welke riem en halsband voor pup

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: welke riem en halsband voor pup

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 17:14

Presies Janet dat is een van de redenen waarom wij niet met een tuig lopen, mijn hond kan 1200 kilo trekken en dat doen ze met een tuigje. Spieren kwekers noemen ze het dat doen ze maar in hun eigen tijd. Leuk bij een klein hondje maar niet bij een sterke hond.

_janet_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 17:25

inderdaad mijn kruising rottweiler loopt of los of aan de halsband met een korte lijn.
Ik doe ook niet aan flexi lijnen.

Met fietsen heeft ze wel een tuigje om.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 12:34

Ik heb een politielijn en een leren halsband met halve slip, bevalt me prima :)
Flexilijnen doe ik niet aan, je kunt er nauwelijks mee trainen en je leert er de hond mee trekken (hij moet nl. trekken om de lijn langer te maken).

annepaardoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 14:00

Ik vind die flexi lijnen alleen maar ondingen:
- Een pup leert hierbij dat een spanning op de riem normaal is. Dit volgt zich in trekken aan een gewone riem, omdat het voor de hond de gewoonste zaak is dat er spanning op de riem staat.
- De hond let niet op jou, maar kan alle kanten op lopen. Zeker een pup rent alle kanten op met een harde correctie als gevolg wanneer de riem aan z'n eind is.

Dus een gewone vaste leren of nylon halsband met riem nemen, zeker bij een pup.

m1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 17:11

Helemaal met annepaardoes eens! :j
Al hebben wij bij onze volwassenhond wel een flexi, enkel voor aan de fiets.Dan kan ik op de fiets blijven zitten terwijl zij even gaat plassen ofzo. En dat weet ze ook, ze komt daarna gewoon weer terug.

Ik heb wel een rogz lijn, leer is fijner maar moet ik nog even kopen, ik had er 1 maar die is in eens verdwenen. De rogz lijn vind ik niet erg, want onze hond trekt niet dus dan doet het ook geen pijn.. voor een pup zou ik dus ook gewoon een leren halsband met leren lijn adviseren.
De nylon stoffen halsbanden gaan gigantisch stinken als je hond er ook mee zwemt! :P

xManon_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 17:19

Ik zou ook echt een rogz for dogs halsband aanraden.
Deze hebben namelijk een extra klikje op de sluiting waardoor 'ie niet open zal gaan. Ook blijven deze veel beter zitten.
Wij hebben ook van die goedkope tuincentrum halsbandjes gehad, maar als je daar druk op zette, dan verschoof die band van maat en schoot 'ie zo over dr koppie heen..
En een nylon politie-/dressuur/mplijn, snijdt niet in je handen hoor. Ik heb een Golden Retriever die flink kan trekken als ze een reiger o.i.d. ziet en dat snijdt echt niet.

En idd geen flexi.
Kan later wel. ;)

Ook stinken gebeurt hier niet..
En het is een echte water-/modderrat.

_janet_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 17:30

Waar ik me vooral dood aan erger bij puppy's is:
Dat sommige mensen een flexi lijn + slipketting gebruiken bij een pup...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 17:34

Ja, en dan nog niet snappen waarom ze zo trekken........ en zichzelf er haast bij wurgen......

Hoe moet dat arme beest dat nou toch snappen??

annepaardoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 17:35

_janet_ schreef:
Waar ik me vooral dood aan erger bij puppy's is:
Dat sommige mensen een flexi lijn + slipketting gebruiken bij een pup...

Een flexi lijn in combinatie met een slipketting is sowieso een verboden combinatie.

Mensen met een te grote slipketting kan ik mij ook dood aan ergeren. (maar dat is hier nu niet ter zake :P )

_janet_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 17:44

ik heb het iemand uit proberen te leggen, zij had een american stafford pup, met slipketting en flexi lijn. Ze gaf rukken aan die slipketting, en de pup bleef maar naar voren rennen en zij bleef maar rukken aan de lijn.
op de vraag waarom ze die combi gebruikte en vooral de slipketting antwoorde ze: slipketting is mooi en hoort bij dit ras...

annepaardoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 17:48

_janet_ schreef:
ik heb het iemand uit proberen te leggen, zij had een american stafford pup, met slipketting en flexi lijn. Ze gaf rukken aan die slipketting, en de pup bleef maar naar voren rennen en zij bleef maar rukken aan de lijn.
op de vraag waarom ze die combi gebruikte en vooral de slipketting antwoorde ze: slipketting is mooi en hoort bij dit ras...

Ronduit walgelijk!

_janet_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 17:57

Inderdaad, ik heb me rustig en vriendelijk gehouden, want het was op mijn werk (ik werk op een grote dierenkliniek) dus moest wel een beetje klantvriendelijk blijven.
Maar een meneer die ook in de wachtkamer zat (en toevallig ook gehoorzaamheid cursussen geeft) heeft haar wel even de wind van voren gegeven.

Heb het ook bij de Da gemeld waar ze een afspraak mee had, en die heeft het er ook met haar over gehad.

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 18:01

Ik zeg: Brede halsband + politielijn :j

Mikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 18:24

Chiqa schreef:
Presies Janet dat is een van de redenen waarom wij niet met een tuig lopen, mijn hond kan 1200 kilo trekken en dat doen ze met een tuigje. Spieren kwekers noemen ze het dat doen ze maar in hun eigen tijd. Leuk bij een klein hondje maar niet bij een sterke hond.

Ach ja, ieder zo z'n eigen mening en ervaringen. ;)
Waarschijnlijk is het per hond en baas verschillend en moet je aanschaffen waar jij je het fijnst bij voelt.

Mijn dominante retriever reu (jachtlijn, dus iets hoger ADHD-gehalte) doet het super aan een tuigje en was niet te genieten aan een gewone halsband, vandaar dat ik nooit meer anders wil en bovenstaande stelling ook niet kan onderbouwen. Vanaf minuut 1 dat hij met het tuigje liep, was het trekken afgelopen. Voor baaslief (ik dus) een absolute verademing.