waar mag je hond nog los?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Frances

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 21:42

Meen je dat nou? Ik zie serieus altijd overal mountainbike routes, maar bijna geen losloopgebieden :n maar misschien ligt het ook een beetje aan welk deel van nederland je zit?

Milly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 07:48

BraveSpots schreef:
In heel België zijn er geloof ik twee officiele losloopgebieden, de rest is officieel altijd aanlijnen. Ik bepaal dus lekker zelf waar ik hem laat loslopen en waar niet ;) .

idd, in belgie mogen ze eigenlijk nergens los

Boheme

Re: waar mag je hond nog los?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 07:54

Rond Hilversum zijn er ook nog zat plekken waar de hond losmag, alleen niet tussen 15 maart en 15 juli.
Hier in Dordrecht heb je een aantal gebieden waar ze ook nog gewoon los mogen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 07:59

www.hetleesten.nl heeft een groot afgezet hondenlosbos met een groot heideveld waar ze lekker los kunnen spelen en waar absoluut geen wild zit.
Daarnaast is er een wandelroute van een paar kilometer buiten het afgezette stuk waar goed luisterende honden ook los mogen.
In Apeldoorn zijn trouwens meer hondenlosbossen zoals het stuk achter de Julianatoren/Soerenseweg en het Ordenbos bij de sportvelden.

Jenny21

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 08:01

Ik woon precies aan de rand van de Brunssumerheide, als ik de straat uitloop dan sta ik er middenin :D
En daar zijn hele stukken waar de hond gewoon los mag.
Verder zijn er hier verdeelt nog kleinere honden uitlaatplaatsen in de buurt, dit zijn gewoon kleine omheinde stukken gras.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-09 12:52

Bedankt voor de reacties, maar ik ben ook benieuwd naar ervaringen van mensen. Ik heb namelijk steeds meer het idee dat je in Nederland als een soort paria gezien wordt wanneer je een hond hebt, en helemaal wanneer die hond ook losloopt. Ik kreeg echt het idee dat de boswachter een hekel aan honden had, en merk ook dat er steeds minder plekken komen waar je hele stukken kunt wandelen zonder op te hoeven letten waar de bordjes staan.

De kleine stukjes gras heb je hier in Veenendaal ook maar daar is niks aan, veels te klein om te rennen en de hond doet er zijn behoefte niet omdat het er al vol met drollen ligt. We hebben 1 losloopgebiedje in Veenendaal zelf wat wel leuk is omdat er een grote zwemplas in zit, dus daar ga ik vooral in de zomermaanden vaak heen kan de hond lekker afkoelen.

Myra87

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 14:33

In het Drents Friese Wold mogen ze nu ook al niet meer los helaas. Gelukkig hebben wij hier nog een bos, een gedeelte waar ze nog wel los mogen, en nog ergens rondom een vijver waar het mag, maar het wordt steeds minder
En bij het strand van Lemmer, vanaf 1 oktober tot 1 mei

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 18:50

SusanH dat idee heb ik dus ook langzaam aan. Je bent steeds minder welkom met een hon daangelijnd of niet aangelijnd. Steeds meet stadscentra worden verboden voor honden en de losloopgebieden worden steeds schaarser. En als ze er los mogen krijg je nog vaak veel commentaar (lees uitschelden of agressie) van zowel honden als niet honden mensen dat je hond losloopt.

Mijn mannetje heeft het een keer meegemaakt met hardlopen waar hij de honden bij zich had op het officiele losloopgebied. Dat is een heigebied van 2 bij 3 km ongeveer waar ze wl losmogen. De rest is aanlijngebod (ongeveer 15 bij 15 km als het niet meer is). Komt hij een oudere dame met kleinkind tegen die hem helemaal verrotschelden dat hij daar loopt met de honden. Blijkt het mens bang te zijn voor honden. Kom dan niet in het losloopgebied en ga 500 meter verder op de hei wandelen.

Andere vraag mogen ze bij de surfvijver inmiddels wel los dan, ik dacht alleen een strookje en de rest niet of is dat verrandert?

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 20:47

Behalve op een hondenwei mogen ze hier nergens los.
Mijn hond loopt praktisch altijd en overal los :+ .

Ze is doodbraaf en hobbelt toch gewoon achter me aan. Alleen bij het begin van de wandeling of bij drukke wegen lijn ik haar aan.

Ik heb er nog nooit een boete voor gehad. Als ik politie tegenkom zeggen ze er zelden of nooit iets van. Alleen parkwachters willen er al wel eens moeilijk over doen, maar ik ga ook niet wandelen in parken met m'n hond.
Verder lijn ik haar wel aan als iemand het vraagt of als er mensen zijn die wat bang zijn van honden of er gewoon niet van moeten weten (niet dat mijn hond ooit naar mensen of andere honden zou gaan, maar uit beleefdheid doe ik het dan toch even).

moniekk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 20:52

ik heb mijn hond altijd los, overal, heb zelden een riem bij.
nog nooit klachten over gehad, ook niet van de boswachter. als ik zie dat er iemand langs komt, auto, fietser, wielrenner, andere baas met hond of wat dan ook dan roep ik de hond bij me en volgt hij mij aan mijn been en kijkt netjes omhoog (mij aankijken en niet naar diegene die langs komt)
gewoon zorgen dat je hond goed luisterd dan heb je naar mijn idee geen enkel probleem met anderen, tenminste dat is mijn ervaring

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 20:55

Lia_ schreef:
http://www.hetleesten.nl heeft een groot afgezet hondenlosbos met een groot heideveld waar ze lekker los kunnen spelen en waar absoluut geen wild zit.
Daarnaast is er een wandelroute van een paar kilometer buiten het afgezette stuk waar goed luisterende honden ook los mogen.
In Apeldoorn zijn trouwens meer hondenlosbossen zoals het stuk achter de Julianatoren/Soerenseweg en het Ordenbos bij de sportvelden.

Hier gaan wij idd altijd heen!
Juniper heet dat bos bij de julianatoren!
Bij de zandverstuiving op kootwijk laat ik de hond ook altijd los..maar weet niet of dit mag?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 20:57

wij hebben een uitrenplek, en een uitlaatplek, daar mag mijn ene hondje los lopen, de andere rent dan naar huis dus die blijft aan de rolriem.

Springruit06

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 21:05

Ik woon ook in Veenendaal, reed pas(zo'n 3 maanden geleden) ergens (waarvan ik altijd heb gedacht dat het een ruiterpad was) en daar kwam ik de boswachter tegen, heel gesprek.. hij zei dat ze het veel strenger gingen aanpakken, en dat overal nieuwe bordjes zouden komen..
...en dan mag je dus bijna nergens meer komen.. ook niet met paard.

ayas

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 21:19

Wij wonen in het buitengebied van nuenen (eindhoven) en hier hebben ze nog niet zo lang geleden van die groene bordjes geplaatst waar op staat dat daar je hond mag los lopen. Niemand had hier ooit last van loslopende honden. Die lopen hier allemaal los. Nu wordt er ineens moeilijk over gedaan. Het zijn ook meestal mensen uit de stad die hier komen wandelen of fietsen in het weekend en er iets van zeggen dat je je hond niet hebt aangelijnd. Ik heb mijn border altijd los en ze komt altijd als ik fluit. Ze heeft nog noot iemand lastig gevallen. Ik vind het wel jammer dat er zo spastisch overgedaan wordt.

Springruit06

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 21:21

overigens.. wanneer je de slaperdijk af loopt.. en daar het bos in gaat, heb je helemaal in het begin een heel groot grasveld waar de honden los mogen.

Hawai

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 21:24

colunder

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 21:35

Tegenover mijn huis is een losloop strook, maar die ligt langs een hele drukke weg zonder hekje ertussen 8)7 .
Hier laat ik mijn honden dus echt niet loslopen!
In Bennekom is een groot losloopgebied bij de hullenberglaan en 1 achter kasteel hoekelum.

Mika7

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 21:37

Als antwoord op de topic vraag, Je hond mag nergens los lopen tenzij het staat aangegeven :+

Meikje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 22:33

Myra87 schreef:
In het Drents Friese Wold mogen ze nu ook al niet meer los helaas.

Oh wat stom! Ik heb net een weekendje weg gepland daar in de buurt, zodat we lekker met de
hond LOS kunnen wandelen :s Bij ons in en om de stad, Leeuwarden, zijn zo'n 30 losloopgebieden,
dus als ik alle reacties in dit topic lees is dat best wel veel!

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-09 14:40

Hawai: Die link van het hondenlosloopgebied had ik zelf ook al geplaatst. Jammer dat mensen wel posten en niet lezen.

Mika7: Mijn vraag is niet letterlijk de vraag waar je hond nog los mag. Ik snap zelf ook wel dat ik de bordjes moet lezen. Het topic is bedoeld om de trend aan te geven dat er dus steeds minder plekken zijn waar de hond gewenst is. Jammer dat je niet de moeite hebt genomen om even te lezen voor je een reactie plaatst.

Vinurr: ik weet dat de hond bij de slaperdijk los mag op het grasveld, punt is juist dat het in dat bosje wat eraan vast zit dus niet meer mag en dat is nu net op loopafstand van mijn huis. Enkele collega hondeneigenaren waren namelijk steeds zo vriendelijk om het bordje zo te plaatsen dat het net leek of je in dat bosje de hond wel los mocht laten. Het grasveld zelf vind ik veel en veels te klein voor een fatsoenlijke wandeling, is alleen leuk om bijvoorbeeld met een bal te spelen en daar houdt mijn hond niet van.

Even off topic: logisch dat ze dan ook de paarden en ruiters strenger aan gaan pakken. Maar omdat het ruiterpadennetwerk heel uitgebreid is en ik met mijn paard wel door het hele bos kan crossen vind ik het niet zo erg, ik rijd toch altijd op het ruiterpad.

Frances

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 14:42

@TS: Volgens mij doelde Mika7 niet op jou :) Volgens mij zei ze dat omdat er mensen waren die zeiden dat ze niet weten of de hond er wel of niet los mag, maar ze het toch doen..

wyoming

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 14:49

Hier in Soest hebben we de duinen waar honden nog lekker los kunnen lopen.

Mika7

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 18:43

Frances schreef:
@TS: Volgens mij doelde Mika7 niet op jou :) Volgens mij zei ze dat omdat er mensen waren die zeiden dat ze niet weten of de hond er wel of niet los mag, maar ze het toch doen..

Yeps ;)

Frances

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 19:01

:D

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-09 12:24

Dan had ik dat verkeerd begrepen ;)