Een vraag over goudvisjes

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

_Tara_

Re: Een vraag over goudvisjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 21:57

Ik haal m'n vissen inderdaad ook gewoon altijd uit het zakje en doe ze dan in m'n aquarium.

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-09 21:58

Oke dat is dus beter dan in het zakje laten ?

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 21:59

Zijn de meningen wel over verdeeld... De een laat z'n vissen eerst wennen door water uit je aquarium erbij te druppelen, de ander laat z'n vissen in 't zakje wennen in 't aquarium, weer een ander haalt ze gewoon meteen uit 't zakje en stopt ze in 't aquarium.

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-09 22:00

oke bedankt

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 22:00

Gewoon uit het zakje vissen en in het aquarium doen. De één doet het wel de ander niet maar ik heb ook niet zo'n zin in ziektes in mijn bak, waar ik dus ook zelden last van heb!

Ook het water in die zakjes NIET in het aquarium gooien!

Maargoed... een bak van een meter is nog altijd het voornaamste en het belangrijkste!

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-09 22:02

bedankt voor de tips
ik ga wel ff kijken :)

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 22:04

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-09 22:05

hoe duur is zn verwarmingselementje?

Guppys hebben dat ook nodig he ?

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 22:06

Verwarmingselementje kost helemaal niet veel. Vaak zijn er bij de Hornbach ofzo ook wel complete sets te koop, aquarium met filter en verwarmingselement. Guppen hebben inderdaad wel verwarming nodig ja.
Als ik jou was zou ik even goed op internet gaan zoeken over hoe en wat en dan beslissen wat je wil :)

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-09 22:07

bedankt voor de tips :)

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 22:07

:j guppy's moeten verwarmd zitten.
Elementjes zijn niet zo heel gek duur en op marktplaats kun je vaak voor weinig complete bakken kopen ;)

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-09 22:10

Ik ben net idd op marktplaats aan het kijken, ff snuffelen.
Maar guppy;s krijgen snel jonkies toch ?
EN goudvissen dan ?

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 22:11

Guppies krijgen snel jonkies maar als je ze niet steeds apart zet overleven ze het lang niet allemaal...
Goudvissen kweken is een stuk moeilijker, mij in ieder geval nog nooit gelukt :+
Maar er zijn voldoende andere leuke tropische visjes die je in een kleinere bak kunt houden :)

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-09 22:12

tropische vissen vind ik ook wel leuk, mara wil niet te veel uit geven aan een aquarium, want ben aan het sparen namelijk :P

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-09 22:13

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 22:14

Beter iets meer uitgeven zodat je beestjes goed gehuisvest zitten dan minder uitgeven, goudvissen in een te kleine bak gooien en wachten tot er vergroeingen optreden ;)

Tropisch hoeft per definitie niet heeel veel duurder te zijn :)

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 22:15

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-09 22:15

oke

BlackEyed

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 12:50

Ik maak mijn aquarium nooit leeg om het schoon te maken.

1x per week een emmer water verversen is bij mij voldoende.

Een stuk tuinslang is erg handig om het aquariumwater over te hevelen in de emmer.
Met een gieter vul ik water bij.

corientjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 12:54

Een pomp is ook wel van belang aangezien het behoorlijke vervuilers zijn
Ik had eerst een bak zonder pomp en na een poosje had ik een aqua overgenomen van een vriendin die er niks meer mee deed en ook nog 2 anderen had met pomp en nu hoef ik minder snel schoon te maken dan zonder pomp naja laten we het er op houden dat de bak minder snel vies wordt

TessxSchatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 17:44

WinSel schreef:

Hier kun je eventueel wel vissen inhouden, maar volgens de 'regels' is die te klein. Let wel erop, hoe kleiner je bak, hoe moeilijker het is om een goede samenstelling tussen de verschillende stoffen te houden, zoals nitraat, nitriet ect. Hoe groter je bak hoe makkelijker dat is.. Die zijn meer constant..

Lynske78

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 17:57

Je hoeft echt niet meteen een bak van 80cm te kopen om wat goudvisjes te houden. Goudvissen groeien heel langzaam. En mochten ze te groot worden is er altijd wel iemand met een vijver waar je ze in mag gooien of een dierenwinkel die ze wel wil hebben. En over dat ecosysteem in het aquarium zou ik me niet zo druk maken. De bak gewoon 24 uur laten staan en dan de vissen er in. Nitriet en Nitraat zijn afvalprodukten en krijg je pas bij overvoeren, dode vissen, vuile bak enz. Voor gevoelige tropische vissen is dit een heel ander verhaal. Maar de hoge ph waarde en het chloorgehalte zijn de eerste 24 uur het schadelijkst. Wel iets van een luchtpompje in de bak hangen of een fliter die continue de oppervlaktespanning van het water breekt i.v.m het zuurstofgehalte. Filter hoeft niet maar is wel wenselijk. Zonder filter is het gewoon vaker het water verversen. Veel plezier!

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 18:10

WinSel, het enige verschil is eigenlijk het verwarmingselementje.. voor nog geen 15 euro zul je er echt wel eentje vinden (nieuw)
Voordeel is dat je dan wél een klein bakje kan inrichten.

Neem dat bakje wat je net gaf van marktplaats, doe er wat garnaaltjes in, schooltje rasbora micros (wordt max. 1,5 cm) en dan heb je al een leuk bakkie en geen gezeur meer dat vissen te groot worden, of dat vissen te sterk vervuilen voor je bak.
Of ga voor wat groters, bijvoorbeeld de juwelrekord60, 2e hands goedkoop te vinden en nieuw worden ze ook steeds goedkoper
Dan kun je verschillende soorten vissen in je bak kwijt, dat is natuurlijk vaak wel wat leuker dan 1 vissoortje :)

Dat de samenstelling of wat dan ook moeilijker is in een kleine bak vind ik het probleem niet echt, nitriet en ammoniak moet zoals in elke bak gewoon 0 zijn. Nitraat mag wel wat hoger, dat wordt vanzelf weer opgenomen door de planten wanneer je bak enigszins stabiel is
Waar je op moet letten is dat externe activiteiten deze stabiliteit kunnen verstoren, neem bijvoorbeeld uitschieten met voeren
Ben het er dus wel mee eens dat er in een grotere bak meer stabiliteit is maar ook in kleinere bakken is het prima te doen :j

Lynske78, ik ben het niet met je eens dat goudvissen langzaam groeien, ik had vorig jaar augustus een heel lief klein goudvisje gekocht voor in mijn vijver en die is nu ook al zeker 14 cm

Veel nitriet ontstaat overigens door de omzetting van ammoniak, elke vis die leeft scheidt ammoniak uit, deze ammoniak wordt omgezet in nitriet dus je hoeft echt geen rommel in je bak te hebben om nitriet te krijgen

Wat heeft een hoge ph er trouwens mee te maken? Hier in nederland is het toch niet zo extreem

Tammii

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 18:16

het is 1 goudvis per 5 a 8 liter water.. dat was volgens mij nog niet gezegt?
Ook hebben goudvissen geen verwarming nodig, maar gewoon kamer temperatuur liefste rond de 18 tot 20 graden.

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 18:18

Lynske78 schreef:
Je hoeft echt niet meteen een bak van 80cm te kopen om wat goudvisjes te houden. Goudvissen groeien heel langzaam. En mochten ze te groot worden is er altijd wel iemand met een vijver waar je ze in mag gooien of een dierenwinkel die ze wel wil hebben. En over dat ecosysteem in het aquarium zou ik me niet zo druk maken. De bak gewoon 24 uur laten staan en dan de vissen er in. Nitriet en Nitraat zijn afvalprodukten en krijg je pas bij overvoeren, dode vissen, vuile bak enz. Voor gevoelige tropische vissen is dit een heel ander verhaal. Maar de hoge ph waarde en het chloorgehalte zijn de eerste 24 uur het schadelijkst. Wel iets van een luchtpompje in de bak hangen of een fliter die continue de oppervlaktespanning van het water breekt i.v.m het zuurstofgehalte. Filter hoeft niet maar is wel wenselijk. Zonder filter is het gewoon vaker het water verversen. Veel plezier!

Daarbij kun je een bak wél beter 2 weken laten indraaien en dat heeft niks met chloorgehalte etc te maken maar met een nitrietpiek die dodelijk kan zijn voor vissen!