Het eeuwige ouwe vergelijken van mens en dier.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 18:52

siskeh schreef:
ik vind de vergelijking over het algemeen wel handig, want ik geloof toch wel dat er zekere vergelijkingen zijn tussen mensen en paarden/dieren.

bijv. met in het bit trekken, het dag en nacht op stal staan e.d.

maar dat doe je niet puur alleen uit het mens/dier vergelijken.
daarnaast komt namelijk ook nog wel een stukje inzicht in dieren...
want op sommige vlakken vind ik zeker wel vergelijking...(als ik dan naar mn eigen mini overgebleven stukje instinct kijk)

maar 9 vd 10 keer slaat de vergelijking nergens op...
bijv. dat paarden ongelukkig zouden worden van het niet werken met ze(dan bedoel ik paarden die in een kudde staan)

getrut :)

mensen zijn ook bewegingsdieren en toch zitten heel veel mensen gemiddeld 6 uur per dag in een burostoel en slapen ze gemiddeld 7 uur per dag op die vierkante meter die bed heet, dan zitten ze nog gemiddeld een uur per dag in die opgesloten ruimte die auto heet....

en werken moeten wij mensen gewoon voor onze vreten.......... anders ga je het niet redden.

paarden zijn spekkopers op alle fronten

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 18:54

mariettek schreef:
KiWiKo schreef:
een dier met een mens vergelijken gaat helemaal nergens over :)

echt helemaal nergens.

dieren en mensen zijn twee hele verschillende dingen, wij reageren verstandelijk over het algemeen, en dieren reageren instinctief........ dus elke vergelijking is onzinnig

En hoe reageer je dan als jouw hand tussen de deur komt? Instinctief met het wegtrekken van je hand en een gil geven (is mijn vermoeden dan ;) ). Vergelijk dit met een hond waarbij zijn staart hetzelfde doormaakt, en er zullen weinig verschillen optreden.

Wij kunnen redeneren, auto's zijn bijvoorbeeld niet gevaarlijk als wei in de berm staan, maar dieren kunnen dat niet. Toch is het schrikreflex bij een ongezien genaderde auto hetzelfde als bij een paard.

Tuurlijk kun je mensen en dieren nooit gelijkmatig vergelijken, maar appels en peren zijn beide fruitsoorten, groeiend aan een boom, pitten binnen in het sappige vruchtvlees en beschermd door een schil. ;)

een paard reageert niet op een auto als de begeider dat niet doet :)

en wij hebben inderdaad wel instinctieve reacties, maar niet meer zo basaal als dieren.

een dier reageert altijd vanuit instinct......... of aard....... wij mensen reageren eigenlijk altijd beredenerend

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 18:56

met bit trekken bedoel ik een reactie op pijn, en met het dag en nacht op stal staan bedoel ik eigenlijk de hele dag op je kamer zijn(dat wij daar ook niet voor gemaakt zijn om het zo maar te zeggen, niet dat paarden daar depressief oid van worden)

zie zelf ook wel dat ik dat verkeerd heb omschreven,
maar anders werd het wel een erg lange tekst!

en gelukkig zijn er ook nog heel erg veel verschillen tussen mens en dier, dus je zal ze nooit helemaal kunnen vergelijken

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 18:56

Tegen de tijd dat mensen hun eigen ontlasting opeten, in rotte vis gaan liggen rollen en elkaar aan het achterwerk gaan besnuffelen zal ik eens gaan beginnen mensen met dieren te vergelijken.

Mensen die dieren met mensen vergelijken kan ik op geen enkele manier serieus nemen en die negeer ik de meeste gevallen ook maar. ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 19:02

Avalon_ schreef:
Ja en Nee, ik denk zeker dat pijn voor een dier hetzelfde is dan voor mensen. Of we nu een paard of een mens slaan met de zweep, beide keren is het pijn en een negatieve ervaring. Maar ook een paard voelt zich fijn wanneer iemand hem aanraakt en vrolijk over komt. Zelfde geld voor een mens.

Maar mijn hond houdt er helemaal niet van om geknuffeld te worden, die vindt dat maar niks. Ik houd zelf wel van knuffen..... stom voorbeeld misschien, maar daarom vind ik dat je echt naar het dier moet kijken en niet naar jezelf.
ThePast03 schreef:
Tegen de tijd dat mensen hun eigen ontlasting opeten, in rotte vis gaan liggen rollen en elkaar aan het achterwerk gaan besnuffelen zal ik eens gaan beginnen mensen met dieren te vergelijken.

Mensen die dieren met mensen vergelijken kan ik op geen enkele manier serieus nemen en die negeer ik de meeste gevallen ook maar. ;)

Volledig mee eens :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 19:24

ThePast03 schreef:

_O- _O-

Mag hopen dat deze evolutie zich nooit ontwikkeld!!

siskeh

Re: Het eeuwige ouwe vergelijken van mens en dier.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 19:26

@chiqa: dan moeten we denk ik een soort van terugevolutie hebben...
want als het goed is worden we van evolutie beter...
maar misschien wordt je van deze vorm van evolutie wel gelukkiger...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 19:35

Mag ik van harte bedanken :D

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 20:48

Gadveramme, zie me al liggen :+
Haha nee, ik bedank ook!

Wel denk ik dat je aantal dingen kan vergelijke zoals de natuurlijke reflexen. Het schrikken, het herkennen van bepaalde houdingen enz.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 21:05

Ook niet echt hoor. Honden schrikken van heel andere dingen dan mensen, en paarden wéér van heel andere dingen.
Een paard kan er geweldig van schrikken als je een kist, naast de bak verplaatst hebt. Dat is heel natuurlijk voor ze, het kan betekenen dat er een roofdier heeft gezeten of zit...... het is ook heel logisch dat ze er dan niet in de buurt willen komen. Wij mensen snappen zulke reacties vaak niet. Wij zijn roofdieren, wij zien die verandering vaak niet eens, wij kijken vooral naar bewegende objecten namelijk (hoe vaak heb je niet dat je in je ooghoek iets ziet bewegen?). Dus de ruiter valt het niet op dat het krat bewogen is, en vindt het vaan "aanstellerij" of het paard staakt, of neemt hem in de maling....... wat grote onzin is, het paard reageert gewoon zoals zijn instincten hem vertellen te doen.

Sabin_e

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 21:09

Vermenselijking -zoals we dat kunnen noemen in 1 term- komt steeds vaker voor inderdaad..

Het vergelijken van menselijke gevoelens met gebeurtenissen van of tussen dieren is slechts een verkeerde interpretatie, gemaakt door mensen.

Een voorbeeld van een voordeel van de vermenselijking van huisdieren = Een voorgaand project binnen mijn opleiding (lees: hondenkleertjes/taartjes/snoepjes in een tearoom in Parijs) is een groot succes geworden, omdat mensen hun slecht geklede Chihuahua hetzelfde gunnen als hunzelf. (Parijs schikt zich daar errug goed voor trouwens :Y) ) En het wordt steeds 'erger'!

m1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 21:39

Sjukke schreef:
Vermenselijking -zoals we dat kunnen noemen in 1 term- komt steeds vaker voor inderdaad..

Het vergelijken van menselijke gevoelens met gebeurtenissen van of tussen dieren is slechts een verkeerde interpretatie, gemaakt door mensen.

Een voorbeeld van een voordeel van de vermenselijking van huisdieren = Een voorgaand project binnen mijn opleiding (lees: hondenkleertjes/taartjes/snoepjes in een tearoom in Parijs) is een groot succes geworden, omdat mensen hun slecht geklede Chihuahua hetzelfde gunnen als hunzelf. (Parijs schikt zich daar errug goed voor trouwens :Y) ) En het wordt steeds 'erger'!

O, wat vind ik dat toch altijd verschrikkelijk. Kleertjes, hondenbonbons :z

En ergens aan het begin van de winter liet ik onze hond, labrador, zwemmen. De zon scheen niet en het was geen 20 graden ofzo, komt er een man langs; jeetje, waarom laat je dat arme dier zwemmen, veel te koud. Jij zou toch ook niet het water instappen nu?!
Nou meneer, ik zou sowieso dit water niet instappen ongeacht de temperatuur. Tja, een labrador is gefokt om te apporteren in ijskoud water, vind dat geen enkel probleem! :)

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 21:45

@marlinH: moet ik ook eerlijk zeggen dat ik ook met grote ogen sta te kijken als mijn hond in het wat er springt als het water ongeveer 0 graadjes is....(en deze is niet gefokt op zwemmen...)
maar goed, denk ook maar zo...t zal wel kunnen!

maar aan de andere kant zie ik daarnaast toch ook wel jack russeltjes oid. die bij de eerste regendruppels al staan te rillen...

dus kan het op zich wel begrijpen dat die meneer even raar staat te kijken...
maar die vergelijking met de mens is dan weer een beetje raar

Limanade

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 23:13

Chiqa schreef:
Dus er zijn mensen die dagen op stal staan en een bit dragen? Werkelijk dr gaat een wereld voor mij open.

geloof me.. die zijn er hahahahaha :P

google ff op ponyplay :P

PeelSlowly

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 16:05

Ik denk dat het beide kanten op schadelijk is - wanneer je dieren te zeer vermenselijkt, maar ook als je mensen als een soort supersoort ziet die compleet anders is dan dieren. Dat klopt ook niet - mensen zijn heel erg vergelijkbaar in leerprocessen, instinctieve reacties, etc. Maar weer heel anders wanneer het aankomt op redeneren, oorzaak-gevolg, logische patronen herkennen...

De hersenstructuren van mensen en dieren komen voor grote delen heel erg overeen en worden voor gelijke situaties vaak op gelijke manieren geactiveerd. Het is aannemelijk dat bijvoorbeeld honger, schrik en pijn voor mensen hetzelfde voelen als voor een hogere vertebraat. Maar gevoelens van wraak, spijt en schuld zijn denk ik veel meer aan mensen voorbehouden.

Een voorbeeld dat je heel vaak hoort, en wat goed laat zien wanneer het kwalijk is mensen met dieren te vergelijken: De hond die schuldig kijkt wanneer hij iets stouts gedaan heeft. Wanneer een hond in elkaar kruipt wanneer hij iets gesloopt heeft, is dat omdat hij weet dat een gesloopt voorwerp in de kamer straf betekent. De link tussen zijn sloopgedrag uren eerder en de straf zal hij echter niet leggen; als je stiekem als mens zelf de prullenbak omgooit en daarna thuiskomt, zal de hond net zo 'schuldig' kijken.

Maar ook andersom zijn er nog altijd mensen die denken dat een dier geen pijn kan voelen omdat het minder intelligent is dan een mens. Maar je hoeft niet intelligent te zijn om pijn te voelen; het is een nogal basaal deel van de hersenen wat geactiveerd wordt. De receptoren zijn hetzelfde, de hersenstructuren zijn hetzelfde, het resulterende gedrag is heel vergelijkbaar als bij de mens. Er is allang aangetoond dat een dier pijn kan ervaren en ook dat het dit als onprettig ervaart. Maar mensen die dit niet erkennen omdat ze denken dat alleen mensen zo superintelligent zijn en dus niet met dieren vergelijkbaar zijn, zijn heel schadelijk bezig, denk ik.

Ofwel: ja, mensen zijn wel met dieren vergelijkbaar, een mens is namelijk net zo goed een dier. Maar je moet goed nadenken over in welke opzichten. En opmerkingen als 'jij zou toch ook niet de hele dag op stal willen staan' vind ik onzin, want wij hebben compleet andere behoeftes dan een paard (neemt niet weg dat een paard volgens mij niet op stal hoort te staan, maar om daar een mens voor bij te halen...?). Nog zo een: "de kip heeft nooit het daglicht gezien." Heeft een kip daar dan behoefte aan? Daglicht is een heel abstract begrip, als een kip nou mooi de ruimte heeft met geschikt kunstlicht denk ik niet dat het dier lijdt. Maar het klinkt voor veel mensen wel heel erg want wij zouden er niet aan moeten denken dat we nooit het daglicht zouden zien.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 16:20

siskeh schreef:
@marlinH: moet ik ook eerlijk zeggen dat ik ook met grote ogen sta te kijken als mijn hond in het wat er springt als het water ongeveer 0 graadjes is....(en deze is niet gefokt op zwemmen...)
maar goed, denk ook maar zo...t zal wel kunnen!

maar aan de andere kant zie ik daarnaast toch ook wel jack russeltjes oid. die bij de eerste regendruppels al staan te rillen...

dus kan het op zich wel begrijpen dat die meneer even raar staat te kijken...
maar die vergelijking met de mens is dan weer een beetje raar

Maar wie zegt dan dat het is vanwege de kou? Dat is een conclusie die jij trekt.

De hond van mn tante had prakatisch geen haar (ik weet niet waarom, maar ze was bijna helemal kaal) Die hond was een ontzettende zenuwlijder (dankzij mn tante) als mn tante dan boodschappen ging doen liet ze Beau voor de winkel achter. Dan kwam ze terug en dan zaten er altijd wel mensen of kinderen omheen die hun jas om Beau hadden gelegd omdat ze trilde. De omstanders dachten altijd dat het vanwege de kou was, maar zomer of winter, ze deed het altijd. Puur omdat ze zenuwachtig/nerveus was.

Net als met die kist, ene paard ziet die kist, dat is eng. Wij zien in een kast en denken verder. Goh die kist is 2 bij 1, ik kan daar ongeveer 3 dekens in kwijt of mn tuinstoelen. Hoe oud is de kist, waar komt hij vandaan, waar is hij van gemaakt.
Daar denken wij over. Een paard ziet de kist en denkt wat nou als er een roofdier inzit. Ik vertrouw het niet.

Deze reacties kun je niet met elkaar vergelijken :n
Mensen en dieren zijn totaal anders.

PeelSlowly

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 16:41

IndianLady schreef:
Maar wie zegt dan dat het is vanwege de kou? Dat is een conclusie die jij trekt.

De hond van mn tante had prakatisch geen haar (ik weet niet waarom, maar ze was bijna helemal kaal) Die hond was een ontzettende zenuwlijder (dankzij mn tante) als mn tante dan boodschappen ging doen liet ze Beau voor de winkel achter. Dan kwam ze terug en dan zaten er altijd wel mensen of kinderen omheen die hun jas om Beau hadden gelegd omdat ze trilde. De omstanders dachten altijd dat het vanwege de kou was, maar zomer of winter, ze deed het altijd. Puur omdat ze zenuwachtig/nerveus was.

Eigenlijk geef je een heel leuk maar voor jezelf niet zo passend voorbeeld, want mensen kunnen ook rillen van de zenuwen. Ik had een keer iets waar ik heel zenuwachtig voor was en ik ging letterlijk rillen en klappertanden, maar had het verder helemaal niet koud.

Ofwel: mensen en dieren zijn wel degelijk vergelijkbaar, maar je moet er erg voorzichtig mee zijn. Als je dus een hond ziet rillen moet je nadenken wat mogelijke oorzaken zijn van dat rillen en niet denken 'oh, ik heb het koud, dus dat zal voor die hond ook wel gelden'. Maar het is wel mogelijk dat de hond het eenvoudigweg koud heeft. En als een paar rilt kan het ook zo zijn dat ie een vlieg probeert weg te jagen, en dat is weer niet vergelijkbaar met mensen :D

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 16:45

Je moet mn tante kennen om zeker te weten of de hond zat te trillen vanwege kou of zenuwen ;)

De link die de mensen legden was ze is kaal en ze zit te trillen dus die zal het wel koud hebben.

Bovendien sloeg het eerste stuk op over het zwemmen van honden in de winter en jackies die bij het zien van de eerste regendruppels gaan trillen.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 16:59

@indianlady: toevallig wist ik dat die hondjes trilden door de kou/regen.
zat met ze op cursus.
en als het begon te regen oid. begonnen ze te trillen...
verder waren het geen zenuwpeesjes, dus "normaal" ook geen getril.

maar ik bedoel met die vergelijking dat je ook niet alle honden over 1 kam kan scheren, dus niet alle honden kunnen alle weersomstandigheden trotseren.

zou trouwens wel willen dat we vliegen konden wegjagen door met de huid te gaan trillen.

Fitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 19:34

Mensen zijn geëvolueerd uit dieren, dus het lijkt me logisch dat ze er in meerdere of mindere mate op lijken. Mensen bestaan uit hun lichaam (organen, botten, spieren, verteringssysteem), gevoel (emoties, honger hebben, instinct) en ratio (beredenerend nadenken, een taal kunnen spreken).

Planten hebben dat lichaam ook, de 'hogere' zoogdieren hebben de laatste twee ook, en sommige dieren, zoals apen, dolfijnen of varkens hebben zelfs een beetje ratio. Natuurlijk zorgt de ratio er wel voor dat de andere functies 'verbeterd' worden (mensen snappen dat ze ergens niet bang voor hun hoeven zijn, weten waar ze het beste voedsel kunnen krijgen), maar op een bepaalde manier denk ik dus dat mensen heel veel van dezelfde eigenschappen als planten en dieren hebben, en daar dus ook heel erg op lijken. De meeste dieren kunnen net als ons pijn voelen, leren door conditionering en en hebben een instinct, net als wij. Dus ik denk dat je zeker onderscheid moet maken tussen mensen en dieren, en dat mensen altijd belangrijker zijn, maar dat we niet helemaal verschillend zijn. :)

Lysette

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 10:19

Fitch schreef:
Mensen zijn geëvolueerd uit dieren, dus het lijkt me logisch dat ze er in meerdere of mindere mate op lijken. Mensen bestaan uit hun lichaam (organen, botten, spieren, verteringssysteem), gevoel (emoties, honger hebben, instinct) en ratio (beredenerend nadenken, een taal kunnen spreken).

Planten hebben dat lichaam ook, de 'hogere' zoogdieren hebben de laatste twee ook, en sommige dieren, zoals apen, dolfijnen of varkens hebben zelfs een beetje ratio. Natuurlijk zorgt de ratio er wel voor dat de andere functies 'verbeterd' worden (mensen snappen dat ze ergens niet bang voor hun hoeven zijn, weten waar ze het beste voedsel kunnen krijgen), maar op een bepaalde manier denk ik dus dat mensen heel veel van dezelfde eigenschappen als planten en dieren hebben, en daar dus ook heel erg op lijken. De meeste dieren kunnen net als ons pijn voelen, leren door conditionering en en hebben een instinct, net als wij. Dus ik denk dat je zeker onderscheid moet maken tussen mensen en dieren, en dat mensen altijd belangrijker zijn, maar dat we niet helemaal verschillend zijn. :)

Zo denk ik er ook over.
Uitdrukkelijk niet willen vergelijken met elkaar gebeurd vaak ook om sommige dingen goed te praten of omdat dat beter uitkomt (bijv. de hond een hele nacht laten krijsen omdat ie bang is, daar moet ie dan maar aan wennen).