Fietsen met de hond.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 22:21

Manon_V schreef:
Ik dacht juist dat fietsen heel slecht was als een hond HD had, maar blijkbaar niet!
Toch fijn om dit even te weten.
Dat galopperen aan de fiets heel slecht was wist ik idd wel.

Tijdens het fietsen loopt mijn hond op stukken waar het kan los. Zo kan hij zelf zijn tempo bepalen, zelf fiets ik dan suuperlangzaam :+

Zolag ze er nog niet veel lst van hebben is het juist goed om te doen voor de spieren in de achterhand: die kunnen dan zo goed mogelijk de heupen op de goede plaatst houden en opvangen waar nodig.

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 22:21

ik heb een mechelse herder x bordercollie van 3 jaar
fietste er eerst regematig mee omdat die altijd heel druk was en dik was (is) ongeveer 1 uurtje
toen heeft die in het glas gestaan en nu zijn zijn pezen in zijn voorpoot gescheurd :(
is toen helemaal VERKEERD gehecht en nu heeft die als resultaat een platvoet :( egt zielig als die nu speelt of met de fietsmeer gaat loopt die met zijn achterpoot zijn voorpoot weer kapot dus elkekeer bloed het weer :( hij gaat nu heel vaak mee na de paarden kan die daar lekker rond scharrele en rennen dan gaat het (bijna) altijd wel goed :D :D

Manon_V

Re: Fietsen met de hond.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 22:23

Oke, dan denk ik dat het wel slim is om wat kleine rondjes te gaan fietsen met hem :)

Assiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 22:24

met luna (6 maanden) fiets ik 2x per maand een blokje om de huizen heen en weer terug. Dat is bij elkaar nog geen 5 tot 10 minuten. Ik doe dit puur zodat ze het meelopen leert, zodat ik het op langer termijn vaker kan doen, bijv. 1 keer per week.

Zolang je hond draaft kan hij het in principe aan, dat is voor hun namelijk het makkelijkste tempo. Echter moet je wel goed in de gaten houden dat je optijd pauseert en dat je hond ook (voldoende!!!) kan drinken, zeker met warm weer..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 22:26

x_Marr schreef:
Manon_V schreef:
Ik dacht juist dat fietsen heel slecht was als een hond HD had, maar blijkbaar niet!
Toch fijn om dit even te weten.
Dat galopperen aan de fiets heel slecht was wist ik idd wel.

Tijdens het fietsen loopt mijn hond op stukken waar het kan los. Zo kan hij zelf zijn tempo bepalen, zelf fiets ik dan suuperlangzaam :+

Zolag ze er nog niet veel lst van hebben is het juist goed om te doen voor de spieren in de achterhand: die kunnen dan zo goed mogelijk de heupen op de goede plaatst houden en opvangen waar nodig.

Ik snap de redenering om de achterhandspieren in conditie te houden. Maar krijgen de gewrichten niet veel te verduren? Mijn boxer heeft Hd, ook nog geen last van, maar ik mag niet met hem fietsen van DA.

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 22:27

fiets bijna nooit meer met hem ;) na stal toe en dan ff mee op buitenrit en hij is de hele avond mak haha

Assiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 22:37

fietsen (lange stukken rechtuit) hoort goed te zijn voor een hond met HD en artrose ? Vooral stukken rechtuit, zo min mogelijk bochten. Dan is het nog goed voor je hond indd omdat hij zo alsnog spieren opbouwt die zijn heupen beschermen. Overigens, zo zegt mijn dierenarts (en mijn vorige)

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 11:38

Mindim schreef:
Ik snap de redenering om de achterhandspieren in conditie te houden. Maar krijgen de gewrichten niet veel te verduren? Mijn boxer heeft Hd, ook nog geen last van, maar ik mag niet met hem fietsen van DA.

Als je hond op eigen tempo mag draven, dan denk ik van niet. Daarom vind ik langere tijd galop uit den boze: dan krijgen die gewrichten inderdaad klappen te verduren omdat er meer gewicht landt. Bij draven vind ik het er altijd uitzien dat ze veel veerkrachtiger neerkomen, en de gewrichten dus niet die klappen krijgen.

Lena01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 16:00

Onze hond word bijna een jaar (we gokken volgende maand) en zijn haar dit nu ook aan het leren. Gaat prima overigens, we gaan het nu opbouwen, van in het begin 5 minuten naar steeds een klein stukje langer. Of ze het echt leuk vind, weet ik niet.
Gaat hardstikke goed, ook zonder lijn loopt ze prima naast in een drafje.

Flowerbomb

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 16:07

Ik fiets ook met mijn hond. Dit doe ik omdat we er samen enorm veel lol in hebben (anders deed ik het niet), het is goed voor de conditie van mijn hond, ze krijgt er mooie spieren van, het conditioneerd haar 'recht'lopen en dit wordt op de shows die ik met haar loop dan weer extra beloond. Maar zoals ik al zei als mijn hond en ik het niet leuk zouden vinden deden we het niet.

Winxz_Bas

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 16:09

een hond mee op de fiets, is niet erg, mits het geen puppy betreft! wij hebben een bordercollie en die mag nog niet mee met de fiets,maar als die een jaartje is lekker wel,en Bordercollie's moeten ook bijna 10 Km per dag lopen,dus dan ook lekker fietsen

Assiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 17:19

Winxz_Bas schreef:
een hond mee op de fiets, is niet erg, mits het geen puppy betreft! wij hebben een bordercollie en die mag nog niet mee met de fiets,maar als die een jaartje is lekker wel,en Bordercollie's moeten ook bijna 10 Km per dag lopen,dus dan ook lekker fietsen

vanaf ongeveer een half jaar kunnen ze best 10 minuten tot een kwartiertje naast de fiets hoor :) zolang je op een normaal tempo fietst (dat hun dus draven, anders is het te snel) en je rijd stukken rechtuit kan het geen kwaad. Je kunt beter je hond iets eerder naast de fiets leren lopen (doe ik met Luna ook maximaal 2x per maand)

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 17:52

Er bestaat een rekensommetje voor :) Voor zowel gewoon wandelen als fietsen.

Aantal maanden oud x 5 minuten = wandelen
Aantal manaden oud x 2,5 minuut = fietsen

Dus een hond van 6 maanden oud mag een half uur lopen en een kwartiertje naast de fiets. Uiteraard wel zoals Assiej beschrijft.

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 18:01

Ik ben donderdagavond nog met de hond van m'n ouders wezen fietsen. Eerder kon ze niet naast de fiets omdat ze te hard trok. maar nu heeft ze een tuigje dat om haar neus heen gaan en trekt ze niet meer zo hard dus kan ze wel naast de fiets. In het begin wil ze altijd erg hard (draven is er dan ook niet bij) maar naar verloop van tijd wordt ze wel rustiger. Ik doe dan een rondje van een half uur a 40 minuten met haar en pas de laatste 5 minuten is ze echt moe, en gaat ze pas echt naast de fiets lopen zonder te trekken...
Ik moet hier wel even bij zeggen dat we een beetje een adhd hond hebben die altijd druk is en ook met wandelingen ongeveer 4x de afstand aflegt die we zelf lopen. (Ze mag alleen in het land los lopen, maar dan rent ze dus continue heen en weer)

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 18:01

Hm, ik heb altijd begrepen dat het beter is te wachten tot de hond een jaart oud is met fietsen. Blijkbaar kan het dus niet zoveel kwaad, al zou het mijn keuze niet zijn om met zo'n jong dier al te gaan fietsen.
Wellicht dat ze het qua belasting/conditie volhouden, maar met 6 maanden was onze hond nog niet zodanig onder appel dat ik hem mee zou nemen aan de fiets. Dan vind ik het voor mezelf en andere weggebruikers fijner als de commando's meer bevestigd zijn.
Maar het verschilt natuurlijk ook per hond wanneer ze daar aan toe zijn :)

Assiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 18:04

Mijn hond van 6 maanden is perfect onder appèl en dat zonder puppycursus :) jong geleerd is nou eenmaal oud gedaan..

Ik ben er met 5 maanden mee begonnen, omdat ik toen mijn opa's fiets op ging halen (de weg hier oversteken en je bent er) Toen pas wist ik dat ze het leuk vond, en ze kon het eigenlijk al omdat ze simpel weg wacht = stoppen, volg = volg (duh haha) en trekken doet ze van jongs af aan al niet, omdat ik dit NOOIT toegestaan heb.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 18:07

Ligt er ook aan wat je onder appel verstaan natuurlijk ;) Zit, lig, hier etc. kende hij wel met 6 maanden en ging ook perfect, wij deden wel puppycursus + basisopleiding. Maar op de fiets verwacht ik dat hij ook constant de aandacht op mij gericht heeft, weet hoe hij een bocht loopt en wanneer er één aan komt. Weet niet, maar ik heb er toch de tijd voor genomen om hem te leren goed naast de fiets te leren lopen en de dingen die dan anders zijn als wanneer hij gewoon naast me loopt.

Assiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 18:10

Dat is ook zeer zeker de moeite waard, maar wat ik al uitlegde deed mijn hond het met 5 maanden eigenlijk al perfect omdat ik volg dagelijks gebruik. Wachten zeg ik bij elke stoep of waar dan ook waar ik van haar verwacht dat ze direct stilstaat en gaat zitten.

Ik loop ook hard met haar, op de fiets na is dit in hetzelfde tempo en moet ze ook onder appèl blijven. Aangezien het nog een jong ding is laat ik haar af en toe wel haar gang gaan, maar dan pas wel als ik het commando 'vrij' geef.

Maar wat ik al zei ik doe het max. 2x per maand zodat ze weet wat het is, zodat ik hierna 1x in de week kan gaan fietsen met haar.

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 18:11

Onze pup heeft met een maandje of 4 voor het eerst (200m :D) naast de fiets gelopen tijdens puppycursus. Daarna niet meer, maar het is wel de bedoeling dat hij dit gaat leren met de tijd. Omdat hij al best veel beweging krijgt met wandelen, doen we het er niet bij. Het is wandelen óf fietsen. Maar ik vind het perfecte conditie en spiertraining, lekkere stukken rechtuit op een lekker drafpasje.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 18:15

Als ik dit zo lees krijg ik ook zin om weer te fietsen, met mijn vorige hond fietste ik echt veel... Maar met mijn huidige durf ik het gewoon niet aan. Hij luisterd perfect, maar is héél onstuimig qua wegschieten, is snel afgeleid en ik zie hem er voor aan dat hij vanuit een flinke draf ineens volledig stil gaat staan, of het in zijn hoofd haalt ook gezellig op de fiets te klimmen :+

Hij is twee jaar oud, maar heel erg druk, ik wacht dus liever even tot hij wat meer rust in zijn koppie heeft.

m1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 18:18

XoNo; Ik snap dat nut nooit zo, als hij 1 is kan hij net zo goed wennen. Net als het over lage hindernisjes laten springen van puppy's, zodat ze kunnen wennen. Een hond kan ook wennen als hij 1 is.. Dat verschilt niets, helemaal niets.

Ik fiets normaal gesproken vaak met onze hond (Nu niet meer want onze hond heeft een knieblessure en zal de komende maanden herstellende zijn van een operatie dus zeker niet aan de fiets lopen) ik fietste met haar omdat het naar het bos vrij ver was, ze is wagenziek en fietsen vind ze leuk, daarom ging ik daar vaak op de fiets naartoe. Daarnaast fietste ik ook veel langs de buitenwegen, gewoon voor het trainen van de spieren, je zag ook dat ze echt gespierd was. Natuurlijk fietsten wij enkel in draf, zie zo vaak honden rennen in keiharde galop met een strak getrokken slibketting. word er niet goed van. Verder houd ik altijd het tempo van de hond aan, dus in een gewone draf. En met warm weer doe ik het eigenlijk niet, dan wandel ik liever of ik fiets een stukje en dan stop ik bij water zodat ze kan zwemmen en drinken.

Ik las hier trouwens over HD en fietsen. Volgens mij moet je niet gaan fietsen áls je hond HD heeft, maar van te voren. Dan vangen de spieren de klappen op. Als de hond het al heeft zal fietsen vaak pijnlijk zijn voor de hond.

Onze hond had/heeft dus ook heel veel spieren in de achterhand, dat zag de DA ook, daarom loopt onze hond nu ook niet meer kreupel tijdens de blessure, ze vangt het op met de spieren.. Spieren beschermen ook de gewrichten dus ik vind trainen aan de fiets een belangrijke zaak, als je het maar goed doet.

Assiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 18:19

Helpt het bij je hond niet om hem een tuig om te doen? Ik heb dan een stafford, die zijn erg sterk mijn moeder kan luna (6 maanden) al niet meer houden als ze bijv. naar mij toe wil.

Een tuig helpt er goed voor de controle en daar beschadig je de nek ook niet mee als ze ineens stilstaan.

(ik zie trouwens dat je in vlaardingen woont, gezellig :D)

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 18:20

@ Mas: klinkt wel redelijk herkenbaar... ik fiets dus wel af en toe met onze hond maar ze is heel druk, ook aan de fiets. Fiets dus altijd een stuk waar echt een fietspad loopt en waar ik eerst niet over de weg heen hoef waar ook auto's rijden. Misschien is zo'n tuigje om de neus ook wel wat voor jou hond tijdens het fietsen, als hij dan wegschiet kun je makkelijker corrigeren en word je niet van je fiets gesleurd ;)
(Ik gebruik dat tuigje overigens alleen voor het fietsen, verder niet, maar anders kan ik haar niet houden)

Lydia_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 18:22

Wij fietsen thuis ook wel eens met de hond. Gewoon rustig in een sukkel drafje door het dorp, zo'n 15/20 minuutjes. Meestal doen we hem een tuig om, en geeft die vanzelf aan als die even zijn behoefte moet doen. :)

Met heel warm weer doen we het s'avonds als het lekker koel is. :)

m1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 18:23

Ik ben trouwens vanaf 10/11 maanden begonnen heel rustig een rondje om de rotonde te fietsen en zo heeel langzaam uit te breiden. 6 maanden vind ik persoonlijk veel te vroeg. Steeds dezelfde beweging maken blijkt (Hoe gek dan ook) zeer slecht voor de gewrichten te zijn,dit raad ik dus echt af!

Ik zou trouwens geen springer gebruiken,als je hond trekt kun je hem niet eens corrigeren, ik snap het nut er echt niet van, ik houd de lijn gewoon in m,n hand. Onze hond luisterd trouwens goed naast de fiets, over het algemeen. Vanaf het begin heel streng zijn in wat wel en niet mag. Hoe houden jullie de hond vast? Met een springer of gewoon in de hand? Aan een gewone halsband? Ik wel. :)

tuigje om de neus zou ik niet doen, als je hond dat wegschiet en jij houd vast dan kan die zo z,n nek beschadigen, en dat gebeurt echt vaak genoeg! Omdat ze ineens een knik met de kop maken..