Kat blaasgruis, terug van DA, wie weet nu raad?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 15:58

Ik persoonlijk zou voor de penisamputatie kiezen, nu je de kans nog hebt. Ik heb mijn kat alles gegeven wat hij nodig had (enkel dát voer -RC Urinary-, Vit.C en cranberry's om de urine te verzuren, Eurologist om het gruis te doen oplossen) en uiteindelijk is hij op een keiharde en pijnlijke manier onder mijn neus overleden.

laura22

Re: Kat blaasgruis, terug van DA, wie weet nu raad?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-09 16:06

De da wil eerst dit even afwachten het is namelijk wel positief dat er wat uit komt. Maar je zet me wel aan het denken, ik denk dat ik vandaag en vanacht nog even afwacht en als er morgen geen verbetering in zit dat ik dan toch maar even ga overleggen met de da.

Yinnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 16:07

Quellian schreef:
Ik persoonlijk zou voor de penisamputatie kiezen, nu je de kans nog hebt. Ik heb mijn kat alles gegeven wat hij nodig had (enkel dát voer -RC Urinary-, Vit.C en cranberry's om de urine te verzuren, Eurologist om het gruis te doen oplossen) en uiteindelijk is hij op een keiharde en pijnlijke manier onder mijn neus overleden.

Is ook mijn idee! Mijn kater was ook 5 jaar toen hij met blaasgruis te kampen kreeg. Wat een hel voor dat arme diertje. En vooral die catheters telkens in dat kleine plassertje. Hij krijste het uit. De operatie is goed verlopen en hij is nu 16 jaar en heeft ook nooit meer speciaal dieetvoer gegeten. De opening van de plasbuis is een stuk groter dus het gruis kan er gewoon uit. Alleen de kans op blaasontsteking is wat groter. Hij heeft het in het begin 2x gehad en daarna nooit meer. En hij plaste daarna ook weer netjes op de bak!

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 20:51

ik ben het ook met de rest eens, heb zovaak plaskaters mee gemaakt in de kliniek, en ze zijn allemaal even zielig.

denk je maar eens in dat je een volle blaas heb, maar dat je niet kan plassen omdat er iets dwars zit..

ben wel blij dat je zelf eventueel kiest voor een penisamputatie.. het is een kostbare operatie, en je maan wordt dan een "vrouwtje"maar hij is er wel de rest van ze leven vanaf..

heel veel succes met hem

laura22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-09 20:54

Dat maakt me ook allemaal niet uit als hij maar geen last meer ervan heeft dat is het belangrijkste.
Dank je wel

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 20:55

waarom dringt nu al iedereen een amputatie aan
is pas de eerste keer dat de kat er last van heeft, en vaak is het met een dieet goe dop te lossen
Ik zou eerst dat proberen en als hij echt vaker terugkrijgt idd voor een amputatie gaan
Maar als het met voer op te lossen is, zou ik dat veel liever hebben dan onder het mes

laura22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-09 20:56

Ja maar dan moet het wel beter gaan en voor alle zekerheid wil ik toch even met de da overleggen

Yinnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 21:16

Lynn_Nikita schreef:
waarom dringt nu al iedereen een amputatie aan
is pas de eerste keer dat de kat er last van heeft, en vaak is het met een dieet goe dop te lossen
Ik zou eerst dat proberen en als hij echt vaker terugkrijgt idd voor een amputatie gaan
Maar als het met voer op te lossen is, zou ik dat veel liever hebben dan onder het mes

Er wordt niet aangedrongen op een penisamputatie, slechts geadviseerd het in overweging te nemen als het speciale dieetvoer niet werkt. Dat is de beste optie want je kat elke dag laten catheteriseren is geen pretje voor het dier! Er waren er overigens drie voor zover ik lees die het ter sprake brachten en twee ervan hebben voor het dilemma gestaan. Echter één kat heeft het helaas niet overleefd omdat hij zichzelf vergiftigd heeft voordat de amputatie heeft kunnen plaatsvinden. Als het dieetvoer werkt is het uiteraard niet nodig.

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 21:33

en de derde is dierenartsassistent ;) die weet ook waar ze over praat...

wij hadden wekelijks plaskaters.. die we dus ook een catheter in moesten doen.. geen pretje voor een kat..

het feit dat hij nu alweer verstopt zat ( na 1 dag) is niet goed, dat betekend dat de urine niet zuur genoeg is waardoor de stenen ontstaan..
het klopt.. met voer gaat de zuurgraad van de urine omhoog.. maar als eigenaar moet je beslissen waar je de grens trekt..

hoevaak wil je je kat laten catheteriseren?
hoever wil je gaan?
hoeveel pijn moet zo'n kat lijden?

zo'n verstopping is niet niks, en ik weet van ervaring dat 70% van de eigenaren er te makkelijk over denken (de TS niet, want die denkt vooruit, super:))
op het moment dat de urinebuis verstopt is loopt de blaas vol, de nieren kunnen dit niet meer aan, en zullen zichzelf gaan vergiftigen.

natuurlijk is dit allemaal op langer termijn.. maar hier moet je wel over nadenken..

de penisamputatie is zo'n mooie uitkomst voor zulke katten.. dus het is helemaal aan de eigenaar van de kat (in dit geval de TS) hoelang ze hier mee doorgaat.

en we dringen helemaal niet aan, we vertellen wat de opties zijn.
voor zover ik heb gelezen zijn het wel mensen die er verstand/ervaring mee hebben, dus dat is alleen maar goed

laura22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-09 21:41

En ik wil absoluut niet dat hij pijn lijdt dus ga ik dat overleggen met de da. Want zover ik nu kijk heeft hij nog steeds niet echt geplast alleen dan vanmiddag bij de da toen hij hem daar mee hielp. Maar nu vraag ik me af hij heeft dan vanmiddag geplast op welke termijn gaat hij zich zelf dan vergifftigen? Ben nu ong elk kwartier aan het kijken of hij al wat gedaan heeft, maar kan het ook niet echt zien. Maak me best wel zorgen ook omdat de kat van Quellian eraan is overleden.

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 21:48

als de diagnose plaskater pas net is vastgelegd hoef je je nog geen zorgen te maken hoor..

mijn ervaring zegt dat het pas gebeurd bij katten die verstopt zitten, en niet optijd geleegd worden.. de blaas moet wel heel erg vol zitten.. willen de nieren overuren gaan maken, dan spreek je pas na een paar weken..

ik denk dat jou kat nog steeds niet helemaal open is, hij is dit wel geweest, maar zit waarschijnlijk nu weer verstopt.. op dat moment noemen ze het een overloop blaas.. de blaas zit vol, dus de urine druppelt er langzaam uit, vandaar dat overal kleine beetjes plas liggen..

laura22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-09 21:51

Oke dus hoef me nog niet echt zorgen te maken. Moet ik dan nu maar even afwachten hoe het vanacht gaat? Voel me nu zo hulpeloos kan hem niet helpen en hij kan natuurlijk niet zeggen wat hij voelt. Hij eet en drinkt trouwens wel.

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 22:01

dat hij eet en drink is positief.. zeker het drinken is belangrijk..

ik zou het afwachten tot morgen hoor.. zolang hij niet schreeuwend zit te plassen doet het, het hem niet erg veel pijn.. het is alleen een rot gevoel.

je kan even een witte handdoek of laken op een plek leggen waar hij vaak zit, zo kan je zien of hij nog bloed verliest.. en zo ja.. welke kleur dat heeft.. bloed is rood.. bloed gemengd met urine is lichter..

en dan morgen weer even naar de kliniek en vragen wat je dierenarts je aanraadt...

laura22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-09 22:05

Nee hij zit zeker niet te schreeuwen als hij moet plassen, ik heb standaard in zijn mandje al een lichte deken liggen en daar ligt hij nu lekker te slapen.
Ik bel ze morgen wel even zullen ze toch wel zeggen denk dat ik even langs moet komen.
In ieder geval bedankt je heb me een stukje gerustgesteld ga nu maar proberen te slapen morgen weer vroeg dag ik hou jullie op de hoogte.
Weltrusten

raket

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 22:15

Braken is overigens ook een signaal dat de nieren gestuwd zijn.
Succes er mee.
Ik heb een 9 jarige asielkat geadopteerd met een blaasgruisdieet, die doet het er erg goed op trouwens. Al mijn katten eten het nu, vinden ze veel lekkerder. (ik mag er wel bijna een krantenwijk voor nemen maa goed) :+

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 22:18

alleen daar zou ik niet vanuit gaan..

braken is een symptoom wat bij erg veel ziektes voor kom.. kat kan zich ook gewoon niet lekker voelen, wil namelijk niet dat je dalijk in de stress schiet als je kat overgeeft ;)

raket

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 22:25

Klopt, ze kunnen om meerdere redenen braken, maar als je kat deze problemen al heeft en dan gaat braken zou ik even met de dierenarts overleggen.
Als deze kat gaat braken, zou ik niet meteen denken, goh hij is even niet zo lekker. Ik zou wel meteen denken aan de gestuwde nieren.
Hoe lang het duurt voordat na een retentieblaas weer vol is zou ik niet durven zeggen omdat je niet weet of er polyurie is ontstaan na de stuwing.
Buikpijn kan ook vanuitverschillende ziektebeelden komen, maar bij deze kat weet je al meer over de achtergrond.

Rosita

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 00:38

laura22 schreef:
Bench lenen is geen optie helaas niemand die ik ken heeft een bench.

Je woont in Veenendaal en je 'kent' mij. Ik heb wel een bench voor je te leen.

Mjay

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 00:42

ik zou niet gelijk voor een penisamputatie kiezen, ik zie genoeg katers op mn werk die binnen verstopt binnen komen en dan toch de rest van hun leven met een goed dieet en regelmatige controle gewoon een goed leven hebben.
heb je wel antibiotica en pijnstillers gekregen van de DA? of heb ik daar over heen gelezen?

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 01:12

Mij werd aangeraden om Kiddy ook na de amputatie op RC Urinary te houden. Tevens kreeg ik de waarschuwing mee dat ze toch wat urine gaan lekken, waardoor er eczeem op de achterpoten kan ontstaan. En omdat Kiddy erg dik was (reden onbekend, bloedonderzoeken waren in volle gang, onderzoeken gestaakt toen hij is overleden, werd gedacht aan cushing) zou het voor hem onmogelijk geweest zijn om dat zelf schoon te houden. Op dat moment wilde ik hem er alleen maar levend doorheen zien te krijgen en vond ik het van latere zorg.

Wat betreft braken; Kiddy heeft alleen op zijn laatste dagen gebraakt, puur gal, omdat hij niet meer at. De laatste weken at hij al slecht (en bleef aankomen). Een aantal dagen voor zijn overlijden werd me door de Faculteit verteld dat hij een blaar op zijn tong had en daardoor waarschijnlijk zo slecht at. Mijn eigen DA sprak er schande van dat ze het niet hebben herkend als ureumvergiftiging.

Ik heb overigens een week lang geroepen dat hij verstopt zat, maar 3 DA's (waaronder de Faculteit) hebben mij verzekerd dat het niet zo was, het was 'alleen' een chronische blaasontsteking op z'n top waar een behandelplan voor moest komen. Er zijn scans gemaakt (door 2 verschillende klinieken), er is een foto gemaakt, er is urine afgetapt d.m.v. een punctie en pas 2 dagen voor zijn overlijden kreeg hij antibiotica en pijnstilling (hij gilde het hele huis bij elkaar en is op een gegeven moment in shock geraakt).

We zijn de nacht van zaterdag op zondag naar de DA geweest en op maandagmiddag is hij overleden. Een hoop paniek geweest om hem uberhaupt nog levend naar een andere kliniek te vervoeren (waar ze konden amputeren en meester waren in katheteriseren -mijn eigen DA lukte het niet meer-). Met de katheter in z'n pipi, zuurstof op z'n snuitje en een infuus in z'n pootje heeft hij de strijd opgegeven, hij was zo erg uitgedroogd dat er klonters in z'n bloed zijn ontstaan toen hij vocht kreeg toegediend.

Ik durf te zeggen dat dit een van de vreselijkste momenten is geweest in mijn leven, want ik was gék op die kat, ik heb hem met de fles groot gebracht en hij heeft maar 4 mogen worden. Het was mijn konijntje, sliep onder de dekens tegen mijn buik als ik ongesteld was en dus buikpijn had, drukte z'n pootje op m'n gezicht als ik huilde en kletste altijd gezellig terug. En bovenal; deze kat was zó vredelievend naar andere dieren, deed nooit iets wat niet mocht en zeurde nooit, echt een dotje.

De uiteindelijke doodsoorzaak was een stuk pus in zijn urinebuis, veroorzaakt door de heftige blaasontsteking.

Had zo graag meer voor hem gedaan, maar ik kón niet meer voor hem doen. Kan moeilijk een mes bij de DA op de keel zetten om hem te overtuigen van mijn gelijk.

Wil echt zoveel mogelijk katten (en baasjes) hiervoor behoeden, het is geen fijne tijd geweest.

http://www.mijnalbum.nl/Foto-DMLBGVXH.jpg

twinducklin

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 01:37

Ik heb laatst ook op iemand gereageerd met een soortgelijk probleem, ik zal mijn bericht even kopieren en hier neer zetten.
voor jou nog een extra tip, mijn kater heeft de laatste keer een pijnstiller gekregen omdat hij niet goed meer durfde te plassen, de naam hiervan is " Metacam " dit heeft hem ook goed geholpen.
Mijn kater zijn eerste plek als hij weer een blaasonsteking heeft is plassen op mijn bed, allemaal hele kleine beetjes, maar absoluut niet meer op de kattenbak. Maargoed zolang ze plassen is het nog niet zo heel erg, plassen ze niet meer dan moet je direct een dierenarts bellen. Ik ben inmiddels 1,5jaar verder en het lijkt nu goed te gaan.

hier dan mijn stukje van het vorig topic:

Even een paar tips van mijn kant uit. Mijn kater had altijd last van blaasgruis, dit kwam bij hem door steeds weer terug kerende blaasontstekingen. Uiteindelijk zijn we achter die oorzaak gekomen, bij hem is stress een factor voor blaasontsteking.

Royal canin heeft nog een sterkere vorm tegen blaasgruis als urinary. Deze heet Urinary High Delution. Is nog een vrij nieuwe en daardoor nog niet bij elke dierenarts bekend, echter wel over te bestellen via hun leveranciers, dus misschien een aanrader?
Verder krijgt mijn kater nog een voedingssupplement genaamd " Cystease " ook deze heb ik via de dierenarts gekregen. Dit voedingssupplement doet de blaaswand beschermen omdat deze er flink onder te voorduren heeft door onstekingen en gruis.
Even een beschrijving van de tablet;
Cystease ;
per tablet 125 mg N-Acetyl D - Glucosamine
Toepassing ;
Ter bevordering van gezonde blaasmucosa bij katten met urinaire problemen.

Bij mijn kater is een paar maanden geleden ook een blaasfoto gemaakt, om te kijken of eventueel stenen de oorzaak zou zijn voor de steeds terugkerende blaasonsteking, dit was echter niet het geval. Het zag er zelfs allemaal heel netjes uit. Echter had hij daar enorm veel stress en een dag later plaste hij alleen maar beetje urine met bloed erbij ( het was gewoon helderrood ) weer een flinke ontsteking dus en dat was bij hem dus echt duidelijk dat het door stress was.

Inmiddels heeft hij helemaal geen gruis meer en ben ik sinds 3 maanden overgestapt ook voer met voor katten is met oa stress en hij heeft nergens meer last van. Daarnaast ben ik wel het voedingssupplement aan het blijven geven.

Ik hoop dat je er wat aan hebt, en je mag me best pb-en als je meer informatie wilt! Succes ermee

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 01:55

Je verhaal grijpt me erg aan Quellian. Ik heb ook een kat gehad die veel te jong is gestorven (aan iets anders weliswaar) en die beelden staan nog steeds op mijn netvlies. Soms is het gewoon niet eerlijk. :(:)

@TS: Een penisamputatie zou ik niet adviseren als het niet nodig is, want het is een behoorlijk heftige ingreep. Blijf in elk geval goed overleggen met je dierenarts en vraag desnoods een second opinion aan bij een andere dierenarts. Mocht het zover komen dan is het een optie om je kat door een andere dierenarts te laten opereren, sommige hebben nou eenmaal meer ervaring met deze ingreep dan anderen.

Mijn kater is na een eerste behandeling met katheter en antibiotica uiteindelijk 3 keer geopereerd. Bij de eerste keer was het de bedoeling om weer een katheter in te brengen, maar toen bleek dat dat niet lukte is de penis geamputeerd en alsnog een katheter aangebracht. Dit was niet volgens plan, maar op een gegeven moment was er gewoon geen weg terug, omdat de penis beschadigd was geraakt. Bij de tweede operatie is alles aangepast zodat hij uiteindelijk zelf weer kon plassen. De derde keer is er littekenweefsel verwijderd, want dat zorgde ervoor dat het plassen nog steeds niet goed lukte. Daarna is hij nog een keer opnieuw gehecht omdat de wond was gaan ontsteken, waarbij de pus letterlijk uit zijn buik spoot. Hoewel dat er heftig uit zag was het hechten een relatief kleine ingreep en niet echt een operatie te noemen. Tussen het eerste consult en het moment dat de lampenkap eindelijk definitief af mocht hebben een aantal maanden gezeten, waarvan de kat een aantal weken bij de dierenarts verbleef. Zo lang kan het dus duren als het allemaal tegen zit. Ongetwijfeld zal hij ook veel pijn gehad hebben, hoewel de dierenarts dat probeerde te minimaliseren met pijnstillers.

Wat ik wil zeggen is dat een penisamputatie niet zaligmakend is, er zijn risico's aan verbonden en er kunnen complicaties ontstaan. Het heeft mij klauwen met geld gekost, maar ik ben blij dat ik heb het gedaan. Hij is er nog! Ik moet er wel eerlijk bij zeggen dat ik het niet zo ver had laten komen als het een angstige kat was geweest. Hij vond het wel prima bij de dierenarts en genoot van de aandacht van de assistente. Als hij veel stress had gehad had ik hem daar niet weken laten zitten zonder garantie op herstel, dan had ik hem eerder laten inslapen. Gelukkig is het niet nodig geweest en hopelijk kan hij nog jaren van zijn leven genieten, en ik ook.

Ik hoop dat het met jouw kat ook weer goed komt, TS! Als het even kan zonder al het gedoe dat mijn kat heeft doorstaan. Sterkte en beterschap voor je kat!

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 08:22

Goeroe, dat is ook een heftig verhaal, zo zie je je kat liever ook niet :(:)
Gaat het plassen nu wel probleemloos? Is het het achteraf waard geweest?

Ik was het angstige deel van Kiddy even vergeten. Kiddy is een katje geweest met een moeilijke start die erg moeilijk kon wennen aan nieuwe dingen (en dus stress kreeg). Toen hij 10 maanden was kreeg ik met hem voor de eerste keer te maken met blaasgruis (een aantal dagen voor z'n castratie) en vanaf dat ik ben verhuisd (en hij dus ook) is het eigenlijk constant halen en brengen geweest. De eerste twee maanden heeft hij ondergedoken gezeten (in de kast, op de kast, achter de kast, achter de koelkast, onder de dekens, onder de badmat, overal) en hij was bang voor mijn vriend (ik heb nog zo'n angsthaas thuis, ook een blaasgruispatiëntje, ex asielkat). Hij heeft door de veranderingen tevens een dominantieprobleem ontwikkeld waardoor hij ineens niet meer in dezelfde ruimte kon zijn met de kat die hem 'de kneepjes van het katten-vak' geleerd heeft. Achteraf zie je wel een verband, het angstige, de steeds terugkerende blaasontstekingen en verstoppingen, het boze tegen Pumbaa, hij was gewoon niet meer zichzelf, zat niet lekker in z'n vel, maar zocht z'n heil bij mij.

In de laatste week zei mijn vriend dat ik Kiddy op de kliniek moest achterlaten, dat ze hem dan misschien beter konden onderzoeken. Mijn eigen DA gaf aan zelf niets meer te kunnen doen dan ik thuis en ik heb gevoeld dat het niet meer lang ging duren en wilde hem die stress en angst niet aan doen... Op de Faculteit ben ik niet fijn behandeld en daar wilden ze hem wel houden ('als ik erop stond' wat mij vol ergenis werd gezegd), maar bij de Faculteit wilde ik hem niet achter laten (veel te bang dat er gekke dingen met hem gedaan werden). Hij is altijd met een roesje gekatheteriseerd, dus ik hoop dat ik de pijn en stress op die manier een beetje heb kunnen reduceren voor hem. Alleen de Faculteit heeft alles zonder verdoving gedaan en dat was keihard om te zien (4 mensen eromheen, punctie door de buikwand, echo, voelen en knijpen, het ging me echt aan m'n hart).

Dit hele grapje heeft me veel geld gekost, wat hij elke cent waard was, maar het is keihard om je kat te verliezen en er zulke dikke rekeningen aan over te houden.

Deze zomer gaan we weer verhuizen en ik ben wel heel blij voor Kiddy dat hij dit niet meer hoeft mee te maken.

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 09:18

Wat voer aangaat. Ik heb hier 2 blaasgruiskatten die op Carnibest staan en dat bevalt erg goed. Carnibest is rauw vlees waarin het hele dier is verwerkt en dus precies wat ze ook in de natuur zouden eten. Het is volledig voer en de meeste katten vinden het heerlijk.

Goede voeding voorkomt een heleboel narigheid. Het kost dan wat meer maar des te minder gaat er naar je DA. Linksom of rechtsom ben je het geld kwijt zo gezegd en dan maar liever aan goed voer.

Niet alle katten lusten het maar er zijn meerdere soorten en er is vast wel een soort dat je kat wel lust.

Yinnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 09:18

Zowel mijn kat als twee katten in mijn omgeveing hebben een penisamputatie ondergaan jaren geleden. Het was noodzakelijk want geloof me een volle blaas en het niet kunnen plassen vanwegen gruis in het uiterste puntje van de penis is vreselijk pijnlijk. Wij adviseren om het in overweging te nemen als het dieetvoer niet helpt. Zowel mijn kater, zijn broertje, nu inmiddels 16 jaar en de kater van een vriend van mij hebben het goed doorstaan en nooit meer last gehad. Soms is dit de juiste oplossing hoe eng het ook klinkt. Maar het welzijn van de kat staat voorop en als dat betekent dat een penisamputatie de oplossing is moet je daar voor gaan. Bij mijn kater is het 11 jaar geleden gedaan. Toen waren de kosten nog 600 gulden. Erg veel voor die tijd. Het zal nu wel 600 euro zijn maar oke...als je beestje dan weer hersteld en nog jaren kan genieten van het leven zonder pijn is het die ingreep zeker waard! Maar zoals eerder gezegd als het te verhelpen is met dieetvoer is dat geweldig uiteraard!

@Quellian, wat een vreselijk verhaal van de faculteit. Helaas is dit niet iets nieuws en hoor ik vaker horrorverhalen over deze kliniek en heb ik het zelf meegemaakt met mijn pony. Ik krijg weer de rillingen als ik jouw verhaal lees.