Klein dier dood, minder erg?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-09 19:15

marlinH schreef:
Ja.. had ik eerst ook maar ja ik vind het erg als het ineens gebeurt zoals hier bij Kimmie op het forum, zon jong hondje.. bij een hond van 16 kan je het begrijpen..

Ja maar... Aan een hond van 16 jaar kun je je ook 16 jaar hechten.

meeikk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 19:16

ik vindt het wel erg als een klein dier dood gaat al is het beestje klein je kunt er toch een hechte band mee hebben.

m1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 19:17

Ja dat weet ik wel, maar ik zou er meer vrede mee hebben.. want je weet dan dat ie een mooi leven heeft gehad en gestorven is op een leeftijd die oud is voor dat dier..

Kijk ik moet er ook echt neit aan denken dat mijn hond een keer dood gaat ongeacht welke leeftijd.. Maar heb er wel sneller vrede mee als ze dan 16 geworden is

Paardje_13: Ja, maar wat voor een band? zie jij geen verschil tussen een goudvis en een paard? Dat is er imo toch wel degelijk.. ;)

Iris82

Re: Klein dier dood, minder erg?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-09 19:20

Niet alleen wat voor een band, maar ook 'hoe erg'?

Toen onze eerste hond dood ging kon ik weken later nog in janken uitbarsten als als ik er aan dacht. Ik zeg niet dat ik het niet 'erg' vind als er nu een rat dood zou gaan, ik zou er alleen niet meer om hoeven huilen.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 19:20

Ik vind het even erg, toen mijn hamster doodging huilde ik met tuiten en bij mijn rat ook net zo, en bij de katten en de honden net zo, dus........ maar bij de vissen, nee t doet me wel wat, zo van "o jammer maar heeft het goed gehad" da's alles.

Avonturier

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 19:39

Nee, om een klein dier kan ik geen traan laten. Als één van onze poezen dood zou gaan, zou ik het jammer vinden, denk ik. Meer ook niet. Ik moet zeggen dat ik daar in het algemeen niet heel veel moeite mee heb, een paard dat maanden bij ons heeft gestaan is een maand na hij wegging overleden(vlak voor wij hem zouden opzoeken), ik vond het een raar idee dat hij er niet meer was, maar meer niet. Hond hetzelfde, denk ik. Zo te lezen ben ik wel een uitzondering...

meeikk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 19:59

ik heb als klein meisje echt moeten huilen om de overleden goudvissen.

Simone96

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 22:28

Ligt denk ook aan wat je met het dier doet, denk ik. Bijvoorbeeld (goud)visjes daar heb je minder snel een band mee dan bijvoorbeeld een kat. Toen mijn visjes dood gingen heb ik dan ook niet echt moeten huilen, vond t wel jammer, maar heb ze mooi begraven. :)
Toen mijn hamster dood ging heb ik hier wel om moeten huilen, maar komt denk ook omdat je zo'n beestje kan aaien. Zo hecht je je er meer aan, dan aan vissen waar je alleen naar kunt kijken.

Kiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 22:35

Nou ik zou het echt vreselijk vinden als m'n kat dood zou gaan.. Ik zou denk ik echt weken ontroostbaar zijn :P Heb echt een supergoede band met haar,, ik moet al huilen als ik er aan dénk dat ze dood gaat.. Ik zou het met m'n konijn wel iets minder erg hebben maar nog steeds wel! daar ben ik ook gek op

Kaygee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 22:37

Om mijn vissen huil ik ook niet... baal wel als er een dood is. Afgelopen week is mijn goudvis door een reiger gepakt, die vis had ik al 4 jaar dus baalde er wel vreselijk van. Om mijn hamstertje heb ik wel echt moeten huilen, dat was echt mijn kleine knuffelmaatje.

xTamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 22:39

Haha, mijn mening is wel duidelijk denk ik als je het rattentopic hebt gelezen..

Tja, ik vind het erger als 1 van mijn honden zou overleiden dan mijn cavia, waar ik ook best wel een band mee heb.

Over mijn cavia zal ik misschien even huilen.. Maar als 1 van mijn 2 honden zou overlijden.. Pfff moet ik niet aan denken.

Jaimyliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 22:42

Mijn vis Sunshine (goudvis) daarvan vond ik het echt heel erg dat die dood was.
Mijn tropische vissen boeiden me niet zo gruwelijk veel := (ik was eerder blij, 1 van die beesten bleef maar leven en leven voor maanden, terwijl hij grijs was geworden en soms op de bodem lag. Ik dacht regelmatig dat hij dood was, maar dan zwom hij weer vrolijk rond, vréémd beest was dat..
Om mijn konijn moest ik heel hard huilen, ik had het toen niet aan zien komen.. Ik had het heel vaak verwacht (we waren er heel vaak mee naar de DA geweest omdat ze een parasiet had, dus soms had ze heel slechte periodes) maar die dag had ik het ècht niet aan zien komen.
Toen kreeg mijn konijn jonkies en die zijn ook stuk voor stuk dood gegaan (waarschijnlijk hersenvlies ontsteking oid.) 1 bij de dierenarts op de praktijk tafel, 2 bij mij op schoot. Gruwelijk. En op een gegeven moment had ik zo'n sterke band op gebouwd met degene die de laatste overlevende was, en toen ging ook mijn liefste Mocca dood. Ik was er enorm overstuur van en ik vind het nogsteeds gruwelijk erg...

Gelukkig heb ik mams nog.

Maar als mijn paard dood zou gaan zou mijn wereld op zijn kop staan...

Bueno

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 23:32

Vogel heb ik niet, vis bouw je geen band mee op en vroeger met mijn hamstertjes deed ik dat wel. Janken, janken, janken toen ze dood gingen. Heb geen eigen paard, maar als mijn verzorgpaard zou doodgaan zou ik keihard janken. Als mijn hond doodgaat ook, ook al is hij strontvervelend. :+
Maar mijn kat (die nu dood is), daar heb ik dagen, nachten om lopen huilen. En soms huil ik er nu nog steeds om. Jezus, dat was echt mijn droppie. Zit nu weer met tranen in mijn ogen. ;(

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 09:09

ja, met de dieren waarmee ik een band heb opgebouwd wel. in mijn geval zijn dan mijn konijnen en 2 honden en 1 paard.
met de dieren waar ik geen band mee heb, zoals mijn goudvissen niet.

het gaat niet om het formaat, maar de relatie die je daarmee hebt.

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 09:33

Idd, formaat heeft er niets mee te maken, maar de band. Ik heb vroeger een cavia gehad, was echt mijn maatje. Liep altijd los, wachtte me op als ik thuiskwam van school, was eigenlijk een hondje in een caviaoutfit :') Ik vond het verschrikkelijk toen we hem in moesten laten slapen.

Nu heb ik 2 cavia's die vooral aan zichzelf gehecht zijn :D Niet eens zozeer aan elkaar en ze vinden mij alleen leuk als ik vreten bij me heb :D Geeft niets, maar ik heb meer band met hen dan zij met mij. Als ze overlijden zou ik dat wel heel erg vinden, maar toch zou ik het lang niet zo erg vinden als één van onze honden.

Onze oudste dog Indy, is mijn maatje, mijn beste vriendinnetje, eigenlijk qua beestjes mijn alles :+: Als zij overlijdt, ja...ik kom er vast wel overheen, maar jezus wat zal ik een verdriet hebben. Ze is nu bijna 4 en heb regelmatig dromen waarin ze overlijdt en ik ben er ook als de dood (:D) voor.

Onze kat is vorig jaar overleden, doodgereden. Heb ik veel verdriet om gehad, maar das wat, cru gezegd, na een klein weekje toch wel over eigenlijk. Sindsdien geen traan meer om gelaten, alhoewel ik het nog steeds heel erg vind, vooral de manier waarop we hem kwijt zijn geraakt.

Maar de band die ik nu met mijn hond heb, heb ik vroeger ook met mijn ratje gehad. Dus het ligt er volledig aan in hoeverre je zelf aan een diertje hecht.

raylaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 16:52

ligt eraan wat voor band je met het dier hebt.. :o

Als 1 van onze 2 konijnen/2 katten zou overlijden, zou ik er wel veel moeite mee hebben ;(
Het zijn allemaal mijn vriendjes, doe er clickertraining mee, luisteren naar hun naam, komen naar me toe voor een knuffel etc.
maar als mijn hamster zou overlijden, heb ik er ook wel moeite mee, maar minder, hij komt wel eens bij je voor een aaitje, maar echt knuffelen kan niet..

Karin_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 16:56

Formaat doet er bij mij niet toe, meer de band inderdaad.. En over het algemeen is het wel vaker zo dat de kleinere dieren niet altijd een hechte band hebben omdat dat vaak vissen/hamsters/cavia's ofzo zijn..
Zo heb ik 2 hele leuke kleine hamsterkereltjes, ik zal het zeker jammer vinden als ze er niet meer zijn, maar écht rouwig niet hoor.. Ze hebben het goed, ik vind het leuk om ze te zien ravotten en spelen, schone kooi, goed eten te geven.. Maar het is toch heel anders dan mijn hondje, of een paard.. Het is inderdaad maar wat voor band je ermee hebt.. :j

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 17:02

Ik heb veel knaagdieren gehad, maar ik zou het zooooveel erger vinden als één van mijn honden doodgaat! Alleen bij mijn konijn en rat moest ik huilen (maar dan praten we ook wel over jáááren terug), nu zou ik daar niet meer om huilen. Als één van mijn hondjes doodgaat loop ik na 3 jaar nog met een rouwsluier om denk ik :')

Munnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 17:02

Ow ik ben de aanleiding van de vorige discussie :D

Maar dat was dus meer iets van dat je niet spoort als je niet met je dier naar de DA gaat als die ziek is ongeacht wat voor dier.

Dus nu zal ik mijn mening even geven. Ik heb een aantal ratten gehad en die diertjes gaan helaas heel snel dood door de ziektes die erin zijn gekomen door testen enzo.
Ik heb mijn paard nu 6jaar en hoop dat ze zeker nog 20jaar mee gaat dus dan ben ik elke dag 26jaar lang bij haar geweest knuffelen enzo dan is je band denk ik dieper dan wanneer je een dier 2jaar hebt en dood gaat.

Ik denk dat het ook daar aan ligt als een rat bijv 30 zal worden en een paard 3 dan zou je de rat beter kennen en daar dan echt heel je leven mee blijven zitten dan zal je het paard sneller vergeten omdat je niet zoveel jaren met het dier hebt doorgebracht.

Maar ik heb paarden 1 hond en 1 kat. Vorig jaar is het paard waar ik mee ben opgegroeid van me moeder overleden en ik kan nu nog wel janken. Dus ik denk dat mijn paard me het langste zou blijven pijn doen of ja heel mijn leven want mijn paard is me alles nu heb ik een pup maar moet er niet aan denken dat er iets gebeurd. Toch als ik echt moest kiezen welke ik zou kunnen houden zou het me paard zijn die heb ik 6jaar en me hond 3maanden. Zo kan je denk ik ook afleiden waar je het meeste verdriet om zou hebben en ja een vis kan je niet eens aaien of knuffelen...

Hoezo lang verhaal met vanalles :D

Spritz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 17:39

Iris82 schreef:
marlinH schreef:
Ja.. had ik eerst ook maar ja ik vind het erg als het ineens gebeurt zoals hier bij Kimmie op het forum, zon jong hondje.. bij een hond van 16 kan je het begrijpen..

Ja maar... Aan een hond van 16 jaar kun je je ook 16 jaar hechten.

En toch had ik mijn hond korter dan mijn hamster, en mn hond, dat die wegging, vond ik véel erger dan dat mijn hamster dood ging..
(en de hond leeft nog, maar heb haar nooit meer gezien.. wel gehoord dat het goed met haar gaat gelukkig).

Verder heb ik ook meer verdriet van een kat dan van een hamster. Van een vis helemaal niet O:)

Nakisha

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 21:55

Levensverwachting en binding met een dier bepalen hoe verdrietig ik ben.
Met tamme dieren heb je veel meer band dan met mindere tamme. En met een hond breng je heel wat meer jaren door, en als het goed is ben je ook meerdere uren per dag samen actief.

Ik heb vroeger gerbils gehad. Ik had maar om één van hen verdriet... een tamme. De rest... tja, sneu.
Ik heb nu valkparkieten. Ik heb wel gehuild toen de eerste, halftamme overleed. Bij de rest niet meer gehuild, hoewel er wel één halftamme bij zat. Zij was al een tijdje stervende, dus ik had me ermee verzoend en haar laatste dagen zo mooi mogelijk gemaakt, fijn bij haar gezinnetje. (Ze had een man, en dochters)

Bij de katten heb ik stuk voor stuk enorm gehuild als ze doodgingen. Wij hebben al katten vanaf dat ik klein was, elke kat weer vind ik het afgrijselijk.
Gelukkig nog geen afscheid van een hond moeten nemen, want dat lijkt me ongelooflijk erg....

Bij kleine beesten, waar je minder binding mee krijgt (is geheel persoonlijk!) heb ik minder emotie dan bij de dieren waar je echt veel contact mee kan maken, en die ook wederzijdse genegenheid kunnen tonen.
De valkparkieten zijn daarop wel enigzins een uitzondering, moet ik bekennen; die tonen echt wederzijdse genegenheid, wat ik zelf niet herken van de tijd dat we knagers en ander klein spul hadden....

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 21:58

Ik was er kapot van dat mijn gerbil stierf.... Heb tranen met tuiten gehuild toen mijn konijnen weg moesten wegens mijn allergie. Maar niets deed zo pijn tot de moment dat mijn paard werd ingeslapen of mijn hond wegmoest omdat we genoodzaakt waren te verhuizen naar een huis waar geen huisdieren mochten...

Er zit verschil tussen, maar ik ben er inderdaad van overtuigd dat je groter verdriet kan hebben van iets waar je dag in dag uit mee bezig bent. Ik was ook vaak met mijn gerbil en konijnen bezig, maar zij lijken geen liefde terug te geven terwijl een hond en paard je het gevoel kan geven dat ze het echt waarderen :)

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 22:02

Hmm, bij mij ligt het meer aan de manier waarop ze sterven, heb ik het idee.
Mijn hond ging heel plotseling dood en hij heeft best heel veel pijn gehad. Daar was ik echt stuk van.
Mijn konijn was oud en al ziek en heb zelf besloten hem in te laten slapen, dus daar had ik meer vrede mee.

Een paar van onze paarden zijn na ziekte dood gegaan, dat had ik wel 'verwacht' en me erop voorbereid. Het is niet minder erg, maar het gevoel is wel al meer gewend

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 22:04

Ik heb een tamme duif, Koos, gehad die overal met me meevloog, gaf ik les zat ze naast me of op mijn schouder, in de kantine zat ze op mijn schoot en als ik met de auto het terein afging vloog ze mee tot de uitgang. Ik heb haar jaren gehad.
Koos was altijd de eerste s'morgens die me tegemoet kwam. Ze is doodgebeten door een hond van een van de pensionklanten en ik ben echt weken van slag geweest! De hond is dan ook een aantal weken niet op de stal gekomen anders weet ik niet wat ik had gedaan. Het is dus maar net wat voor band je hebt met een dier, ik vind het b.v vele malen moeilijker om een van mijn honden te laten inslapen dan een paard al zal ik ook daar nooit aan wennen. Een hond staat toch dichter bij je vind ik.

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 22:06

als er een vis doodgaat vind ik dat erg jammer, ligt er ook aan welke vis een koikarper vind ik erger dan een guppy, maar ook dat vind ik heel jammer, als mijn hondje dood zou gaan zou ik kapot zijn, dit is MIJN hondje, ze is lief en trouw, op het moment heb ik meer band met mijn hond als mijn paardjes, die heb ik nog maar pas, hoewel ik erg van streek zou zijn als er een doodging, over het algemeen ben ik erg gek met mijn dieren :(:)