Tips gevraagd: Krijg pilletje er onmogelijk in!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

x_Rebecca

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 16:58

Bij ons doet één kat een moord voor pilletjes.
Die probeert zelfs mijn hooikoortspilletjes op te eten als je niet uitkijkt.

De andere stoppen we inderdaad in een brokje blikvoer of in een stukje ham oid.

Andere manieren om het rustig te doen buiten de dingen die hier genoemd zijn zou ik zo niet weten...

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 16:59

Abeltje77 schreef:
Oh, en voorheen maakte ik altijd poeder van de pillen met een lepel, en dat deed ik door blikvoer. Werkte ook als een tierelier.

zo doe ik het ook, maar ik bied alleen dat voer aan en verder niks anders.
ze krijgen vanzelf honger }>

Abeltje77

Re: Tips gevraagd: Krijg pilletje er onmogelijk in!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 17:01

ja! Zeker! alleen dat voer met het pilletje erin. Maar ik moet zeggen: als het maar blikvoer is vreten ze zowiezo alles want dat vinden ze heerlijk.
Ik deed het niet eens omdat ze het pilletje zo niet aten, maar omdat ik bij voorbaat al geen zin had in dat pilletje naar binnen te wringen.

Als antibiotica heb ik ooit spuitjes meegekregen. Moest ik 3 dagen lang onderhuidse injecties geven. Dat was ook ideaal! Katten voelen die spuitjes niet of nauwelijks, en de kat in kwestie was juist helemaal blij met de extra aandacht.
Hup, spuit erin, en klaar.
Ik schrok eerst wel even van het idee 'spuitje geven' toen de DA me die in de handen duwde, maar het is echt dé oplossing.

Oliebollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 17:05

hahah Sigrid... Ja, wat moet je daar mee??

Wij doen ze altijd in een plakje ham.. Dan is die zoooo weg..

Of anders pilletje erin duwen, en gelijk plakje ham voeren..
Klinkt heel zielig, maar je moet m echt doorduwen, anders is die er zooooo weer uit..

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 20:11

Er komen oude herinneringen boven die ik liever niet meer herinnerde :')
Ik geef nu aan mijn katten een pipet in de nek voor het ontwormen, ideaal!
Met de pillen hield ik ze in een houdgreep in een handdoek en snel de pil in de mond douwen en de mond dichthouden voor een tijdje, ellende.
Pipet is nu erg makkelijk, bijna een luxe vergeleken met de pillen.

EvaLuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 20:18

Ik duw pilletjes voor de katten vaak en een zacht stukje jonge kaas, mooi balletje van de kaas rollen en niet te groot. Is vaak in een hap weg. Dit is het enige wat werkt bij mijn katten.

_WenDy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 20:20

De pillenschieter; ik wil niet anders meer.

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 20:22

Bij ons zijn hier twee mensen voor nodig. 1 houd de kat vast bij voorpoten/achterpoten, probeer je handen bij de achterpoten bij de hak te nemen dan kunnen ze niet los, en met je andere hand pak je stevig het nekvel vast [werkt kalmerend]. De anders stopt zijn vinger tussen de tanden [of een ander voorwerp] en duwt het pilletje helemaal de keel in. Mond dichthouden. En klaar. Dat werkt bij ons het beste! Je moet de mond ook echt ff dichthouden, anders tuffen ze hem zo weer uit. en echt het pilletje erachter in drukken.

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 20:26

Valt me op dat veel mensen toch pillen blijven geven hoe moeilijk (soms onmogelijk) als dat het gaat. Waarom dan geen pipetten van de da? Betaal je iets meer maar wel veel makkelijker en minder stressvol voor kat en baas.
Laatst bijgewerkt door C_arola op 03-06-09 20:27, in het totaal 1 keer bewerkt

zandvangers

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 20:26

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 20:35

C_arola schreef:
Valt me op dat veel mensen toch pillen blijven geven hoe moeilijk (soms onmogelijk) als dat het gaat. Waarom dan geen pipetten van de da? Betaal je iets meer maar wel veel makkelijker en minder stressvol voor kat en baas.

Ik dacht dat die er alleen waren tegen vlooien. :o Wel een goeie tip! Bij mijn katten lukt het met tabletten trouwens ook wel. Mijn ervaring is dat je vooral niet teveel moet gaan lopen hannesen met handdoeken en dergelijke, want dan zijn ze al over de zeik voordat je het bekje open hebt. Gewoon besluipen als ze lekker liggen te pitten, snel bekje open, pilletje zo ver mogelijk achter in de bek, koppie achterover houden, even over de keel wrijven en braaf poesje. :+

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 20:38

ik doe altijd ene lik leverworst omheen
blikvoer eten ze op en dan blijft er een mooi pilletje achter op het bordje, met pate niet

amanda2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 20:39

Niet alle medicijnen kan je via n pipet geven, helaas.
Mijn katten krijgen ook altijd n pipet Stronghold (is tegen vlooien, wormen, oormijt en volgens mij nog wat in 1), hou mn hart vast als er ooit medicijnen in zouden moeten...

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 20:42

In de winkel kun je een pillenschieter kopen.
Heeft een vorm van een spuit.
Voorin gaat de pil, bek open, "spuit" achter in de bek op de tong houden en op het knopje drukken.
Dan "schiet" de pil achterin de keel en (meestal haha) slikken ze hem dan gelijk door.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 20:47

Even een ding voor de mensen die het nog niet wisten..
Je hebt nu antibiotica injecties die 14 dagen werken! *\o/*
Echt een superuitvinding vind ik, helemaal bij die katten die een ramp zijn met pillen geven.

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 20:48

amanda2 schreef:
Niet alle medicijnen kan je via n pipet geven, helaas.
Mijn katten krijgen ook altijd n pipet Stronghold (is tegen vlooien, wormen, oormijt en volgens mij nog wat in 1), hou mn hart vast als er ooit medicijnen in zouden moeten...

Klopt, maar dit ging over ontwormen en dat is daar wel mee mogelijk.
Leverworst ed hielpen nooit, aten eromheen en als ik het geplet had aten ze het helemaal niet op maar trokken hun neus op en liepen weg :')

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 20:49

toen ik mijn Griekse kater op Schiphol op kon halen, zat er de volgende gebruiksaanwijzing bij voor het geval ie ooit pillen zou moeten slikken:

1. Pak uw kat en leg hem in de ronding van uw arm alsof u een baby vasthoudt.
Zet uw rechter wijsvinger en duim aan beide zijden van het snoetje van de kat en oefen voorzichtig wat druk uit terwijl u de pil in andere hand gereed houdt.
Zodra uw kat het bekje opent, gooit u de pil naar binnen en geeft u de kat de gelegenheid om te slikken.

2. Zoek de pil op de vloer en haal de kat achter de bank vandaan. Leg de kat opnieuw in de ronding van uw arm en herhaal het proces.

3. Haal de kat van de slaapkamer en gooi de vieze vochtige pil weg.

4. Neem een nieuwe pil uit het doosje, pak de kat weer in uw arm terwijl beide voorpoten stevig vasthoudt. Duw de kaken op en duw de pil naar binnen met de rechter wijsvinger.
Houdt de kat zijn bekje tenminste tien tellen dicht.

5. Haal de pil uit de goudvissenkom en de kat van de bovenkant van de kast. Roep uw echtgenoot uit de tuin.

6. Kniel op de vloer en dwing uw kat tussen uw knieën , neem zijn poten in een ferme greep. Negeer het lage grommen. Laat uw partner het kopje stevig vasthouden en dwing met een houten liniaal de bek open. Gooi de pil via de liniaal naar binnen en wrijf de kattenkeel stevig om het slikken te stimuleren.

7. Haal uw kat van de gordijnrail en neem een nieuwe pil uit het doosje.
Maak een notitie om een nieuwe liniaal te kopen en de gordijnen te repareren. Veeg de kapotte
beeldjes en vaasjes aan de kant om later op te ruimen of eventueel te lijmen.

8. Draai uw kat in een grote handdoek en laat uw partner op de kat liggen, zodanig dat net de kattenkop zichtbaar is van onder zijn oksel. Zuig de pil met een rietje op en forceer de bek open. Blaas de pil door het rietje in de kattenkeel.

9. Controleer de bijsluiter om zeker te zijn dat deze pillen onschadelijk zijn voor mensen en neem een biertje om de smaak weg te spoelen. Ontsmet de arm van uw partner En doe er een verband om. Verwijder de bloedvlekken uit de vloerbedekking.

10. Haal uw kat van de schuur van de buurman. Pak een nieuwe pil en neem nog een biertje. Zet uw kat in het keukenkastje zodanig dat het kattenkopje net naar buiten steekt. Forceer de bek open en schiet de pil binnen met een elastiekje.

11. Haal de schroevendraaier uit de garage en hang het deurtje van de keukenkast weer terug in zijn scharnieren. Zoek de whiskyfles. Neem een flinke teug en leg een koud whiskykompres op uw wangen om te ontsmetten. Controleer of uw tetanus injectie nog geldig is. Gooi uw gerafelde trui weg en trek een nieuwe aan.

12. Bel de brandweer om de kl.. kat uit de boom te halen. Maak uw verontschuldiging bij de buurman die, terwijl hij uw kat ontweek door zijn eigen schutting reed. Neem de laatste pil uit het doosje.

13. Tape de beide voorpoten van het ettertje tezamen helemaal in en bind hem stevig aan de poot van de eettafel. Pak uw zware werkhandschoenen trek deze aan.
Duw de pil naar binnen en druk er een stuk vlees achteraan en wees niet te voorzichtig. Pak vervolgens een glas water. Doe de kop van het huftertje verticaal en giet het water naar binnen om hem zo te dwingen te slikken.

14. Neem het laatste beetje whisky, vraag uw partner u naar de eerste hulp te rijden.
Laat daar uw vingers en onderarm hechten en de restanten van de pil uit uw rechteroog verwijderen. Bel onderweg naar huis naar de meubelzaak om een nieuwe eettafel te bestellen.

15. Bel het dierenasiel of ze een gemuteerde hellekat willen ophalen en informeer bij de dierenwinkel of ze hamstertjes hebben.

suc6 :D :P

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 20:52

moonfish13; dat is dus ook degene die mijn kat krijgt als het nodig is idd :D
(het lieve beest steekt zojuist nietsvermoedend haar koppie om de deur heen :+ )
Laatst bijgewerkt door Britt op 03-06-09 20:53, in het totaal 1 keer bewerkt

amanda2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 20:53

Oh, ok, nee voor onwormen hoef je tegenwoordig niet meer te worstelen, was ik al achter, gelukkig. Dacht dat het ook om pillen 'in het algemeen' ging.
Antibioticaspuit, ideaal! :)

@morrie: geweldig, kende em al maar pies weer in mn broek als ik het voor me zie! :D

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 20:54

Ik ontworm de kat al járen niet meer :=
Is gewoon echt niet meer te doen hahahaha
Beest valt je aan :=

(maar volgens mij heeft de DA hem laatst wat geven om te ontwormen)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 15:52

Billy schreef:
Heel simpel, je pakt de kat in het nekvel, trekt de kop achtereover, bekje gaat open. Hop pil erin en goed doorduwen...

Idd....Zo werk het hier ook het beste, zet een lekkere bak vreten klaar zodat ze al speekselen gaan, pil dr in en klaar.
Als ze hem niet wegslikken dan even het neusje dicht, het eerstw at ze dan doen is een slikreactie na het loslaten.

Als ik sommige mensen zie worstelen vidn ik het niet gek dat katten moeilijk doen. ;)

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 15:56

Chiqa: op die manier lukt het bij onze kat niet := Bij de andere kat wel, die weer ellendig met vlooiendruppels in de nek.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 16:02

Welshcobfan, als je mn buuf was geweest had ik je graag willen helpen, er is nog geen kat geweest die ik geen pil geven kon :)
Vaak helpt het ook als iemand anders ze geeft. (overrompeling)

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 16:03

Zelfs de DA waagt zich er niet meer aan :=

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 16:09

Al die horrorverhalen hier zeg :\
Ben blij dat mijn kat niet zoon dramaqueen is, die krijgt dagelijks medicijnen.
Kwestie van pil pakken, kat op de tafel, bekkie open maken door de bovenkaak te pakken en vingers tussen de kaken, pil achterin op de tong, bekkie dicht en wachten tot ze slikt. Even controleren of ze hem door heeft en daarna snoepje geven :)