Ervaringen met een kitten in huis halen bij andere katten?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Kikkie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 21:34

Bij ons is het prima gegaan. Ik had al twee katten toen er een kitten bij kwam. De kitten en de jongste andere gaan prima met elkaar om, altijd gezellig met z'n tweetjes naar buiten etc. De derde is al wat ouder en blijft alleen binnen, maar ook daar kan de kleine goed mee overweg.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 00:24

[LZP] > [BB]

xtostarlight

Re: Ervaringen met een kitten in huis halen bij andere katten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 00:29

Hier ging het ook prima, hoewel ik er een hard hoofd in had :=

Ik had 2 volwassen katten en kreeg er toen een kitten bij die nog met het flesje moest zo klein. Heb hem de eerste dagen/weken 's nachts in een caviakooi gehouden := zodat ze er aan konden wennen en ruiken, en als ik er dan bij was gewoon los.
Is gelukkig prima gegaan, de kleine is nu degene die de oudere katten terroriseert :D (inmiddels bijna een jaar oud alweer) Maar in het begin was hij wel altijd de sjaak, de andere 2 zaten er dan zo de hele tijd met een pootje tegenaan te slaan.

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 00:53

Ik had een kater en een poes en toen ik er een kitten bij nam vorig jaar was de poes vreselijk beledigd en nog steeds liggen ze elkaar niet. Nu is de poes echt een buitenkant en die komt alleen thuis om te eten, ff een tukkie te doen en dan wil ze er weer uit en het kitten is een echte huismus dus ze komen elkaar niet veel tegen, maar de poes kan hem nog steeds niet uitstaan. De kater echter is dikke maten met hem en die twee doen alles samen. Dus soms kan het ook wel eens echt niet klikken met een kat maar hier maakt het niet veel uit omdat de poes toch heel veel buiten is.

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 01:00

Mayo schreef:
We hebben 2 katten van 3 jaar oud, nu hebben we op stal een nestje en eigenlijk willen we er misschien nog wel een kitten bij. Wat zijn jullie ervaringen hiermee? Kan dat goed gaan/komen? Mijn katten hebben als kitten zijnde aan elkaar moeten wennen en na ruim een dag knokken was het ineens goed. Zou het nu ook goed (kunnen) gaan?

gewoon proberen.. desnoods eerst even kitten bij jullie apart zodat het kan wennen aan jullie en de omgeving zodat het zich ook wat zekerder voelt (alleen als de katten agressief zijn naar de kleine) en dan gewoon erbij laten ... meestal komt t altijd weer goed... wij hebben altijd steeds een nieuwe erbij gehad en gaat prima... nu is de oudste (2 zijn helaas al tijdje dood en hebben dr 3 nieuwe bij..waarvan pap/mam en dochter:) eerst de papa en mama toen ze 6 weken waren en die kleine is altijd hier geweest...een jaar later dan;) dies nu bijna een jaar..

nu is de oudste een beetje een sacharijnige "opa" aant worden:P soms mept hij eentje alleen omdat het hem irriteerd dat een van de 3 net in een ooghoek te zien is hahaha maar ze weten t al en erna liggen ze elkaar weer te likken spinnen en onder/over/tegen/naast elkaar te liggen (die 4 samen is 1 spagetti soms maar ooooo zo lief) liggen ze alle 4 in een doosje van de boodschappen ofzo de maffe dieren.

dus gewoon proberen;)

ik moet wel toe geven dat pap en mam int begin bij mij op de slaapkamer hebben doorgebracht daar de kater nogal agressief was (nja nieuwsgierig dan bang en dan meppen) en aangezien ik die 2 in een doosje op de weg had gevonden en ze zoon 4 tot 6 weken waren, nog niks konden en geen vastvoer aten hebben we ze bij mij gelaten een tijd...daar leerde ze alles...en waren ze ook wat beter op de been (leerde beter rennen enc)dus minder wankel.pas toen ze me op de kasten begonnen te springen (op bed lukte ze al een tijdje) en me de planten om gooide plus mn lievelings vaasje:( die perfect paste bij mn bed (zoon zwart ijzer ding waarin een mooi rood schaaltje zat..vind nog maar eens zoon schaatje..was bij bij xenos ofzo mja nooit meer gezien NOG niet iig) nja toen wist ik dat ze het wel konden (daar ik ook wou dat ze snel de trap op konden rennen voor geval dr eens perongelijk een hond bij ze kwam) nja toen was die opa hierzo beetje bang (nja opa..10 issie ofzo geen idee:S) en nu gaat t dus prima! alle 4 dikke maatjes

twinducklin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 11:06

trustHim schreef:
hoeft niet hoor twinducklin ik had eerst kater en poes en nu drie katers en poes, poes was bij iedere toevoeging het minst gediend van de nieuweling (alles is wel gecastreerd)

Kwamen misschien buiten? of niet?
Mijn moeders katten ( een kater en een poes ) kwamen altijd buiten, mijn katten ( ook een kater en een poes ) bleven binnen. Echter de kater van mijn moeder kwam bijna nooit meer binnen nadat mijn kater er was, en die was ook met 11 weken bij ons gekomen. Met de poes heeft hij totaal geen problemen. Nu nog steeds niet, als ik mijn poes naar me moeder breng is er niks aan de hand, breng ik mijn kater komt de kater van mijn moeder weer bijna niet naar binnen, alleen om te eten en dan gaat hij weer in de kelder zitten ( via de kelder kunnen ze namelijk naar buiten )
Sinds ik op mezelf woon, ligt de kater zowat de hele dag binnen.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 21:59

Ik sleep altijd alle zielige katten mee naar huis, dus mijn katten zijn wel wat gewend. We hebben 1 kat die er altijd zo van onder de indruk is, dat ie het echt weken volhoudt om te blazen als ie maar half denkt dat ie de nieuweling gezien heeft, pure onzekerheid van hem. We hebben sinds vorige week een zwangere poes in huis en onze ex-stalkat (ongeveer 14 jaar en een aantal maanden bij ons in huis) ging zo bij haar in de mand liggen, nieuweling wist niet zo goed wat ze hiermee moest :+ Het is vaak even wennen, maar met zowel kittens als volwassen katten heb ik goede ervaringen :)

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 22:02

Gewoon doen, komt vanzelf goed.

GuusHinnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 22:03

Mijn katten waren twee en drie toen ik een kitten mee naar huis heb gesleept. (heb nu een kater en twee poezen)
De twee oudste kunnen het goed met elkaar vinden en de kater en de kitten ook.
Maar die twee dames hebben nog steeds niet echt vrede gesloten. Ze tolereren elkaar, maar ze moeten niet te dicht bij elkaar in de buurt komen, dan is het knokken.

Maar dat weet je dus nooit van te voren.
Ik vind drie wel een onhandig aantal. Die nieuwe word wel een beetje buitengesloten.

Mayo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-09 09:21

Bedankt voor alle reacties! Denk dat we het even goed moeten overdenken en laten bezinken, maar misschien dat we het wel gaan proberen :D

BBMarin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 18:22

Wij hadden (met de nadruk op hadden.. ) 2 katten, 2 broertjes die met elkaar zijn opgegroeid. Toen hun beide 2 jaar waren wilde we er nog een kitten bij.
Die hadden we in huis gehaald. Een hele dominante kater..

Een van die 2 katten vond het verschrikkelijk en is letterlijk het huis uit gevlucht.. die is een straat verderop gaan wonen bij een vrouw die hem altijd al in huis "lokte" waar ik uiteraard enorme ruzie om heb gehad haha.
Die kat is nu definitief vertrokken.
Die andere heeft er nooit écht problemen mee gehad.

Helaas is die kitten doodgereden en hebben we er nu nog maar 1..

Het is te proberen, ligt bij iedere kat weer anders dan bij de andere.

Cerilene_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 22:06

Sorry voor het tot leven brengen van een oud topic, maar ik heb een gelijke situatie aan de hand en vind het niet echt nodig om een nieuw topic te openen hiervoor.
We hebben een enorme stoere zwarte gecastreerde kat van 4 jaar, die we hebben gekregen omdat hij niet goed omging met een andere domiante gecastreerde man in huis, met de 2 poezen had hij geen problemen.
Na veel denken hebben we gisteren een schattig kitten poesje opgehaald.
Tot onze verbazing is de grote kat tot nog toe (nog maar een dagje ik weet het ik heb geen geduld) doodsbang voor het kleine wollige babytje... Hij rent snel de kamer door waar het kleintje is om ergens anders te gaan zitten de hele dag.
De kleine is wel in hem geinteresseerd en is een paar keer op hem afgehold om te snuffelen. Dan blijft hij als verstijfd zitten met grote ogen totdat het beestje wat afstand neemt en dan smeert hij hem zo snel hij kan.
We staan wel te kijken van deze reactie, het is wel het laatste wat je verwacht...
Ik vraag me af hoe ik hier het beste mee om kan gaan.
Gewoon wachten tot hij vanzelf komt, of hem erbij halen, extra verwennen, of lekker laten gaan...
Ik weet wel dat het wss heus wel goed komt, dat hij even moet wennen, maar ik ben toch beniewd hoe ik dit het beste kan aanpakken, zodat dit zo snel mogelijk voorbij is en ze elkaar accepteren.

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 23:10

Toevallig heb ik het ook gedaan een week geleden.
Ik heb 2 ex-katers, van 1 en 3 jaar oud en heb er een poesje bij genomen van 9 weken.
Ik vond het doodeng hoor, want ik weet dat mijn 1 jarige kater nogal lomp is. Maar ze leeft nog en ja hij doet idd wel eens ruw met haar, maar zodra hij weg is gaat ze hem weer uitdagen.
Ze slapen nog niet tegen elkaar aan, maar ze hebben haar geaccepteerd.
mijn 1 jarige wil eigenlijk gewoon spelen, maar ja hij is zo'n 5 kilo en zij is denk ik nog geen kilo. Dus die combo werkt niet altijd. Maar ze bijt van zich af en ze mag zelfs bij ze uit de voerbak eten.

Cerilene, gewoon laten gaan, ze zoeken het zelf wel uit.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 09:23

Ik heb dit ook toevallig vorige week gedaan. Had een poes van 7 en een kater van 2. Poes is gehandicapt en kater wat dominant en heel speels. Dus ik was ook bang voor wat er zou gebeuren.
Poesje wat ik in huis haalde was niet bang, maar ook niet brutaal. Ze ging gewoon haar eigen gang, waardoor de andere 2 aan haar konden wennen. De eerste keer bij elkaar was met eten. Dan hebben ze het druk met eten en letten ze niet zo op elkaar. Plus dat het een positieve ervaring is waar je mee begint.

Hier werd de eerste dag wat geblazen en gegromd. Maar daarna ging het goed. Na een paar dagen kreeg de oudste haar verdiende rust en de jongste 2 zochten elkaar echt op om te spelen. Nu gaat het super goed. De oudste kan eindelijk rustig slapen zonder dat de kater haar lastig valt. En de andere 2 spelen onwijs leuk met elkaar en slapen zelfs bij elkaar. Zie onderschrift voor foto’s :D

Er is een site waarop staat hoe je de nieuwe kat het beste kan introduceren. Moet je even zoeken via google. Ik heb er best veel aan gehad. Staan hele handige tips op :j

Mayo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-09 09:42

Nou zal je zeggen, mijn huge kater scheet ook in z'n broek voor de kittens :)) Hij likt ze nu inmiddels over het koppie en wil met ze spelen, hij weet alleen nog niet hoe, dus hij is voornamelijk spastisch aan het stuiteren :)) Laat gewoon maar gaan en blijf erbij zoveel mogelijk wanneer ze samen zijn. Wij hebben de kittens een eigen kamer gegeven als rustpunt en wanneer we thuis zijn mogen ze eruit.

De volwassen poes vind het hele tafereel minder prettig, die doet nogal sjaggo naar de kleintjes. Soms snuffelt ze, maar soms blaast ze ook en haal richting hun uit. Dat laatste gedrag straffen we ook zeker af. Maar halen haar ook zoveel mogelijk aan als ze met z'n allen rondlopen om te laten zien dat we haar nog altijd lief vinden.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 09:51

Afstraffen moet je niet doen. Zolang er geen gewonden vallen.
Die oude van mij blaast en slaat ook als ze met rust gelaten wil worden. En dat vind ik alleen maar goed. Want anders blijft die kleine komen. Nu weet ze wanneer ze te ver gaat.
En af en toe snuffelt ze ook gewoon en geeft ze een lik over de kop. Tot die kleine beweegt, want dat is toch wel eng :+

Maar als je afstraft hebben de kittens geen rem en de grote asocieert een kitten dan helemaal met iets negatiefs.
Veel samen laten doen. Samen spelen (als het een speelse kat is), samen eten, samen kroelen.

Edit: zie nu je foto's. Ze zijn leuk! :+:

Mayo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-09 10:20

Chicha wil niks weten van de kittens, die speelt absoluut niet samen met hun :n Ze slaat en blaast al gerust als ze alleen maar langs lopen en dat vind ik not done. Als ze op haar afrennen of wat dan laat ik het toe, maar alleen wanneer het een logische reactie is. Zomaar ineens vervelend naar ze doen laat ik niet toe. Ze moet wel weten dat ze niet zómaar heel boos mag doen en dat haar gedrag niet fair is op zo'n moment. Als dat wel fair is dan straf ik haar ook niet af :n

xManon_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 10:22

Wij hebben ze vanaf het begin af aan gewoon bij elkaar gegooid.
Buren van mijn opa en oma hebben een nieuwe kitten erbij en die houden ze gescheiden enz..
Maar het is hier altijd goed gegaan. Ook met de hond.
Ze zoeken het zelf allemaal wel uit.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 10:23

Mayo schreef:
Chicha wil niks weten van de kittens, die speelt absoluut niet samen met hun :n Ze slaat en blaast al gerust als ze alleen maar langs lopen en dat vind ik not done. Als ze op haar afrennen of wat dan laat ik het toe, maar alleen wanneer het een logische reactie is. Zomaar ineens vervelend naar ze doen laat ik niet toe. Ze moet wel weten dat ze niet zómaar heel boos mag doen en dat haar gedrag niet fair is op zo'n moment. Als dat wel fair is dan straf ik haar ook niet af :n

Op die manier. Nee, dat zou ik ook niet accepteren.

Mayo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-09 10:24

Scheelt ook dat ik wil dat de kittens voer ter beschikking hebben nog de hele dag, over een tijdje krijgen ze het verdeelf over de dag. Maar de volwassen katten zitten op blaasgruisdieet, 1 noodzakelijk, de ander eet mee. Maar voor de poes is het heel slecht als zij dat kittenvoer zou eten en 3x raden wat ze lekker vindt :+ dus ik kan dat risico nu niet nemen.

Mayo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-09 10:25

Amanda schreef:
Mayo schreef:

Op die manier. Nee, dat zou ik ook niet accepteren.

Maar vaak zat ligt ze ook de kittens te observeren met een ontzettend arrogante blik :+ En soms kan ze normaal aan ze snuffelen. Ze heeft wat meer tijd nodig.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 10:30

Komt wel goed :j
Dat ze nieuwsgierig is, is al een goed teken!

Poekiemansss

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 13:58

Hele nare ervaring met kitten (poekie) erbij;
De andere kat (dushi) is weggelopen.. |(

We hadden Dushi al een paar jaar, en toen kregen we poekie erbij, eerst ging hetgoed en poekie zag dushi echt als zijn 'vader', dus ging steeds tegen dushi aanliggen, maar dushi vond het na een tijdje echt helemaal niet leuk meer dus begon hem af te zonderen en bleef steeds langer weg, soms zelfs wel een paar dagen!

Wij dachten dat het dan misschien door aandachttekort zou komen oid, dus dushi kreeg een apart voerbakje met elke dag iets lekkers, en veel aaien etc. Maar helaas heeft dat niet geholpen.. We zijn hem al sinds december kwijt |(

Maar we weten dat hetgoed met hem is want heeel soms zien we hem hier de weg oversteken, en hij is moddervet geworden, dus volgens mij heeft hij een ander goed huisje gevonden...

Mayo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-09 09:12

Jeetje :\ :(:) Dan ben ik blij dat ik huiskatten heb :o

De kittens beginnen nu echt met de kater te spelen, dan ligt hij ergens en dan gaan ze hem aantikken in z'n oor likken en happen, uitdagen etc :)) Supercute, al weet ie soms niet hoe hij terug moet spelen, alsof hij weet dat hij tegenover hun een tientonner is :D De poes heeft gisteren momenten rustig gesnuffelt en ook wel weer wat geblazen en 1x gebromt. Maar ze heeft niet uitgehaald. Komt vast wel een keer goed :+