Voervraagje hond, diner ervaringen>?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-09 18:20

Laika schreef:
Je zegt dat hij 3/4 krijgt wat er op de zak staat:
20 - 40 kg 280 - 470 gram

en je voert hem nu 400 gram.... dan zit je dus toch te hoog naar mijn idee. Weg met die light brokken, en neem de gewone premiums, dan netjes afwegen voor zijn gewicht, naar ik schat, 300 gram.

MAXIMAAL 400 gram, dwz op de dagen dat hij hard gewerkt heeft(min 2 uur)andere dagen krijgt hij 300 gram

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 18:25

Paintlinger schreef:
Aisie:
En er zijn ook zat mensen die 90 worden en hun hele leven gerookt hebben :roll: ....is roken dan ook niet slecht?

Dus heeft het ook veel met aanleg te maken en is het duidelijk dat de honden tegenwoordig heel wat gevoeliger zijn.
In de jaren '70 werden er meer honden gewoon oud terwijl ze Pitah kregen, zouter kun je het niet bedenken en volgens sommigen geleerden tegenwoordig kun je ook geen slechter voer voor honden vinden.

Mijn eerste honden zijn allemaal zonder gezondheidsproblemen boven de 13 jaar geworden op diner en ik ken er daar heel veel van. Net zoals ik nu nog genoeg honden ken die zonder gezondheidsproblemen oud worden op brokken. Ja zelfs op aldi voer.

Ik heb niets tegen kkv (heb dat zelf ook geprobeerd en er bijna een hond door verloren, was echt kantje boord en die bleek er dus echt absoluut niet tegen te kunnen. en dan wordt er gezegd dat je vooral niet te snel moet opgeven. Mijn andere honden kunnen er wel tegen, maar ik vind het voorlopig wel even prima) en als mensen willen barfen moeten ze dat vooral zelf weten.

Maar ik geloof niet zozeer in slechte voeding maar wel in het feit dat honden steeds gevoeliger worden en dat het probleem beter bij de basis aangepakt kan worden: de fokker dus.

Om even ontopic te gaan: Ik zou zeker een stuk minder voer geven en vooral ook meer beweging. Je hond krijgt duidelijk te veel voer anders zou hij of zij gewoon niet dik worden. De eerste hond die dik wordt van lucht moet nog geboren worden. ;)
En vooral ook geen tussendoortjes geven, die vergeten mensen vaak op te noemen.

Wildgirl

Re: Voervraagje hond, diner ervaringen>?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-09 18:31

Hij krijgt hooguit 5x per dag een half brokje carocroc tijdens wandelen en 1/2 keer per week een kluif voor zijn tanden(die nu prachtig spierwit zijn)en dan niet zo'n zachte maar zoals een pp rasp maar een harde.

Laika

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 18:39

Wildgirl schreef:
Laika schreef:
Je zegt dat hij 3/4 krijgt wat er op de zak staat:
20 - 40 kg 280 - 470 gram

en je voert hem nu 400 gram.... dan zit je dus toch te hoog naar mijn idee. Weg met die light brokken, en neem de gewone premiums, dan netjes afwegen voor zijn gewicht, naar ik schat, 300 gram.

MAXIMAAL 400 gram, dwz op de dagen dat hij hard gewerkt heeft(min 2 uur)andere dagen krijgt hij 300 gram

In dat geval: je laat hem lekker werken, en dan ga je hem weer vol stoppen ;) Gewoon lekker dagelijks 300 gram, want zoals je nu voert doe je het werk weer teniet.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 18:41

Laika schreef:
In dat geval: je laat hem lekker werken, en dan ga je hem weer vol stoppen ;) Gewoon lekker dagelijks 300 gram, want zoals je nu voert doe je het werk weer teniet.

Dan zou ik ook niet afwegen naar zijn huidige gewicht want dan blijf je ook teveel geven. Begin eens met de helft van wat je nu geeft, desnoods vul je de rest aan met sperziebonen als je het zielig vindt.
En voer vooral op het oog, wat op die verpakkingen staat is altijd te veel.

Laika

Re: Voervraagje hond, diner ervaringen>?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 19:18

Je moet natuurlijk zeker niet voeren naar zijn huidige gewicht, maar minstens naar zijn streefgewicht. Als het even kan zelfs daar iets onder gaan zitten.
Sommige honden zijn gewoon vreetzakken, maakt niet uit hoeveel je erin stopt, ze blijven hongerig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 22:43

Onze hond moest ook afvallen en ik heb het met sperziebonen gedaan. Hij mag 330 gram voer per dag en hij stond op 400 gram. Ik voer 3 x per dag 110 gram per keer en vul nog minimaal aan met sperziebonen. De sperziebonen moet je gaan afbouwen, zodat hij de mindere hoeveelheid voer genoeg vindt. Dat hij erg is op het 'extra' eten is dan jammer voor hem, daar moet je niet aan toegeven. Wanneer je extra traint, moet je niet meer gaan voeren, want dan heeft het trainen niet het gewenste effect.
Ik heb eukaneuba voor gecastreerde honden gevoerd, daar viel hij me te veel van af. Nu voer ik Royal Canin Selection Croc. Diner of ander zacht voer geef ik niet, vanwege de zouten en de vele granen. Ook is het voor tanden beter om gewoon brokken te geven, vanwege tandplak en tandbederf.
Ik voer drie maal daags, omdat hij dan minder op het extra eten is, dan wanneer ik hem twee maal voer, dan is de tijd tussen de voerbeurten te lang voor hem.

En zoals Laika al zegt, kijken bij de hoeveelheid voer die hij mag hebben voor zijn streefgewicht, niet naar zijn huidige gewicht, anders helpt het niet vanzelf.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 28-04-09 22:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 22:46

Paintlinger schreef:
Met nutteloze stoffen bedoel ik eigenlijk stoffen die meer schade aanrichten dan dat ze goed.
Deze moeten allemaal door lever en nieren 'onschadelijk'' gemaakt worden.....en dat is dus funest voor die organen...

Vreemd want juist diner is het enige dat mijn hond binnenhoudt ( heeft een probleem met zijn maag, vaak overgeven ed)