Videobeelden gasverdoving varkens vrijgegeven

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cyruss_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 17:54

Ik durf het filmpje niet eens te kijken...
En ja ik geef toe ik eet wel vlees.. maar geen varkensvlees.
1 van mijn redenen is idd omdat ze verschrikkelijk met die dieren omgaan. Verder als wij thuis vlees eten is het biologisch. En daarbij eten we niet iedere dag vlees. Maar ook regelmatig vegetarisch (ong 2 a 3 dagen in de week)

Blij dat het dus een keer bij de kamer komt. Hopelijk word er nu beter gekeken naar het welzijn van de dieren.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 17:58

IK eet meestal wel biologisch vlees maar ik heb eigenlijk geen idee of het slachten dan ook anders gaat. Ik moet wel zeggen dat het verdoven met stroom mij veel vriendelijker leek. Het varken was wel nerveus vanwegen de vreemde omgeving maar hij was binnen 1 seconden weg.

IK denk eigenlijk dat heel veel mensen er helemaal niet bij nadenken waar hun vlees vandaan komt. Hoeveel kinderen denken wel niet dat vlees en zuivel uit een fabriek komen. (Dat zegt natuurlijk heel veel over hoe hun ouders daarmee bezig zijn)

CM_

Re: Videobeelden gasverdoving varkens vrijgegeven

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 18:04

Biologische varkens worden in precies dezelfde slachterij geslacht.

Overigens hebben varkens en koeien het in nl nog lang niet zo slecht als de kippen :x

DJB

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 18:09

lang leve de vegetarier :o

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 18:12

Ik ben niet tegen vleeseten, wel ben ik voor meer dierenwelzijn in nederland .

Maar zonder vlees word ik slap en futloos.

En ik werk mee aan de vleesproductie, dus ik weet hoe het gemaakt word.
Ik weet dat zelfs heel erg precies.. ;)

Vegetariers snap ik wel hoor, maar vind het vaak hypocriet, want ze gebruiken wel dierproducten, en wil je het echt goed doen, dan moet je ook geen dierlijke producten gebruiken :)

Of laatst in een kookprogramma, een doos die was vegetarier, maar ze at wel vis.

Vis word in nederland net zo gekweekt en gehouden als kippen :+

Lagency

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 18:17

De kippen worden helemaal niet bedwelmd of verdoofd volgens mij gaan die op de hallal manier.

@crossmonster: Ik begrijp uit jou verhaal dat je ook op een slachterij werkte/werkt?
Hoe ervaar jij de verschillende verdovings/ slacht methodes?

Margje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 18:20

Biologische varkens worden inderdaad net zo geslacht. Overigens denk ik wel dat een deel van de nare beelden struiptrekkingen zijn, daar voelen ze dan niets van. Maar het blijft natuurlijk lastig (onmogelijk..) om te weten hoe een dier iets ervaart. De stroomstoten lijken bijvoorbeeld wel veel diervriendelijker, maar het varken dat uit de groep wordt gedreven is ook niet gelukkig.
Het ironische van dit hele verhaal is dat een jaar geleden vanuit alle hoeken verdoofde castratie van biggen werd geëist, en met succes. Dit was ook om het welzijn te verbeteren, maar laat dat nou precies hetzelfde gas zijn als waarmee varkens voor de slacht verdoofd worden en wat nu dus weer niet diervriendelijk is. Lekker krom! En inderdaad, Varkens in Nood stelt nu ook dat de verdoving dieronvriendelijk is, maar daar kwamen ze pas mee toen de verdoving al verplicht was gesteld. Elke varkenshouder kan je vertellen dat de verdoving zelfs dieronvriendelijker lijkt dan onverdoofd castreren (bleek deze week ook uit onderzoek). Maar ja, het moet nou eenmaal, omdat men het diervriendelijker vindt klinken.. Dan overweegt wat mij betreft soms toch iets te veel de emotie hoor!
@Lagency: kippen worden wel verdoofd, met stroom via een waterbad. Daarna worden ze pas echt gedood, zodat ze dood bloeden en dan voldoet het blijkbaar toch nog aan de halal eisen.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 19:57

Ik heb geen verstand van kippen die halal geslacht worden.
Koeien en schapen wel, die worden gewoon de strot afgesneden en bloeden dan dood.

Volgens een dierenarts waar ik vaak mee werkte, waren de dieren vrij snel dood, maar daar zijn de meningen nogal over verdeeld.

Ik heb heel veel slachterijen van binnen gezien, op een grote slachterij gewerkt en zelf ook geslacht.

En over het uit de groep halen, ik weet niet waar die onzin vandaan komt, maar als varkens geelektrocuteerd worden, dan zitten ze met zijn allen in een drijfgang, en worden achter elkaar bedwelmd en geslacht.
Dus dat slaat nergens op, ik zal eens zoeken of ik ergens foto's heb van de drijfgang,maar ik denk van niet.
Heb wel een filmpje ergens van het verdoven met de tang, zal eens ff kijken of ik die kan uploaden .

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 20:14

Ik heb het filmpje geupload, de geinteresseerden kunnen een PB sturen, dan geef ik de link.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 22:33

Bij kleinere slachterijen word de tang nog wel vaak gebruikt en dan gaat het wel 1 voor 1. Omdat ze gewoon weg niet de capaciteit hebben meerderen varkens tegelijk te verwerken.

Het verdoven met een tang heb ik op die manier live gezien. Maar het dus igg niet waar dat het dan een voor een moet als ik jou zo goed begrijp.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 22:50

crossmonster schreef:
Biologische varkens worden in precies dezelfde slachterij geslacht.

Overigens hebben varkens en koeien het in nl nog lang niet zo slecht als de kippen :x

Ik vond zowel koeien, varkens als kippen niet leuk. Heb een week lang in slachthuizen rondgelopen en gekeurd, bahbahbah. Bij de varkens vond ik het uitlaad-, wacht- en verdoofgedeelte het verschrikkelijkste. hels veel lawaai, en tja de verdoving... bij de kippen was het een beetje een boeltje, maar een aantal ontsnappen daar ook aan het verdovingsgedeelte. Koeien zolang de pin er goed ingaat valt het mee, die waren er nog het beste aan toe vond ik. ritueel is compleet bahbah, schandalig dat dit nog onverdoofd mag. Hoef ik echt nooit van mn leven nog te zien :r

Lagency

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 22:57

Het lijkt mij ook vreselijk om te kijken in een groot slachthuis laat staan dieren te zien die net niet of helemaal niet zijn verdoofd.
@Zitake: Was je daar een week voor school?

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 22:58

Was idd voor school.

Mjay

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 23:03

elk dier wordt gesneden bij het slachten, als je het vlees wil gebruiken dan moet het lichaam leegbloeden een pin door t hoofd is ook een vorm van verdoven het hart stop niet tegelijk met de pin door het hoofd. een pin gaat met varkens niet die zijn niet op die manier te hanteren zoals paarden en koeien, stroom werkt wel maar moet dus per varken gedaan worden en gassen kan met meerdere. ik ben tegen het vergassen stroom maakt gelijk dat ze bewusteloos zijn terwijl gas even duurt en stikken lijkt me echt verschrikkelijk ook voor een dier...

am_vanes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 23:23

na het zien van deze beelden denk ik dat ik geen vlees meer wil eten... :r wat een vreselijke manier om aan je eind te komen !
stikken lijkt me hoe lang of hoe kort t ook mag duren de ergste manier !

arme dieren.... |(

meeikk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 23:57

ik word een beetje misselijk van dit filmpje
ik fiets onderweg naar school altijd langs een slachthuis en stinken dat het doet... dat hoort toch niet of wel?

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 01:02

[NM] > [BB]

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 06:58

liedje89 schreef:
Bij kleinere slachterijen word de tang nog wel vaak gebruikt en dan gaat het wel 1 voor 1. Omdat ze gewoon weg niet de capaciteit hebben meerderen varkens tegelijk te verwerken.

Het verdoven met een tang heb ik op die manier live gezien. Maar het dus igg niet waar dat het dan een voor een moet als ik jou zo goed begrijp.

Idd een voor een, maar ze zitten met zijn allen in de drijfgang, de drijfgang loopt uit op de verdovingskooi, en zodra een varken daar in zit, gaat er achter het varken een schuifdeurtje dicht en word het dier bedwelmd, vervolgens gaat het deurtje weer open en loopt het volgende varken erin.
Dus ze worden wel individueel verdoofd, maar stress omdat ze uit de groep zouden moeten is onzin, want volgende varken zit er pal achter.

Paardje_13 schreef:
ik word een beetje misselijk van dit filmpje
ik fiets onderweg naar school altijd langs een slachthuis en stinken dat het doet... dat hoort toch niet of wel?

Sja slachtafval stinkt nu eenmaal.
Wat je ruikt zijn vooral de organen die erg snel beginnen te rotten.
Ook het bloed gaat erg snel stinken.
En de darmenwasserij is ook geen knus geurtje, dat is een hele weeige, zure geur.

En Zitake..
Jij geeft een mooi voorbeeld van waarom mensen varkensslachterijen en transport zo zielig vinden.
Dit is ook een vertekend beeld, varkens gillen altijd.
Man je moet eens horen als er gevoerd word, dan krijsen ze nog harder dan op de slachterij.
Varkens gillen, krijsen als ze de voerinstallatie aan horen komen.

Voor mensen die niets van varkens weten lijkt dat gekrijs al snel stress of mishandeling.
Maar dat is dus geheel niet waar.
Heb je wel eens een varken gehoort dat gedekt word? :+

Oftewel, nee dat is geen graadmeter en alleen voor varkensleken lijkt het transport en het wachten in de slachterij dus heel zielig.

Maar IMO is dat niets zieliger dan de koeien, en laat staan de kippen, die worden echt hutje mutje in plastick kisten gesmeten, de kisten word mee gegooit, transport gaat op open wagens, ze missen de helft van de veren als ze aankomen.

Ik heb zelf 6 jaar varkens getransporteerd, en 2 jaar op een slachthuis gewerkt, dus ja kan wel zeggen dat ik genoeg daarvan heb ervaren ;)

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 07:06

ik ben bij een paardenslachterij gewees meerdere malen, dat gaat veel sneller, pats boem dood.

maar het zal wel teveel geld kosten om elk varken individueel te slachten, dus sturen we ze maar naar gaskamers

waar zijn we mee bezig? Wat is beschaving als je anno 2009 nog zo met je beesten omgaat.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 07:14

Ik ben het met je eens dat idd paarden en koeien middels het schietmasker een eervolle dood ondervinden.
Maar ik meen me te herinneren dat dit bij varkens niet zo effectief is als bij koeien en paarden, dit ivm de vorm van de schedel en plaatsing van de hersenen.

Ik zal het als ik dr spreek eens vragen aan mijn dierenarts die ook een schietbrevet heeft .

Maar tangen met de hand of schieten , dan is schieten wellicht ook sneller, dus dan zouden ook de kleine slachterijtjes voor schieten moeten kiezen, maar die gebruiken ook de tang, dus dikke kans dat t bij varkens niet zo goed werkt.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 07:15

Overigens... dat pats boem dood slaat de plank volledig mis, want een paard kan nog een paar uur leven na de pin hoor ;)

Pas als paard word gestoken, en leegbloed, stopt het hart met kloppen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 09:15

crossmonster schreef:
Overigens... dat pats boem dood slaat de plank volledig mis, want een paard kan nog een paar uur leven na de pin hoor ;)

Hoop toch wel dat hij dan inmiddels hersendood is :?

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 09:37

crossmonster schreef:

Oh, dit is ook nieuw voor mij! Maar in principe gebeurd dat toch niet omdat het gelijk gesneden wordt?

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 09:54

Crossmonster: jou uitleg over hoe er wordt geslacht bij varkens en koeien is erg duidelijk en begrijpelijk.

Ik ben dus wel een vleeseter. Vind vega's prima maar dat is niet mijn ding.
Biologisch is mooi maar het slachten is niet anders als niet biologisch, voor mij is het leven wat ze hebben gehad wel wat waard maar niet elke week het dubbele dat je moet betalen voor dat vlees. Erg hypocriet ik weet het maar toch.

Wij laten meestal een van onze eigen koeien slachten bij een kleine slager. Verdelen met 4 gezinnen en daarbij ook ieders een half varken. Zo weet je wat je eet en waar het vandaan komt. Komt bij dat het ook nog lekkerder smaakt ook!

Kippen slachten is geen fijne methode nee. Ik heb ongeveer een jaar in de verkoop van kippenvlees gezeten en daarbij ook slachterijen bezocht. Nou daar wordt je niet vrolijk van. Het probleem is dat je bij een kip snel bloeduitstortingen krijgt bij geweld van buiten af, hierdoor is het vlees niet meer te eten. Dat is dus ook zo als een kip stuk voor stuk handmatig zou worden geslacht.

Toch vind ik dat er niet alleen gekeken moet worden naar de manier van slachten. Een kip zoals je die in de supermarkt eet aan filet ed is nog maar 6 weken oud.
Dit betekend dat ze van kuiken tot slachten echt super snel moeten groeien, dit is niet natuurlijk en daar heb ik soms nog meer moeite mee dan met het slachten zelf.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 15:17

arno8 schreef:
Bestaan er eigenlijk nog beesten die na het zien van deze video's vlees blijven eten?

Vind het echt een belachelijke opmerking maar goed.

Jij bent zeker vegetarier? Eet alleen scharrel eieren? Draagt geen leer ect?