Aan de riem blaffen naar andere honden.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

me_myself_i

Re: Aan de riem blaffen naar andere honden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 13:42

Bij ons op cursus was ook een hond die de hele tijd blafte naar andere honden aan de riem. Ons werd dan verteld dat je dan van richting moet veranderen en jou hond straal moet negeren. Pas als hij de aandacht weer bij jou heeft belonen :D Halti hebben we ook even gehad voor ons teefje, maar wat ook helpt tegen het trekken is elke keer (jaa consequent zijn!) als hij/zij trekt stil te gaan staan, net zo lang tot de hond naar jou toe loopt of gaat zitten. Niets tegen hem zeggen hem gewoon straal negeren tot hij gaat zitten of naar jou toe gaat, dan pas loop je verder. De hond geeft hier mee aan van: ok jij bent de baas. Wij hebben dat gedaan en eerst trok ons hondje ook erg maar nu kan gewoon een kind van anderhalf met haar wandelen, zonder dat ze aan de lijn trekt. :D

amillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 14:17

ik ben niet zo enthousiast over de gentle leader
Afbeelding

deze werking heb je ook met een hoge halsband en de gentle leader hinderd je hond bij hijgen drinken en eten tenzij je de gentle leader losjes omdoet, waarbij de hond hem weer af kan doen. daarbij kun je tijdens het wandelen niet voorkomen dat je hond gaat blaffen, met halti wel. daarbij vind in de gentle leader te dicht op de ogen zitten, wat ook weer hinder kan veroorzaken

Afbeelding

Grote_Beer

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 14:45

Mika7 schreef:
Gebruik een Gentle Leader als hulpmiddel bij het uitlaten en begin alvast met de volgende oefening:

Ga oefeningen doen, in de woonkamer.
Naam van de hond en dan zorgen dat de hond naar je kijkt.
Eerst maar een seconde en dan belonen met lekkers en tijd heel langzaam opbouwen.
3 seconden volle aandacht is al super! Niet blijven praten, alleen 1 x "Bello" en dan laten kijken.

Pas als dat goed gaat ga je de tuin in. Hier zijn al meer prikkels.
Hier doe je precies hetzelfde.

Dan ga je naar een rustig pleintje (met Gentle Leader om) en doe je weer hetzelfde.

Vaak kun je er voor zorgen dat je de minste kans hebt andere honden tegen te komen. (Bijv. door niet op uitlaat-tijden te gaan
wandelen.) Dat is absoluut een aanrader nu.

Mocht je toch een andere hond tegen komen, omdraaien en andere kant oplopen en als je de aandacht van "Bello" krijgt weer belonen.

Ik wens je veel succes!

Edit*
@ sunshine, als een GL niet bekend is bij jullie wordt er in het begin vaak vreemd tegenaan gekeken.
Als je mensen uitlegt waarvoor het bedoeld is is het vaak in orde ;)
Ik zei ook altijd tegen mensen dat mijn hond kan eten, drinken, hijgen en bijten, alleen mijn schouder niet uit de kom kan trekken. :P

Je hebt GL in meest diverse kleuren. Rood, Lila, Groen. Dat toont ook een stuk "vriendelijker" maar zoals je zelf schrijft, je zou je
er simpelweg niets van aan moeten trekken. Jij gaat voor jullie succes en niet voor dat van de mensen toch?

Edit*
Citaat:
niet luisteren of zelf ons totaal negeren is een tik en dan is het weer ff over

Katten slaan elkaar, honden niet, ze snappen deze taal ook niet ;)

Inderdaad heel belangrijk om, als je een halti of GL wil gaan gebruiken, het op deze manier op te bouwen. De hond van TS is gewoon een overenthousiaste jonge hond waar geen greintje agressie in zit en waarbij het gedrag ook niet voortkomt uit onzekerheid. Het enige dat hij wil is spelen met die andere hond. Zou je er zomaar een halti of GL om doen en de straat op gaan, dan zou hij zichzelf een nekblessure kunnen bezorgen met zijn onbezonnen bokkesprongen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 15:25

Eens met laatste bericht.
Overigens gaat het al vele malen beter door nuttige tips die ik heb gehad. een GL moet ik bij deze hond niet gebruiken. het is speelsigheid, geen valsigheid en wil graag geen blessures bij mijn hond :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 17:01

amillia het is ook niet de bedoeling dat de hond de GL in huis om heeft, dus eten en drinken is geen probleem, met hijgen wordt hij ook zeker niet gehinderd :n hoe kom je daar bij? en met een GL heb je zeker wel meer effect aangezien het om de neus loopt, een gewone halsband niet, daar kunnen ze veel meer kracht bij gebruiken.

Mika7

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 17:49

Share schreef:
Overigens gaat het al vele malen beter door nuttige tips die ik heb gehad. een GL moet ik bij deze hond niet gebruiken. het is speelsigheid, geen valsigheid en wil graag geen blessures bij mijn hond :)

Als je hond vals zou zijn dan zou ik een muilkorf adviseren :+
Een Gentle Leader (het woord zegt het al, vertaling bedoel ik) heeft nog bij geen een hond schade toegeleverd, dus hoe je daar nou bij komt, misschien in de war met de slipketting?

Grote_Beer

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 18:16

Mika7 schreef:
Share schreef:

Als je hond vals zou zijn dan zou ik een muilkorf adviseren :+
Een Gentle Leader (het woord zegt het al, vertaling bedoel ik) heeft nog bij geen een hond schade toegeleverd, dus hoe je daar nou bij komt, misschien in de war met de slipketting?

Zowel de halti als de GL kunnen wel degelijk nekblessures bij een hond veroorzaken. Niet voor niets wordt benadrukt dat je er geen corrigerend rukje aan mag geven. Maar ook al doe je dat zelf niet, als je een hond hebt die plotse bewegingen maakt, dan veroorzaakt de hond zelf die ruk. In zo'n geval moet je dus oppassen met zo'n ding.

Charlie_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 18:28

Ik vind het ook heel moeilijk. Wij hebben een teckel die van pup af aan hebben en die geeft geen enkel probleem. Maar we hebben ook een Podenco van 12, we hebben hem gekregen toen hij 9 was. Hij gaat als een uitzinninge tekeer tegen iedere hond die hij tegen komt. Alle haren op zn rug staan overeind dan en hij reageert nergens meer op. Hij gaat prima om met onze andere hond thuis en ook de hond van mijn moeder is geen probleem. Als ik hem een dag naar de opvang breng speelt hij de hele dag (los) met andere honden. Maar gewoon op straat aan de riem is het een drama. Negeren helpt niet, boos worden ook niet. De andere kant op lopen ja, maar daar los ik het probleem niet mee op, want zodra hij er weer 1 in het vizier krijgt begint ie weer. Afleiden werkt ook niet , hoe leuk of lekker ook, als hij een hond ziet is ie alles vergeten. Heel vervelend.
Ik zeg niks tegen hem, maar sleur hem gewoon mee, maar lekker ontspannen wandelen is het niet zo.

Mikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 19:08

Als je hond zich helemaal voor jou afsluit, dan raakt hij duidelijk overprikkelt.
Een goede tip die hierboven gegeven wordt is het meten van de afstand. Op hoeveel afstand van de passant verliest jouw hond zijn aandacht? Zorg dat je die afstand bewaart bij het passeren, beloon je hond als hij braaf langs loopt en probeer gaandeweg de afstand te verkleinen.

amillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 19:15

dees_daan schreef:
amillia het is ook niet de bedoeling dat de hond de GL in huis om heeft, dus eten en drinken is geen probleem, met hijgen wordt hij ook zeker niet gehinderd :n hoe kom je daar bij? en met een GL heb je zeker wel meer effect aangezien het om de neus loopt, een gewone halsband niet, daar kunnen ze veel meer kracht bij gebruiken.

omdat de GL bestaat uit 3 vaste banden, hinderen die als ze gewoon aansluiten. in huis tuurlijk niet om, maar beloning in de vorm van koekjes of tussen de wandeling door wat drinken. en de druk op de neus in vergelijking met de halti is veel minder en de hond kan z'n kop nogsteeds van je afdraanen met de GL

robincera

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 19:49

Onze hond deed dit in het begin ook, niet hielp.

Tot me vader hem 1x een hele harde klap had gegeven met de hondenriem, dit klinkt heeel zielig, maar heeft het hierna nooit meer gedaan.

Soms moet je ff streng zijn, als je de rest al hebt geprobeerd!

Charlie_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 21:14

Mikkie schreef:
Als je hond zich helemaal voor jou afsluit, dan raakt hij duidelijk overprikkelt.
Een goede tip die hierboven gegeven wordt is het meten van de afstand. Op hoeveel afstand van de passant verliest jouw hond zijn aandacht? Zorg dat je die afstand bewaart bij het passeren, beloon je hond als hij braaf langs loopt en probeer gaandeweg de afstand te verkleinen.

Maar die afstand is echt groot. Als hij in de verte een hond ziet begint hij al te kreunen ed. En die afstand bewaren lukt niet altijd natuurlijk, want soms komt er iemand uit een zijstraat, of er komt wat bij iemand aan de fiets voorbij of wat ook. Met katten gaat het wel steeds beter, daar kan hij zich vaak nog wel inhouden tot een vage jank/kreun. Maar bij een hond gaan echt alle remmen los.

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 21:20

Sorry maar je moet juist geen GL of halti gebruiken, met zo'n ding straf je je hond constant. Wel eens naar een roedel gekeken. Daar wordt gestraft door de dominantere hond o.a. door middel van om de neus bijten. Dit zit je dus heel de tijd te doen als je zo'n rot ding om hebt. Heel veel honden worden er heel erg gestresst van en zo maak je andere honden al helemaal niet leuker, want hij wordt gestraft als er andere honden langs komt. Is wel het stomste wat je kan doen. Zowiezo zou ik dus echt van mijn leven never nooit zo'n ding gebruiken. Je moet gewoon de leiding overnemen en dus bepaal JIJ waar je heen gaat. Naar de andere honden of niet, als hij zich gedraagd kan het, maar als hij gaat blaffen niet natuurlijk, dan draai je om en neem je hem mee. Daar hoef je niet bij te rukken, gewoon omdraaien en meenemen.
Ik heb echt een schurfthekel aan halti's, GL, slipkettingen, prikbanden, teletacs. Dat zijn allemaal martelwerktuigen, maar dat snap je pas als je je iets meer in een hond en hondengedrag verdiept.

sunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 21:51

rockwitch schreef:
Sorry maar je moet juist geen GL of halti gebruiken, met zo'n ding straf je je hond constant. Wel eens naar een roedel gekeken. Daar wordt gestraft door de dominantere hond o.a. door middel van om de neus bijten. Dit zit je dus heel de tijd te doen als je zo'n rot ding om hebt. Heel veel honden worden er heel erg gestresst van en zo maak je andere honden al helemaal niet leuker, want hij wordt gestraft als er andere honden langs komt. Is wel het stomste wat je kan doen. Zowiezo zou ik dus echt van mijn leven never nooit zo'n ding gebruiken. Je moet gewoon de leiding overnemen en dus bepaal JIJ waar je heen gaat. Naar de andere honden of niet, als hij zich gedraagd kan het, maar als hij gaat blaffen niet natuurlijk, dan draai je om en neem je hem mee. Daar hoef je niet bij te rukken, gewoon omdraaien en meenemen.
Ik heb echt een schurfthekel aan halti's, GL, slipkettingen, prikbanden, teletacs. Dat zijn allemaal martelwerktuigen, maar dat snap je pas als je je iets meer in een hond en hondengedrag verdiept.

Sorry maar ik ben het niet met je eens.
Sowieso al niet over de slipketting, dit is helemaal geen martelwerktuig, zolang je hem maar GOED gebruikt.
Ik heb nu zo'n half-check : http://www.ekmpowershop4.com/ekmps/shop ... _check.jpg.
Wanneer wij dan een hond tegen komen en hij begint ineens hard te blaffen + springen en trekken, dan hoef ik maar een kort rukje te geven aan de riem ipv CONSTANT aan een gewone halsband hangen.
Omdraaien en weglopen lukt dan helaas niet meer zo makkelijk, mijn hond is echt onwijs sterk en die trek je op dat moment niet eventjes mee.

( nu ik dit schrijf lijkt het alsof ik een vervelende hond heb, dat valt HEEL erg mee hoor, alleen dit is ons probleem ;) )

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 21:53

Heb je wel eens een slipketting om je pols gehad? Dan denk je wel 2x na voor je die om een hondennek doet. Ik heb echt al ontzettend veel honden in handen gehad aan de riem, en bij geen enkele die trokken heb ik een slipketting gebruikt. En ze trekken echt niet meer na een tijdje.

sunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 21:57

Maar praat je nu over een hond die " gewoon " aan de lijn trekt, of over een hond die zich zo gedraagt als ze een andere hond tegen komen ?

Zelf zou ik ook niet kiezen voor een slipketting/prikband enz als de hond " alleen " maar aan de riem trekt.
Ik heb ook heel lang gelopen met een normale halsband, Nestor trok eerst ook behoorlijk aan de riem ( hij ging dus met mij wandelen), dat heb ik hem af kunnen leren door gewoon stil te gaan staan.

Alleen het trekken/springen wanneer wij een andere hond tegen komen, is mij helaas nog niet gelukt om dat af te leren.
Vandaar dat ik nu met een half-check loop om zijn nek niet teveel te beschadigen in zo'n bui.
Mijn doel is om uiteindelijk met een normaal tuig te gaan lopen.

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 22:01

Ik had laatst nog een hond als loge die heel heftig reageerd als hij andere honden tegen komt, en dan echt alsof hij ze het liefste met huid en haar zou willen vreten. Ook daar zit gewoon een normaal tuig omheen en na 4 dagen kwam er een labrador reu aan, in een hele hoge houding en mijn loge had inmiddels erg door dat ik de leiding had en niet hij en daar heeft hij dus gewoon gezellig mee staan snuffelen en er is geen grom of snauw gevallen.
Vaak is er thuis al iets fout als een hond buiten zo fanatiek naar andere honden gaat. Dat hoeft niets schokkends te zijn, maar het kan zijn dat de rangorde voor de hond niet duidelijk is of dat hij denkt dat hij leider is.

Mika7

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-09 08:24

sunshine schreef:
Sowieso al niet over de slipketting, dit is helemaal geen martelwerktuig, zolang je hem maar GOED gebruikt.

Wat ik mij afvraag, er zijn tegenwoordig zoveel mogelijkheden om hondvriendelijk te trainen. Waarom grijpt men dan weer
naar die slipketting? Natuurlijk is het wel een martelwerktuig! Kijk naar de motivatie waarom je hond ophoudt met trekken, omdat hij een ruk in
zijn nek wil voorkomen, hij vertoont dus vermijdingsgedrag.
Train je met de clicker bijvoorbeeld dan gaat de hond niet meer trekken omdat hij wacht op de click. Omdat hij het leuk vindt
om voor je te werken.
Geloof me alternatieven te over om de slipketting definitief te verbannen!

moonprayer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-09 08:28

mijn hond heeft precies hetzelfde als wat jij omschrijft. Echter mijn hond is een hele grote volwassen herder. mensen lopen een blokje om als ze mij weer zien :o

wat helpt is een halti / gentle leader en dan heel erg veel langs vreemde honden lopen, echt heel erg opzoeken. veel confronteren, of op cursus dat hij helemaal overdonderd word met andere honden.
mijne word daar op den duur wel rustiger van.

ik hoop dat je het op kan lossen, jou hond is nog jong genoeg. mijn hond is alweer 2 en ik zit wel met mijn handen in het haar, hoe dit opgelost kan worden.

speeltjes werken inderdaad niet, en je kan wel lief en leuk doen, maar als hij zo idioot doet (nouja, ik moet hem om een lantaarnpaal binden om hem te houden als ik geen halti om heb) mag je best streng optreden even duidelijk laten weten dat dit gedrag niet wenselijk is, en daarna meteen weer belonen als hij even stil is, of rustig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-09 10:59

amillia schreef:
dees_daan schreef:

omdat de GL bestaat uit 3 vaste banden, hinderen die als ze gewoon aansluiten. in huis tuurlijk niet om, maar beloning in de vorm van koekjes of tussen de wandeling door wat drinken. en de druk op de neus in vergelijking met de halti is veel minder en de hond kan z'n kop nogsteeds van je afdraanen met de GL

ik vraag me af of jij zelf wel met een GL gewerkt hebt? ik wel namelijk in combinatie met de clicker, en ze kreeg dus tijdens het trainen beloningen, die kon ze gewoon aanpakken en opeten hoor, zelfs de jackpot (grote beloning aan het eind van de training) kon ze zonder problemen aanpakken.. dus waar je die wijsheid vandaan haalt?
de GL zit aan de gewone halsband vast, als je hond netjes naast je loopt staat er totaal geen druk op, is een halster bij een paard dan ook zielig? de GL is geen strafmiddel, maar een hulpmiddel, en imo veel vriendelijker dan bijv. een slipketting of een gewone halsband waar de hond dan veel aan trekt.
Afbeelding
zo hoort hij te zitten, en zat hij bij mijn hond, waar word ze beperkt door dit ding volgens jou?

Chiva

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 14:07

Mika7 schreef:
sunshine schreef:

Wat ik mij afvraag, er zijn tegenwoordig zoveel mogelijkheden om hondvriendelijk te trainen. Waarom grijpt men dan weer
naar die slipketting? Natuurlijk is het wel een martelwerktuig! Kijk naar de motivatie waarom je hond ophoudt met trekken, omdat hij een ruk in
zijn nek wil voorkomen, hij vertoont dus vermijdingsgedrag.
Train je met de clicker bijvoorbeeld dan gaat de hond niet meer trekken omdat hij wacht op de click. Omdat hij het leuk vindt
om voor je te werken.
Geloof me alternatieven te over om de slipketting definitief te verbannen!

Ik zie een slipketting een beetje als een slof - door 99% van de mensen wordt ie verkeerd gebruikt en hierdoor wordt het al snel een martelwerktuig waardoor het het doel voorbij schiet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 14:36

dees_daan schreef:
de GL zit aan de gewone halsband vast, als je hond netjes naast je loopt staat er totaal geen druk op, is een halster bij een paard dan ook zielig? de GL is geen strafmiddel, maar een hulpmiddel, en imo veel vriendelijker dan bijv. een slipketting of een gewone halsband waar de hond dan veel aan trekt.

Verschil is wel dat paarden elkaar niet corrigeren met een zgn. neusbeet (dat is wat een GL namelijk doet), en voor een paard heeft druk op de neus dus veel minder betekenis. Ik vind die vergelijking niet op gaan.
Druk of niet, er blijft wel een riempje over de neus zitten, die de hond steeds voelt, het ding is steeds aanwezig.

Over het hulpmiddel: het probleem is met de GL dat de hond wss netjes mee zal lopen als hij de GL omheeft, want wanneer hij trekt, corrigeert hij zichzelf. Het probleem is nu, dat als de de GL afdoet, het corrigerende effect ook weg is, de hond heeft geleerd dat hij met de GL beter niet kan trekken, hij heeft niet geleerd dat hij überhaupt niet mag trekken.

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 20:56

Idd Yamcha een GL of halti is een symptoom bestrijder, het lost niet het probleem op waarom de hond in de eerste plaats al trekt. Je moet eerst kijken waarom de hond trekt, komt ie vaak los of juist nooit, heeft ie nooit geleerd normaal aan een riem te lopen. Er zijn veel redenen voor en uiteindelijk kan je beter aan het probleem werken dan aan de symptomen alleen.

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 21:38

Citaat:
Verschil is wel dat paarden elkaar niet corrigeren met een zgn. neusbeet (dat is wat een GL namelijk doet), en voor een paard heeft druk op de neus dus veel minder betekenis. Ik vind die vergelijking niet op gaan
.

Ik denk dat de officiele neusbeet met een hoop meer gepaard gaat dan alleen deze beet.
Zoals jij weet, draagt mijn hond een GL. Zij draagt deze kwisspelend en zonder problemen. Dit omdat zij de GL echt niet koppelt aan een dominante/vervelende houding. Zij heeft namelijk geleerd dat de GL staat voor snoepjes.

Ik denk dus niet, dat als het goéd aangeleerd is, je kan zeggen dat de hond de GL zou zijn als een dominante houding.

Want als dat het écht zo zou zijn, zouden een hoop dominante honden dat ding niet accepteren en ik ken er toch een hoop dat het wél accepteren.

Ook vind ik niet (dat gaat nu niet over jou, Yamcha) dat de GL de hond beperkt in normaal honden gedrag. Want hij staat namelijk niet strak. Totdat zij zelf de fout ingaat. Ze corrigeert zichzelf prima hoor, ik hoef het niet te doen. Ik hoef er niet aan te trekken, niks.

En Sanne loopt prima naast hoor, of ze nou dr GL omheeft of dat ze aan dr lerenlijntje loopt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 07:31

mijn hond vond het idd ook juist leuk als ze de GL zag, dat betekende uitgaan, trainen, iig naar buiten, de GL veroorzaakt geen contstante druk :n hij zit er wel ja, maar weet je wel hoe licht dat ding is? die weegt bijna niets, een halsband is zwaarder, en ook die zit contstant om de nek.. ik denk dat het prettiger is voor de hond om een GL om te hebben waar geen druk op staat, dan om een halsband om te hebben waar wel contstant druk op staat (GL heb je niets voor niets om natuurlijk) of zelfs een slipketting of prikband.. zoals je op de foto kan zien was onze hond een stafford, enig idee wat voor nekspieren die hebben? behoorlijke spieren, een halsbandje haalt dus niet zo heel veel uit.. met de GL konden we iig weer lekker wandelen ipv touwtrekken, en achterover hangen om je hond te houden..
nogmaals de vraag voor diegene die de GL en halti veroordelen, hebben jullie hier zelf mee gewerkt? en waar belemmert de GL de hond op de foto? ze kan drinken, hijgen enz. dus daar ben ik dan wel heel benieuwd naar.