Vechtende honden in huis, hoe zit dat met aansprakelijkheid?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 14:07

Maar wie viel nou als eerste aan? Haar hond of de jouwe?

Chawi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-09 14:10

Dat kan niemand met zekerheid zeggen. Het ging erg snel allemaal :(. Hoop gegrom en gegrauw enige wat ik met zekerheid durf te zeggen, is dat ik haar hond van die van mij heb afgetrokken.

Zij kan er zelf ook niets over zeggen.

Chawi

Re: Vechtende honden in huis, hoe zit dat met aansprakelijkheid?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-09 14:11

Ik moet er nu zelf echt vandoor. Zie graag jullie reacties tegemoet. Reageer alleen wat later

Aifa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 14:12

In beginsel ben je aansprakelijk voor de gedraging van je hond. Maar ik zou een beroep doen op eigen schuld. Zij heeft zelf de keuze gemaakt om haar hond bij jou honden te laten.
Laatst bijgewerkt door Aifa op 25-05-09 14:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Kitsolu

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 14:12

Ik meende dat zodra dit soort dingen op jou eigen terrein gebeuren met een hond/persoon die daar niet hoort (dus niet van jou is) jij niet aansprakelijk bent, maar degene die dan dus 'slachtoffer' is.

Waarom ga je anders niet naar zo'n juridisch loket bij jou in de buurt. Daar kan je terecht voor gratis juridisch advies. Ik weet niet waar je woont, maar ze zitten door heel NL.

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 14:15

pfff je voelt je waarschijnlijk al schuldig omdat die hond een wond heeft. Dan speelt ze het ook nog eens hard, geeft zichzelf geen schuld in deze situatie. Tja gevoelsmatig zeg ik ook ze heeft het zelf 'uitgelokt' maar dat is bij een verzekering niet de denkwijze natuurlijk.

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 14:26

Ik denk toch dat je erg sterk staat.
Buitenshuis was een ander verhaal, maar in jouw huis gelden naar mijn mening andere regels dan die wat hiervoor gemeld staat vlgs het BW.

Als je geen rechtsbijstand hebt, kun je misschien bij een andere verzekering navraag doen hoe het zit.

Als je bang bent dat je "vriendin" een advocaat inschakeld, vraag haar dan of zij misschien eens bij haar verzekering wil navragen hoe het zit (om nog een beetje goodwill te tonen). Misschien kunnen de verzekeringsmaatschappijen het onderling uitvechten. Ik snap dat een verzekeringsmij niet staat te wachten op het uitkeren van schade. Wij hebben zelf 1 jaar geleurd met de uitbetaling van schade door Interpolis, toen een koe van een boer schade aan onze schuur had toegebracht. Dus als haar verzekering zegt dat er wel betaald moet worden, dan lijkt mij dat jouw verzekering gewoon via de normale WA verzekering tot uitkering moet gaan.

Munnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 14:34

Lastig is zoiets en ja zij heeft een o zo bijzondere en dure hond dan moet ze hem niet mee nemen. Ik zal zeggen eigen schuld.

Daarbij was het in jou huis dus dan denk ik ook dat je sterk staat eigenlijk. Maar je hebt inderdaad van die gratis adviesen moet je even kijken welke bij jou in de buurt zit en even bellen die kunnen je vast verder helpen. Daarbij zou ik geen cent betalen.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 14:50

Aifa schreef:
art 6:179 BW aansprakelijkheid voor dieren --> De bezitter van een dier is aansprakelijk voor de door het dier aangerichte schade, tenzij de schade op grond van de vorige afdeling (onrechtmatige daad) zou hebben ontbroken indien hij de gedraging van het dier waardoor de schade werd toegebracht, in zijn macht zou hebben gehad.

Zie eveneens: http://www.dejuridischewegwijzer.nl/rad ... jkheid.htm
Aansprakelijkheid van het dier valt onder de zogeheten risico aansprakelijkheid. De bezitter (dat hoeft niet perse de eigenaar van het dier te zijn) van het dier is eigenlijk altijd aansprakelijk voor de door het dier toegebracht letsel en letselschade. Dit geldt ook als de bezitter of eigenaar van het dier niets aan het ongeval kon doen. Zelfs als de bezitter van het dier er alles aan heeft gedaan om het letsel en de letselschade door het dier te voorkomen, zal hij/zij in de meeste gevallen aansprakelijk zijn voor de letselschade.

Tot zover is het correct :j .

Het probleem is dat er hier ondanks de aansprakelijkheid geen schadevergoedingsverplichting is.
Dit komt doordat de schadelijdende partij 100% eigen schuld treft. De verzekeraar wijst terecht af, omdat de vriendin zelf het risico heeft genomen om de honden bij elkaar te zetten. Iedere hondenbezitter weet wat de risico's zijn.

Dan nog even het eventuele inschakelen van een advocaat. Geen probleem, verwijs die maar gewoon door naar je verzekeraar die lossen dat wel op. :j

Chikiboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 15:03

Een algemeen advies zoals al gegeven is geworden.....stel je vraag aan een juridisch loket of ga op een juridisch forum en stel je vraag daar....
Hier staan te veel foute adviezen die je echt niet helpen... dit forum kan je niet helpen en ik kan je enkel adviseren ware het Belgisch recht...en dat is het niet...dus...

Ben je trouwens zekers dat je geen rechtsbijstand hebt in je BA polis van je woningsverzekering ? Bij mijn VZ was die er standaard bij toen ik nog in België woonde ;)

Succes !

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 15:05

:D

Neem mijn advies nou maar gewoon aan, tenzij het om belgisch recht gaat :j .

Aifa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 15:12

LDRD schreef:
Het probleem is dat er hier ondanks de aansprakelijkheid geen schadevergoedingsverplichting is.
Dit komt doordat de schadelijdende partij 100% eigen schuld treft. De verzekeraar wijst terecht af, omdat de vriendin zelf het risico heeft genomen om de honden bij elkaar te zetten. Iedere hondenbezitter weet wat de risico's zijn.

Inderdaad :j
Dat had ik hierboven ook al toegevoegd.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 15:25

Even los van dit topic, maar toch ook weer niet helemaal ;) : In een boek van Mr Frank Visser raadt hij aan om ALTIJD een rechtsbijstandverzekering te regelen. Je kunt als particulier financieel aan de grond gebracht worden, als iemand je om wat voor reden dan ook op een kwade dag naar de rechter meent te moeten slepen. Zelfs Mr Visser zelf heeft een rechtsbijstandverzekering.
Ook vakbonden hebben vaak een rechtsbijstandverzekering voor hun leden.

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 16:05

Inderdaad, heel Jip & Janneke achtig gezegd: eigen schuld, dikke...winkelhaak in dit geval.

Ik vind het wel enorm laag bij de grond van die zogeheten vriendin. Dan moet ze maar een motor kopen, die goed gaan poetsen en daar shows mee lopen. Het is en blijft een dier en als je geen risico's wilt lopen, moet je hem niet bij andere honden alleen laten.

Je zou bijna hopen dat het een dure grap wordt en dat ze er flink (zelf!!) voor moet betalen.

Munnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 16:14

Ik ben het helemaal met Xono eens :D

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 16:20

Vind dit wel een aparte situatie...
Als die hond écht zo waardevol is, had ik hem extra laten verzekeren én niet bij andere honden gezet, als hij van mij was geweest....

Chikiboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 16:30

LDRD schreef:
:D

Neem mijn advies nou maar gewoon aan, tenzij het om belgisch recht gaat :j .

:D Haha k had pagina 2 zelfs niet gezien...had gereageerd op wat op de 1ste pag. stond.

Goed advies trouwens ;) Belgisch & Nederlands recht liggen vaak dicht bij elkaar :D

Laika

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 17:05

Hmm met zulke vrienden heb je dus geen vijanden nodig zullen we maar denken.
Mijns inziens heeft ze geen enkel recht jou die schade te laten vergoeden. Mocht ze met een advocaat gaan dreigen, laat lekker gaan, als zij een advocaat kan vinden die er een zaak van durft te maken verwijs je deze naar je verzekeringsmaatschappij.

Hoogstwaarschijnlijk heeft haar hond zich in de ogen van jouw hond misdragen. Het is immers zijn territorium.

Ik hoop dat het hondje snel hersteld, maar dat het het baasje een behoorlijke duit gaat kosten.

Chawi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-09 07:37

Allemaal ontzettend bedankt voor jullie reacties. Ben er erg blij mee. Zal ook vandaag actie ondernemen richting zo'n juridisch loket. Zal hun mening hier nog wel neerzetten.

Daantje1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 07:51

Maar is het zo een bijzondere hond die ze hierheen gehaald heeft?
Vind dat ze nogal hoog van de toren blaast met schadevergoeding etc.

Chawi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-09 10:10

Ja wat is bijzonder. Wat voor de 1 bijzonder is, is dat voor een ander niet. Je kan voor het bedrag wat ze in totaal kwijt was voor de hond een hele mooie 2 de hands auto kopen of een leuk nieuw klein autootje 8-)

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 10:26

Chawi schreef:
Allemaal ontzettend bedankt voor jullie reacties. Ben er erg blij mee. Zal ook vandaag actie ondernemen richting zo'n juridisch loket. Zal hun mening hier nog wel neerzetten.

Ik ga me toch eens achter de oren krabben of ik op dit soort vragen in de toekomst ga antwoorden. Als je toch al van plan bent naar een juridisch loket te gaan, daar gelijk je vraag neerleggen en niet op bokt neerleggen.

Wafel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 10:29

Beetje flauw als je je hond bij een andere hond zet weet je dat de mogelijkheid bestaat dat dat fout kan gaan. Vind aansprakelijkgesteld worden al heel ver gaan....

Ze heeft het risico zelf genomen en jij het van jou honden...

Chawi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-09 11:05

LDRD schreef:
Chawi schreef:

Ik ga me toch eens achter de oren krabben of ik op dit soort vragen in de toekomst ga antwoorden. Als je toch al van plan bent naar een juridisch loket te gaan, daar gelijk je vraag neerleggen en niet op bokt neerleggen.

Ik wist niet eens van het bestaan af...totdat een van de bokkers die reageerde me daarop wees :9 . Er zijn heel veel goede dingen voorbij gekomen en ik voel me in ieder geval sterk in het hele gebeuren staan. Mede door jouw reactie LDRD. Maar is toch niet raar dat ik zo ook nog even langs het juridisch loket ga. Wellicht kunnen zij mij helpen met een antwoord op de aangetekende brief/mail die ik heb ontvangen etc. Ik heb hier in ieder geval veel aan gehad. Dus zou jammer zijn als je in de toekomst niets meer van je zou laten horen in soortgelijke topics.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 11:25

Gewoon doorsturen naar je verzekeraar, die neemt dat gewoon van je over. ;)

Geen juridisch loket voor nodig hoor.