Kosten aanschaf compleet aquarium?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Annash
Blogger

Re: Kosten aanschaf compleet aquarium?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-09 11:23

Oke, dankje!
Ik heb van iemand in het HK topic die ik ook even gezocht heb ook al handige tips gehad van wat ik wel en niet nodig heb. Dat ze me niet zomaar wat aansmeren in de winkel :Y) haha.

Als ik mijn nachtlampje van de muur afhaal ga ik voor zo'n formaatje: http://www.aquariumwinkel.nl/media/sfaqua40.jpg
33x33x37
Nachtkastje is 40x40 dus staat ie er mooi binnen.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 11:34

Die heeft mijn vader geloof ik ook staan! :j
Wat misschien een tip is is een voedingsbodem, daar groeien je planten lekker op en kan je vermengen met je normale bodem.
Kunstmest a'la waterplant. :+
En een bodem waar planten goed in kunnen groeien dus geen siersteentjes o.i.d.

Echt irritant wat men je soms aan wil smeren overal. :\

Annash
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-09 12:06

Voedingsbodem wordt juist in het HK topic afgeraden...

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 12:06

Waarom, daar ben ik wel benieuwd naar, altijd in om iets te leren. :j

Annash
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-09 12:07

Joyckuh schreef:
Je hebt nodig, een aquarium, filter, verwarming, thermometer en een bodem. (zand is het beste).
Je hebt geen watervoorbereidingsmiddelen nodig en ook geen bacterien in een flesje en ook geen middelen die zogenaamd alle nitriet uit het water halen waardoor je meteen vissen er in kunt doen :P
je hebt dus ook nog geen vissen nodig, planten kunnen eventueel wel. Als plantenvoeding is het makkelijkste om kleibolletjes bij de wortels te stoppen. Het liefst geen voedingsbodem, onze ervaringen hier met een voedingsbodem is alleen een hoop ellende :P
Geen PH-verlagers, geen PH-verhoger, niks van dat alles :P gewoon water uit de kraan! Dat is tegenwoordig in veel plaatsen goed water voor vissen!

Even uit het HK topic gevist. :)

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 12:20

Oke, niet echt een reden er uit kunnen halen eigenlijk. :+
Hier heeft het super zijn werk gedaan, planten gingen allemaal dood en groeiden voor geen ene meter, voedingsbodem er in en nu zie je de planten met de dag groeien. :D

Annash
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-09 12:31

Nee, staat niet echt een reden in. Maar er schijnen er wel meer problemen mee gehad te hebben. Nah, ik ga zo wel eens zien. Ben eruit; ga het wel doen :j

Medea

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 13:38

Zouden endler guppen iets zijn? Ik heb er weinig verstand van, maar mijn broertjes zijn erg fanatiek met hun aquaria. Mijn jongste broertje had deze guppen in zijn kleine aquarium zitten (40 cm).

Annash
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-09 16:55

Ik heb de zaak inmiddels staan! Alleen nog geen vissen, haha.

Pistasche

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 17:33

Wat leuk zeg! :D
Als het eindresultaat er is, show je dan hoe het geworden is? :D

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 17:43

moonfish13 schreef:
Oke, niet echt een reden er uit kunnen halen eigenlijk. :+
Hier heeft het super zijn werk gedaan, planten gingen allemaal dood en groeiden voor geen ene meter, voedingsbodem er in en nu zie je de planten met de dag groeien. :D

een voedingsbodem gaat zich gauw vermengen met de toplaag die er bovenop ligt. een paar x plantjes verzetten en er ligt allemaal voedingsbodem bovenop. voedingsbodem moet je ook om de zoveel tijd vervangen omdat de werking minder wordt. voedingsbodem gaat op snel rotten.

ik heb gewoon bouwzand van de gamma in m'n bak zitten. 1x per half jaar wat klei bolletjes bij de wortelen en verder krijgen ze wat plantenvoeding. alles groeit als een gek. beter dan met een voedingsbodem.

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 17:46

Voedingsbodems gaan uiteindelijk rotten
Om de zoveel tijd moet een voedingsbodem hierom vervangen worden, probleem is dan alleen dat ook heel je inrichting er aan gaat als je deze vervangt en dat kan best zonde zijn.
Klei bolletjes stop je er gewoon af en toe bij en hier zie je verder geen effecten van in de bak (behalve dan dat je planten het beter gaan doen)

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 17:52

o dat heb ik ook nooit geweten!
Na hoeveel tijd moet je je voedingsbodem er eigenlijk uithalen dan?
TS: die aqua 40 is leuk! :D die heb ik ook aan mijn vriend gegeven voor zijn verjaardag. Er zitten wat guppy's in :)

Ik heb zelf een jewel record 60, koste 40 euro! (aanbieding van de dierenwinkel, incl filter etc natuurlijk). Maar in de 2 jaar dat ik de bak heb, heb ik aardig wat uitgegeven aan leuke plantjes (omdat niet alle plantjes even sterk waren :=), vissen, voer en waterspul :P

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 18:00

De dierenwinkel planten zijn vaak gekweekt in een klein laagje water dus die omschakeling is heel groot.
Wij halen nu alleen nog maar planten particulier eigenlijk, die zijn nog nooit doodgegaan hier.

Annash
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-09 18:15

Tja dat van mij staat, ik zal wel zien hoe het zich gaat houden. Heb nu toch voedingsbodem... zo niet dan haal ik het eruit en gooi ik er alsnog alleen zand in. Heb 10 kg zand dus ik kan effe vooruit :x
Heb 4 plantjes, 2 grote en 2 kleine. Bak is 30x30x40.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 18:17

1 tip: zand goed uitspoelen! Had ik te kort gedaan en toen was mijn bak lang troebel := (hihi en mijn vader had nog zo gezegd: spoel het GOED af! :P)

moonfish: ik heb nu wel planten van de hornbach, die zijn van dennerle en die zijn wel goed :) die van de pet's place waren helaas snel ter ziele.

Annash
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-09 18:28

Het staat al, dus ik kan er nu weinig meer aan veranderen. Ik ga gewoon afwachten. Als het niet goed is kan het gelukkig nog opnieuw, gezien ik er nog niks in heb zitten.

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 19:23

moonfish13 schreef:
De dierenwinkel planten zijn vaak gekweekt in een klein laagje water dus die omschakeling is heel groot.
Wij halen nu alleen nog maar planten particulier eigenlijk, die zijn nog nooit doodgegaan hier.

Even ter aanvulling.
Vrijwel alle planten met stengel voor in het aquarium zijn moerasplanten en dus ook emers gekweekt.
Vóór dat de planten in de winkel verkocht worden zijn ze al over gewend aan het volledig onder water staan, het enige wat je daar nog van kunt zien zijn bijv. bloemknoppen (bij anubias soorten veel te zien) en hier en daar wat donkere of dode bladeren.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 19:38

Bij de winkel waar wij plantjes haalde kreeg hij ze direct van de kwekerij en zaten ze daar in de winkel ook niet in water.
Dan zaten ze al verpakt en kon je ze ophalen. Die planten gingen echt altijd dood hier.

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 02:14

moonfish13 schreef:
150 euro kom je lang niet op hoor!

Het kleine bakje wat mijn vader heeft kost normaal 70 euro inclusief filter en verwarming, netje en voer.
Flesje aquasave kost niet de hele wereld, bodem, wat zal het zijn met zo'n klein bakkie? 10 euro?
Wat plantjes en dan kom je op z'n hóógst op 100 euro.

Ik kwam ook uit op iets van 100 euro toen ik voor het eerst berekende wat ik er voor nodig had :+ maar dan zie je dat ene leuke plantje staan, en dat leuk stuk hout, en dan blijken die garnalen toch wat meer te kosten dan je dacht :P
ohja, hobby als een ander hé... die dingen kosten nu eenmaal geld.

Voedingsbodem werd bij mij ook afgeraden bij een klein aquarium. Er zouden te vlug algen gevormd worden ofzo?