Agressieve hond

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

silvana84

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 20:44

Duidelijk een dominantie probleem.
Inderdaad de bench kopen, en daar mee werken zoals hier boven genoemd.
Daar naast met iedereen uit het gezin afspraken maken, zodat de hond een consequente aanpak krijgt en dus niet steeds op een andere manier word gestrafd.

Hond op de rug dwingen kan, maar hond moet zich dan wel volledig over geven, dus als hij op zijn rug ligt ben je nog niet klaar. En ook alleen toepassen als het echt te gek word.

En heel belangrijk, werken aan het dominantie probleem en niet alleen aan het bijten. Dus hond krijgt pas eten als jullie hebben gegeten.(als de hond niet rond de zelfde tijd eten krijgt, kun je ook doen of je uit zijn bak eet). Als je met je hond naar buiten gaat, ga jij eerst naar buiten en daarna de hond. hond pas aandacht geven als hij rustig is, dus niet hem jouw aandacht laten op eisen enz...

Veel succes, en ik zou zeker nadenken over profesionele hulp.

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 20:45

ik denk er zeker bij na wat is dat voor onzin!
het is nu eenmaal zo dat dit helpt, dit moet je ook niet doen zomaar bij een hond..maar zoals ik zei iemand met een beetje verstand weet wanneer men dit wel of niet kan/mag/kunt doen!!!

nja iig, ik weet wat ik zeg ik weet ook dat dit werkt. ondanks dat ik het zelf nooit heb hoeven doen daar mijn honden niet bijten en nooit gebeten hebben. maar ik ken dr genoeg. Kan ik dr wat aan doen dat dr echt wel prof's zijn die dit zeggen en ja die echt wel weten wat ze doen.. en ja ik verander wel, ik verander omdat ik zie dat ik dingen vergeten ben voor dat er een reactie is...als die dan net komt als ik verander tja...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 20:46

op het moment dat de hond aanvalt, en jij straft hem dan krijgt hij aandacht.. negatieve aandacht maar hij krijgt het wel.. ik zou er wel voor kiezen om hem een paar minuten in een bench (of in de gang te zetten) zodat hij kan kalmeren zonder aandacht te krijgen..

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 20:47

ik zeg overgins ook niet dat een hond in de war raakt omdat er meer mensen zijn maar als de een nee zegt de ander foei... de ander poedersuiker hond *ik zeg maar wat... het is veel beter als er 1 ding gezegt word...en ook dat er duidelijkheid is wie de lijder is van de kudde! niet dat van de een hij aan tafel eten krijgt van de ander niet. van de een mag hij in bed van de ander niet, van de een mag hij poepen in huis van de andere niet (dat laatste is natuurlijk onzin) maar bedoel maar... bedoel het is of op de bank of niet klaar! ;)

Nannes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 20:48

AlexandraM schreef:
ik denk er zeker bij na wat is dat voor onzin!
het is nu eenmaal zo dat dit helpt, dit moet je ook niet doen zomaar bij een hond..maar zoals ik zei iemand met een beetje verstand weet wanneer men dit wel of niet kan/mag/kunt doen!!!

nja iig, ik weet wat ik zeg ik weet ook dat dit werkt. ondanks dat ik het zelf nooit heb hoeven doen daar mijn honden niet bijten en nooit gebeten hebben. maar ik ken dr genoeg. Kan ik dr wat aan doen dat dr echt wel prof's zijn die dit zeggen en ja die echt wel weten wat ze doen.. en ja ik verander wel, ik verander omdat ik zie dat ik dingen vergeten ben voor dat er een reactie is...als die dan net komt als ik verander tja...

naar mijn idee straf je de hond dan veelste laat. eer dat jouw mond bij zijn oor is ....

Anoniem

Re: Agressieve hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 20:51

iemand zomaar aanraden om dit te doen is vragen om problemen AM, als jij een beetje verstand van honden hebt zou je dit weten.. je eigen veiligheid gaat altijd voor en breng je jou gezicht vlakbij zijn bek dan is dat gewoon heel dom om te doen, echt heel dom.. als je een bijtwond in je gezicht wil hebben moet je het vooral doen maar als je je gezicht heel wil houden is het niet aan te raden. zolang jij maar denkt dat het werkt moet je dat vooral denken, ik vind het vooral heel erg dom om te doen.. je gaat toch ook niet met je gezicht bij de achterbenen van een trapgaag paard staan?

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 20:54

tja normaals het is niet iets wat ik verzonnen heb he! ik zeg alleen wat ik hoor, lees en zie dat helpt..heb op meerdere hondenkennels geholpen en zelfs daar hebben ze me dit allemaal gezegt....
Of het nu juist is of niet, t schijnt te werken...maar niet met een hond zoals hierboven

ik raad het ook niet aan... ik zeg alleen iets, heb niet gezegt dat ze dat moeten proberen..heb ook gezegt dat dit waarschijnlijk niet de oplossing gaat zijn voor deze hond... hier zal idd negeren en bv de gang op ofzo beter werken...en duidelijker zijn kwa zn regels.hem duidelijk maken dat jullie hoger staan dan hij. en nee maar vind dat je dit ergens niet kunt vergelijken. waarom krijg ik t over me heen terwijl ik alleen zeg wat andere zeggen!

kynshiri

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 20:55

ik denk dat dit iets is dat al heel lang geleden had moeten afgeleerd worden (nl als puppy)...
ik denk eerlijk gezegd dat, moest dit een rottweiler of een stafford geweest zijn dat men al lang zou overwogen hebben om hem af te maken. Maar een klein hondje dat bijt is in feite even fout!

ik zou er een gedragstherapeut bij halen... die kan de situatie thuis bekijken en zo stapje per stapje tips geven

Nannes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 20:57

het is geen kind die je op de gang kan zetten.
ik denk dat ze met dit probleem naar een goede hondenschool moeten gaan en ermee gaan trainen onder begeleiding. of anders zelfs een hondengedragsdeskundige

Anoniem

je brengt mensen op het idee om dit te proberen met alle gevolgen van dien.. en van jou manier van schrijven heb ik niet het idee dat je je in honden verdiept hebt.. volgens mij besef je niet hoe gevaarlijk dit is.. als het niet bij deze hond werkt, en jij wist dat, waarom meld je het dan? een hond die aanvalt als je alleen maar iets zegt valt zeker aan als je jou idee wil proberen, lijkt me niet dat je het op je geweten wil hebben dat er een kind in het ziekenhuis ligt door de tip die je geeft :)

Iris82

tantjeuh schreef:
Derde punt: niet meer op de schoot, niet op de zetel, niet in de slaapkamer. Hond is altijd de laagste in rang, en dat moet voor hem ook heel duidelijk zo zijn. Dus laat hem ook letterlijk laag zitten.

Super treffend omschreven hoor!

En maak van het derde punt zeker niet het laatste punt!
Met een paar kleine aanpassingen, waaronder de deze, kun je m al veel duidelijk maken over zijn plek in jullie 'gezinsroedel'.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 20:58

Nannes schreef:
naar mijn idee straf je de hond dan veelste laat. eer dat jouw mond bij zijn oor is ....

Is zijn mond bij jouw oor... %)
Ik zou never nooit een hond gaan bijten tenzij ik zelf levensmoe was.

Nannes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 20:59

Iris82 schreef:
Nannes schreef:

Is zijn mond bij jouw oor... %)
Ik zou never nooit een hond gaan bijten tenzij ik zelf levensmoe was.

ja idd :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 21:00

Nannes schreef:
ik denk dat ze met dit probleem naar een goede hondenschool moeten gaan en ermee gaan trainen onder begeleiding. of anders zelfs een hondengedragsdeskundige

nee, maar de hond moet wel weten dat het niet kan zonder aandacht te krijgen.. isoleer je hem even van de rest dan kan hij afkoelen, is hij afgekoeld dan laat je hem weer binnen.. negatief gedrag negeren, en hem dus even tot rust laten komen, en positief gedrag heel veel belonen.. de hond wordt dus echt genegeerd als hij probleem gedrag vertoond..

Frances

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 21:00

@geerke: Wat zijn dat nou voor adviezen :roll: als een hond uit angst bijt ga jij hem dus een flinke mep verkopen? Lekker bezig joh +:)+ En zoals al vaker werd gezegt, op de rug leggen heeft geeeen zin, de hond doet dit zelf om te laten zien wanneer hij onderdanig is.. Sorry hoor maar denk eens na voor je adviezen geeft.

Het beste is idd om er samen met een gedragstherapeut naar te kijken.. Er zijn een hoop hondenscholen die samenwerken met een gedragstherapeut dus misschien kun je bij hondenscholen in de buurt informeren :)

Wildgirl

Re: Agressieve hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 21:04

T is allemaal wel heel leuk en aardig dat jullie haar naar een gedragstherapeut of hondenschool praten maar, honden die écht gericht bijten en doorbijten daar kunnen ze niks mee.
De meeste hondenscholen weigeren zulke honden.
Daarnaast, stel dat de hond geholpen kan worden door iemand dan moeten ook ALLE leden van het gezin leren om op een andere manier met de hond om te gaan.
Dat is bij een gezin van 2 volwassenen nog wel te realiseren, bij een groot gezin met meerdere (jonge) kinderen én waarbij de kennis van honden ontbreekt(no offense verder) lijkt me dat een stuk lastiger.

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 21:04

dees_daan schreef:
je brengt mensen op het idee om dit te proberen met alle gevolgen van dien.. en van jou manier van schrijven heb ik niet het idee dat je je in honden verdiept hebt.. volgens mij besef je niet hoe gevaarlijk dit is.. als het niet bij deze hond werkt, en jij wist dat, waarom meld je het dan? een hond die aanvalt als je alleen maar iets zegt valt zeker aan als je jou idee wil proberen, lijkt me niet dat je het op je geweten wil hebben dat er een kind in het ziekenhuis ligt door de tip die je geeft :)

nee tuurlijk niet en nogmaals ik zeg ook dat dit niet de oplossing zal zijn voor deze hond... geloof me dat ik verstand heb (miss komt het verkeerd over maar kwa typen en dan dingen overbrenge...ik zorg altijd dat ze dan het verkeerde idee krijgen) maar ik heb leren lopen met honden, ik heb de speciaalste vriendschappen met honden gehad en dieren trekken altijd naar me toe...

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 21:06

AlexandraM schreef:
dees_daan schreef:

nee tuurlijk niet en nogmaals ik zeg ook dat dit niet de oplossing zal zijn voor deze hond... geloof me dat ik verstand heb (miss komt het verkeerd over maar kwa typen en dan dingen overbrenge...ik zorg altijd dat ze dan het verkeerde idee krijgen) maar ik heb leren lopen met honden, ik heb de speciaalste vriendschappen met honden gehad en dieren trekken altijd naar me toe...

Een serieuze probleemhond omscholen/trainen is andere koek.
Het gaat erom dat je geen commentaar post wat gevaarlijk kan zijn voor de TS, als jouw hondenkennis écht zo groot is dan kun je gevaar inschatten en maak je dus niet zo'n opmerking.

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 21:07

Ik heb ook zo'n bijtgraag hondje. (jack russeltje)
Die van mij is erg dominant en alles wat hierboven staat heb ik ook gedaan. (behalve in het oor bijten) Als ik die van mij in de bensch sodemieterde, kon ik toch echt het deurtje niet dichtdoen..fifi stond aan de andere kant als een idioot je grommen en bijten.

Als laatste redmiddel heb ik de bensch weggehaald..Nu gaat het redelijk en als ie gromt krijgt die een grote bek, bijt ie haal ik ook uit.

Wat ik ook vaak doe met spelen is hem bij z'n nek pakken aan de voorkant, zodat ie zich overgeeft. Dit om te blijven bepalen dat IK baas ben en niet HIJ.

Nannes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 21:08

dees_daan schreef:
Nannes schreef:

nee, maar de hond moet wel weten dat het niet kan zonder aandacht te krijgen.. isoleer je hem even van de rest dan kan hij afkoelen, is hij afgekoeld dan laat je hem weer binnen.. negatief gedrag negeren, en hem dus even tot rust laten komen, en positief gedrag heel veel belonen.. de hond wordt dus echt genegeerd als hij probleem gedrag vertoond..

voor zover ik het eruit begrijp zet je hem op de gang en negeer je hem om 'af te laten koelen'..?
dus gaat die hond braaf voor jouw naar de gang en word ie voor dat goede genegeerd..
die tijd dat hij op de gang zit is hij allang vergeten waarvoor hij deze 'straf' heeft gekregen

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 21:08

En een hele belangrijke:

WEES CONSEQUENT!!

Iedereen zegt dat ie het is, maar als ik om me heen kijk naar de buurhonden dan is bijna niemand het! (en dan niet alleen in de opvoeding van hun dieren hoor..) Ook als ik mensen er op aanspreek dan reageren ze bijna allemaal op hun teentjes getrapt of verbaasd.

Iets niet mogen is iets niet mogen. Voorbeeldje: Niet op de bank mogen zitten is gewoon NIET op de BANK mogen zitten. En niet meestal niet en soms wel. En stiekem op de bank is er HEEL RAP af. En niet als je het 3 keer hebt 'gevraagd' aan de hond.

Je hoeft inderdaad meestal niet streng op te treden tegen een dier, je begint natuurlijk met een stemcommando op een duidelijke toon. Als dat niet werkt op een dreigende toon. (wat ik altijd doe is met een harde stem: ALLLEEEE!!!! SENNA ER AF!!! Boos kijken en een opgeheven vinger werkt er ook goed bij. Mocht dat nog niet werken dan dient die hond er hoe dan ook af te gaan en dan interesseert het me dus niet op welke manier. Ik ben geen dierenbeul, maar als de verhoudingen al zo danig verstoort zijn dat een hond jou zo uitdaagd, dan dien je wel eens 'een nekvel te pakken en de hond van de bank te zetten'.

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 21:09

ja oke sorry dan... beter zo :D (van fouten leer je) het is echt niet mijn bedoeling dat ze een ongeluk krijgen ofzo.... nogmaals het was ook niet mijn bedoelig te zeggen dat ze dit moesten doen...heb erna dan ook nog gezegt dat het bij deze hond anders opgelost moest worden...maar alé

Frances

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 21:10

@wildgirl: Wat is er mis met naar een gedragstherapeut sturen? Waar denk je dat die voor zijn...? Maar jij hebt dus liever dat ze met adviezen van bokkers gaat aanklooien :? Terwijl sommige adviezen echt nergens op slaan! Een gedragstherapeut weet waar die over praat :) En dat sommige hondenscholen agressieve honden weigeren is dom en heeft imo niets te maken emt een gedragstherapeut :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 21:13

Nannes schreef:
dees_daan schreef:

voor zover ik het eruit begrijp zet je hem op de gang en negeer je hem om 'af te laten koelen'..?
dus gaat die hond braaf voor jouw naar de gang en word ie voor dat goede genegeerd..
die tijd dat hij op de gang zit is hij allang vergeten waarvoor hij deze 'straf' heeft gekregen

je zet hem op de gang, stuurd hem niet naar de gang (een hond met een dominantieprobleem zal daar wss tegen in gaan), dus je zet hem daar neer, doet de deur dicht en wacht tot hij afgekoeld is, een hond legt vaak vrij snel de link als ik bijt word ik weggestuurd.. het is veiliger om de hond even uit de kamer te zetten ook voor jezelf dan om hem op zijn rug te leggen bijv. als je dat niet goed doet kan hij ook uithalen.. je laat de hond er geen kwartier zitten, maar bijv. 2 minuten zodat hij weer rustig is als hij binnenkomt.

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 21:14

Frances schreef:
@wildgirl: Wat is er mis met naar een gedragstherapeut sturen? Waar denk je dat die voor zijn...? Maar jij hebt dus liever dat ze met adviezen van bokkers gaat aanklooien :? Terwijl sommige adviezen echt nergens op slaan! Een gedragstherapeut weet waar die over praat :) En dat sommige hondenscholen agressieve honden weigeren is dom en heeft imo niets te maken emt een gedragstherapeut :)

Ik zeg niet dat een gedragstherapeut slecht is, integendeel.
Het is echter meer dan alleen dat, er zal daar in het gezin iets drastisch moeten veranderen wil de hond, als hij al geholpen kan worden, niet meer terugvallen.
Dit blijkt in de praktijk moeilijk te zijn.
Dat sommige hondenscholen en therapeuten extreem agressieve honden weigeren is imo niet dom maar verstandig, niemand zit op nog meer ongelukken te wachten.
Mijn hoefsmid is ook voorzichtiger bij paarden die gericht slaan, en als het te erg wordt dan houdt hij op.
Dat is imo je eigen grenzen kennen om ongelukken te voorkomen.