guppy zwemt raar en wordt zwart....

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Liannevh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 00:08

.
Laatst bijgewerkt door Liannevh op 16-11-22 16:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Brainless

Re: guppy zwemt raar en wordt zwart....

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 00:12

Doe je wel wat zout in het water?
Dit voorkomt ook schimmels.

ps Een juwel van 60cm kost in de aanbieding 40/45 E dit is incl. verlichting, verwarming en pomp.

lieniminnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 00:20

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 00:54

Helaas weten se in dierenwinkels bedroevend weinig over de dieren te vertellen. Nee se weten er wel wat over te vertellen maar die info is vaak niet juist.
Ik kan nu een heel pleidooi gaan typen met allerlei info over vissen, maar krijg niet echt het idee dat er voor opengestaan wordt.
Als dat wel so is wil ik met alle plesier helpen, al is het maar om de visjes een beter leven te geven.

Wat ik wel sowieso kwijt wil:
Dat een vis blijft leven wilt niet seggen dat het een goed leven heeft.
Een mens kan ook oud worden in een hokje van 4x4 op droog brood en water, maar is het goed??

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-09 11:49

WildWings schreef:
Grit schreef:
Maar erg kortzichtig om iemand meteen op de vingers te tikken. Ze heeft toch deze voorlichting in de winkel gehad??

Kortzichtig? Het is kortzichtig om een dier te kopen zonder je er goed in te verdiepen, en vervolgens als iemand je tips geeft te roepen dat ze het ook prima doen zoals ze het nu doen.. oke, maar vraag dan geen advies en laat je dieren langzaam lijden tot ze doodgaan en blijf eigenwijs doen wat je doet.

Niet iedere dierenwinkel is eerlijk, helaas. Ik denk dat het twee redenen kan hebben.. een gup hoort niet in koud water, maar het kan wel.. al is het absoluut niet bepaald het beste voor ze, ze kunnen er redelijk overleven, maar echt 'fair' vind ik het zelf niet..

Ik vroeg geen advies over het houden van mijn dieren, ik vroeg alleen wat het verkleuren ermee te maken had. En lijden laat ik mijn dieren niet, ookal is het een vis, heb hem uit zijn lijden verlost.

Oja en even en citaatje van internet.
Citaat:
De temperatuur van het water is ideaal 26°C, maar mag variëren tussen 18°C en 28°C. Dit betekent dat je zelfs guppies in een onverwarmd aquarium kunt houden, zolang de omgevingstemperatuur maar nooit onder de 18°C zakt.

Citaat:
In onverwarmd water kunnen ze langer dan gemiddeld leven, maar zullen ze nooit kweken.

tjalk schreef:
cp112 schreef:
Ik wil gewoon leuke vissies omdat ik het leuk vind staan in de kamer, als mij gezegd wordt dat ze ook prima in koud water kunnen leven door iemand die er verstand van heeft ga ik echt geen tientallen euro's nog uitgeven aan allerlei poespas.

Ik weet niet hoe groot jou bak is, maar een verwarming hoeft echt geen tientallen euro's te kosten.
Nog geen eens 20,- kost zo'n ding. Als daarvan je diertjes langer blijven leven, in beteren omstandigheden, why not?

En een filter kost ook niet veel, ik neem aan dat je geen bak hebt van 100 L. Dus een handig filtertje erin, die je 2der hands goed voor 10,- euro aan kan komen

Trouwens, ik weet niet wat de ziekte is, miss op het vissenforum vragen?

Hier een topic van bokt over vissen:
[HK] [HK] Visje visje in het water, Aquagekken Deel 5!

Ik heb ook een tijdje last gehad van die ziekte in mijn bak. Die is gelukkig over gewaait

Waar zie jij de tientallen niet dan?

Pff hoe moeilijk is het voor mensen (met name op bokt!) om te begrijpen dat niet altijd de manier die JIJ denkt dat goed is ook daadwerkelijk dé manier is. Mensen hier zijn veel te kortzichtig en geloven alles wat zij zelf zeggen en laten dat wat een ander zegt of doet maar af als zo het niet hoort.
Weer een gevalletje van typisch bokt dit...

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 12:01

Nee geen gevalletje typisch bokt, gevalletje dierenliefhebbers die je wat duidelijk proberen te maken.
Je moet niet alles geloven wat op internet staat, en 26C is niet voor niets de IDEALE temperatuur, blijkt dus maar weer dat jij niet de ideale omstandigheden wilt creëren, lekkere dierenhouder ben je dan....

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-09 12:04

Nijn schreef:
Nee geen gevalletje typisch bokt, gevalletje dierenliefhebbers die je wat duidelijk proberen te maken.
Je moet niet alles geloven wat op internet staat, en 26C is niet voor niets de IDEALE temperatuur, blijkt dus maar weer dat jij niet de ideale omstandigheden wilt creëren, lekkere dierenhouder ben je dan....

Yeah sure :roll: 26 mag dan ideaal zijn maar dat doet niet onder dat ze bij 18 het ook prima doen, alleen niet kweken, wat ik ook absoluut niet wil.

EN wie ben jij om te zeggen dat ik geen dierenliefhebber ben? Wou je hier wel eens komen kijken wat er allemaal loopt? Kom op nou zeg, get a life ipv mensen af te lopen zeiken omdat ze de dingen niet doen zoals jij het toevallig vind hoe het moet.

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-09 12:07

Enneh, stonden er op de vorige pagina geen posts van mensen die een bak vol gups hadden in een koude temperatuur die ook nog eens kweekten, kan dus prima.

Kijk dit zijn nou de dingen/reacties waardoor mensen op bokt niks meer durven te vragen/posten, je krijgt zo'n bende gezeik over je heen, laat mensen toch eens in hun waarde, doe je ogen open voor andere manieren. Het enige wat ik vroeg is of het verkleuren samen ging met de zwemblaastontsteking (ik wist dus al wat er mis was) that's it. Ik hoef geen uitleg wat je allemaal volgens jullie in je aquarium MOET hebben...

lieniminnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 13:11

Hoe controler jij dat het niet onder de 18 graden komt?
Het is misschien typisch bokt, maar zoek is op google naar aquarium fora.. kijk is wat er daar verteld word, dit is niet typisch bokt. Dit is typisch verkeerde informatie van een dierenwinkel.
En of je het wilt accepteren of niet, het is gewoon beter om je guppen in verwarmd water te houden met filter.

Wij laten jou in je waarde, maar jij neemt ons niet serieus, denk je nou echt dat je zo veel reacties zou krijgen als het onzin was? We proberen je alleen maar advies te geven.
Het is ook typisch bokt om advies niet normaal te kunnen aannemen
Daarbij negeer je mijn vragen, die zouden best belangrijk kunnen zijn namelijk..? m.b.t je zwarte gup ;)

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-09 13:17

Je hoort mij niet zeggen dat het onzin is, Ik zoek toch net zelf op dat 24 graden beter is als je gups wilt kweken. Alleen het wordt allemaal zo opgedrongen terwijl m'n andere gups het prima doen (en onze anderen het ook altijd prima gedaan hebben)

Hier in huis is het nooit onder de 18 graden, dus kan het in dat kommetje het ook niet zo zijn ;)

Jou vragen heb ik denk ik overheen gelezen, zal wel verloren zijn gegaan tussen al die opdringerige posts.

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-09 13:21

lieniminnie schreef:
Helaas zijn dierenwinkels totaal niet te vertrouwen met vissen.
Ze verkopen je met alle plezier een aquarium van 40cm met een vis erbij die net zo groot word. En het fabeltje dat ze zich aanpassen aan de bak is grote onzin. De vissen vergroeien.
Dat om even aan te geven hoe de dierenwinkels zijn.

Jammer dat je je guppen zonder filter of verwarming heb, guppen doen het veel beter mét verwarming en filter.
Ze hoeven zichzelf dan niet warm te houden, en zijn ook mooier dan. De filter houdt het water gewoon beter schoon, verschoon je de bak?
Heb je de bak 2 weken laten 'rijpen' voor je er water in deed? En hoelang staat de bak?
Misschien is de goudivs het probleem, die zo énorm vervuilend.
Hoe groot is je bak?

Die 2 guppen op de foto zijn trouwens alle twee mannetjes, en hij ziet er inderdaad vreemd uit. Heb je op google gezocht? ik meen me iets te herrineren aan een zwart kleurende ziekte.
Ik zou ook niet meteen nieuwe guppen nemen, misschien zit er een ziekte in je bak en gaan die ook weer dood..

Een vis in de vriezer doen is trouwens wel humaan. Zoals bekend is bij onderkoeling voel je je voor je dood gaat heel fijn.

De goudvis zit er net 2 daagjes in, de vorige vis was toen al dood. Vissie gold is een logé en gaat er maandag weer uit. Ik heb geen idee hoe groot mijn bak is, groot zat voor een paar gups in ieder geval. denk een normale groote, niet mega maar ook niet klein.
Op de foto zijn inderdaad 2 mannetjes, was even in de war, de oranje (niet op de foto) is een vrouwtje.
Bak wordt netjes verschoond, heb ook zo'n ramenwas dingetje erin. Bak heb ik 1 week 'laten rijpen' zoals je dat noemt, dat is mij geadviseerd in de winkel.

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-09 13:22

Oh en vissie heeft gisteren 10 minuutjes in de vriezer gestaan, daarna is ze door de wc gegaan. Levend doorspoelen houd ik niet van. Daarbij komt dat wij geen riool hebben maar een IBA tank :+ ook zo sneu :+

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 13:50

Guppen hebben minimaal een bak van 60cm nodig, heb je dat?
Verder lees ik ook geen antwoord op de vraag of je de bak 2 weken hebt laten indraaien, en ben ook benieuwd hoe je de bak schoon maakt.

24C is niet alleen beter om te kweken, het is gewoon beter voor de vis. Subtropische vis, het woord segt het al, geen koudwater vis dus :)

tinkert_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 14:00

ik heb al jaren guppen in een grote vissenkom zonder verwarming en filter
de kom is ongeveer 50 cm hoog en 30 breed
ze oudste guppen zijn nu een jaar of 3
en ze jonge als gekke
dus dat kan heel goed

waypoint

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 14:11

ik heb ook al een tijd lang een stel van 7 guppen, inclusief 2 goudvissen in een onverwarmde bak zetten, en ook zonder filter, en ze doen t geweldig, zijn actief, eten veel, niks mee aan het handje dus.

Blijkt dat het toch wel kan ;)

Induna

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 14:40

Ik zat nog even te twijfelen of ik hier op moest gaan reageren.. Vindt veel reacties van de bokkers wel een beetje naar hoor.. Ze vraagt een advies om een zieke vis en krijgt geneuzel over filters en verwarmingen enzo. :+

Maar goed mijn mening:
De symptomen zijn inderdaad een zwemblaasprobleem. Het ziet er altijd knap zielig uit, en dan is de meeste vriendelijke manier de vriezer in, heb je dus goed gedaan! (de vriezer is minder pijnlijk dan een klap op z'n kop, een vis in koud water zakt in een zogenaamde "winterslaap" en wordt daarna niet meer wakker (door het ijskoude water)..
Op deze manier worden vissen uit het buitenland (met vliegtuig o.a) naar Nederland getransporteerd voor bv de fok, alleen zorgen ze er dan natuurlijk wel voor dat het water boven de 0 graden blijft. Wanneer je bij binnenkomst het water weer rustig op warmt, heb jij weer een vrolijke vis!).

Verder kan een guppy prima in onverwarmd en ongefilterd water. Als je de bak zelf maar goed schoon houd (water verversen dus). Een guppy op verwarmd water geven vaak nog stralendere kleuren dan op "koud" water.
En ook kunnen guppy's in koud water voortplanten (pas maar op dus :P).

Veel plezier met je guppy's ;)

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-09 15:25

Ik heb een bak van 40-25 volgens mij, en heb 3 gups nu nog, had er 5, vond het groot zat voor ze.

@Nijn, je moet beter lezen, ik heb wel degelijk antwoord op die vraag gegeven. En minimaal 60cm? wat nou als je 1 of 2 guppen hebt? Denk niet dat iemand zo'n giga bak gaat aanschaffen voor een paar beestjes, Ook ik niet dus. Ik vind ze leuk staan in de kamer, geeft wat sfeer maar wil niet zo'n halve tank op tafel hebben staan.

Thnx voor de andere reacties, het was inderdaad een zwemblaasprobleem :j maar daar was ik al achter :P

m1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 15:25

Ik ga met de bokkers eens die vinden dat de gupjes niet bij goudvissen horen, niet in een overwarmd aquarium horen en dat ze een filter en zuurstofpompje nodig hebben. Uit z,n lijden verlossen door hem in de vriezer te doen?! Het is een Tropische vis, geen goudvis!

Induna; ik vind het helemaal niet raar dat ze daar ''gezeur'' over krijgt. Je wilt toch weten waarom de diertjes dood gaan en wat er beter zou kunnen?

Dat dierenwinkels foutieve informatie geven was imo allang bekend.. Jammer hoor..

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 15:45

Verbasingwekkend dat het blijkbaar niet belangrijk is om een dier op de juiste manier te houden, want hé het is ''maar'' een vis.
Nee dat wordt niet letterlijk gesegt maar maak ik wel op uit hoe er over gesproken wordt.

Joyckuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 15:50

Induna schreef:
Ik zat nog even te twijfelen of ik hier op moest gaan reageren.. Vindt veel reacties van de bokkers wel een beetje naar hoor.. Ze vraagt een advies om een zieke vis en krijgt geneuzel over filters en verwarmingen enzo. :+

Maar goed mijn mening:
De symptomen zijn inderdaad een zwemblaasprobleem. Het ziet er altijd knap zielig uit, en dan is de meeste vriendelijke manier de vriezer in, heb je dus goed gedaan! (de vriezer is minder pijnlijk dan een klap op z'n kop, een vis in koud water zakt in een zogenaamde "winterslaap" en wordt daarna niet meer wakker (door het ijskoude water)..
Op deze manier worden vissen uit het buitenland (met vliegtuig o.a) naar Nederland getransporteerd voor bv de fok, alleen zorgen ze er dan natuurlijk wel voor dat het water boven de 0 graden blijft. Wanneer je bij binnenkomst het water weer rustig op warmt, heb jij weer een vrolijke vis!).

Verder kan een guppy prima in onverwarmd en ongefilterd water. Als je de bak zelf maar goed schoon houd (water verversen dus). Een guppy op verwarmd water geven vaak nog stralendere kleuren dan op "koud" water.
En ook kunnen guppy's in koud water voortplanten (pas maar op dus :P).

Veel plezier met je guppy's ;)

Ongelofelijk! Alsof je er ''echt'' verstand van hebt :roll:

TS: Als je jouw ''decoratie'' niet in hun behoeftes wilt voorzien, waarom zet je dan geen bak neer met wat nepvissen? Die lijden er niet onder!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 15:52

Ik snap het niet.. als je een dier neemt, dan probeer je hem toch in de beste omstandigheden voor dat dier te houden? Of ben ik nou gek dat ik zo over dieren denk... misschien is het wel raar dat ik van dieren houd en ze niet alleen als decoratie heb zoals Joyce terecht opmerkt..

maar als iemand zijn kat, hond of paard zo zou behandelen was bokt te klein en had je nu een topic van minstens 7 pagina's gehad. Helaas voor jouw vissen zijn het 'gewoon' vissen..

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-09 16:10

Ach, hier int land loopt ook gewoon decoratie hoor, alleen dan op 4 poten

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-09 16:10

Onee SORRY!

Benen natuurlijk, stel je voor, straks wordt ik weer als anti dierenliefhebster neergezet.

Rody01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 16:12

Mijn guppy heeft 5 jaar lang, in koud water gezeten! En is nu volgens mij dood gegaan door ouderdom! Want ik heb hem als volwassene gekregen.

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 16:13

Precies daar heb je het al, op het land. Waarom hou je die dieren dan niet in een te klein hokje?

Ik wil hier alleen maar mee aangeven dat het voor paarden blijkbaar wel duidelijk is dat dese niet in kleine stallen gehouden moeten worden, maar bij vissen niet?
Laatst bijgewerkt door Nijn op 22-05-09 16:40, in het totaal 2 keer bewerkt