liedje89 schreef:Bij kleinere slachterijen word de tang nog wel vaak gebruikt en dan gaat het wel 1 voor 1. Omdat ze gewoon weg niet de capaciteit hebben meerderen varkens tegelijk te verwerken.
Het verdoven met een tang heb ik op die manier live gezien. Maar het dus igg niet waar dat het dan een voor een moet als ik jou zo goed begrijp.
Idd een voor een, maar ze zitten met zijn allen in de drijfgang, de drijfgang loopt uit op de verdovingskooi, en zodra een varken daar in zit, gaat er achter het varken een schuifdeurtje dicht en word het dier bedwelmd, vervolgens gaat het deurtje weer open en loopt het volgende varken erin.
Dus ze worden wel individueel verdoofd, maar stress omdat ze uit de groep zouden moeten is onzin, want volgende varken zit er pal achter.
Paardje_13 schreef:ik word een beetje misselijk van dit filmpje
ik fiets onderweg naar school altijd langs een slachthuis en stinken dat het doet... dat hoort toch niet of wel?
Sja slachtafval stinkt nu eenmaal.
Wat je ruikt zijn vooral de organen die erg snel beginnen te rotten.
Ook het bloed gaat erg snel stinken.
En de darmenwasserij is ook geen knus geurtje, dat is een hele weeige, zure geur.
En Zitake..
Jij geeft een mooi voorbeeld van waarom mensen varkensslachterijen en transport zo zielig vinden.
Dit is ook een vertekend beeld, varkens gillen altijd.
Man je moet eens horen als er gevoerd word, dan krijsen ze nog harder dan op de slachterij.
Varkens gillen, krijsen als ze de voerinstallatie aan horen komen.
Voor mensen die niets van varkens weten lijkt dat gekrijs al snel stress of mishandeling.
Maar dat is dus geheel niet waar.
Heb je wel eens een varken gehoort dat gedekt word? 
Oftewel, nee dat is geen graadmeter en alleen voor varkensleken lijkt het transport en het wachten in de slachterij dus heel zielig.
Maar IMO is dat niets zieliger dan de koeien, en laat staan de kippen, die worden echt hutje mutje in plastick kisten gesmeten, de kisten word mee gegooit, transport gaat op open wagens, ze missen de helft van de veren als ze aankomen.
Ik heb zelf 6 jaar varkens getransporteerd, en 2 jaar op een slachthuis gewerkt, dus ja kan wel zeggen dat ik genoeg daarvan heb ervaren