Is dit een teek?!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

sethlover

Re: Is dit een teek?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-09 19:28

ik ben heel voorzichtig met mijn kittens :P

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 19:29

beantsje schreef:
en wondje + tang naderhand ontsmetten.
overigens heb ik hele slechte ervaringen met de gewone tekentang. (teek leeggeknepen omdat de tang over de teek heengleed en vervolgens ziekte van Lyme gekregen.)

Geef mij deze maar: de teekweg. Daarmee schep je ze er zo af.

[img]http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/3/38/Tekenlepel_Teek_verwijderen.jpg

He die heb ik nog nooit gezien! Trek je daarmee niet het lijfje van de kop?
Ik heb een gewone van de apotheek.

Heb je tijdens het uithalen niet eraan getrokken? :o

Als ik een paar keer een kwartslag(en) naar links en rechts draai laat ie hier nl los.
Heb er al godganse vier gehad afgelopen weken :7

RelarDevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 20:15

beantsje schreef:
sterilon is prima.

:\
arm katje, ik zou eerder voor betadine gaan.

Sting

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 20:59

Zou ook eerder betadine erop smeren, als er graag iets op wil doen.

Voor je de teek eraf gaat halen (als je dat nog niet gedaan hebt ;) ) zorg dat je zéker weet dat het een teek is!! We hebben op de dierenkliniek een keer een stagiair gehad die er op die manier en wratje vanaf wilde halen... Vond poesje niet zo leuk...

Ik heb trouwens voor de paarden een o'Tom ofzo. Een soort mini-breekijzer :D. Werkt super, dankzij de 2 formaten ook voor ini-mini teekjes :D.

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 21:04

Moderatoropmerking:
Off-topic reacties en oneliners dragen totaal niet bij aan de vraag die TS stelt.
Deze reacties zijn daarom verwijderd.

Mika7

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 21:12

Na het verwijderen van de teek kun je ontsmetten met betadine of alcohol.
Niet voordien doen ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 00:17

flicka schreef:
Ja, is wel een teek denk ik. Tangetje zo diep mogelijk zetten, klemmen en rustig draaien dan laat hij los. En verzuipen in de wc.

Verzuipen ze dan wel echt? Het zijn zulke krengen, ben altijd bang dat ze gewoon overleven := Persoonlijk gaat er bij mij dus echt een goeie baksteen op of m'n voet en pas als ze gespat zijn weet ik zeker dat ze dood zijn := := Smerige beesten, bleh.

noudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 00:28

Is zeker weten een teek, hier barst het van de teken.
Moet de honden en de poezen ook echt wel elke dag controleren,
vaak hebben ze er dan al meerdere.
Ik trek ze er altijd met mijn nagels uit, die grote lukt wel met een tekentang, maar de kleinere teken krijg ik er niet uit met de tekentang.

Maysie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 00:40

Doe ze in een bakje met spiritus (dat was het volgens mij paarse vloeistof) en ze zijn zo dood als een pier. :D

En heb je hem er goed afgekregen?

alissaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 01:04

Uhmm.. AVEVE:p is zo'n soort tuincentra hier in belgië.. ookwel boerenbond genoemt

Sigrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 01:15

Ik denk dat het wel een teek is ja...vervelend hoor.

Persoonlijk draai ik ze nog weleens zelf uit met de hand. Ik heb dit geleerd van een dierenarts (je hebt soms geen tang bij de hand) Tot nu toe zijn ze er altijd heel vanaf gekomen. Kwestie van lichtjes je vingertop erop zetten en dan tegen de klok in draaien. Meestal laten ze los na een paar seconden.

En bij mij moet hij ook echt kapot voordat ik hem door de plee spoel. Ik had vorig jaar zo'n kreng, die wilde niet kapot. Toen heb ik em maar gecremeerd. Klotebeest.

@beantsje:
Dat schepje ziet er wel heel praktisch uit! Denk dat ik die ook maar ga halen.

Mjay

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 01:25

ontsmetten heeft niet heel erg veel zin en kan je beter ook niet doen het is maar een heel klein gaatje en alles wat erin had willen komen zit er toch al in... de sterillon of betadine irriteerd waarschijnlijk alleen maar meer in het wondje wat in verbinding staat met een klein bloedvaatje door de anitstollings middelen van de teek...... je kan het beste gewoon even aankijken en in de gaten houden of er geen reactie optreed (zwelling, roodheid) als je er dan toch iets op wil doen verwijder altijd eerst de teek en verwijder deze nooit door er iets van alcohol of jodium op te doen.

Mika7

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 08:17

noudy schreef:
Is zeker weten een teek, hier barst het van de teken.
Moet de honden en de poezen ook echt wel elke dag controleren,

Bij poeslief heb ik er onlangs 28 weggehaald, allemaal heel klein, en onder het halsbandje.
Nu maar extra tekenbescherming gedaan. ;)

sethlover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-09 11:32

heb hem vanmorgen weggehaald, hij was ENORM!!!!! Toen ik heb eraf haalde zaten pootjes en hoofd van de teek er nog op, we hebben hem verdronken met chloor en alles.
Maar die teek liet meteen los dus dat is toch goed he?? Kleintje was aan het gillen maarja, ze moest eraan geloven..

Roos_3

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 12:01

ik krijg altijd de kriebels van die beesten..
mn kat had er een vorig jaar onder zn kin..schrok me het apezuur
kunnen paarden ook de ziekte van Lyme krijgen van teken?

RelarDevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 12:41

sethlover schreef:
heb hem vanmorgen weggehaald, hij was ENORM!!!!! Toen ik heb eraf haalde zaten pootjes en hoofd van de teek er nog op, we hebben hem verdronken met chloor en alles.
Maar die teek liet meteen los dus dat is toch goed he?? Kleintje was aan het gillen maarja, ze moest eraan geloven..

dat betekent dat hij volgezogen is.
Het is positiever dat zijn pootjes er nog aan zaten en dat hij niet heeft 'gebraakt' (oftewel bloed terugspuwen in het katje)

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-09 08:41

Roos_3 schreef:
ik krijg altijd de kriebels van die beesten..
mn kat had er een vorig jaar onder zn kin..schrok me het apezuur
kunnen paarden ook de ziekte van Lyme krijgen van teken?

:j Honden, katten, paarden kunnen allemaal de ziekte van Lyme krijgen.

m1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-09 11:09

Bah wat zijn teken toch smerig, gelukkig heeft de TS hem er goed afgekregen!

Wat doen jullie allemaal qua preventie tegen teken bij jullie honden/katten/paarden? Wij hebben voor onze hond een tekenbandje.. ze is nu 1,5 en heeft nog geen teek gehad.. *afkloppen!!*

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-09 11:44

suus_ schreef:
beantsje schreef:
en wondje + tang naderhand ontsmetten.
overigens heb ik hele slechte ervaringen met de gewone tekentang. (teek leeggeknepen omdat de tang over de teek heengleed en vervolgens ziekte van Lyme gekregen.)

Geef mij deze maar: de teekweg. Daarmee schep je ze er zo af.

[img]http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/3/38/Tekenlepel_Teek_verwijderen.jpg

He die heb ik nog nooit gezien! Trek je daarmee niet het lijfje van de kop?
Ik heb een gewone van de apotheek.

Heb je tijdens het uithalen niet eraan getrokken? :o

Als ik een paar keer een kwartslag(en) naar links en rechts draai laat ie hier nl los.
Heb er al godganse vier gehad afgelopen weken :7

Tegenwoordig wordt ook wel geadviseerd om niet meer te draaien. Daar zijn verschillende standpunten over. Hoe dan ook, als een stukje van de kop achterblijft, is dat niet erg, dat geeft geen problemen.

Hoe dan ook, misschien heb ik het niet goed gedaan, dat zij dan zo. De gevolgen waren heel vervelend, ik ben er maanden goed ziek van geweest. Maar met de tekenlepel (beetje zelfde principe als dat breekijzertje) gaat het verwijderen altijd foutloos.

Mika7

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-09 08:19

Weet je, hoe je het ding eruit haalt maakt niet zoveel uit.
Belangrijk is voordien de teek niet verdoven (dan spuugt hij zijn maaginhoud terug in de mens, hond, kat, paard) en eruit trekken.

Ga je op buitenrit door het bos zorg dan dat je armen bedekt zijn.

Mocht je een teek bij jezelf ontdekken plaats dan met een Eddington (watervaste stift) een circel om de tekenbeet heen. Zo'n 2 cm erom heen.
Mocht de plek nadien rood, pijnlijk worden, of mocht je koorts, griepverschijnselen krijgen, ga dan naar de huisarts voor een kuur.

Mijn eigen huisarts is heel fanatiek. Gebeten door een teek betekend sowieso een kuur. Maar denk dat dat per arts verschilt.