus hij wou een nieuwe afspraak maken, Maar mijn vader moest even nadenken wanneer, pakte dus zijn agenda. Maar morgen kan het hellaas niet, en hij wou dus wel maandag komen.. Zou dat te laat zijn?
Mvg..

Xmanon, Dat weet ik echt niet. Gewoon iemand die te pups had gekregen en via marktplaats verkocht..

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 20:58

Demodex is naar mijn wetende niet dodelijk. Google anders even? Dan is er een hoop info over te vinden..

Ts, als je nou volgende keer weer aan een pup begint, voornamelijk als je dadelijk wat ouder bent, verdiep je dan goed in de hond. ZO is het verboden om pups jonger dan 8 weken te verkopen. Ook zijn er nog een hoop andere dingen, waar ik je nu niet mee ga opzadelen, die er vooraf gaan bij het kopen van een puppy.

sunny_l0ve

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 21:02

@ nikki_, demodex is kan dodelijk zijn, in een ver stadium. Tja, ik kijk nou eenmaal te vaak animal cops ;).

TS: Ik vind dat je goed naar de adviezen luistert. Je hebt het misschien niet ideaal aangepakt vanaf het begin, maar iedereen maakt fouten. Ik vind het goed dat je naar de positieve adviezen luistert en ik denk dat het wel goed gaat komen met de pups. Ik kan merken dat je echt van ze houdt.
Het is misschien echter wel een goed idee om misschien iets meer te verdiepen in honden, er zijn genoeg boeken en forums - zoals hier op bokt - om info te halen. Dus mocht je eens met een probleem zitten, zijn er genoeg mensen die willen helpen ;).

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-09 21:03

Sunny_l0ve: :oo Je laat me schrikken joh! :oo Ik mag toch niet hopen dat het zo ver komt... ;(
Bedankt voor de tip & compliment :j