kooi bouwen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Mri

Re: kooi bouwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 21:15

die aluminiumm zelf bouw dingen zijn nog verdomt duur...
Mijn schoonvader heeft zelf een aantal voillieres gemaakt voor de vogels. Het gaas is prijzig, en de profielen ook.
Vastmaken van het gaas op de profielenkan je het beste doen met popnagels, voor de hoeken en andere verbindingen zijn er allerlei plastic verbindings stukjes te krijgen

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 21:18

@TS; mijn voliére is 1,80 hoog dacht ik. Ik weet niet hoe veel ruimte jij kwijt kan in je kamer?

sunny_l0ve

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-09 21:45

Nou, ik moet zoiezo eerst mijn kamer verbouwen. Mijn bed gaat dan een onder mijn raam, en dan heb ik nog 1 muur vrij voor een hok. Mijn zitzak kan ik ook wel onder mijn bureau stouwen, dan kunnen de ratjes gelijk naast de deur. Ik schat dat ik dan 1,80 m aan lengte overhou. En de hoogte kan ook gewoon tot 1,80 het plafond is namelijk 2 meter hoog dacht ik.
@ nikki_: heb je een foto van je voliere?

sunny_l0ve

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-09 13:45

Ik heb net een mail binnengekregen van een bedrijf dat aluminium kooien maakt, en het kwam uiteindelijk neer op €260. Dan moet ik hem waarschijnlijk ook nog laten bezorgen, dus dat word echt verschrikkelijk duur. Zoveel geld heb ik echt niet. Dus ik ga nog even andere opties bekijken en anders word het alsnog hout en maak ik het om de dag schoon.
Ik heb nog een tip van mijn stagebegeleidster gehad dat een goeie verf ook heel goed helpt tegen de stank omdat het dan niet zo snel erin trekt.

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 14:55

Gaan ze daar dan niet aan knagen? :=

Ik vind 260 euro nog meevallen eerlijk gezegd, als je het vergelijkt met kooien die je bij de dierenspeciaalzaak koopt tenminste. Die kosten de helft en zijn véél kleiner. Ik heb ook zo'n kooi gehad, nog best wel een grote trouwens vond ik zelf. De maat vond ik eigenlijk wel goed en volgens mij waren de ratten ook tevreden. Ik had 4 mannetjes en toen ze eenmaal volwassen waren deden ze niet veel anders dan slapen. :P Het enige nadeel was dat die mannen ook langs de tralies piesten en alles ging roesten. Toen de ratten overleden vond ik de kooi ook rijp voor de sloop. :o

sunny_l0ve

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-09 15:52

Ja, daarom moet ik ook een diervriendelijke verf hebben. Ik ben nu eigenlijk al overstag dat ik een oude kast ga kopen aangezien dit veel voordeliger is. Ik vind het er trouwens voor het oog ook leuker uitzien. En tja, het is meer schoonmaakwerk maar ik ben toch al van plan om om de dag het hok te zepen. Dat is zo gedaan.

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 15:57

alleen zou ik dan weer geen zeep gebruiken ;) hoe meer vreemde geuren je in de kooi brengt, hoe meer je ratten er hun eigen geur willen over zetten door te plassen.
Ik reinig mijn kooi gewoon met heet water... gaat net zo goed en ik ruik niets.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 15:58

Om de dag schoonmaken is in het begin nog leuk maar na een maand echt niet meer ik zou er echt even heel goed over nadenken.

sunny_l0ve

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-09 16:03

@ ashkerlon: Oh sorry ik bedoelde ook niet specifiek met zeep ;). Ik heb al op internet rondgestruind en daar zag ik ook een middeltje staan wat geurloos is, maar wel de urineplekken weghaald. Nou nog zien of het ook werkt maar dat is even afwachten.

@ zonnebloem18: ik weet heel goed waar ik aan begin. Ik loop ook stage op een kinderboerderij en weet hoeveel schoonmaakwerk het is. En ik blijf het leuk vinden, schoonmaken terwijl de beestjes ondertussen even gezellig komen neuzen. Het is dan ook absoluut geen impulsaankoop en ik ben ook van plan om me meer te verdiepen in de rattenwereld.

Ik moet zoiezo nog even mijn ouders overtuigen. Mijn moeder is er niet echt blij mee, maar kon geen tegenargumenten vinden waarom ik ze niet zou mogen. Nou nog even mijn vader overhalen. Ik ben ondertussen ook op zoek naar een baan en daarna ga ik het hok kopen en verbouwen!

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 16:06

Ik ga toch met Zonnebloem mee. Mijn ratten heb ik tot het einde goed verzorgd, maar ik moet bekennen dat ik het achteraf niet erg vond dat ze niet zo oud worden als een konijn. :o :o :o

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 16:06

Zeker als de kooi zo groot gaat worden is het absoluut niet nodig om zo vaak te gaan kuisen.
De kooi wordt hier maar om de twee weken volledig leeggehaald. De toilletjes en het nestmateriaal doe ik wel vaker natuurlijk.
Het is toch ook altijd een beetje stressy voor die beestjes. Hier vallen ze met ontblote tanden de spons aan :+

Hout blijft bij mij in ieder geval altijd een laatste optie. Kan je niet iets van plastiek vinden? of glas?
Die oude kleerkast ga je na een jaar echt lopen vervloeken...

manutjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 16:19

Nou ik heb ook altijd ratten gehad, maar die werden 2 keer per week schoongemaakt. Zeker als je van buiten komt ruik je het goed.

En de ratten van TS komen op de slaapkamer te staan, dan is het wel zo fris om het vaak schoon te maken.

Ik zou gewoon een mooie voliere kopen, scheelt echt. Een kast gaat rotten op den duur. Een voliere was ik 150 euro aan kwijt en die was tot mijn plafond.

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 16:24

De ratten staan hier ook op mijn slaapkamer, maar als de oppervlakte zo groot is, voor zo'n kleine groep ratten, dan kan je echt op je dooie gemak de kooi twee weken laten staan zonder iets te ruiken (wel onder voorwaarde dat je twee keer per week de toilletjes leeg maakt en het nestmateriaal vervangt... laat je dat twee weken liggen is het inderdaad een stinkboel)

manutjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 16:29

Ja dat is wel waar. Als je alles leegt, plankjes afdoet tussendoor dan blijft het schoon.

sunny_l0ve

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-09 22:00

manutjuh schreef:
Nou ik heb ook altijd ratten gehad, maar die werden 2 keer per week schoongemaakt. Zeker als je van buiten komt ruik je het goed.

En de ratten van TS komen op de slaapkamer te staan, dan is het wel zo fris om het vaak schoon te maken.

Ik zou gewoon een mooie voliere kopen, scheelt echt. Een kast gaat rotten op den duur. Een voliere was ik 150 euro aan kwijt en die was tot mijn plafond.

Waar heb jij die voliere dan vandaan en wat zijn de afmetingen er van? Want ik vind 260 euro toch echt wel even te duur. Ik heb ook maar een zaterdagbaantje :+