koekdressuur bij trainen hond ?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Vuyatela

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-09 10:54

Op de hondenschool trainen wij met de clicker en na het clicken volgt ook altijd een beloning.
Ik gebruik hiervoor echt heel kleine snoepjes ( echt speciaal bedoeld voor het trainen), en voor de moeilijkere/nieuwe oefeningen heb ik altijd kleine schijfjes worst in mn zak zitten. Dat werkt voor mijn hond ( terriër overigens) wel heel erg motiverend!
Ik heb ook een balletje met touwtje in mn zak zitten en tussen de verschillende oefeningen door moeten we ook altijd even met onze hondjes spelen. Ook een kleine beloning/afleiding/ontspanning...

Maar ondertussen heb ik puppyprogramma 1 en 2 doorlopen en ben ik nu in de A klas beland.
En we zijn het belonen met voer aan het afbouwen voor bepaalde commando's die al zeer gekend zijn. Dan belonen we met de stem, n aai,..de nieuwe moeilijke oefeningen daar komen nog wel koekjes aan te pas.

Ik moet overigens wel zeggen dat mijn hond het ook prima doet zonder het voer hoor :o ... ik kan hem prima laten zitten, liggen, staan, volgen...zonder n stuk snoep/worst in mn zakken.

wizewo

Re: koekdressuur bij trainen hond ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-09 11:08

Scheelt denk ik enorma wat voor hond je hebt qua karakter. Onze mechelaar is bijvoorbeeld echt niet blij te maken met een koekje. Je moet het ongeveer in zijn mond duwen en dan persoonljk kaken op en neer te bewegen en geluk hebben dat hij niet wegtrekt(bij wijze van). Terwijl onze vorige honden echt zeer gemotiveerd raakte van het idee"koekje" of een andere vorm van aandacht.

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-09 11:32

Het is per hond verschillend hoe ze het beste beloond kunnen worden. De een is blij met zijn balletje na een oefening en de ander doet het goed met een voertje.
Mijn hond is helemaal gek van frolic, dus hij krijgt een frolicje na een behendigheidsparcours, andere honden krijgen hun speeltje.

Vreemd dat je gedwongen wordt om met een voertje te trainen, als jou hond tevreden is met een aai dan moeten ze dat toch goed vinden.
Als ik Max nieuwe kunstjes aanleer dan krijgt hij ook een aai en af en toe een snoepje. Ik ga echt niet overal frolic mee naartoe sjouwen, hij moet ook gewoon luisteren zonder...

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-09 14:27

Maar dan vraag ik me toch af he..
voor de gene die niet met snoepjes trainen, maar met speelgoed... Dan werkt de hond toch niet voor jouw? Alleen voor zijn bal. Dat is precies hetzelfde als met snoepjes, zoals jullie zeggen.

Ragebol1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-09 17:18

Nikki__ schreef:
Maar dan vraag ik me toch af he..
voor de gene die niet met snoepjes trainen, maar met speelgoed... Dan werkt de hond toch niet voor jouw? Alleen voor zijn bal. Dat is precies hetzelfde als met snoepjes, zoals jullie zeggen.

Ga jij werken zonder dat je er iets voor terug krijgt? De meeste honden werken niet voor een baas. Ze werken omdat het ze iets oplevert, spel, voer of aandacht die ze graag willen hebben. Het ligt aan de hond welke beloning je het beste kan gebruiken.

Liesjeloef

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-09 17:24

Wij trainden onze hond met kleine hondensnoepjes,van Kenner van de Boerenbond. Als hij het goed deed gewoon een koekje.
En aan het eind van de training nog even los om dus de '' jackpot '' te krijgen,spelen met zijn favoriete speeltje..
Gaat prima hoor.

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-09 18:23

HBvisser; ik niet hoor! Aleen betrap ik bokkers erop dat ze niet met voer trainen omdat ze anders een hond krijgen die alleen maar op snoepjes luister, dus en bal geprbuiken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-09 21:08

Dat is juist wat Nikki bedoelt, HBvisser: een hond werkt niet voor z'n baas maar voor de beloning. Mensen zijn vaak geneigd te roepen 'ik beloon een hond niet met snoepjes, want dan doet hij het alleen maar voor het snoep' of 'ik beloon niet met snoep want de hond moet het voor mij doen!' en vervolgens belonen ze met speeltjes of aandacht, waarbij ze vergeten dat de hond het alsnog gewoon voor de beloning doet.. en niet omdat jijzelf zo'n leuke grappige vriendelijke baas bent.

_janet_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-09 21:11

zoals al meer mensen hier zeggen, waar ik het volkomen mee eens ben: een hond moet voor zijn baas werken en niet voor een koekje of speeltje.
Ik train ook alleen maar dmv beloning met stem. En ik moet zeggen dat ik het veel beter vind werken dan beloning met koekjes.
De hond gaat dan voor jou door het vuur, en vind het leuk om voor jou te werken. En werkt dan niet voor een koekje of een balletje.

Grote_Beer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 11:39

Werken voor de baas, 'will to please', het is naar mijn mening allemaal dikke onzin! Er is geen hond die bij een door de baas gegeven commando denkt: ach, ik vind er geen moer aan, maar laat ik het eens doen omdat mijn lieve baas dat zo graag wil. Nee, een hond heeft hooguit een 'will to please himself' en zal het commando opvolgen omdat hij óf hetgeen hem gevraagd wordt toevallig leuk vindt om te doen óf omdat hij weet dat hij beloond wordt als hij het doet, c.q. gestraft wordt als hij het niet doet.
De hele uitdrukking 'will to please' is voor mij een voorbeeld van vermenselijking van de hond.
Ik geef zelf puppycursussen en ik bekijk per hond wat de beste methode is om iets nieuws aan te leren. Bij de ene hond moet je gewoon net iets meer doen om hem te motiveren dan bij de andere hond. Ik heb niets tegen het motiveren van een hond d.m.v. voerbeloning, maar ook andere beloningen zoals een aai, een klopje of even spelen met een bal of touw kunnen prima werken. Voor mij is het nu juist de uitdaging van het trainen van honden om uit te vissen wat bij welke hond het beste werkt. Mensen zitten soms veel te veel vastgeroest in één bepaalde methode.

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 11:48

Ik geef les op een hondenschool en wij werken met brokjes. Vooral bij de pups werkt het vaak super, en naar mate ze de oefening kennen wordt de voer beloning afgebouw.
Vanaf het begin moeten de mensen al een stembeloning geven bij het voertje zodat de hond bij de stem hetzelfde goeie gevoel krijgt als bij het voertje.

Een hond doet alleen maar iets als ze er zelf beter van worden. Dus je zal bij alles een beloning moeten gebruiken, maakt niet uit wat voor, anders doen ze heus niks. En het is ook best lastig leren als je iets doet maar je krijgt er niks voor.

Forcalquier

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 12:09

Rockwitch dat wilde ik dus net gaan plaatsen, dat het belonen met koek etc word afgebouwd wanneer je hogere cursussen gaat doen. Mijn moeder doet inmiddels GG4 met de hond en daar zijn de beloningen doormiddel van een snoepje aanzienlijk minder dan in de puppy en basiscursussen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 13:13

_janet_ schreef:
zoals al meer mensen hier zeggen, waar ik het volkomen mee eens ben: een hond moet voor zijn baas werken en niet voor een koekje of speeltje.
Ik train ook alleen maar dmv beloning met stem. En ik moet zeggen dat ik het veel beter vind werken dan beloning met koekjes.
De hond gaat dan voor jou door het vuur, en vind het leuk om voor jou te werken. En werkt dan niet voor een koekje of een balletje.

Misschien moet je nou nét even die paar reacties boven de jouwe lezen voor je post..

het is onzinnig om te denken dat een dier werkt voor JOU als persoon, hij doet zijn oefening voor de beloning. Geen zinnig dier doet iets als hij er niet voor beloond zou worden.

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 13:23

Ik weiger om met koekjes te werken........

Mijn hond werkt wel voor de beloning.....en die krijgt hij in de vorm van een enthousiaste "braaf" of "goedzo" of een knuffel.

Maar ik merk dat hij het al leuk genoeg vind dat hij het uberhaupt 'mag' doen.......hij is zo vreselijk enthousiast op cursus en heeft eigenlijk vooral bij behendigheid helemaal geen beloning nodig....

Hij doet het misschien niet voor mij, maar omdat HIJ dat zo leuk vind.....ook prima :j zolang het maar op commando gaat....

Muisbal

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 13:28

Het moet ook zonder voer kunnen, mijn hond is zonder koekjes, snoepjes of ander voer opgevoed en heeft altijd heel scherp geluisterd. Helaas is hij nu wat ouder en lijkt hij wat te dementeren en is het luisteren daarbij ook minder geworden.

Als jij vindt dat je hond al die beloningen niet nodig heeft, niet doen :)
Laatst bijgewerkt door Muisbal op 01-05-09 13:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 13:30

Als je je hond van jongs af aan leert dat voeding geen beloning is......en hem verder ook geen tussendoortjes uit de hand geeft...

Dan is iedere hond prima te trainen zonder koekjes, daar ben ik van overtuigd.

Grote_Beer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 14:35

Paintlinger schreef:
Als je je hond van jongs af aan leert dat voeding geen beloning is......en hem verder ook geen tussendoortjes uit de hand geeft...

Dan is iedere hond prima te trainen zonder koekjes, daar ben ik van overtuigd.

Ik denk dat bij veel honden het aanleren van oefeningen m.b.v. voedselbeloning gewoon de meest handige manier is. En waarom zou je moeilijk doen als het makkelijk kan? Wat is er mis met een voedselbeloning op zijn tijd?

_Mellanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 14:39

daarom trainen wij tegenwoordig honden zelf :)
onze eerste hond mee naar puppycursus, op het laatst gaven we hem metworst omdat hij niks anders meer wou , op laatst ook geen metworst meer :P

nu trainen we zelf , in het begin tuurlijk wel paar koekjes , maar ook heel veel met stem , en na dat die keer goed doet .

dan geef ik niks meer maar beloon ik met stem en dat helpt goed :)

sunny_l0ve

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 17:15

Ik doe het alleen met stem bij mijn honden. Het gaat perfect! Er gaat wel meer tijd in zitten, maar dan heb je ook geen honden die steeds om een koekje zitten te smeken als ze braaf zijn gaan zitten. Daar hou ik zoiezo niet van.
En als ze een tussendoortje krijgen, hoeven ze van mij niks te doen. Ik heb het zoiezo niet op die trucjes als lig dood en rol om enzo.

Tallout

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 17:19

Op de cursus zelf als we nieuwe dingetjes leerde kreeg hij wel steeds een koekje :)
Als ik thuis oefende (en nu nog) dan krijgt hij vaak genoeg een aai of een speeltje als beloning.
Iedere keer een snoepje zie ik het nu niet van in, en buiten heeft mijn gelievde fief al een behoorlijke aanleg om dik te worden..

sunny_l0ve

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 17:22

Chantal___ schreef:
Op de cursus zelf als we nieuwe dingetjes leerde kreeg hij wel steeds een koekje :)
Als ik thuis oefende (en nu nog) dan krijgt hij vaak genoeg een aai of een speeltje als beloning.
Iedere keer een snoepje zie ik het nu niet van in, en buiten heeft mijn gelievde fief al een behoorlijke aanleg om dik te worden..

Tja, ik heb ook 2 van die dikzakken thuis zitten ;). Ze zitten ook al op light voer om wat er af te krijgen.

Lysette

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 17:22

Ik werk wel met beloningen, maar dat is niet per se voer. Met aanleren vaak wel, omdat dat het makkelijkste werkt. Maar op een later moment wordt de beloning afgebouwd en gebruik ik ook vaak een speeltje. Het ligt ook heel erg aan de oefening wat ik gebruik.

Ik heb niet de illusie dat ze voor mij luisteren. Ze vinden het ongetwijfeld heel gezellig als ik vrolijk sta te jubelen, maar daar gaan ze echt niet drie minuten lang voor alle kunstjes uit de kast halen. En dat hoeft ook niet. Als mijn baas me niet meer betaald zoek ik toch ook echt ander werk ;)

Tallout

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 17:24

sunny_l0ve schreef:
Tja, ik heb ook 2 van die dikzakken thuis zitten ;). Ze zitten ook al op light voer om wat er af te krijgen.

Bij Balou is alles helaas aangeboren, hij krijgt ook van dat ohzoduredierenartsvoer :+.
Voor de geïntresseerde: HD - Niet te veel los mogen rennen, Voedselallergie - sperziebonen etc gaat niet goed; dan sta ik 's nachts ook buiten & een niet werkende schilklier :+

Lysette

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 17:25

_janet_ schreef:

Een hond werkt niet voor jou. Hij werkt alleen als hij daar zelf beter van wordt. Dus als hij denkt dat daar iets leuks tegenover staat (of de kans groot is daarop) of om straf te voorkomen. Dingen die ze zelf leuk vinden zullen ze best doen zonder beloning omdat het zelfbelonend is, maar puur voor jou... nee daar geloof ik echt niet in. Het zijn net mensen hoor ;)

sunny_l0ve

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 17:26

Oh dat is jammer. Maar gelukkig dat je nu speciaal voer hebt, ook al kost het wat. Natuurlijk heb je dat er voor over :D