Kat langs de weg

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Kat langs de weg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 17:07

Mijne lopen heerlijk buiten en heb de gelukkisgte katten van de wereld, ik moet er niet aan denken om ze op te sluiten dan kan je beter geen katten nemen vindt ik. Ze hebben recht om te spelen in de natuur, achter diertjes aan te zitten, grasjes eten en rollen in de zon.
En zulke paniek verhalen ga ik me niet druk om lopen maken.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 17:20

Dan heb jij vast nog nooit je kat levensloos, met bloed uit zijn bekkie, langs de weg gevonden of uit de diepvries mogen identificeren bij de dierenambulance met een half ingedeukte kop.
Overigens vind ik dat iedereen het zelf moet weten hoor, maar ik zou het simpelweg niet kunnen verwerken om weer een kat van het wegdek te moeten schrapen.
4 van mijn 5 katten heb ik al van de dood, mishandeling of de weg naar het asiel gered en dat doe ik niet om ze als nog kwijt te raken aan een te hard rijdende malloot.
Overigens wil ik daarmee niet zeggen dat het altijd te vermijden is om een dier te raken. Een tijd geleden sprong er, in het donker, opeens een kat voor onze auto.
Godzijdank hebben we het dier niet geraakt, maar soms zit een ongeluk in een heel klein hoekje :(

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 17:26

Toen ik nog thuis woonde liep ook alles vrij buiten.
Mijn lievelingskat werd helaas doodgereden, toen ik op stage zat.

Uiteindelijk zijn we in een jaar tijd 9 katten verloren aan vergif en waarschijnlijk kattenvallen.
Er zat een grote duivenmelker een straat verder, toen we pamfletten op hadden gehangen kregen we meerdere telefoontjes waarbij die persoon werd aangewezen als kattenmepper.

Toen ik op mezelf ging wonen was de beslissing dan ook snel gemaakt, die van mij gaan niet los buiten, maar mooi in de ren.

nicci88

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 17:28

Ik begrijp sowieso niet waarom katten los buiten zouden moeten lopen.
Mjaaa dat ben ik als honden eigenaar dan weer....

Maar het is inderdaad rot als je beessie niet meer thuis komt

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-09 17:28

Nou als mijn katten niet naar buiten durven hoeven ze van mij ook niet, ze spelen hier binnen met z'n tweetjes en hebben zat speelgoed, wat ik regelmatig onder de bank vandaan haal, dus ze hebben het druk genoeg. Er staat een grote krabpaal voor het raam, dus ze kunnen lekker in het zonnetje zitten en naar buiten kijken. Ik had een paar weken bijna een kat onder mijn wielen, ik schoot in een slip (niemand achter me) en miste hem echt nog maar net. Ik zou echt compleet over de zeik gaan als ik een dier aan zou rijden en helemaal als het iemands kat is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 17:28

ElCid schreef:
Dan heb jij vast nog nooit je kat levensloos, met bloed uit zijn bekkie, langs de weg gevonden of uit de diepvries mogen identificeren bij de dierenambulance met een half ingedeukte kop.
Overigens vind ik dat iedereen het zelf moet weten hoor, maar ik zou het simpelweg niet kunnen verwerken om weer een kat van het wegdek te moeten schrapen.

Ik woon aan een drukke doorgaande weg, we hebben per gezin gemiddeld 3 katten en nog nooit een van de weg af moeten halen. Je ziet ze ook echt kijken voor ze oversteken, ze moeten het wel even leren dus maar daarna laten ze het wel om over te steken als er verkeer aankomt :)

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-09 17:31

Ja maar hoe leren ze dat dan? Ik durf het risico niet te nemen hoor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 17:34

Ik heb geen idee, heb dr zelf niet bijgestaan. Mn ouwe kater van 16 jaar kijkt echt naar links en rechts als ie over gaat steken, en hij is ook nog eens stokdoof dan had ie toch al lang dood gereden moeten zijn?
Nee ik maak me dr niet zo druk om, ze schrikken vanzelf wel een keertje, en dat gaat meestal wel goed.

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-09 17:35

ja of ze zijn plat. Nee hoor ik doe het echt niet, en gelukkig liggen ze nu weer languit te snurken op bed, dus heb niet het idee dat ze zoveel missen.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 17:49

crossmonster schreef:
Uiteindelijk zijn we in een jaar tijd 9 katten verloren aan vergif en waarschijnlijk kattenvallen.

Maar de kat heeft in ieder geval een mooi leven gehad, dat hij dan aan zijn einde komt door vergif of een val is niet zo erg.......(dit bedoel ik uiteraard niet sarcastisch naar jou)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 17:57

Wij zitten hier in een echte kattenbuurt. Midden in de stad, en langs een vrij drukke weg. Toch heb ik in mijn hele leven pas 1x een dode kat in onze straat gezien, aan het eind van de straat, een grote rode kat.
Er lopen hier toch zeker 15 katten alleen al in ons blok. En in het blok aan de overkant zie ik er ook minimaal 5 regelmatig buiten liggen.
Elke kat heeft hier zijn eigen territorium, en 's nachts wordt daar wel eens om gevochten. Maar overdag zie je elke kat op zijn eigen plekje liggen slapen in de zon. Die van ons heeft onze eigen tuin veroverd, en ligt daar dus ook bijna de hele dag te slapen. De tuinen hier zijn vrij groot, dus je ziet niet zo heel vaak katten op straat lopen.
Het gaat hier prima. Onze vorige kat is 18 geworden, en deze is al 10.
De buurt klaagt hier nooit over kattenoverlast. Onze buurvrouw is doodsbang voor katten :+ Maar we hebben haar gezegd dat ze gewoon de tuinslang erop mag zetten als onze kat in haar tuin komt. Dat vond ze te zielig :P Maar ze maakt meestal een psssst geluid, en dat is al genoeg om onze kat weg te jagen :) Dus dat hebben we toch prima geregeld.
Het gaat hier gewoon heel goed, dus ik zou niet weten waarom ik onze kat binnen zou opsluiten, als hij zo graag buiten ligt te slapen, en zo graag uit de vijver drinkt, en zo graag op muisjes jaagt en door de modder rolt.. Binnen zou hij zich dood vervelen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 18:17

MysticTinker, ik leef in een sooert gelijke buurt en herken de tolerantie, snap de ophef hierover ook nooit, ben blij dat ik in zo'n buurt woon.
Komen ze net binnenwandelen, lekker in de zon liggen slapen en vol zand, zie die beesten gewoon genieten.
Als ik ze opsluit eten ze ook een stuk slechetr maar dat is begrijpelijk, gezonde buitenlucht, mooi weer, en beweging.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 18:18

Diablo schreef:
crossmonster schreef:

Maar de kat heeft in ieder geval een mooi leven gehad, dat hij dan aan zijn einde komt door vergif of een val is niet zo erg.......(dit bedoel ik uiteraard niet sarcastisch naar jou)

Ik weet hoe erg hier de meningen over verdeeld zijn, en ik ben het zeker ook deels met je eens.
Alleen sta ik wel volledig achter mijn keuze.
Zowiezo heb ik 3 open poezen en 3 open katers, die geen van allen los mogen omdat ik van de poezen geen slipnesten wil, en ik wil van de katers niet op mijn geweten hebben dat ze nog meer asielkatten verwekken.
Buiten dat is het risico op ziektes heel groot, daar kom je pas achter als je gaat fokken, je moet op verschillende ziektes testen, aids en leukemie schijnt erg veel voor te komen onder buitenkatten,en deze katten is geen lang leven beschoren en het ziektebeeld is ook niet mis.

Daarnaast zitten er hier in het dorp al 3 kattenmeppers, waarvan er 2 in het nieuws zijn geweest, en de ander is dus die duivenmelker.
Er zijn hier vuilniszakken vol met dode katten gevonden .. dus het zijn echt smerige kattenmeppers, beesten zijn het.... bah.

Daarnaast heb ik raskatten en die zijn erg makkelijk , aanhankelijk en mooi en aantrekkelijk voor diefstal.
Ze kunnen zo door een vreemde worden opgepakt en dat risico is bij buiten laten dus erg groot.

Aan huis heb ik een ren waar ze in kunnen , ze zitten er allemaal zo nu en dan in, ff frisse neus halen, vogeltjes spotten, wat gras eten en gaan dan weer binnen in de zon liggen op de zachte bank of in een van de mandjes.

Zo voorkom ik ook dat ze in de tuin van de buurman schijten.
Dus voor mij reden genoeg om ze binnen te houden :)

Maar ik respecteer ook andermans keuze en ben het ermee eens dat een buitenkat het heerlijk heeft omdat ie kan struinen en jagen.
Maar is iemand zijn kat kwijt, dan denk ik : eigen schuld.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 18:23

Wat afschuwlijk Crossmonster dat er zo'n kattenmepper bij jou in de buurt zit!!
Als dat hier zou gebeuren zou ik ze ook binnen houden natuurlijk. Ik heb een raskatje die niet verder dan de tuin komt, (Poesje) en de kater zwerft door de hele buurt.
Helaas kunnen ze ook overal vreten want er is hier zo'n mens die buiten allemaal bakjes met rotzooi zet (voer)

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 18:31

ElCid schreef:

ik heb al meerdere katten aan de kant van de weg gevonden(onze eigen katten dan)
maar ik heb er toch helemaal geen moeite mee...
oke....tuurlijk doet het mij wat..maar niet meer dan de andere katten.
meestal heb ik ook het idee dat die beestjes met 1 klap dood zijn, en de meeste was ook helemaal niets aan te zien...

de ergste dood van onze katten was toch dat een kat stikte doordat haar longen vol met vocht liepen,
en ze dus in paniek door het hele huis heen rende...
ik heb echt tegen mn moeder lopen gillen dat ze er mee naar de DA moest gaan...
dat heeft toch heel wat meer indruk gemaakt dan die katten aan de kant van de weg

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 18:37

Chiqa schreef:
Wat afschuwlijk Crossmonster dat er zo'n kattenmepper bij jou in de buurt zit!!
Als dat hier zou gebeuren zou ik ze ook binnen houden natuurlijk. Ik heb een raskatje die niet verder dan de tuin komt, (Poesje) en de kater zwerft door de hele buurt.
Helaas kunnen ze ook overal vreten want er is hier zo'n mens die buiten allemaal bakjes met rotzooi zet (voer)

Wellicht was mijn mening ook anders als ik elders woonde.

De eerste keer dat Heesch hiermee in het nieuws kwam is wellicht al 10 jaar geleden,maar het is me altijd bijgebleven, en later is het nog eens in het nieuws geweest, plus de telefoontjes met de anonieme tips mbt de duivenmelker.
9 katten in een jaar, plus de katten van onze buren (3 stuks) dat vond ik echt te veel. Dus zodoende mijn beslissing en respecteer ik ook de keuze van de mensen die ze binnen houden.

Ik heb overigens echt stellig het idee dat mijn katten hartstikke gelukkig zijn :D

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 20:12

Crossmonster, ik was het volledig met je eens hoor ;) .

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 20:15

Diablo schreef:
Ik heb vorig jaar twee katten verloren doordat ze aangereden waren. Ik heb toen twee nieuwe katjes gekregen (en ik had er nog één), maar die komen never nooit buiten. Ook kat nummer drie (die wel gewend was buiten te komen) blijft voortaan binnen.
Bij mij geen katten meer die misschien ik weet niet hoe lang op hun dood liggen te wachten.

Bij mij echt exact het zelfde ;( daarbij waren ze nog geen jaar oud.. echt zo vervelend, en vooral als de 'dader' door rijd, echt ziek.. :?

malih

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 21:31

Mijn hemel, ik ging net even rattenvoer halen bij me vriendin, omdat ik geen voer meer heb, rijden we de straat uit, zitten er 2 katten midden op de weg. En ze gingen gewoon niet weg :S Als je dus een hekel aan katten hebt, kon je ze zo met zijn 2e tegelijk aan rijden. :S

_Lynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 21:35

Nou, mijn katten moet je echt niet binnen zetten, die breken de tent af omdat ze naar buiten willen. Ik heb ze eigenlijk ook liever binnen, maar het mag niet van mijn moeder en ja, ze willen het dus ook écht niet.

Maar, ik woon in een straat waar 2 huizen staan, er rijd amper een auto, en als er een auto komt dan rijd die niet zo hard :)

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 21:36

@malih: jahh die hormoontjes he!
gelukkig is alles bij ons geholpen...voorkomt weer problemen

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-09 00:22

Het is hier ook wel een kattenbuurt, ze halen namelijk regelmatig mijn vuilniszakken leeg die ik dan even buiten heb staan voor ik ze weg ga gooien. Maar goed die zitten dan dus van mijn restjes shoarma ofzo te smullen, of pizza, ligt eraan wat ik heb gegeten.
Maar toch is hier aan het eind van de straat een drukke weg en daar steken ze regelmatig over, en niet iedereen is zoals mij en trapt op zijn rem.

denk persoonlijk ook niet dat een kat die vergiftigd wordt, zo fijn aan zijn einde komt.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 08:57

Een jonge poes van mij is een keer aangereden, haar broer heeft weken op haar gewacht bij de vuilisbak buiten.Dit is nog geen reden voor mij om ze binnen te houden.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 09:33

nou ik kan je zeggen,wees blij dat je ze dood vind,ik heb er zo'n 3 van de weg af mogen schrapen,waarvan de achterkant aan het asfalt vastgeplakt zat,en de voorkant nog leefde...

ik vraag me altijd dan af,of je als katten eigenaar dit een fantastische dood voor je kat vind,nou ja,1 troost voor 2 van de 3,ik heb ze bij een da in laten slapen,en heb ze netjes geaait tot ze dood waren,nr 3 redde de DA niet en is letterlijk in zijn eigen bloed gestikt in mijn auto..

ik zou me echt zo slecht voelen als dat 1 van mijn geliefde dieren zou zijn... ;(

nee ,ik denk dat ik teveel van mijn dieren hou en zou houden, om ze zo'n vreselijke dood te besparen.

1x heb ik een kat aangereden,die was op slag dood,schade aan mijn auto was 500 gulden....katten eigenaar was natuurlijk onbekend,en dan mag je zelf voor de schade betalen.

van mij mag er echt een wet komen dat katten net als alle andere dieren gewoon aan huis gehouden worden,en dat eigenaren maar zorg en verantwoordelijkheid moeten dragen voor hun huisdier.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 09:39

Kimmie, ik ben het echt zo met je eens. Tuurlijk gun je je katten een mooi leven, dat doe ik ook. Maar zo'n dood zoals jij beschrijft.....dat is toch verschrikkelijk voor zo'n dier? Maar ja, ze hebben in ieder geval lekker buiten kunnen lopen.....