Och hemel daar gaan we weer, het merendeel denkt dat de hond dominante trekjes krijgt. Vrees niet vrouwe, waarschijnlijk heeft het niks met rangorde te maken.
Ik denk eerder dat de hond moeite heeft met de nieuwe samenstelling van het gezin. Haar welbekende gezelschap is niet meer. Sterker nog, er is geen gezelschap meer dat dezelfde taal spreekt als haarzelf.
Dit is natuurlijk erg frustrerend, tel erbij op dat een Basset een heel gevoelige hond is. Ik denk persoonlijk dat dit gedrag alles te maken heeft met her verlies van haar maatje.
Als honden iets vernielen doen ze dat vaak uit angst, frustratie of opwinding. Een hond heeft wel gevoelens maar kan bij deze gevoelens niet zo denken als een mens. Het vernielen maakt een stofje vrij in de hersenen waardoor ze zich rustiger en veiliger voelen.
Ik zou persoonlijk toch voor een tweede hond gaan kijken maar ik kan ook heel goed begrijpen dat je daar niet voor kiest. Hou er ook rekening mee dat een Basset een meutehond is en eigenlijk een maatje zou moeten hebben.
Als dat nou niet kan, zou je haar misschien blij kunnen maken met een cursus speuren bijvoorbeeld. Een Basset gebruikt zijn/haar neus goed en graag. Dit zou haar geestelijke voldoening geven en doordat ze geestelijk voldaan is, heeft ze minder behoefte om te slopen. Er is dan immers veel minder sprake van frustratie.
Succes ermee.