voeding Jack Russel - versvoer / brokken

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 10:31

Billy schreef:
Nee hoor, wolven schudden de pens uit voor ze hem opeten, dus wat ze binnenkrijgen aan groen is minimaal...
Verder eet iedere hond wel gras, dat is meer dan voldoende voor de ruwe vezel waar jij het over hebt.

Dan heb ik dat toch altijd verkeerd begrepen. Ik dacht dat ze altijd bij de buik/pens begonnen, omdat ze daar o.a. de meeste vitamines uithaalden.

Maar de percentages groente wat je in een vers vlees maaltijd zou moeten voeren zijn o.a. op Barfplaats vermeld.

Billy

Re: voeding Jack Russel - versvoer / brokken

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 10:32

Ja klopt, maar de meningen zijn er over verdeeld tussen de verschillende goeroes.

Laika

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 10:56

Ellebel schreef:
Overigens, ik zie bovenstaand dus wel een post die maar weer eens aantoont waarom ik BARF en aanverwanten nooit zomaar aanraad aan mensen. Je kunt echt niet zomaar wat aanmodderen met spiervlees en groente (waarom? Daar valt ie echt niet van af hoor? Denk je dat daar afslankstoffen inzitten ofzo? Gewoon minder voeren, als dat niet helpt heeft groente voeren helemaal geen zin). Vis en kipfilet, daar kan een hond het niet goed op doen. Orgaanvlees heeft ie nodig! Daar komen de vitamines grotendeels uit. Pens, lever, dat soort meuk. Ik zou zeggen als je niet precies weet hoe het zit, ga dan lekker over op compleet vers uit een pakje, weet je zeker dat je hond alles binnen krijgt.

En terecht! Als je zelf samengesteld wilt gaan voeren is dat nog een hele toestand als je dat ook echt compleet wilt doen. Het vereist vooral veel lezen, lezen en nog eens lezen!
Om te beginnen met vers vlees voeren zou ik dan ook altijd aanraden eerst met een KVV (Kompleet Vers Vlees) te beginnen.

Dat een hond groente nodig heeft volgens barfplaats, tja dat is natuurlijk ook maar 1 van de vele stromingen én ook daar zijn de meningen zelfs over verdeeld. Ligt er aan welke barfmethode je wilt volgen namelijk.

Dat zelf samenstellen duurder zou zijn dan Carnibest is onzin, het is echt wel goedkoper. Maar je moet het vlees natuurlijk niet bij de keurslager halen ;) En persoonlijk vind ik het geweldig om zo te voeren. Iedere dag iets anders te voeren :j Maar je hebt er wel de vriesruimte voor nodig.

Myra87

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 11:26

Zelf samenstellen is zeker veel goedkoper dan Carnibest (die behoorlijk aan de prijs is) Ik stel sinds kort ook zelf samen en heb 2 berner sennen honden die 2 kilo per dag weg eten, dat zou 7 euro per dag zijn aan Carnibest, nou rond de 3 euro soms goedkoper, soms duurder, ligt eraan of ik lamsribben voer of kip op een dag, kip is veel goedkoper dan lamsvlees etc.

Zelf samenstellen is veel meer werk idd, en je moet veel vriesruimte hebben. Ik kan hier slecht aan kvv komen en wel aan barf spulletjes, ook vind ik het leuker te geven en doen ze het er kwa ontlasting beter op

Vuyatela

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-09 11:36

Dat zelf samenstellen lijkt me echt heel fijn maar voor mij een onmogelijke opdracht...
Ten eerste ik heb te weinig vriesruimte : wij hebben een kleine ijskast met daarboven een mini vriezertje waar het met n doos Ben & Jerry's al bijna vol ligt :o ... en om een vrieskast te gaan bijkopen daar hebben we ook écht geen ruimte voor.
Zou niet eens weten waar we die moeten gaan zetten :?

Ten tweede : ik weet daar gewoon te weinig van af...
Het is voor mij mn eerste hond...Voor mn oudste paard heb ik meer dan n half jaar lopen sleutelen aan zn voerbeleid, en hij is er super mee *D . Ik wist echt niet dat voor n hond ook zo'n 'big deal' was eerlijk gezegd :o
Ik wil het goed doen, maar wil het niet té ingewikkeld maken...

Dus als iemand nog goede tips voor me heeft, of antwoorden op mn vragen.
Gisteren trouwens de staal Bento kronen lam & rijst gegeven. Wel nog gemengd met zn oude voer. En hij leek het niet zo'n succes te vinden precies...Ook het zijn tegenover de pup korrels al echt grote, ronde stevige korrels.
Dit is toch echt niet té vroeg?

nicci88

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 11:41

Ik heb mijn jack vanaf pup al op royal canin staan.
Ik ben hier erg over te spreken.
je hoeft niet veel te voeren, dus ook niet veel ontlasting.
ze zit altijd mooi in der vacht.

het enige nadeel: het is vrij prijzig.
maar voor een jack russel is dat geen ramp, die eet niet zo veel ;)

Mijn stafford heb ik nu op hills DA voer staan, omdat die een allergie voor eiwitten heeft.

Vuyatela

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-09 11:46

nicci88 schreef:

Mijn stafford heb ik nu op hills DA voer staan, omdat die een allergie voor eiwitten heeft.

De prijs maakt me nu niet zo heel veel uit, als het voer maar van goede kwaliteit is ;)
En vanaf welke leeftijd ben jij overgeschakeld op adult voer? Ik hoor zoveel verschillende meningen hierover...
Hoeveel geef je je jack van de brokken? het is ook zo'n moeilijke eter...de ene dag laat hij alles staan, de andere dag eet hij alles leeg en lijkt hij nog te willen :o

Monchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 11:49

Groentes kun je prima geven aan je hond hoor :\
Bij de kennel waar ik stageliep, gaven ze honden die maar weinig vlees mochten omdat ze anders te dik werden, een half blik sperziebonen erbij.

Vult wat meer, en daar wordt je hond niet dik van.

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 12:06

Waaom zou je vulling willen geven als een hond af moet vallen? Zo blijft die honger houden. Als je minder eten geeft, krimpt zn maag een beetje, gericht op de hoeveelheid voer die hij krijgt, en is hij ook verzadigd met zn normale voer.
Hoef je ook geen kunststukken uithalen met sperziebonen (die uit blik of pot ook nog eens veel te zout zijn)

nicci88

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 12:07

Vuyatela schreef:
nicci88 schreef:

De prijs maakt me nu niet zo heel veel uit, als het voer maar van goede kwaliteit is ;)
En vanaf welke leeftijd ben jij overgeschakeld op adult voer? Ik hoor zoveel verschillende meningen hierover...
Hoeveel geef je je jack van de brokken? het is ook zo'n moeilijke eter...de ene dag laat hij alles staan, de andere dag eet hij alles leeg en lijkt hij nog te willen :o

Ik ben na 10 maanden ongeveer overgegaan.
Ik heb ze hier altijd onbeperkt voer staan, omdat ze eten zoveel ze nodig hebben.
de ene dag eten ze wat meer de andere dag wat minder.
Maar dat laat ik aan hun zelf over.
Ze zijn niet te dik en niet te dun.

maar dit is ook bij iedere hond anders

Monchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 12:10

Om de hond niet de hele dag met honger rond te laten lopen misschien := En z'n maag hoeft helemaal niet te krimpen, want hij is niet te dik, maar mag gewoon weinig voer omdat hij snel te dik wordt.

Sorry hoor, maar ik vind dat je het een beetje overdrijft := De persoon waar ik stageliep fokt al 20 jaar met honden en geeft ook al zo lang vers voer, wat ze door de jaren heen steeds meer heeft aangepast, qua granen en vlees en de verhouding hierin.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 12:11

in groentes zitten weinig koolydraten,als je weinig koolydraten binnen krijgt gaat je honger gevoel weg.het werkt heel goed, minder voeren heb ik al vaak geprobberd dat werkte niet.Vroeger in de natuur hadden de honden alleen maar vers dus vers is altijd beter dan kant en klaar.Ik zie mijn hond er ook van opknappen, is veel fitter en zo.

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 12:12

marleen_usar schreef:
Ik heb al vaker weinig eten gegeven maar dat werkte niet,ze heeft ook geen conditie dus daar ben ik ook mee bezig.

En je zegt dat je hond fitter wordt?

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 12:13

Ja ik zie haar met de dag fitter worden, het gaat langzaam maar zichtbaar steeds beter.

Monchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 12:14

Ja ik ben ook helemaal overtuigd van versvoer :j
Ook huidklachten en andere gezondheidsproblemen kunnen hiermee gemakkelijk verholpen worden. Alleen jammer dat dierenartsen dit niet vaak adviseren.

Myra87

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 12:16

Ik heb nogal wat kosten gemaakt bij de da om de jeuk van mijn hond te onderdrukken, toen kreeg ze nog brokken, ook zat ze nooit mooi de vacht, dus vaak wassen, omdat ze best veel schilfers had.
Ik geef nu ruim een half jaar vers vlees en ze ziet er schitterend mooi uit. Mijn pup van zes maanden groeid ook op op vers vlees, en gaat mooi gelijkmatig.

Maar als je geen vriesruimte kan creeren dan gaat dat iig niet op. Ik heb bijv. 2 vriezers in de garage staan, maar dan moet je wel een garage hebben natuurlijk...

Grote_Beer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 12:18

Vuyatela schreef:
Maar op de verpakking staat zo weinig informatie. Ik kon nl nergens vinden of het om het compleet voer ging of niet. Ik denk het dus eigenlijk niet...

Op de verpakking van Duck staat echt duidelijk aangegeven of het een complete of een enkelvoudige versie is. Een beetje linksboven op de verpakking staat een soort wit vlaggetje waarin met rode letters staat 'compleet' of 'enkelvoudig'.

nicci88

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 12:22

Martine_R schreef:
Ook huidklachten en andere gezondheidsproblemen kunnen hiermee gemakkelijk verholpen worden. Alleen jammer dat dierenartsen dit niet vaak adviseren.

Ja maar mijn stafford bijvoorbeeld
die is allergisch voor eiwitten.
We weten alleen nog niet voor welke eiwitten.
Dus nu krijgt ze voer waar eigenlijk geen eiwitten inzitten ofzo.

als ik nu met vers zou beginnen, weet ik nog niet waar ze allergisch voor is.
dat kan kip zijn. of rund of varken

Myra87

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 12:24

nicci88 schreef:
Martine_R schreef:

Dan zou je een eliminatie dieet moeten volgend, een poos lang 1 diersoort voeren. Vaak is het kipeiwit, zit veel in brokken

jolanda10

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 12:24

Als fokker van Jack Russells voor de laatste 16 jaar zal ik ook mijn 'mening' over voer voor dit ras geven;

Vers of brokken is iets persoonlijks, in beide zit, mits deze van goede kwaliteit is, voldoende voedingsstoffen. In principe is er dus niet zo veel verschil wat nu beter is.
Als je zelf wilt experimenteren met vers vlees en allerlei toevoegingen raad ik je dit af. De samenstelling van voer luistert zo nauw, daar moet je zelf niet mee gaan rommelen, tenzij je voedingsdeskundige bent en een hond hebt met bijv. een voedselallergie.

Als ik zo lees staat je hond nog steeds op puppybrokken. Dat advies van die mvr. die je voor gek verklaarde mag ze zelf ter harte nemen, een JR mag zeker niet tot 1 jaar op puppybrok staan, de samenstelling is veel te rijk en hiervan krijg je dus enorm veel ontlasting en gele brijige poep. De hoeveelheid lactose in puppybrok kan zelfs negatief zijn voor het kleine (aktieve) lijfje van een JR.
Ik heb 16 jaar lang JR's gefokt en zeer veel showhonden opgevoed en mijn honden aten al volwassen brokken als ze 3 maanden waren. Op dit moment is mijn oudste teefje 12,5 jaar en zij eet nog steeds de 'gewone' normal activity brokken van Eukanuba. De eerste 10 jaar gaf ik altijd Denkadog en ik ben zelfs jaren gesponserd door dit merk, maar helaas is dit slecht verkrijgbaar en met name voor mijn pups die naar het buitenland gingen was het daar helemaal niet verkrijgbaar. Maar als je Denkadog brokken kunt krijgen in je buurt dan kan ik je dit zeker aanbevelen.

Ik denk dat je als je over gaat op een 'volwassen' brok je meteen minder poep en van dikkere substantie zal zien. Er is echt helemaal niets mis met je hond, maar die persoon die jou verteld dat je tot 1 jaar door moet gaan met puppybrokken is niet slim en daarom heb jij nu deze problemen.

Koop een zakje Eukanuba, Royal Canin of Denkadog (dat zijn de 3 betere merken) en voer 2 x per dag. Pas op met wat je voert, je voert snel te veel.
Voor het idee; onze 3 JR's eten de 'medium brok' (dan moeten ze o.a. ook goed kauwen), en hier krijgen ze 's morgens 20 brokjes en 's avonds nog eens 20 brokjes, geen brok meer of minder!
Mijn 12 jarige teefje hoopt dit jaar haar Veteranen Kampioenstitel te halen, ze is al aardig op weg en iedere keer krijg ik op het keurrapport te horen dat haar conditie en haar vacht er zo bijzonder goed uitzien voor haar leeftijd.

Wel tijdens de overgang mengen met je bestaande brokjes, niet meteen het voer wisselen.

kijk maar even bij onze kennel : http://www.ofthehunterspride.nl.nu/

atilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 12:26

Mijn hondje krijgt ook al zo'n 2 jaar versvoer, ik ben er zeer over te spreken, sinds hij versvoer krijgt heeft hij nooit meer oorontstekingen, die had hij voorheen elke maand wel.
Waarschijnlijk moest dan de troep uit zijn lichaam die hij met zijn brokjes binnen kreeg.

Bowies menu:
Maltezer: Bowie
Gewicht: 5 kilo
Voer per dag in grammen: 100 gr.
Per week: 7 x 100 gr. = 700 gr – 100gr (2 dagen pens) = 500 gram per week

Spiervlees (70%) : 420 gr.
Bot (15%) : 90 gr.
Orgaan (15%) : 90 gr.

Kip -> karkas, vleugeltjes, nekjes, orgaanvlees. (hart/lever/maag )
Lam -> snippers, pens, ribben .
Rund/kalf -> Kopvlees, orgaanvlees (hart)
Kwartel -> Compleet zonder veren.

Maandag : 100 gr. Kopvlees rund
Dinsdag : 100 gr. Karkas kip
Woensdag : 100 gr. Snippers lam
Donderdag : penslap
Vrijdag : penslap
Zaterdag : Orgaan lamslongen
Zondag : 100 gr. Kippenvleugel

Maandag : 100 gr. Snippers kalf
Dinsdag : 100 gr. Kopvlees kalf
Woensdag : 100 gr. Kippennekjes
Donderdag : penslap
Vrijdag : 100 gr. Ribben lam
Zaterdag : Orgaan kippen hart & lever
Zondag : Kwartel

Voor meer informatie over rauw voeren kun je kijken op http://www.voernatuurlijk.nl ( let op dit is geen barf )
Laatst bijgewerkt door atilla op 15-05-09 12:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Grote_Beer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 12:27

Laika schreef:
Dat een hond groente nodig heeft volgens barfplaats, tja dat is natuurlijk ook maar 1 van de vele stromingen én ook daar zijn de meningen zelfs over verdeeld. Ligt er aan welke barfmethode je wilt volgen namelijk.

Zo hard wordt dat op barfplaats ook niet eens gesteld, hoor. Er wordt een globale richtlijn gegeven van wat je zou kunnen voeren en daar staat dan een klein deel groentemix bij. Maar dat kun je naar behoefte aanpassen aan jouw hond. Dat groente strikt noodzakelijk zou zijn wordt ook op barfplaats niet beweerd. Wel zitten er daar behoorlijk wat dalmateneigenaren en die geven over het algemeen wel groenten aangezien dalmaten een enzym missen waardoor ze snel een te zure urine krijgen als ze alleen maar vlees zouden eten.
Er zijn ook barfplaatsleden die helemaal geen groenten voeren.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 12:27

Duck is volgens mij prima vlees. Als je je hondje een plezier wilt doen, geef je de restjes van je eigen ongekruide en niet verhitte vlees (soepvlees, lelijke stukjes van de kipfilet, etc). Normaal gezien eet je hond per dag 2 a 3 % van zijn lichaamsgewicht (in geval van vleesvoeding). Een jonge hond in de groei mag iets daarboven zitten. Op je brokvoeding staat wat je hond daarvan per dag ongeveer moet eten, daarvan pak je dus de helft voor de brokmaaltijd en dan voor de vleesmaaltijd kun je uitgaan van 2% van zijn lichaamsgewicht. Vervolgens kun je op het oog je porties aanpassen.

Als brokken zou je eens kunnen kijken naar Orijen, dat is een brok met een hoog % vlees. Wel lastig verkrijgbaar.

Je hoeft niet bang te zijn voor die zuurtegraad als je brokken combineert met vlees zónder botwerk! Die zuurgraad wordt wél belangrijk wanneer je bijvoorbeeld kippennekjes gaat bijvoeren. Je kunt in dat geval ook kiezen om een paar dagen per week vlees te geven en een paar dagen brokjes.

Wat je ook nog kunt doen is één verpakking Duck in de koelkast bewaren. Als je volledig vlees voert, zul je daar een dag of 3 a 4 mee doen. Dat kan makkelijk qua houdbaarheid volgens mij, dan heb je voor de tweede helft van de week weer vlees uit de vriezer..
Laatst bijgewerkt door Chubby op 15-05-09 12:30, in het totaal 1 keer bewerkt

atilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 12:29

nicci88 schreef:
Martine_R schreef:

Varken sowieso NIET, je mag een hond nooit rauw varkensvlees voeren i.v.m. de ziekte van Aujensky die voor honden dodelijk is.

Het is trouwens vrij makkelijk om uit te zoeken voor jouw stafford voor welke eiwit(ten) die alergisch is.
Gewoon 1 week kip voeren, 1 week rund, 1 week kalkoen. ;)

Grote_Beer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 12:38

marleen_usar schreef:
in groentes zitten weinig koolydraten,als je weinig koolydraten binnen krijgt gaat je honger gevoel weg.het werkt heel goed, minder voeren heb ik al vaak geprobberd dat werkte niet.Vroeger in de natuur hadden de honden alleen maar vers dus vers is altijd beter dan kant en klaar.Ik zie mijn hond er ook van opknappen, is veel fitter en zo.

Er was vroeger in de natuur geen wilde hondachtige die sperciebonen of bloemkool ging koken.
Ook werd vlees of vis rauw genuttigd en dan wel in de vorm van het gehele prooidier. Dus mét organen en (een deel van) de botten. Op het dieet dat je je hond nu geeft gaat hij onherroepelijk tekorten oplopen!

Het is prima mogelijk om zelf een menu voor je hond samen te stellen. Daarvoor hoef je echt geen voedingsdeskundige te zijn zoals somigen hier beweren, want zo verschrikkelijk moeilijk is het niet. Maar je dient je daarvoor wel eerst een béétje beter te verdiepen in de materie. Zolang je dat (nog) niet hebt gedaan: kies dan alsjeblieft voor een complete versvleesvoeding!