Twee weesjes, iemand tips?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Orange_peach

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-09 23:44

Ai ai, dit lijkt me een nogal impulsieve reactie om de kittens in huis te nemen zonder goed te weten waaraan je begint?!
Ik vrees dat TS nu ook niet meer online gaat komen om de verdere tips te lezen. Ik duim voor de twee weesjes en hoop dat ze de nacht goed doorkomen!!

Stybba

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-09 23:47

*duimt mee dat ze het gaan halen*
Het enige wat ik nog kan toevoegen aan de reacties: ik zag in je begin post staan: "helaas zijn er morgen geen winkels open". Hieruit haal ik dat je daar kattenmelk zou willen kopen? Voor zover ik weet staat er op: niet geschikt voor katten onder de... maanden. Het is iig niet geschikt voor jonge kittens! Dus moet je speciale kittenmelk bij de dierenarts halen. Succes!

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-09 23:52

Oei oei oei... ik vrees voor de kittens...

Ken je niet iemand die een mama poes heeft met kittens? Wellicht dat je ze daarbij kunt plaatsen. Ik heb hier ook een moederpoes, maar die zal het wrs niet meer accepteren (eigen kittens zijn ruim 6 weken oud).

MamboBeach

Re: Twee weesjes, iemand tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 00:13

Ik vind het wel goed dat TS probeert te helpen, ze doet toch haar best?!
En een moederkat is 's nachts niet altijd bij de kittens...

Sylvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 00:15

De reden dat koeienmelk geen goed idee is, is al uitvoerig uitgelegd.

Kittens, vooral van die leeftijd, moeten wel degelijk de hele nacht door gevoerd worden... Ik heb een stel weesjes van net 2 weken oud gehad, hadden net hun oogjes open. Dat was iedere 2 uur voeren... Aangezien het me een half uur kostte om alle 4 de kittens de fles te geven ging mijn wekken 1,5 uur naderhand alweer... Een moederpoes is idd niet de hele nacht door bij haar kittens, maar voedt ze wel degelijk iedere 2 á 3 uur. En juist op deze leeftijd zijn (goede) voedingen ontzettend belangrijk...

Een kist met veel hooi vind ik persoonlijk ook niet de meest geslaagde verblijfsplaats. Geen idee hoelang een kersenpittenzak warm blijft... Waar heb je ze staan?

Mochten de kittens het vannacht overleven - wat met een beetje mazzel gebeurd als ze sterk zat zijn, hoewel de combinatie gewone melk/koemelk en minstens 2 gemiste voedingen tricky is - bel dan aub meteen je dierenarts voor melk... En advies. Want een nest kittens grootbrengen doe je niet even.

Suuzert

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 00:21

Goshie waar begin je aan. TS zal wel snel wakker zijn mochten poesjes aan de dunne raken, geur is niet te vermijden. Ik hoop op het beste, succes ermee.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 00:21

Silvia, moederpoes is vannacht niet binnen geweest bij het nestje met kittens wat ik heb en ze leven nog lang en gelukkig...

simone_1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 00:26

Jonge kittens hebben inderdaad elke 2 a 3 uur de fles nodig, ook snachts.
Ik hoop dat je morgenochtend direct naar de dierenarts gaat voor kittenmelk of de kittens ergens heen brengt naar iemand met ervaring want gewone melk is heel slecht voor ze. En jonge kittens hebben de juiste verzorging nodig anders overleven ze het niet, dat kan bij kleine kittens heel snel gaan.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 00:39

Waarom zijn mijn kittens dan niet dood?
Het is ook onnodig vind ik om TS direct zo bang te maken en misschien voed ze vannacht wel gewoon.

simone_1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 00:50

omdat niet alle kittens het redden zonder voeding snachts, de ene kittens zijn nou eenmaal sterker dan de ander. En zoiezo is het niet goed voor kittens als ze de hele nacht niet gevoed worden.
Ook kan de koemelk heel veel kwaad dus is het gewoon belangrijk dat de TS naar de dierenarts gaat voor goede melk, dat is wat iedereen haar duidenlijk probeert te maken, dat is niet bedoelt om haar bang te maken maar om haar te waarschuwen dat het gewoon niet goed is voor de kleintjes

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 00:56

Juiste melk heeft TS nu niet voorhanden helaas.
Bedoel te zeggen dat als ze in de nacht geen drinken krijgen ze niet perse dood hoeven te gaan. Natuurlijk is het beter als ze drinken krijgen maar het is nu even niet anders...

patserke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 01:45

misschien weet de da wel een nestje waar de kitten misschien geaccepteerd word, ik had ook een kitten gevonden van 3 weken geschat, het was een hele klus, ik had hem zaterdagavond gevonden tussen de schotwand van binnenbak, en ben babyvoeding bij mijn schoonzus gaan halen, die wist een nestje en daar mog ze drinken, maar die poes had zelf teveel jong en die kittens werden bijgevoert met kittenmelk, en kreeg van die mensen kittenmelk mee zodat ik maandags naar de da kon.. ken je niemand die een nestje heeft of kittenmelk, je weet maar nooit!!

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 02:00

Floran schreef:
idd, we duimen ervoor vannacht... ze zullen toch íets moeten hebben, en ik hoop dat jullie begrijpen dat we daar vanavond geen da meer voor gaan bellen...
snachts schijnen moederkatten ook niet bij hun jongen te zijn, dus dan worden ze ook niet gevoed....

Ik heb hier een nest kittens liggen, die zijn vrijdagochtend met de keizersnede ter wereld gekomen. melkproduktie bij moeder kwam niet op gang, ik moet iedere twee uur (ook 's nachts) voeden. Als de katjes in de tweede week zitten dan moet je iedere 3 uur voeden. En geen gewone melk. Je moet echt even bij je DA van die aanmaakmelk gaan halen. En na het voeden de buikjes masseren met een wattenstaafje of zachtjes met je vinger totdat ze een plasje of ontlasting hebben gehad.
Verder weet ik niet hoe groot ze zijn, maar een kruik is goed, liefst ook nog een warmtelamp. Die van ons liggen onder een infraroodlamp die we boven het nest hebben gehangen. Ze liggen in een grote kartonnen doos met handdoeken en colaflessen gevuld met heet water in handdoeken gewikkeld. 's ochtends en 's avonds moet je de handdoeken even verschonen.
Succes.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 04:13

Ïdd wat de rest al zegt, GEEN KOEIENMELK!!!

Heel erg nobel en lief dat jullie je ontfermen over de baby's . Maar je kunt ze beter naar de dierenbescherming of het asiel brengen als je zelf de middelen niet hebt.
Ze zijn wss al verzwakt, krijgen ze verkeerde melk, en een nacht lang geen voeding, dan hebben ze zeer weinig kans tot overleven.
Kittens van 9 dagen oud (hebben ze de oogjes al open?) hebben nog om de 2 uur voeding nodig, goede voeding...
Ik had ook nog wel kittenmelk staan, en zoals ik hier verneem, nog een stel bokkers meer.

Please laat het zo zijn dat jullie gisteren nog naar de dierenarts zijn geweest...

Orange_peach

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 10:05

MamboBeach schreef:
Waarom zijn mijn kittens dan niet dood?
Het is ook onnodig vind ik om TS direct zo bang te maken en misschien voed ze vannacht wel gewoon.

Alle kittens zijn anders, daarnaast hebben jou kittens waarsschijnlijk vlak voor de nacht nog lekker veel gezonde melk gekregen terwijl de kittens die bij TS zijn waarsschijnlijk al verzwakt zijn en geen melk kregen die gezond voor hen is, maar koeienmelk.
Iedereen probeert TS ervan te overtuigen dat kittens in huis nemen veel meer met zich meebrengt en dat zij (liefst zo snel mogelijk) hulp moet zoeken bij iemand die weet wat het is om zo'n kleine kittens groot te brengen.
Daarnaast heeft TS al aangegeven dat ze 's nachts niet door zou voeden ...

Ik hoop dat TS snel wakker wordt en dat ze heel snel goed nieuws kan posten hier in het topic!

Myra87

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 11:21

Waar woon je? Ik heb een moederpoes met 1 kitten, misschien als je in de buurt woont dat je ze hier heen kan brengen? Of werkt dat niet. Mijn kitten is ook 9 dagen oud

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 11:23

Myra87 schreef:
Waar woon je? Ik heb een moederpoes met 1 kitten, misschien als je in de buurt woont dat je ze hier heen kan brengen? Of werkt dat niet. Mijn kitten is ook 9 dagen oud

Het valt altijd te proberen, katten staan erom bekend dat ze elkaars kittens grootbrengen.
Maar het zijn in dit geval wel vreemde kittens natuurlijk.
Als je dit probeert kun je het beste het kleed van het nest meenemen, en daar de kittens in vervoeren, of goed mee in wrijven.
Maar daarnaast... de ene kitten zal maar 2 tepels gebruikt hebben, de anderen zullen wss al droog staan vrees ik. Maar dat kun je even testen door de tepels te stimuleren en te melken.

Myra87

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 11:26

crossmonster schreef:
Myra87 schreef:

Het valt altijd te proberen, katten staan erom bekend dat ze elkaars kittens grootbrengen.
Maar het zijn in dit geval wel vreemde kittens natuurlijk.
Als je dit probeert kun je het beste het kleed van het nest meenemen, en daar de kittens in vervoeren, of goed mee in wrijven.
Maar daarnaast... de ene kitten zal maar 2 tepels gebruikt hebben, de anderen zullen wss al droog staan vrees ik. Maar dat kun je even testen door de tepels te stimuleren en te melken.

Pfoeh ja is waar, hij gebruikt maar 1 of 2 tepels :7 Ik vrees ook dat ze droogstaan dan, hij is vanavond 9 dagen...

patserke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 11:30

ik ben wel benieuwd of ze de nacht doorgekomen zijn

AdnerB

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 11:33

mijn vriend heeft vorig jaar een zwerfkatje van 3,5 week meegenomen uit kroatie..
het beestje kwam op zondag bij ons en maandag hebben we gelijk de DA gebeld en een afspraak gemaakt om hem helemaal te controleren..
zondag avond en dag zijn wij snachts ook 3x uit bed geweest om koeien melk te geven..toen we bij de DA kwamen vertelde ze dat het heel slecht is om koemelk te geven en wij mochten gewoon voeren met wiskas junior en water..
nu was dit katje 3,5 week en niet 9 dagen maar ik denk dat je het best kan proberen om wiskas junior te geven..
ons katje ging overal mee naar toe in ons vest of in onze jaszak om hem warm te houden en hem te kunnen voeren als het nodig was..
hij leeft nog steeds en is nu 11 maanden en gaat super goed met hem!
voor meer info mag de TS mij wel een pb sturen mischien kan ik haar helpen..
en verder gelijk een DA laten kijken..kost je wat op feestdagen maar dat is het risico als je de te jonge katjes in huis neemt..
succes

marrlinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 11:39

naar de DA gaan!!

mn vriendin had vorig jaar in de stal ook een poesje van net een dag oud ofzo gevonden, door de moeder achter gelaten... de oogjes waren nog dicht enzo.. toen heeft de DA hun informatie gegeven enz.

het is echt heel zwaar ,je moet ook 's nachts door om de 2 uur een flesje geven enzo, en je moet het beestje helemaal zelf opvoeden (die van hun is nu best een beetje vals soms omdat het gewoon de opvoeding van de moeder mist. ik zou kijken of je het een beetje sterker kan maken de eerste tijd, en na een paar maandjes bij een andere kat zetten. ;) )

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 11:42

Een kitten van 9 dagen en Whiskas Junior gaat het ook niet worden.

Hopelijk is TS inmiddels bij de DA geweest voor een controle, uitleg over het voeden en ontlasten en voor het halen van kittenmelk.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 11:44

Myra, je moet ze even masseren en dan melken, kijken of er melk uit komt.

brenniie schreef:
mijn vriend heeft vorig jaar een zwerfkatje van 3,5 week meegenomen uit kroatie..
het beestje kwam op zondag bij ons en maandag hebben we gelijk de DA gebeld en een afspraak gemaakt om hem helemaal te controleren..
zondag avond en dag zijn wij snachts ook 3x uit bed geweest om koeien melk te geven..toen we bij de DA kwamen vertelde ze dat het heel slecht is om koemelk te geven en wij mochten gewoon voeren met wiskas junior en water..
nu was dit katje 3,5 week en niet 9 dagen maar ik denk dat je het best kan proberen om wiskas junior te geven..
ons katje ging overal mee naar toe in ons vest of in onze jaszak om hem warm te houden en hem te kunnen voeren als het nodig was..
hij leeft nog steeds en is nu 11 maanden en gaat super goed met hem!
voor meer info mag de TS mij wel een pb sturen mischien kan ik haar helpen..
en verder gelijk een DA laten kijken..kost je wat op feestdagen maar dat is het risico als je de te jonge katjes in huis neemt..
succes

Met 3,5 week kunnen de darmen al vast voer aan, voor die tijd kunnen de darmen dit niet hebben, DUS GEEN WHISKAS OID VOEREN!

Een kitten heeft kittenmelk nodig, dit is wellicht duurder dan whiskas, maar alleen hierin zitten alle voedingsstoffen die ze nodig hebben om aan te sterken.
Vanaf 4 weken, en in sommige gevallen vanaf 3,5 week, kun je beginnen met droge brokjes van goede kwaliteit.
Moederloze kittens zou ik zeker aan hoog kwaliteitsvoer zetten, zoals Hills of Royal canin.

Niet aan whiskas of felix oid..

En marrlinde, idd kittens grootbrengen zonder moederpoes is enorm zwaar...

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 12:25

Hoe is het afgelopen nacht met de kittens gegaan?

SjilliejJj

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 12:39

Wij hadden laatst zwerfkittens in de paardenstal. Op 2 weken werd de moeder doodgereden, (dit is dan geen 9 dagen, maar het komt aardig in de buurt). Wij zijn meteen naar de DA kittenmelk gaan halen, koste wel 32 euro maar als je daarmee het leven van 4 kittens kan redden dan heb ik dat er algauw voor over.
Als je toch naar de DA gaat, neem dan de kittens mee dan kan hij ze gelijk controleren.
Na het voeren kan je best met een lauw, vochtig (niet te nat) doekje onderaan het buikje wrijven (zachtjes). Dan bevorder je de de darmen en stoelgang.

Veel succes