Hondenvoeding

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

wyko

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 22:09

Ik ben hier dus ook een beetje mee bezig.
Ik heb voor mijn hond vers-vlees worsten gehaald.
Dit bevalt erg goed, en mijn hond is echt veranderd. Ziet er beter uit, ontlasting is stukken minder!

Alleen het is een grote hond, dus er gaan nogal wat "worsten" doorheen en dat tikt toch behoorlijk hard aan. Dus ben toch ook wel aan het kijken voor een passende brok om af te wisselen.
Maar ja, welke... (want eigenlijk kom ik in alle (natuurlijke) merken wel weer mais, rijst of pulp tegen)

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 22:38

MamboBeach schreef:
Ik kijk niet zo vaak naar 'het afval' van de honden. :D
Maakt mij ook niet zoveel uit of ze 1 of 2 keer poepen hoor.

Nou, het zegt anders wel wat over de hoeveelheid afval die je voert :D Ontlasting is gewoonweg afval en hoe meer ze poepen, hoe meer afval ze dus kennelijk binnenkrijgen. Ik ben wel blij met de keuteltjes van mijn 2 duitse doggen :D

Waar, wyko, inderdaad best veel vlees in gaat :D Ik ben per dag 2,5 kilo vlees kwijt _O- Maar ze vinden het zo lekker en ze zien er zo mooi uit. De kvv die ik voer zit ook pens in verwerkt en dat ruik je soms bij de honden, maar verder ruiken mijn honden totaal niet uit hun smoeltje.

MamboBeach

Re: Hondenvoeding

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 22:42

Dat vlees zal best goed zijn maar ik heb niet de behoefte om over te stappen en ik denk dat het best wel een gedoe is...

Honden doen het gelukkig ook heel goed op dit voer.

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 22:47

Kijk, als jij achter het voeren van brok staat, omdat ze het er goed op doen, prima. Ik vind echter het excuus dat het veel gedoe is altijd zo'n onzin. Slap excuus.

Ik haal elke avond vlees eruit voor de volgende dag. Tegen de tijd dat ik het moet voeren is het ontdooid en geef ik de ene hond 3 keer per dag en de andere 2 keer per dag een afgemeten portie.

Niks gedoe aan?

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 22:52

wyko schreef:
Ik ben hier dus ook een beetje mee bezig.
Ik heb voor mijn hond vers-vlees worsten gehaald.
Dit bevalt erg goed, en mijn hond is echt veranderd. Ziet er beter uit, ontlasting is stukken minder!

Alleen het is een grote hond, dus er gaan nogal wat "worsten" doorheen en dat tikt toch behoorlijk hard aan. Dus ben toch ook wel aan het kijken voor een passende brok om af te wisselen.
Maar ja, welke... (want eigenlijk kom ik in alle (natuurlijke) merken wel weer mais, rijst of pulp tegen)

Er bestaan ook wel goedkopere KVV die op zich ook prima is. Bijv smuldier.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 22:59

XoNo schreef:
Kijk, als jij achter het voeren van brok staat, omdat ze het er goed op doen, prima. Ik vind echter het excuus dat het veel gedoe is altijd zo'n onzin. Slap excuus.

Ik haal elke avond vlees eruit voor de volgende dag. Tegen de tijd dat ik het moet voeren is het ontdooid en geef ik de ene hond 3 keer per dag en de andere 2 keer per dag een afgemeten portie.

Niks gedoe aan?

Is geen excuus, ik denk dat ik het te veel gedoe vindt en dat het stinkt.
Kan toch!
Ik ben blij met de brokken en de honden ook.
Ze zien er goed uit en ze doen het goed.
Ieder zijn ding...

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-09 10:43

Smuldier is over het algemeen niet het merk waar de meeste mensen om staan te juichen heb ik begrepen.
Bovendien is het écht smering om te zien... en om te ontdooien!!
Maarja, het is wel lekker makkelijk, je gooit het zo in je boodschappenkarretje!

Laika

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 11:04

Mijn hondjes eten smuldier zowiezo niet :n
Maar ook energique niet, wat toch als heel goed bekend staat. Maar ik vind het er niet als vlees uitzien, en blijkbaar mijn hondjes ook niet.

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-09 15:02

Over die bietenpulp, dit lees ik erover in een boekje:
Bietenpul vezels in de voeding leveren massa en vergemakkelijken het transport van voedsel door het darmkanaal. Dit zorgt voor een goede ontlasting en helpt de darmen gezond te houden. Bietenpuilp bestaat uit natuurlijke vezels die kunnen worden afgebroken door de darmbacteriën. Hierbij worden rijke stoffen geproduceerd, genaamd kortketen vetzuren. Deze leveren de darmcellen energie en dragen zodoende bij aan een goede spijsvertering.

Wat vinden jullie hiervan? Omdat er wordt gezegd dat het helemaal niet in hondenvoer thuishoort....

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 17:05

Bietenpulp zorgt er ook voor dat gifstoffen langer in de darmen blijven zitten en doorgaans wordt het alleen toegevoegd zodat er meer dierlijke vetten en oliën kunnen worden toegevoegd. De bietenpulp zorgt er in dat geval voor dat de hond niet aan de diarree gaat. Bietenpulp zorgt er namelijk voor dat voedsel langer in de darmen blijft, waardoor er meer vocht aan onttrokken wordt, waar de keutel weer steviger van wordt. Maar het kan ook te lang in het darmstelsel blijven zitten en ook stoffen die sneller door het darmkanaal heen moeten, blijven er langer, waardoor er weer teveel gifstoffen bij de hond binnenkomen.

Als dit over mensen zou gaan, zou dit verhaal wel opgaan, het hele vezelverhaal. Echter, honden leven niet op vezels, hun darmstelsel is gemaakt op het eten van een carnivoor, geen omnivoor, zoals wij :) Dus dat honden gebaat zouden zijn bij vezelrijk voedsel is onzin. Ik heb nog nooit een carnivoor (hoeft niet persé een hond te zijn) bieten zien vreten of zich volproppen met granen :D

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 19:40

Nou, Mijn honden vreeten anders wel bieten :D
Als ik bij een vriendin oppas op haar honden, en we lopen tussen de akkers vreten ze losliggende stukken biet op :D
En niet een van de honden, allemaal ;)
Dus misschien hebben ze dan toch gemis aan vezel, ondanks dat ze grotendeels vlees krijgen.
Met andere woorden....zeg nooit nooit.

Liex

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 14:53

Ik snap het allemaal niet zo goed... :n
Sommige mensen voeren alleen brokken, sommige alleen vlees en sommige een combi. Ik werk bij de Welkoop en wij hebben ook zoveel verschillende soorten hondenvoer staan, niet alleen brokken maar ook vlees en blikvoeding... Dat laatste ben ik trouwens ook geen fan van.

Kan iemand mij hier uitleggen wat het precies inhoudt als je overstapt op vleesvoeding? Wij thuis voeren onze hond brokken van Prins, dat krijgt ze al sinds ze pup is... Tja, we weten niet anders...

Ik denk dat ik mijn oogkleppen ook maar eens af moet zetten :+

Laika

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 15:10

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 15:14

Onze honden zijn 10 en 12, krijgen altijd al brok en ze leven nog steeds.

Ga toch geen rauw vlees voeren, bah bah. :D

Liex

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 15:42

Laika

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 16:06

Anthea schreef:
Onze honden zijn 10 en 12, krijgen altijd al brok en ze leven nog steeds.

Ga toch geen rauw vlees voeren, bah bah. :D

Er is ook niemand die beweerd dat ze van brokken dood gaan. zelf zul je ook niet zo snel doodgaan van iedere dag patat eten ;) Maar of het echt goed voor je is?
Zelfs in de slechtste hondenbrokken of blikvoer zit wel iets wat "goed" voor je hond is.
Mijn yorkie heeft 13 jaar brok gegeten, nu eet ze ruim een half jaar vlees en hoop ik er toch minimaal nog 5 jaar aan toe te kunnen voegen.

En wat is er "bah" aan vlees :o?

_Susan_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 16:58

Zou iemand een voorbeeld kunnen geven van wat je dan aan de hond voert?
Ik bedoel kan ik de hond gewoon een speklap/ biefstuk/ kipfilet en ga zo maar door geven of werkt het toch anders?

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-09 17:01

Je moet wel een uitgebalanceerd dieet geven en daar mag bv geen varkensvlees in zitten...

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-09 17:04

susan: dit zou bv het menu zijn voor mijn hond. Het moet dus helemaal uitgerekend worden.

Citaat:
Hij weegt rond de 35 kilo, kruising labrador/flatcoated retriever, middelmatig energieverbruik, ongecastreeerde reu van bijna 5.
Volgens de voedingstabellen van zijn brok zou hij 450 tot 500 gr brok per dag mogen.

Daar gaat mijn berekening:

35/100 = 0,35
0,35 x 2,5% = 875 gram. Dit is wat hij per dag zou mogen hebben aan vers vlees.

875 x 7 = 6125 gram per week
15% Orgaan is 920 gram per week
15% Bot is 920 gram per week
70% Spiervlees is 4300 per week

Voeren:
- minimaal 4 diersoorten
- maximaal 175 gram lever per week, 50 gr per 10 kilo.
- maximaal 90 gram niertjes per week, 25 gram per 10 kilo.
- 1x per 1 of 2 weken vis

Ik wil 1x per week pens voeren en 1x per week zalmkop, dat is "compleet" dus blijven er 5 dagen over.

875 x 5 = 4250 gram per week
Dit heb ik makkelijker gemaakt door er 4000 van te maken (waarschijnlijk is dat voor hem meer dan genoeg)
15% Orgaan is 600 gram per week
15% Bot is 600 gram per week
70% Spiervlees is 2800 gram per week

Week 1:
ma: 600 gr lamsribben + 150 gr extra lamsvlees
di: 400 gr runderhart + 400 gr rundvlees
wo: 700 gr paardenvlees + 150 gr kippenlevers
do: zalmkop
vr: 800 gr kalkoenvlees
za: 600 gr geitenribben + 150 gr extra rundvlees
zo: pens

Totaal:
2800 gr vlees
600 gr bot
550 gr orgaan

Week 2
ma: 600 gr kippennekken + 200 gr extra kip
di: 400 gr haasvlees + 400 gr lamshart
wo: 700 gr paardenvlees + 90 gr rundernier
do: zalmkop
vr: 800 gr wildafsnijsel/runderkopvlees
za: 600 gr damhertribben + 100 gr extra kippenmagen
zo: pens

Totaal:
2700 gr vlees
600 gr bot
590 gr orgaan

Ik heb expres vlees bij de botten gedaan omdat hij botten alleen tot nu toe nog niet zo geweldig vindt.
Voor het bot ga ik er vanuit dat het 50% vlees is en 50% bot.

Ik heb als diersoorten:
- lam
- rund
- paard
- kip/kalkoen
- geit
- haas
- damhert
(- eventueel wildafsnijsel)

In totaal zou hij tussen de 700 en de 850 gram per dag eten, wat ik ruim voldoende schat voor hem.

_Susan_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 17:07

Ooh dat ziet er wel erg moeilijk uit.
Ik dacht dat doe ik zo even.
Jee zeg, daar moet ik me eens meer in gaan verdiepen en ooh god rekenen dat is al 1 reden waarom ik geen PABO ben gaan doen.

Misschien iemand die zich aanbied :?

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 17:08

Op voernatuurlijk.nl zijn ook heel veel mensen die je er mee willen helpen hoor :j Als je eens een menu in elkaar flanst, dan kan daarna wel ff gekeken worden waar er nog gesleuteld moet worden :j

_Susan_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 17:11

Oke ik ga morgen eerst eens een berekeing maken zoals liezel dat laat zien.
Is er morgen vast wel iemand die hier even kan controleren of mijn berekeing klopt.

ik kan me inderdaad aanmelden op voornatuurlijk, maar ben altijd heel slecht in het onderhouden van die site's vind het al kanp van me zelf dat ik vaak op bokt ben.

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-09 17:12

Haha, susan, ik ben er ook een hele avons mee bezig geweest hoor!
MAar het is best wel leuk om te doen...

Laika

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 17:13

Bij voorkeur voer je je hond minstens 4 verschillende diersoorten
Volgens het prooidiermodel bestaat het menu uit 70% spiervlees, 15% orgaan (lever, nier, hart, maag) en 15%bot (geen dragende botten, tenzij jonge dieren)

Voorbeeld mijn hondjes:
spiervlees: haas, struisvogel, rund, geit
orgaan: runderlever, kippenmaag, rundernier, lamshart
bot: kippennek, kippenvleugel, kippenrug, geitenrib, eendennek, eendenvleugel, eendenrug, konijnenvoorbenen.
vis: zalm of sardientjes
Ik geef dagelijks 90 gram spiervlees, en savonds het bot.
1 dag in de week orgaan, gemengd ook 90 gram ipv spiervlees
1 dag in de week vis, zalm of sardientjes ipv spiervlees

Mijn yorkie eet regelmatig een eendagskuiken en mijn JRT eet 1 keer per week vuile pens.

Varkensvlees voer je dus echt niet!

_Susan_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 17:16

5,5/100 = 0,055
0,055 x 2,5% = 0.001375 ??? Dit is wat hij per dag zou mogen hebben aan vers vlees.
0,001375 x 7 = 0,009625 ?? per week

En nu loop ik dus al vast wat ik heb geen idee hoeveel grammen dat zijn.