kat los mee op de arm naar de DA?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

griebels

Re: kat los mee op de arm naar de DA?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 11:01

Als hondeneigenaar verwacht je natuurlijk ook niet dat er bij de DA een kat los op de arm zit maar netjes in een reismandje...
En dan is er veelal niets aan de hand met zo'n hond, maar als die een kat ziet die los is!?

BTW ik ben katteneigenaar ;)

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 11:04

Waar maak jij je druk om >;)

Met Pooky ga ik altijd los naar de da (wel aan touwtje) hij vind het heerlijk daar en soms mag ie los lopen dat willen de assistentes altijd :D omdat hij net een hond is.
Garfield gaat ook aan een touwtje die is zo bang vooral als ie een hond ziet dan maakt ie zich klein

Lotus vertrouw ik niet die gaat in een reismand

Maar met Pooky naar de DA gaan is iedere keer weer een feestje hij win(d)t iedereen om zijn vinger

Piera

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 11:11

Ik vind dat je je kat best zonder mand mee kan nemen, zolang hij aangelijnd is. Als er hondeneigenaren met honden zitten die niet in bedwang te houden zijn als er een kat naast zit, dan wachten ze toch lekker buiten. Als je een hond hebt die niet met andere honden kan, doe je dat toch ook? De katten die wij nu hebben gaan wel altijd in de mand mee, maar onze vorige kat namen we altijd aangelijnd mee, die had namelijk een hekel aan het mandje. Ik vind dat dat gewoon moet kunnen.

_Micha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 11:13

Aangelijnt is toch iets héél anders dan los?
Daar maakt de Ts ook helemaal geen probleem over.
Een hond hoeft toch ook niet in een bench? maar wel aangelijnt.
Ik zou het niet erg vinden als er iemand bij de DA zit met zijn/haar kat aangelijnt als die kat zich dan ook maar gedraagt (net zoals een hond zich moet gedragen) kan ie dat niet dan moet ie in 'n mandje. (en ik vind ook dat een hond die zich niet fatsoenlijk kan gedragen in een bench oid. moet.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 11:18

Vind niet veel verschil als een kat in paniek raakt.
Al is een kat aangelijnt en hij raakt in paniek dan helpt dat tuigje niet meer hoe strak het ook zit (hij moet natuurlijk niet stikken) ze komen er altijd uit.

En kat wat in paniek is heeft ook zijn nageltjes uit, of ie nou zijn baas lief vindt of niet.

Dus aangelijnt of los kan enkel als je een hele lieve makkelijke kat hebt of je komt op apart tijden.
Ik ben altijd de 1e of de een van de laatste klanten

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 14:14

Ik raad het af. Ben zelf dierenartsassistente en als ik iemand in de wachtkamer zie zonder mand dan bied ik die persoon gelijk een mand te leen aan. Een tijd terug zei een man dat dat absoluut niet nodig was, zijn kat was lief. ;)

Dus kat wordt behandelt, kat weer op de arm mee naar buiten. Mijn baas zegt nog zou u geen mandje meenemen? Nee, zijn kat bleef zitten waar hij zat. Buiten gekomen schrok de kat en hoorde een hoop gevloek en weg was kat. Heb hem nog een uur helpen zoeken maar de kat was weg en is ook weg gebleven.

Hannahnas

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 14:19

Ons poesje (was toen kitten) wist zelfs nog uit het mandje te ontsnappen, ze had zohard geduwd dat de wand eruit lag;S.

Verder vind ik het wel een beetje raar om zo los je kat mee te nemen, hoe lief ze ook zijn schrikken kan altijd!

Zwitsal

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 14:22

een kat aan een lijntje kan misschien leuk zijn voor de eigenaar..

maar voor mij als hondeneigenaar maakt het wel degelijk enorm veel uit of de kat 'los' (Al dan niet met lijntje) op schoot zit, of in een mandje.
in een mandje zijn ze namelijk niet zichtbaar voor mijn honden en dan is er vrij weinig aan de hand.
Als ze zichtbaar zijn kunnen mijn honden zichzelf nog wel eens gaan opwinden. de DA opzich vinden ze al spannend, maar katten zijn helemaal spannend!
Uiteraard zitten die van mij gewoon aangelijnd, en uiteraard moeten ze ook gewoon bij me blijven zitten.
Maar ze worden er gewoon onrustig van en dan moeten ze daarna nog eens die behandel kamer in (Wat ze ook al niet leuk vinden).

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 14:31

en kat luisterd niet... die kunnen van iets in paniek raken of gewoonweg niet meer op willen schoot zitten... opzich zullen die niet panisch zijn voor honden, daar het anders nog dommer is om ze los te laten!!

maar stel je voor je hebt een hond die agressief is naar katten (bedoel sommige honden kunnen gewoonweg niet samen met andere dieren) en met voorbij lopen houd je hem al kost maar hij blaft of gromt toch naar de kat...dan zal een kat toch ook schikken..en een bange of boze kat is best gevaarlijk.. die kan zelfs je hond helemaal open halen!!!

ik heb namelijk ook al een katje op schoot gepakt (die net echt weg mocht bij mama) in de auto daar ze zo zielig aant mauwen was in de auto en ja t was mn lieveling dus haar weg doen koste me al moeite genoeg maar dat leed nja dat trok ik echt niet had de tranen toen al in mn ogen... het dier was ook al heel erg gehecht aan mij en als ze geschokken was van iets rende ze altijd naar mij toe voor bescherming... uiteraard heb ik het diertje goed vast gehouden dat ALS ze toch in paniek raakt ik dr direct weer in het kooitje kon doen (we willen ja niet dan mn ma hem onder het rempendaal krijgt ofzo)
maar goed dit is een klein dier. maar had haar nooit los gehad naar de da!!!!
want ook zoon klein diertje kan in paniek gaan spartelen om weg te komen en dat doet best pijn :D dus uiteindelijk laat je dan los

_Micha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 15:50

tita schreef:
Vind niet veel verschil als een kat in paniek raakt.
Al is een kat aangelijnt en hij raakt in paniek dan helpt dat tuigje niet meer hoe strak het ook zit (hij moet natuurlijk niet stikken) ze komen er altijd uit.

En kat wat in paniek is heeft ook zijn nageltjes uit, of ie nou zijn baas lief vindt of niet.

Dus aangelijnt of los kan enkel als je een hele lieve makkelijke kat hebt of je komt op apart tijden.
Ik ben altijd de 1e of de een van de laatste klanten

Dan dus altijd gewoon in het mandje he ;)

Schuur_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 18:39

Piera schreef:
Ik vind dat je je kat best zonder mand mee kan nemen, zolang hij aangelijnd is. Als er hondeneigenaren met honden zitten die niet in bedwang te houden zijn als er een kat naast zit, dan wachten ze toch lekker buiten. Als je een hond hebt die niet met andere honden kan, doe je dat toch ook? De katten die wij nu hebben gaan wel altijd in de mand mee, maar onze vorige kat namen we altijd aangelijnd mee, die had namelijk een hekel aan het mandje. Ik vind dat dat gewoon moet kunnen.

Excuseer maar onze hond is perfect onder appel maar heel gefocust op katten. Hij blijft bij ons (natuurlijk aangelijnd) maar blijft zijn aandacht bij die kat houden, en die beesten zijn dan ook nog eens super in uitdagen, die kat los gaat er bij mij niet in, aangelijnd of in mandje mij best. Maar die opmerking dat een hond maar buiten moet wachten omdat hij niet tegen katten kan vind ik een groffe opmerking, dan kan ik net zo goed zeggen: als je je kat niet onder controle hebt met uitdagen ed blijf dan buiten want ja, mijn hond zou wel eens van streek kunnen raken.
Verwacht je eigenlijk echt dat iedere hondeneigenaar naar buiten gaat omdat je met je kat naar binnen komt gewandeld? Als ik op dezelfde manier denk als jou is het: blijf met die kat maar buiten

PieterBel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 19:31

Ik had 2 katten en nam er altijd 1 in een kooitje mee en 1 aan een tuigje. Die was ook erg lief en rustig. En het tuigje was voor het geval hij toch ineens weg zou springen. Hij keek zijn ogen uit en vond het geweldig.

Bismarck

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 19:38

Wij hebben zelf een hond die altijd achter katten aan gaat. Onze hond is heel goed in bedwang te houden. Maar het lijkt me niet echt fijn voor de kat, tenzij de kat niet bang is voor hijgende, trekkende en blaffende honden.
Ik denk dat het dus voor beide heel fijn zou zijn als de kat in een mandje zit waar de hond hem niet kan zien. Scheelt de beide eigenaren en dieren een hoop stress met vasthouden.

sax89

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 19:43

onze kat krijg je niet in een mandje. dan komt ze levensgevaarlijk eruit bij de DA.

Ik neem haar altijd mee aan de lijn (net een mini hondje) en houd haar op schoot. Ze gaat ook los in de kofferbak.
Dit is de beste oplossing. Wel hoop ik altijd dat er geen honden zijn, maar als het zo is dan ga ik buiten staan.

Onze kat valt honden aan ipv andersom }> haha.

sunny_l0ve

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 20:49

Ik vind het erg onverantwoordelijk als je je kat los meeneemt of aan een tuigje. Kijk, honden die kun je nog onder appèl houden met zit en af (werkt ook niet bij allemaal, ligt aan de baasjes) maar katten daarintegen kun je dus niet zo opvoeden. Als je tegen je kat zegt zit of blijf zal die dat echt niet doen. En dat vind ik het gevaar met katten, zeker omdat ze ook van die lekkere nagels hebben. Als ze dan absoluut niet in het mandje kunnen regel dan gewoon met je DA dat je op een rustig tijdstip komt dat er niemand anders is of zorg dat hij aan huis komt. Als je een goeie DA hebt, zal die er heus wel begrip voor op kunnen brengen.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 22:02

Bedoel je nou dat een kat geen commando's op kan volgen of dat hij het niet doet op stressvolle momenten?

Mijn kat kan prima zit, blijf en kom hier namelijk.

_Micha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 23:45

Dan is jou kat een uitzondering ;) en dan komen er vast nu nog meer mensen met dat hun katten kunnen zitten ect.
Maar de meeste katten kunnen het niet, en als ze het al kunnen krijg je het ze meestal ook niet zo goed aangeleerd als een hond.

Mjay

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 23:52

maar stel nou dat jou katje voorbeeldig is en bij je blijft en dan komt er een enorme hond binnen die alles behalve luisterd en katten eet voor ontbijt..... hap in je kat... dat wil je toch niet meemaken? die van mij gaan gewoon in een reismand wel zo veilig

ik werk ook bij een DA en maakte es iemand mee die dus een kat mee had aan een touwtje echt letterlijk zon scheerlijn touw wat ook nog es verschrikkelijk straks zat kat wou niet lopen dus werd mee getrokken over de tegels binnen.... das toch niet normaal???

_Micha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 23:53

_O- ik zie het helemaal voor me, hebben jullie nu van die nagelafdrukken in de tegels.
Sorry ik zag het even in stripfiguur voor me, maar dat is idd niet echt slim

Bluem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 23:54

sax89 schreef:
onze kat krijg je niet in een mandje. dan komt ze levensgevaarlijk eruit bij de DA.

Ik neem haar altijd mee aan de lijn (net een mini hondje) en houd haar op schoot. Ze gaat ook los in de kofferbak.
Dit is de beste oplossing. Wel hoop ik altijd dat er geen honden zijn, maar als het zo is dan ga ik buiten staan.

Onze kat valt honden aan ipv andersom }> haha.

Hier precies hetzelfde. Stop m'n kat niet in zo'n mandje want je weet geloof ik niet wat je meemaakt. Één keer is het vrij goed gegaan, maar toen was kat ook op sterven na dood, om het zo te zeggen.
Ik neem 'm dus ook altijd aan de lijn mee, eventueel wel gewoon in een handdoek op schoot.

Nu scheelt het ook dat de praktijk waar ik ga altijd vrij stipt op afspraak werkt. Zelden zit je er dus echt met enkele mensen/ dieren te wachten. Ik ben in elk geval nog geen enkele keer buiten moeten gaan met mijn kat en persoonlijk vind ik ook niet dat mijn kat in een mandje zou moeten vanwege andere dieren. Ik let op de mijne, ik verwacht dat andere eigenaars op hun dier letten. :)

Bluem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 23:56

Mjay schreef:
maar stel nou dat jou katje voorbeeldig is en bij je blijft en dan komt er een enorme hond binnen die alles behalve luisterd en katten eet voor ontbijt..... hap in je kat... dat wil je toch niet meemaken? die van mij gaan gewoon in een reismand wel zo veilig

Nee dat wil je inderdaad niet meemaken, maar ik vind wel dat de eigenaar van die hond zijn hond onder controle dient te houden en ik mijn kat, als je begrijpt waar ik naartoe wil.

Zwitsal

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 00:00

er is een tijdje geweest dat ik dagelijks even de wachtkamer van de DA binnenliep om mn hond te laten wennen aan de weegschaal. (gewoon voor t wandelen even erop, even zitten, koekje, en dan lekker buiten wandelen). ze vond dat gekke metalen ding namelijk dood eng. sowieso de hele DA vindt ze eng (en dat kan ik haar niet kwalijk nemen gezien hoe ze haar daar behandeld hebben, gelukkig zitten we nu ergens anders en gaat t steeds beter).

maar ik ben ook wel eens bezig geweest mn hond kalm en rustig op die weegschaal te krijgen terwijl er iemand met een compleet wilde kat , los op schoot, in die wachtkamer zat.
beest begon alles bij elkaar te schreeuwen/miauwen zodra ik met mn hond binnen kwam.
nou no way natuurlijk dat ik mijn hond dan nog normaal op de weegschaal krijg dus ben maar weer naar buiten gelopen. maar pfoe.. doe die kat dan in een mandje als dat kan. scheelt voor die kat ook een hoop stress.

en zoals hierboven een reactie, als je kat niet in een mandje WIL/kan. ja dan kan t natuurlijk niet.dan kun je er niet zoveel aan doen, veiligheid voorop. dus als dat beest wild wordt door dat mandje en de DA niet meer veilig is dan is dat natuurlijk geen goed idee.

Bluem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 00:01

sunny_l0ve schreef:
Ik vind het erg onverantwoordelijk als je je kat los meeneemt of aan een tuigje. Kijk, honden die kun je nog onder appèl houden met zit en af (werkt ook niet bij allemaal, ligt aan de baasjes) maar katten daarintegen kun je dus niet zo opvoeden. Als je tegen je kat zegt zit of blijf zal die dat echt niet doen. En dat vind ik het gevaar met katten, zeker omdat ze ook van die lekkere nagels hebben. Als ze dan absoluut niet in het mandje kunnen regel dan gewoon met je DA dat je op een rustig tijdstip komt dat er niemand anders is of zorg dat hij aan huis komt. Als je een goeie DA hebt, zal die er heus wel begrip voor op kunnen brengen.

Niet elke hond luistert perfect als ze even helemaal hyper zijn van bv. een kat hoor. En ik geloof dat er zo meer rondlopen als die, die het wel doen. Jep, een kat heeft nagels, net zoals een hond goed kan bijten. Dus waarom een brave kat in een mandje en gekke hond vrij in de wachtruimte dan? Ik zie daar persoonlijk weinig verschil in, denk dat dat eerder een kwestie van gewoonte is. :)

Mjay

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 00:06

@Bluem: tuurlijk... helaas weet ik uit ervaring dat nog niet iedereen de controle over zn eigen dier heeft..... en dat geldt niet alleen voor honden en katten..... er komen jammer genoeg nog steeds te veel moeilijke honden... sommige mensen weten het en wachten dan buiten... maar toch moet ook anders kunnen denk ik dan..

doet me opeens denken aan mn rondje hardlopen vanmorgen ik liep achter een familie met een hond en in tegengestelde richting komen twee mensen met een hond, nou die hond sleurde mevrouw mee de bosjes in om bij die hond te komen maar mevrouw zag t aankomen en pakte snel de bank vast zodat ze niet zou vallen alleen had ze zon rollijn die nog aant uitrollen was en de hond dus nog steeds naar de andere hond ging, dus vriendin van mevrouw snelt naar de hond die weg rent en de lijn nog meer uittrekt en de vriendin dus die lekker rollijn in de vingers voelt snijden en de hond nog steeds naar de andere hond rent kort daarna wordt de hond hardhandig weggesleurd door vriendin van mevrouw..... daarna liepen ze snel door... ik had muziek op en hoorde niet wat er gezegt werd maar de familie met die andere hond stond ook een beetje verbouwereerd te kijken....
dus..... je bent nergens veilig....

Zwitsal

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 00:08

geloof dat er geen mandjes zijn waarin je een hond kan vervoeren?
misschien de kleinere honden nog wel..
maar mijn honden zijn echt geen schoothondjes (ookal denkt de een van wel) en ze zijn niet eens zo groot/zwaar. (labradors)

ik vind overigens wel dat over t algemeen: hoe kleiner de hond, hoe minder goed opgevoed.
want ja, als een klein hondje tekeer gaat aan de riem merk je dat amper. gaan mijn honden te keer aan de riem sleuren ze je de hele wachtkamer door. die van mij 'moeten' dus wel onder apel staan.
de jack russel van een vriendin van me bijvoorbeeld staat ook regelmatig als een idioot aan de riem te trekken maar omdat ie zo klein is merk je dat amper.

Wij gaan overigens altijd met zn 2en naar de DA.
In je eentje met 2 honden in een volle wachtkamer met andere dieren zitten KAN wel (als het moet) maar t is een stuk rustiger als je met zn 2en bent.

@ Mjay.. oei zoiets heb ik ook een keer gehad. maar dan met mijn hond (toen hadden we de jongste nog niet) die achter een kat aan schoot. ik reageerde heel snel door de rollijn (met zo'n hele dunne lijn) te blokkeren maar opeens hoor ik die rem 'breken' oid dus de lijn schiet weer los. mijn eerste reactie was (helaas) om met mijn vrije hand de lijn te grijpen om te voorkomen dat mijn hond bij de kat zou komen. de lijn sneed vervolgens eerst door mijn (dikke) handschoenen heen (t was winter) en vervolgens ook een heel stuk door mijn hand heen. Heb werkelijk een kwartier staan schelden en vloeken op mijn hond. wat een helse pijn. gelukkig drong dat wel tot de hond door, die voelde zich , terecht, vreselijk schuldig.
Kat heeft zich overigens in veiligheid kunnen brengen door in een boom te klimmen