Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Mika7 schreef:Gebruik een Gentle Leader als hulpmiddel bij het uitlaten en begin alvast met de volgende oefening:
Ga oefeningen doen, in de woonkamer.
Naam van de hond en dan zorgen dat de hond naar je kijkt.
Eerst maar een seconde en dan belonen met lekkers en tijd heel langzaam opbouwen.
3 seconden volle aandacht is al super! Niet blijven praten, alleen 1 x "Bello" en dan laten kijken.
Pas als dat goed gaat ga je de tuin in. Hier zijn al meer prikkels.
Hier doe je precies hetzelfde.
Dan ga je naar een rustig pleintje (met Gentle Leader om) en doe je weer hetzelfde.
Vaak kun je er voor zorgen dat je de minste kans hebt andere honden tegen te komen. (Bijv. door niet op uitlaat-tijden te gaan
wandelen.) Dat is absoluut een aanrader nu.
Mocht je toch een andere hond tegen komen, omdraaien en andere kant oplopen en als je de aandacht van "Bello" krijgt weer belonen.
Ik wens je veel succes!
Edit*
@ sunshine, als een GL niet bekend is bij jullie wordt er in het begin vaak vreemd tegenaan gekeken.
Als je mensen uitlegt waarvoor het bedoeld is is het vaak in orde![]()
Ik zei ook altijd tegen mensen dat mijn hond kan eten, drinken, hijgen en bijten, alleen mijn schouder niet uit de kom kan trekken.![]()
Je hebt GL in meest diverse kleuren. Rood, Lila, Groen. Dat toont ook een stuk "vriendelijker" maar zoals je zelf schrijft, je zou je
er simpelweg niets van aan moeten trekken. Jij gaat voor jullie succes en niet voor dat van de mensen toch?
Edit*Citaat:niet luisteren of zelf ons totaal negeren is een tik en dan is het weer ff over
Katten slaan elkaar, honden niet, ze snappen deze taal ook niet
Share schreef:Overigens gaat het al vele malen beter door nuttige tips die ik heb gehad. een GL moet ik bij deze hond niet gebruiken. het is speelsigheid, geen valsigheid en wil graag geen blessures bij mijn hond
Mika7 schreef:Share schreef:Overigens gaat het al vele malen beter door nuttige tips die ik heb gehad. een GL moet ik bij deze hond niet gebruiken. het is speelsigheid, geen valsigheid en wil graag geen blessures bij mijn hond
Als je hond vals zou zijn dan zou ik een muilkorf adviseren![]()
Een Gentle Leader (het woord zegt het al, vertaling bedoel ik) heeft nog bij geen een hond schade toegeleverd, dus hoe je daar nou bij komt, misschien in de war met de slipketting?
dees_daan schreef:amillia het is ook niet de bedoeling dat de hond de GL in huis om heeft, dus eten en drinken is geen probleem, met hijgen wordt hij ook zeker niet gehinderdhoe kom je daar bij? en met een GL heb je zeker wel meer effect aangezien het om de neus loopt, een gewone halsband niet, daar kunnen ze veel meer kracht bij gebruiken.
Mikkie schreef:Als je hond zich helemaal voor jou afsluit, dan raakt hij duidelijk overprikkelt.
Een goede tip die hierboven gegeven wordt is het meten van de afstand. Op hoeveel afstand van de passant verliest jouw hond zijn aandacht? Zorg dat je die afstand bewaart bij het passeren, beloon je hond als hij braaf langs loopt en probeer gaandeweg de afstand te verkleinen.
rockwitch schreef:Sorry maar je moet juist geen GL of halti gebruiken, met zo'n ding straf je je hond constant. Wel eens naar een roedel gekeken. Daar wordt gestraft door de dominantere hond o.a. door middel van om de neus bijten. Dit zit je dus heel de tijd te doen als je zo'n rot ding om hebt. Heel veel honden worden er heel erg gestresst van en zo maak je andere honden al helemaal niet leuker, want hij wordt gestraft als er andere honden langs komt. Is wel het stomste wat je kan doen. Zowiezo zou ik dus echt van mijn leven never nooit zo'n ding gebruiken. Je moet gewoon de leiding overnemen en dus bepaal JIJ waar je heen gaat. Naar de andere honden of niet, als hij zich gedraagd kan het, maar als hij gaat blaffen niet natuurlijk, dan draai je om en neem je hem mee. Daar hoef je niet bij te rukken, gewoon omdraaien en meenemen.
Ik heb echt een schurfthekel aan halti's, GL, slipkettingen, prikbanden, teletacs. Dat zijn allemaal martelwerktuigen, maar dat snap je pas als je je iets meer in een hond en hondengedrag verdiept.
sunshine schreef:Sowieso al niet over de slipketting, dit is helemaal geen martelwerktuig, zolang je hem maar GOED gebruikt.
amillia schreef:dees_daan schreef:amillia het is ook niet de bedoeling dat de hond de GL in huis om heeft, dus eten en drinken is geen probleem, met hijgen wordt hij ook zeker niet gehinderdhoe kom je daar bij? en met een GL heb je zeker wel meer effect aangezien het om de neus loopt, een gewone halsband niet, daar kunnen ze veel meer kracht bij gebruiken.
omdat de GL bestaat uit 3 vaste banden, hinderen die als ze gewoon aansluiten. in huis tuurlijk niet om, maar beloning in de vorm van koekjes of tussen de wandeling door wat drinken. en de druk op de neus in vergelijking met de halti is veel minder en de hond kan z'n kop nogsteeds van je afdraanen met de GL
Mika7 schreef:sunshine schreef:Sowieso al niet over de slipketting, dit is helemaal geen martelwerktuig, zolang je hem maar GOED gebruikt.
Wat ik mij afvraag, er zijn tegenwoordig zoveel mogelijkheden om hondvriendelijk te trainen. Waarom grijpt men dan weer
naar die slipketting? Natuurlijk is het wel een martelwerktuig! Kijk naar de motivatie waarom je hond ophoudt met trekken, omdat hij een ruk in
zijn nek wil voorkomen, hij vertoont dus vermijdingsgedrag.
Train je met de clicker bijvoorbeeld dan gaat de hond niet meer trekken omdat hij wacht op de click. Omdat hij het leuk vindt
om voor je te werken.
Geloof me alternatieven te over om de slipketting definitief te verbannen!
dees_daan schreef:de GL zit aan de gewone halsband vast, als je hond netjes naast je loopt staat er totaal geen druk op, is een halster bij een paard dan ook zielig? de GL is geen strafmiddel, maar een hulpmiddel, en imo veel vriendelijker dan bijv. een slipketting of een gewone halsband waar de hond dan veel aan trekt.
.Citaat:Verschil is wel dat paarden elkaar niet corrigeren met een zgn. neusbeet (dat is wat een GL namelijk doet), en voor een paard heeft druk op de neus dus veel minder betekenis. Ik vind die vergelijking niet op gaan