Gekke plek Cavia [met foto]

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Thats_Me

Re: Gekke plek Cavia [met foto]

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 21:17

Ja oormijt is ook zo grappig *not* :=

Tja wat het kost is beetje afhankelijk wat het nou voor plekje is.

Sammetje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-09 21:28

Ja precies... achja ik kom er wel achter. Maar dit kan dus door hooi o.i.d. komen?

ontherun

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 22:42

In hooi kan idd de schurft zitten. Mijn da adviseerde dan om het in de vriezer te leggen, dan vroren die rotdingen dood en als je het dan weer ontdooit zijn ze onschadelijk :+ Weet alleen niet meer hoe lang en hoe precies :o schaamt zich nu diep

Oormijten zijn ook zooooo'n verschrikkelijke dingen ja, die kan ik echt missen als kiespijn :=

Sammetje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-09 22:44

En in zaagsel? Wat maf dat ik dit nooit eerder met een caaf heb gehad! Ik zal het eens navragen van de vriezer inderdaad! Ik neem normaal altijd hooi mee van stal en dat komt zo van het land. Zouden daar zelfs al beestjes inzitten?

Mayflower_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 22:46

Oh ja mijten. Dan heeft onze cavia ook gehad. De plekken kan je insmeren met hydrocortiderm (hormoonzalf), kost 10 euro bij de VA.

Sammetje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-09 22:47

Hee, dat is een idee! Moet je dan ook nog even langs de DA of kun je gewoon dat spul bestellen en gaan smeren?

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 22:51

Ja, je kunt het in de vriezer leggen. Als het hooi bevroren is dan is alles wat er inzit gewoon dood. Dus nachtje vriezer en het is stuk.

Ik doe het zelf niet. Gebruik m'n vriezer liever voor andere dingen want erg groot is die niet. Je weet dat het risico er nou eenmaal inzit dat ze een keertje ziek worden en schurft of mijt is zo goed te behandelen en de kans dat ze het van hooi kunnen krijgen niet heel erg groot. Al kan het dus wel en is het vaak wel de oorzaak als ze het een keertje hebben. Cavia's zijn er ook zeer gevoelig voor dus dan kun je evt. wel overwegen hooi in te gaan vriezen. Al zou ik het zelf dus niet doen.

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 22:51

Princesje schreef:
Hee, dat is een idee! Moet je dan ook nog even langs de DA of kun je gewoon dat spul bestellen en gaan smeren?

Sowieso langs de dierenarts aangezien je niet zeker bent wat het is ;)

Mitchall

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 22:52

Ik heb net even gezocht, aan de foto's te zien is het schurft :j
Ik weet bijna niks van Cavia's, dus veel heb je niet aan mij :o

Sammetje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-09 22:52

Nee precies, nouja dan moeten we maar even afwachten. Als ik zo rondzoek zeggen DA toch dat je altijd zo'n injectie moet doen. Ben benieuwd hoe duur dit gaat worden voor 2 caafs :o

ShauniBef

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 22:56

Princesje schreef:
Nee precies, nouja dan moeten we maar even afwachten. Als ik zo rondzoek zeggen DA toch dat je altijd zo'n injectie moet doen. Ben benieuwd hoe duur dit gaat worden voor 2 caafs :o

Nja het is maar wat je er voor over heb ;)

Sammetje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-09 22:56

Citaat:
De eerste tekenen van mijtinfectie is roodkleuring van de huid en heftige jeuk. De huid zwelt en er ontstaan wonden en korstjes rond de ogen en oren. In deze wonden kunnen weer infecties optreden waardoor de pijn bij het dier toeneemt.Het dier gaat minder eten en drinken.

Van deze tekenen merk ik eigenlijk niets :\

Sammetje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-09 22:58

Ik heb veel voor ze over, dan had ik ze maar niet moeten nemen. Online heb ik ook al een middeltje gevonden, ik wacht gewoon even af wat de DA zegt en wat hij denkt dat het is. Iedereen heel erg bedankt!

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 22:59

Joh knaagdieren vallen altijd wel mee. Consult zal rond de 20 euro zijn waarschijnlijk zelfs nog minder. Was laatst 15.50 kwijt. Dan eventueel nog medicijnen maar heel duur zal dat ook niet zijn want zijn vaak standaard dingen. Dus heel schokkend zal het echt niet worden hoor.

En tja als je niet met zekerheid kunt zeggen wat het is (en dat blijkt uit jou reacties) dan is de dierenarts de beste oplossing. Als je weet wat het is dan zou je het ook zelf kunnen behandelen maar ik raad het niet aan om zelf te gaan experimenteren met allemaal dingetjes. Je kunt het beter in 1x goed aanpakken dan dat je straks wel met een kale caaf zit :=

ontherun

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 23:07

Dosering is vaak belangrijk bij caafjes. Het geen leuke patienten hoor :P Als je te veel en/of te vaak gaan smeren kunnen ze er ook weer een reactie op krijgen. Bij ons in de praktijk kregen ze een injectie en dan na een aantal dagen een 2e, hoef je ook niet in de weer met zalfjes. Zou iig neit zelf gaan dokteren, da is vaak niet zo gek duur voor zoiets. ;)

Nienkeee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 23:25

Als het schuft is, kun je het behandelen met sla-olie. Ik had vroeger ook een cavia, die had ook schurft (best wel erg). Na 2 weken behandelen met sla-olie is hij er weer helemaal bovenop gekomen (:

Sammetje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-09 23:28

Oke! Ik heb sowieso donderdag een afspraak staan dus laat de DA ook even kijken. Ook omdat ik mijn twijfels heb bij schurft. Ook als ik de plaatjes bekijk op internet... dus ik laat de deskundigheid maar even aan de DA over maar bedankt voor de tip! :D

ontherun

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 23:52

Verstandig! Het kan idd ook net zo goed wat anders zijn, is moeilijk te zeggen vanaf een foto en internet ;) Iig geval succes donderdag en laat je weten hoe het gegaan is?

Sammetje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-09 00:27

Ja zal ik even doen! :D

Ti_Amo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 00:29

bij mijn cavia had ik precies exact hetzelfde, dat is schurft. dat durf ik bijna met zekerheid te zeggen, gewoon even naar de DA gaan, die geeft hem als het goed is een prikje, wel elke dag hok verschonen ( is besmettelijk ) en eventuele andere cavia's uit de buurt houden.

Ik volg dit topic nog even

Sterkte, (het komt vast wel goed)!!

Sammetje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-09 09:05

Jeetje, ja daar zit je natuurlijk ook nog mee. Daar had ik nog niet over nagedacht. Misschien een rare vraag maar gaat schurft ook in banken enzo zitten?

Misty2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 09:14

onze hond zit ook altijd onder die vlekken, vele onderzoeken gedaan en er is niets aan de hand, alles onderzocht maar dierenarts kon niets vinden,

wat wij denken is dat het haar zo veel en dik is, dat de huid stikt, onze hond gaat vanavond voor het eerst naar de hondenkapper en kijken wat zei zeggen en kijken of het helpt,

ik zou met jou cavia in ieder geval naar de dierenarts gaan, je krijgt dan een wit flesje, met witte zalf die je 1 of 2 keer daags over de wond moet smeren, ( gaat wel ff bijten bij de cavia,, ) maar gaat de wond sneller van genezen en haalt de bacteriën eruit,

veel succes verder,,

Sammetje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-09 19:42

Ik ben net terug en ze hebben schurft, ze hebben nu beide een spuit gehad. Nu moeten ze over 2 weken terug komen en dan weer een spuit en vaak is het dan over. De kooi hoef ik niet elke keer schoon te maken. Nu even goed ontsmetten en na de 2e spuit weer een keer goed schoonmaken.
Verder gaf de DA aan dat het niet door hooi en zaagsel kon komen tenzij er al een caaf met schurft op heeft gelopen.
Dus ben benieuwd of het nu beter gaat! :D

ontherun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 14:27

Ah ja die spuit bedoelde ik idd ;) Ivomec of zoiets? Kan dat? Viel me net in :+ Is idd niet nodig om de kooi te veel schoon te maken.
Wat raar, die van mij zei dat wel altijd, dat het door hooi kan komen
Beterschap met ze! :P

danielle1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 14:49

oh dus toch schurftmijt. mijn paard heeft dan ook eens gehad en toen zei de dierenarts ook dat het door hooi of stro kon komen. maar goed, als het maar snel over gaat.