Konijn overleden nieuw konijn erbij?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 09:23

Ik vrees dat het er niet om gaat welk konijn JIJ leuk vind, maar welk konijn jou konijn uitkiest. Die moeten tenslotte gaan samenwonen :D Dus konijn meenemen naar konijnenopvang en kijken wat een match is. Dit kan nog mis gaan en dan weer terug voor een andere match. Het is uit de tijd om konijnen uit te huwelijken }>

Yinnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 09:56

Ik heb diverse malen konijnen gekoppeld en ik koos het konijn wat ik leuk vond. Het fijne van een opvang is dat als het onverhoopt niet mocht klikken je het konijn weer terug mag brengen zodat ze weer verder gaan zoeken voor hem en een andere ram mag meenemen om te kijken of het klikt. Maar nogmaals een voedster en een ram koppelen is de kans van slagen echt groot. Een hele kleine kans dat het niet klikt. Ga lekker kijken naar Bruno en vraag info bij de betreffende opvang.

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 10:19

|( wordt je konijn toch uitgehuwelijkt. Anders print een paar foto's uit van mogelijke eenzame nog te hebben rammen en hang die in haar hok :D

Ginootje

Re: Konijn overleden nieuw konijn erbij?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-09 10:38

Hahaha :P

Wat is de beste manier van koppelen dan?

En wie weet wat Herplaatst betekent?

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 10:45

:(:) niet meer beschikbaar lijkt me

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 10:52

Ik heb het risico niet genomen door twee volwassen bunnies bij elkaar te zetten, en heb een jonkie bij mijn gecastreerde rammeltje gezet. Ging meteen perfect, nergens dol mee en dit voorjaar ook meteen laten castreren.

En ja, ik weet dat de konijnenopvang er niet voor niets is, maar om elke keer te moeten gaan slepen met een bun omdat het toch geen match blijkt te zijn zie ik zelf niet zitten ;) .

Yinnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 10:55

De beste manier van koppelen is gewoon een ram uitzoeken en ze op neutraal terrein laten wennen aan elkaar. Niet direct bij elkaar in een hok gooien. Ik heb nu al jaren ervaring met het koppelen van konijnen en heb ook een tijdje ingevallen bij een konijnenopvang toen iemand ziek was dus ik weet waar ik het over heb. En herplaatst, het woord zegt het al, betekent dat het konijn al vergeven is.

Manou

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 11:13

Ik bedoelde met mijn bericht ook niet dat het niet zou kunnen, maar ik probeerde alleen aan te geven waarom ik persoonlijk eerst nog even verder zou kijken.

Breghje schreef:
Ik heb het risico niet genomen door twee volwassen bunnies bij elkaar te zetten, en heb een jonkie bij mijn gecastreerde rammeltje gezet. Ging meteen perfect, nergens dol mee en dit voorjaar ook meteen laten castreren.

En ja, ik weet dat de konijnenopvang er niet voor niets is, maar om elke keer te moeten gaan slepen met een bun omdat het toch geen match blijkt te zijn zie ik zelf niet zitten ;) .

Jij hebt dus nu twee rammen bij elkaar zitten? Dat vind ik nu wel risico's nemen, de kans dat twee volwassen rammen goed blijft gaan is ongelooflijk klein, ook al zijn ze beide gecastreerd.

En met dat slepen valt het volgens mij best mee, mensen bij een opvang zijn vaak zo ervaren dat ze al snel kunnen inschatten of het koppeltje verantwoord mee naar huis kan of dat er beter een andere partner geprobeerd kan worden.

ik heb trouwens mijn konijnen zonder ervaring of hulp gekoppeld, wel goed ingelezen op diverse sites. Het werd een koppeling volgens het boekje, een beetje rijden op elkaar, wat weglopen maar ook al snel ontspannen liggen, toenadering zoeken en samen eten. Daarna hebben ze natuurlijk nog wel tijd nodig gehad om een echt klef stel te worden.

Ginootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-09 21:28

Het is geworden:

We laten haar dekken :)

Manou

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 21:43

Heeft je konijn al eerder een nest gehad? Want naar mijn weten is 3 jaar te oud voor een eerste nest.
En wat weet je van haar achtergrond, erfelijke gebreken? En van de ram waarmee je dan wilt dekken?
En je wil dan een van de jongen houden? Als je een voedstertje houd moet je rekening houden dat er problemen ontstaan als die gaat puberen. en als je een rammetje houdt moet je die weer op tijd laten castreren. En wat gebeurd met de andere konijntjes? Hoe zorg je dat die een echt goed huis vinden, er zijn al zo veel konijnen.
Ik weet dat dit een heleboel kritische vragen zijn, maar die stel ik alleen uit het oogpunt van het welzijn van de konijnen.

Rosita

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-09 01:22

Ginootje schreef:
Het is geworden:

je bent niet wijs...... Nadát je al die opvangsites bekeken hebt?

Ginootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-09 14:22

Hoezo ben ik nou weer niet wijs??

Ginootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-09 14:23

Manou schreef:
Heeft je konijn al eerder een nest gehad? Ja!
Want naar mijn weten is 3 jaar te oud voor een eerste nest.
En wat weet je van haar achtergrond, erfelijke gebreken? En van de ram waarmee je dan wilt dekken?
Ze heeft geen erfelijke gebreken & ja van de ram weten we ook alles
En je wil dan een van de jongen houden?
Jaa we houden als het goed is 2 jongen
Als je een voedstertje houd moet je rekening houden dat er problemen ontstaan als die gaat puberen. en als je een rammetje houdt moet je die weer op tijd laten castreren. En wat gebeurd met de andere konijntjes?
Daar hebben we al mensen voor!
Hoe zorg je dat die een echt goed huis vinden, er zijn al zo veel konijnen.
Ik weet dat dit een heleboel kritische vragen zijn, maar die stel ik alleen uit het oogpunt van het welzijn van de konijnen.

Ginootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-09 14:24

Rosita schreef:
Ginootje schreef:
Het is geworden:

je bent niet wijs...... Nadát je al die opvangsites bekeken hebt?

Ik begrijp jou reactie niet? :?

ASsi_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-09 14:40

Ze bedoelt er denk ik mee dat er al zoveel konijnen zonder huisje zijn en dat jij nu toch extra konijnen op de wereld gaat zetten.
Ook al heb je er al een huisje voor, het zou in principe beter voor de konijnen in het algemeen zijn als je 1 uit de opvang neemt.

Want je neemt het nestje voor de gezelschap van je konijntje toch?

Ginootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-09 14:46

Ja,
maar een konijn uit de opvang is een groot risico dat dit konijn het niet accepteert & het uiteindelijk toch weer terug moet naar de opvang! Dus we als nog zonder 2de konijn zaten! Dit was de enige optie!! ik wil haar echt niet alleen hebben zitten!

Niet alleen als gezelschap maar ook gewoon voor haar zelf.

ASsi_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-09 15:07

Maar besef je wel dat dat ook kan gebeuren bij de jongen?

Het kan zijn dat als die gaan puberen dat ze dan ook niet meer bij je huidige konijntje kunnen. Dan zit je precies met hetzelfde probleem.

Edit: Ik dacht dat je omschreef dat je een konijntje een heel zachtaardig karakter had? dat maakt koppelen wel een stuk makkelijk hoor. Anders moet je gewoon eens bellen naar de opvang en de dingen waar je je zorgen om maakt (het niet klikken) bij hun voorleggen.

Manou

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-09 15:12

Waar baseer jij op dat het een groot risico is dat het niet klikt met een opvangkonijntje?

Ginootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-09 18:20

Omdat ze toch wel een lief karakter heeft, Maar het kan ook zijn dat het gewoon totaal niet klikt!

Mijn keus is toch geworden voor het dekken! We hebben het met de fokker van dit konijn over gehad! En hij vond het ook een slimme keus!

Ik kan dan wel een opvangkonijntje gaan halen! Maar straks klikt het niet... Dan moet ik het weer wegbrengen(Ben heel snel gehecht aan dieren)

Manou

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-09 19:24

Volgens mij heb jij dan nog niet begrepen hoe het werkt bij een opvang, tenminste bij een echt goede. Je konijn wordt daar al gekoppeld, door ervaren mensen en dat andere konijn gaat alleen mee naar huis als zij vinden dat het een goede combinatie is. Vinden zij dat het niet goed genoeg gaat dan wordt er een poging gedaan met een ander konijn.
Van alle verhalen van koppelingen die ik al gelezen en gehoord heb zijn er zo weinig die echt mislukte.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-09 21:09

Ginootje schreef:
Omdat ze toch wel een lief karakter heeft, Maar het kan ook zijn dat het gewoon totaal niet klikt!

Mijn keus is toch geworden voor het dekken! We hebben het met de fokker van dit konijn over gehad! En hij vond het ook een slimme keus!

Ik kan dan wel een opvangkonijntje gaan halen! Maar straks klikt het niet... Dan moet ik het weer wegbrengen(Ben heel snel gehecht aan dieren)

De kans dat het straks niet klikt met 1 of 2 van haar eigen jongen is groter dan dat je een opvangkonijn haalt.
Een opvang geeft echt geen konijn mee als het niet klikt, dat bekijken ze heel goed van te voren.

Weet waar je aan begint, straks zit je met 2 of 3 konijnen die absoluut niet bij elkaar kunnen. Hier doe je je konijn geen plezier mee.

Ginootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-09 14:19

En waarom is het bij mijn vriendin dan wel goed gegaan?
Die zitten al 6 jaar bij elkaar! En nog nooit ruzie gehad?
Elk konijn heeft een ander karakter!!!

Yinnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 09:04

Weer even bijgelezen en ik geloof mijn ogen niet!! Zou je alsjeblieft eens willen googlen op konijnenopvang. Er zitten daar duizenden afgedankte konijnen met smart te wachten op een baasje! En nu wil jij gaan fokken?? De kans op een goede koppeling tussen een voedster en een gecastreerde ram is 98%. Waarom geloof je dat nu niet? Lukt het niet dan krijg je bij een opvang de gelegenheid om het te proberen met een andere gecastreerde ram. Ik snap echt niet je beweegreden te gaan fokken als de konijnenopvangen in Nederland al uitpuilen. Kleine konijntjes zijn leuk maar vergeet niet dat het met 12 weken al grote konijnen zijn en vrij snel al sexueel actief. Verder kunnen de nestjes uit wel 5-8 konijnen bestaan soms zelfs meer. Waar wil je de rest laten? Als je een groep wilt vormen moet je de rammen laten castreren en die kosten kunnen behoorlijk oplopen. Verder moet je dan een gele grote ruimte creeren want een hokje in de achtertuin zal niet voldoende zijn. Laat je nu eens goed informeren bij een konijnenopvang of door de mensen hier die er verstand van hebben. En niet door een vriendinnetje waar het toevallig goed is gegaan.

Rosita

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 14:11

Ginootje schreef:
Elk konijn heeft een ander karakter!!!

Helemaal correct!

Daarom moet je niet er konijntjes bijfokken waarvan je maar af moet wachten wat voor karakter ze krijgen (lijk jij op je vader of je moeder of op geen van beiden?). Een verstandige meid kiest dus voor een combinatie van 2 al gevormde karakters. Neemt aanwezige en eenzame konijntje mee naar de opvang en laat het konijn zélf haar partner kiezen.

Niet het diertje met een misschien wel ongewenst moederschap opschepen hoor!

Rosita

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 00:46

te laat

veel succes met je nestje. Ik hoop dat het brengt wat je verwacht.