Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
WildWings schreef:Grit schreef:Maar erg kortzichtig om iemand meteen op de vingers te tikken. Ze heeft toch deze voorlichting in de winkel gehad??
Kortzichtig? Het is kortzichtig om een dier te kopen zonder je er goed in te verdiepen, en vervolgens als iemand je tips geeft te roepen dat ze het ook prima doen zoals ze het nu doen.. oke, maar vraag dan geen advies en laat je dieren langzaam lijden tot ze doodgaan en blijf eigenwijs doen wat je doet.
Niet iedere dierenwinkel is eerlijk, helaas. Ik denk dat het twee redenen kan hebben.. een gup hoort niet in koud water, maar het kan wel.. al is het absoluut niet bepaald het beste voor ze, ze kunnen er redelijk overleven, maar echt 'fair' vind ik het zelf niet..
Citaat:De temperatuur van het water is ideaal 26°C, maar mag variëren tussen 18°C en 28°C. Dit betekent dat je zelfs guppies in een onverwarmd aquarium kunt houden, zolang de omgevingstemperatuur maar nooit onder de 18°C zakt.
Citaat:In onverwarmd water kunnen ze langer dan gemiddeld leven, maar zullen ze nooit kweken.
tjalk schreef:cp112 schreef:Ik wil gewoon leuke vissies omdat ik het leuk vind staan in de kamer, als mij gezegd wordt dat ze ook prima in koud water kunnen leven door iemand die er verstand van heeft ga ik echt geen tientallen euro's nog uitgeven aan allerlei poespas.
Ik weet niet hoe groot jou bak is, maar een verwarming hoeft echt geen tientallen euro's te kosten.
Nog geen eens 20,- kost zo'n ding. Als daarvan je diertjes langer blijven leven, in beteren omstandigheden, why not?
En een filter kost ook niet veel, ik neem aan dat je geen bak hebt van 100 L. Dus een handig filtertje erin, die je 2der hands goed voor 10,- euro aan kan komen
Trouwens, ik weet niet wat de ziekte is, miss op het vissenforum vragen?
Hier een topic van bokt over vissen:
[HK] [HK] Visje visje in het water, Aquagekken Deel 5!
Ik heb ook een tijdje last gehad van die ziekte in mijn bak. Die is gelukkig over gewaait
Nijn schreef:Nee geen gevalletje typisch bokt, gevalletje dierenliefhebbers die je wat duidelijk proberen te maken.
Je moet niet alles geloven wat op internet staat, en 26C is niet voor niets de IDEALE temperatuur, blijkt dus maar weer dat jij niet de ideale omstandigheden wilt creëren, lekkere dierenhouder ben je dan....
lieniminnie schreef:Helaas zijn dierenwinkels totaal niet te vertrouwen met vissen.
Ze verkopen je met alle plezier een aquarium van 40cm met een vis erbij die net zo groot word. En het fabeltje dat ze zich aanpassen aan de bak is grote onzin. De vissen vergroeien.
Dat om even aan te geven hoe de dierenwinkels zijn.
Jammer dat je je guppen zonder filter of verwarming heb, guppen doen het veel beter mét verwarming en filter.
Ze hoeven zichzelf dan niet warm te houden, en zijn ook mooier dan. De filter houdt het water gewoon beter schoon, verschoon je de bak?
Heb je de bak 2 weken laten 'rijpen' voor je er water in deed? En hoelang staat de bak?
Misschien is de goudivs het probleem, die zo énorm vervuilend.
Hoe groot is je bak?
Die 2 guppen op de foto zijn trouwens alle twee mannetjes, en hij ziet er inderdaad vreemd uit. Heb je op google gezocht? ik meen me iets te herrineren aan een zwart kleurende ziekte.
Ik zou ook niet meteen nieuwe guppen nemen, misschien zit er een ziekte in je bak en gaan die ook weer dood..
Een vis in de vriezer doen is trouwens wel humaan. Zoals bekend is bij onderkoeling voel je je voor je dood gaat heel fijn.
Induna schreef:Ik zat nog even te twijfelen of ik hier op moest gaan reageren.. Vindt veel reacties van de bokkers wel een beetje naar hoor.. Ze vraagt een advies om een zieke vis en krijgt geneuzel over filters en verwarmingen enzo.![]()
Maar goed mijn mening:
De symptomen zijn inderdaad een zwemblaasprobleem. Het ziet er altijd knap zielig uit, en dan is de meeste vriendelijke manier de vriezer in, heb je dus goed gedaan! (de vriezer is minder pijnlijk dan een klap op z'n kop, een vis in koud water zakt in een zogenaamde "winterslaap" en wordt daarna niet meer wakker (door het ijskoude water)..
Op deze manier worden vissen uit het buitenland (met vliegtuig o.a) naar Nederland getransporteerd voor bv de fok, alleen zorgen ze er dan natuurlijk wel voor dat het water boven de 0 graden blijft. Wanneer je bij binnenkomst het water weer rustig op warmt, heb jij weer een vrolijke vis!).
Verder kan een guppy prima in onverwarmd en ongefilterd water. Als je de bak zelf maar goed schoon houd (water verversen dus). Een guppy op verwarmd water geven vaak nog stralendere kleuren dan op "koud" water.
En ook kunnen guppy's in koud water voortplanten (pas maar op dus).
Veel plezier met je guppy's