wie is er fout?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

pri_lady

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 19:52

De loslopende hond, althans, zijn baasje is fout. Ten eerste op die plek moest zijn hond aangelijnd zijn, ten tweede hoor je een loslopende hond onder appél te hebben, ten derde is het handig om als hondeneigenaar te weten dat honden aan de lijn kunnen uitvallen naar andere honden.

Die van mij is een beetje vreemd, los gaat het nagenoeg altijd goed echter is hij aangelijnd dan valt hij ook uit en als hij de kans krijgt, grijpt hij ook de loslopende hond. Als ik in zo'n situatie kom (ook op de camping), laat ik hem ook los als we een losloper tegenkomen waarvan de baas hem niet terugroept.

Haahaa, krijg daar trouwens ook commentaar op, die van mij rent graag achter een ander aan en vice versa, dus als je daar dan loopt met je losloper die niet luistert of waarvan de baas niet luistert, kan het zomaar 20 minuten duren voordat je je hond weer terug hebt. Tja ik gun mijn hond dan wel zijn speelkwartiertje en roep hem pas weer terug als ik daar zin in heb...............

Tatiane

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 19:52

Zelfs in een losloopgebied moet je je hond enkel en alleen los laten als je je hond volledig onder appel hebt, in mijn ogen dan. Mijn hond loopt bijvoorbeeld altijd los, maar als ik iemand zie aankomen met een andere hond (los of aangelijnd), roep ik mijn hond altijd op. Als ik hem wil laten spelen, dan wacht ik wel tot de persoon in kwestie korter bij is, zodat ik eventjes kan vragen hoe het karakter van betreffende hond is. Ik kan er zelf trouwens ook zwaar schijt aan krijgen als andere mensen dit niet doen. Mijn hond is namelijk helemaal geen held. Als er een grote hond in vol geweld (ook al is het om te spelen) naar hem toe gelopen komt, dan heeft hij vooral de neiging om ofwel de benen te nemen met zijn staart tussen zijn benen, ofwel om van zich af te knauwen uit schrik.

Baas van de loslopende hond is dus in mijn ogen zwaar in de fout. Had hij zijn hond maar onder appél bij zich moeten houden, ook al loopt ie los.

Kehylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 19:54

@ dees_daan: Het kan inderdaad ook andere redenen hebben dat de hond vast zat.
Maar ik bedoelde niet gelijk dat de hond vals was of iets.
Het kan natuurlijk ook altijd andere redenen hebben dat de hond vast zat maar ik had het meer over waarom de hond gebeten zou kunnen hebben.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 19:57

Ik vind hier eigenlijk niet één schuldige aan te wijzen. Het baasje van de loslopende hond is overduidelijk al fout als hij zijn dier los laat waar dit niet mag. Dat zijn hond vervolgens ruzie maakt met een aangelijnde hond maakt het dan nog een graadje erger.
Maar ook een aangelijnde hond hoort onder appèl te staan, een hond die zodanig uithaalt dat hij een andere hond serieuze verwondingen toebrengt hoort imo een muilkorf te dragen als zijn baas hem niet voldoende onder controle heeft.
Nu heeft hij een loslopende hond verwond, maar wat zou er gebeuren als er een enthousiast klein kind op hem af zou komen rennen?
Misschien ver gezocht, maar je zult maar voor die situatie komen te staan...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 19:58

kan de bijt niet bv zijn omdat ze de andere hond van t zelfde baasje wou beschermen? baasje had 2 aangelijnde honden.

De gebeten hond zag er in eerst instantie zwaar beroerd uit en gilde als een gek. Ze hadden t bloed weggehaald en toen bleek hij alleen een wondje aan de poot te hebben en een gaatje in de hals ( het vele bloed zal dan denk ik komen omdat er net een adertje is geraakt ofzo? )
Maar is t niet zo dat als een hond een keer bloed geproeft heb ze wel vals kunnen worden? ( zoiets heb ik wel eens gehoord, zelf nooit ervaring meegehad )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 19:59

als de eigenaren 2 honden bij zich had, dan kan het ook zo zijn dat ze hun eigen weg kiezen, als ze samen zijn doen ze dat toch sneller.. ons zwarte hondje zit dus om die reden aan de lijn (die komt ook niet meer terug maar loopt naar huis) en ze is met spelen zo dominant naar ons andere hondje toe, als die met een andere hond speeld dan corrigeerd ze hem en dat wil ik niet dus heeft ze pech en blijft zij naast mij lopen.
@ tantjeuh daar ben ik het ook mee eens, wij hebben hier een uitrenplek, maar komt er iemand met een hond aan dan doe ik mijn hond ook vast, gaat de andere hond los en ik zie dat die wel wil spelen dan mag hij los.
hier lopen mensen met veel boomers, die luisteren ook voor geen meter en springen dus aan alle kanten langs mij en de honden heen, daar heb ik echt een schurfthekel aan en loop gewoon door, dan lopen ze maar achter mij aan als ze hun honden terug willen hebben, ik ga niet elke keer staan wachten tot ze alle honden gevangen hebben, en dat elke keer weer :n kan daar ook flink pissig om worden, zoveel hondjes tegelijk, allemaal even onopgevoed die lopen te keffen en te springen..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 20:00

Mas schreef:
Ik vind hier eigenlijk niet één schuldige aan te wijzen. Het baasje van de loslopende hond is overduidelijk al fout als hij zijn dier los laat waar dit niet mag. Dat zijn hond vervolgens ruzie maakt met een aangelijnde hond maakt het dan nog een graadje erger.
Maar ook een aangelijnde hond hoort onder appèl te staan, een hond die zodanig uithaalt dat hij een andere hond serieuze verwondingen toebrengt hoort imo een muilkorf te dragen als zijn baas hem niet voldoende onder controle heeft.
Nu heeft hij een loslopende hond verwond, maar wat zou er gebeuren als er een enthousiast klein kind op hem af zou komen rennen?

hier kan ik me ergens wel in vinden...maar met muilkorf aan de lijn heb ik ook weer geen goed gevoel bij.
Dan loopt de hond aan de lijn, en een muilkorf, als er dan een hond op hem afstormd kan t helemaal niks! Stel dat hij gebeten word, hij kan niet weg ( door de lijn ) en niet verdedigen door de muilkorf! Daar heb ik dus een dubbel gevoel over

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 20:00

Mas schreef:

hier kan ik me ergens wel in vinden...maar met muilkorf aan de lijn heb ik ook weer geen goed gevoel bij.
Dan loopt de hond aan de lijn, en een muilkorf, als er dan een hond op hem afstormd kan t helemaal niks! Stel dat hij gebeten word, hij kan niet weg ( door de lijn ) en niet verdedigen door de muilkorf! Daar heb ik dus een dubbel gevoel over

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 20:01

Cinnepin schreef:
kan de bijt niet bv zijn omdat ze de andere hond van t zelfde baasje wou beschermen? baasje had 2 aangelijnde honden.

De gebeten hond zag er in eerst instantie zwaar beroerd uit en gilde als een gek. Ze hadden t bloed weggehaald en toen bleek hij alleen een wondje aan de poot te hebben en een gaatje in de hals ( het vele bloed zal dan denk ik komen omdat er net een adertje is geraakt ofzo? )
Maar is t niet zo dat als een hond een keer bloed geproeft heb ze wel vals kunnen worden? ( zoiets heb ik wel eens gehoord, zelf nooit ervaring meegehad )

bloed proeven is onzin ;) dus dat valt wel mee.
het kan best zijn dat de eigenaar achteraf nog meer wonden ontdekt, onze oude hond is ook een keer gepakt door een andere grote hond, leek ook heel erg mee te vallen maar toen ik daarna met hem ging lopen begon hij te janken, bleek dat hij een wond op de plek van zijn halsband had, en meerdere wondjes.. dus het viel toen niet echt mee..
ik denk eerder dat de hond zich bedreigd voelde doordat de andere hond zo aan kwam stormen, en de aangelijnde hond geen kant op kon, en zich dus eigenlijk ook niet kon verdedigen..

Mariska_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 20:02

De loslopende hond vind ik fout.. , nu zal ik niet ontkennen, mijn hond kent geen eens een riem volgens mij. Ik heb haar altyd los, maar als ik zie dat een hond strak aangelijnd blijft, ga ik bij mezelf wel denken , nou misschien dat die hond wel wat doet, of wat dan ook , dus dan moet ze strak naast komen en als de hond voorbij is mag ze weer spelen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 20:04

dees_daan schreef:
Anoniem schreef:

bloed proeven is onzin ;) dus dat valt wel mee.
het kan best zijn dat de eigenaar achteraf nog meer wonden ontdekt, onze oude hond is ook een keer gepakt door een andere grote hond, leek ook heel erg mee te vallen maar toen ik daarna met hem ging lopen begon hij te janken, bleek dat hij een wond op de plek van zijn halsband had, en meerdere wondjes.. dus het viel toen niet echt mee..
ik denk eerder dat de hond zich bedreigd voelde doordat de andere hond zo aan kwam stormen, en de aangelijnde hond geen kant op kon, en zich dus eigenlijk ook niet kon verdedigen..

ja zoiets dacht ik ook dat de hond zich gewoon bedreigd voelde, je ziet t vaker dat aangelijnde honden wat agresiever kunnen reageren dan dat ze loslopen. ( eigenlijk ergens ook wel logisch ).
ik hoop voor de loslopende hond niet dat ie meer verwondingen had ( en voor dat baasje )

Amarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 20:05

De baas van de loslopende hond, weet dat er meerdere honden zijn die aangelijnd feller reageren op een loslopende hond dan dat ze zelf ook loslopen.

heb toch een hekel aan mensen die de hond loslaten lopen terwijl dit niet is toegestaan, gaat het mis dan komt het standaard antwoord; doet hij anders nooit.

Anoniem

Re: wie is er fout?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 20:06

ja of geven de anderen de schuld zo als in dit geval * de hond is vals* en wilde mete en schep de hond slaan.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 20:08

Ik zou ook zeggen dat de eigenaar van de loslopende hond geen poot heeft om op te staan als ie zou willen verhalen.

Vandaag nog liep ik met mijn hond in het bos. Ze heeft de hele tijd losgelopen en geen hond kwaad gedaan. Sterker nog, ze ontwijkt ze allemaal. Totdat we bijna bij de auto waren en ik haar de riem om gedaan had. Er kwam een hond op ons af met zijn staart recht omhoog gestoken. Ik zei nog tegen de baas: ik zou m bij je houden, maar ze riep m niet terug. Mijn hond liep keurig naast me, maar die reu die vloog er op af en wilde aan haar kont snuffelen. Nou mijn hond (teefje) vloog m gelijk aan. Snauwen, sneppen, maar niet doorbijten. Hond vloog weer weg en ik zei niets. Tja, ik ga mn hond daar niet voor bestraffen. Ik snap goed dat ze dat deed. Zou ik ook doen als een kerel zo deed. ;)

Mijn hond loopt meestal los, omdat ik weet dat ze andere honden ontwijkt. Maar ik vind het heel erg irritant als ik mijn hond bij me roep om naast me te lopen zodat ik haar onder appel heb, en andere mensen laten hun hond wel ongegeneerd op mijn hond afstormen. Tja, ik ga echt niet mijn hond corrigeren als ze dan uithaalt. Ik roep haar niet voor niets terug.

Laika

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 20:11

Mas schreef:

Hier ben ik het dus totaal niet mee eens. Ten eerste horen loslopende kinderen ook onder appél te staan :P
Ten tweede kan je als eigenaar van de aangelijnde hond het kind waarschuwen niet naar de hond te gaan.
Ten derde vind ik het zowiezo dom als je het je kind niet afleert om zomaar op elke vreemde hond af te stappen.

Tevens vind ik het onzin dat als de aangelijnde hond zich bedreigt voelt en dus in de aanval gaat doordat een loslopende hond op hem komt af gestormd, om hem dan verplicht te muilkorven. Daar wordt deze dan alleen maar nog agressiever van.

Mijn hond(jes) lopen altijd los, maar ik waarschuw ouders/kinderen altijd niet aan mijn hondjes te komen. Die zijn dan namelijk niet te vertrouwen. En als die dan niet luisteren, tja dan ondervinden ze het wel.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 20:13

Honden moeten sowieso aangelijnd worden. Als het een gebied was waar dit niet verplicht was is het niemands fout. De ene persoon had de hond aangelijnd bij hem, maar de persoon van de 'vrije' hond kan het ook niet belemmeren dat de andere bijt?

Als het een gebied is waar aanlijnen wel verplicht is, is de andere wél in fout!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 20:14

ik heb ook altijd geleerd toen ik jong was, eerst vragen of je de hond mag aaien, niet zo ineens aaien..
vind ook dat je kinderen dat moet leren, er zijn ook honden die bang zijn voor kinderen omdat ze zo druk zijn in hun bewegingen..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 20:15

ja kinderen laat ik ook niet bij mijn honden! Ik vind dat gevaarlijk. ze hebben nog nooit gebeten maar je weet nooit, doen ze t dan toch ja...dan is dat niet mijn probleem.
Stacy is zelfs angstig voor kinderen en die zou misschien een keer uit angst kunnen happen als ze gepest word door een kind. Maar die loopt dus ook alleen op gebeiden los waar t is toegestaan en zodra ik kinderen zie gaat zij ook netjes aan de lijn

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 20:16

Mas schreef:

Mijn hond heeft ook wel een keer uitgehaald naar een kind.
Niet raak gebeten, maar wel gesnept. Wat gebeurde er nou? Er kwam een klein kindje op af rennen (die ontwijkt ze ook het liefste), dat struikelt en vangt zichzelf op aan het nekhaar van de hond. Hond schrikt zich een ongeluk en snept. Gelukkig mis, maar wat nou als het raak was? Ik kan mijn hond daar toch niet voor straffen??

Sky_Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 20:17

De loslopende hond is fout.. het is voor beide eigenaren vervelend als dit gebeurt. Wij hebben zelf ook een hond die andere honden pakt uit angst en dus houden wij haar aangelijnd. Iedereen in de buurt weet dit en als er onbekende mensen een hond los hebben zeggen wij altijd dat ze hun hond bij moeten houden omdat die van ons um anders pakt. Als je je hond los hebt is het jou verantwoording dat hij luisterd en bij je blijft, als dat niet zo is kunnen er dit soort situaties ontstaan. Zowiezo is het verstandig om een losse hond weg te houden van aangeleinde honden omdat aangeleinde honden sneller uithalen.

@mas: ik heb vroeger altijd geleerd van mijn ouders nooit zomaar op een dier af te lopen, en als ouder hoor je je kind dat ook te leren.

CoRiNa1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 20:20

een loslopende hond is fout vooral als je hem al niet bij je kan houden, sommige eigenaren laten hun hond naar alle honden toegaan, dat vind ik echt fout. je weet niet hoe andere honden reageren.

Limanade

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 20:29

als de loslopende hond niet los had gelopen, was dit niet gebeurt.. conclusie: eigenaar van de loslopende hond zit fout

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 20:30

Laika schreef:
Mas schreef:

Hier ben ik het dus totaal niet mee eens. Ten eerste horen loslopende kinderen ook onder appél te staan :P
Ten tweede kan je als eigenaar van de aangelijnde hond het kind waarschuwen niet naar de hond te gaan.
Ten derde vind ik het zowiezo dom als je het je kind niet afleert om zomaar op elke vreemde hond af te stappen.

Tevens vind ik het onzin dat als de aangelijnde hond zich bedreigt voelt en dus in de aanval gaat doordat een loslopende hond op hem komt af gestormd, om hem dan verplicht te muilkorven. Daar wordt deze dan alleen maar nog agressiever van.

Mijn hond(jes) lopen altijd los, maar ik waarschuw ouders/kinderen altijd niet aan mijn hondjes te komen. Die zijn dan namelijk niet te vertrouwen. En als die dan niet luisteren, tja dan ondervinden ze het wel.

Eens met Laika.
En een kind toestaan recht op een hond af te rennen, is vrágen om problemen......

Ik wil geen kleine kinderen bij mijn honden. Nu is het bij Duitse Herders niet heel moeilijk om kinderen er vandaan te houden, maar mijn honden zijn niet met kinderen opgevoed. Dat is an sich geen probleem, ze zijn er heel lief voor, en zullen als de kinderen rustig zijn ze niets doen, maar ze begrijpen de totaal onverwachte (en in hondentaal nogal bedreigende en dominante) acties van kinderen niet.

't Is opzich helemaal niet raar dat een aangelijnde hond uitvalt, die voelt zich wss bedreigd als een loslopende hond zzo op hem af komt stormen. Vind wel dat de eigenaar van de loslopende hond fout is, die had zijn hond moeten aanlijnen.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 20:32

Cinnepin schreef:
Mas schreef:

Daar heb je idd gelijk in en dat is ook een moeilijke situatie. Maar als je jou hond voldoende onder controle hebt aan de lijn hoef je hem ook geen muilkorf om te doen, in dit geval had de eigenaar zijn hond aan de lijn niet voldoende onder appèl, want hij heeft het loslopende dier verwond.

Supah_Sky schreef:
@mas: ik heb vroeger altijd geleerd van mijn ouders nooit zomaar op een dier af te lopen, en als ouder hoor je je kind dat ook te leren.

Heb ik idd ook geleerd en ik ben het met je eens dat ouders dit ook horen te leren aan hun kinderen, maar in de praktijk werkt dit toch soms anders. En op zo'n moment moet jij als eigenaar toch met die situatie dealen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 20:32

Cinnepin schreef:

Dat is onzin, een hond is hoofdzakelijk vleeseter, bloed proeven is voor een hond een heel natuurlijk iets, hij zal er niet vals van worden. Ik voer de honden regelmatig vers vlees, als het waar zou zijn, had ik nu levensgevaarlijke honden...... en het zijn van die schatten :+: