Konijnen uit de dierenwinkel?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 21:31

Welshcobfan schreef:
of een mannetje en vrouwtje en je erachter komt als je ineens babynijntjes ziet! :D

Maar deze dierenwinkel klinkt inderdaad goed! :)

De dierenwinkel waar ik mijn cavia en hamster weg had was minder... beide dieren waren enorm snel dood :+ Dus geen knaagdieren meer voor mij :=

Mannetje castreren met 3 maanden ongeveer, 2 weken wachten en weer bij elkaar zetten :)

Miranda40

Re: Konijnen uit de dierenwinkel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 21:38

Ons 1e konijntje komt bij Intratuin vandaan (was toen 6 weken) en we zijn nu een jaar verder, maar het is elke dag weer genieten. Ze is ontzettend knuffelig, zit heel graag bij je, loopt los in het huis en in de zomer heerlijk buiten. Over 2 weken krijgen we een 2e konijntje die daar ook vandaan komt. Dus ja een konijn uit een dierenwinkel? Waarom niet?

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 21:42

Javelin schreef:
Ons 1e konijntje komt bij Intratuin vandaan (was toen 6 weken) en we zijn nu een jaar verder, maar het is elke dag weer genieten. Ze is ontzettend knuffelig, zit heel graag bij je, loopt los in het huis en in de zomer heerlijk buiten. Over 2 weken krijgen we een 2e konijntje die daar ook vandaan komt. Dus ja een konijn uit een dierenwinkel? Waarom niet?

6 weken... ;(
Konijnen moeten minstens 8 weken zijn.... liefst 10 weken.
Met 6 weken missen ze nog een deel van de opvoeding.
Je neemt weer een jong konijntje? Risico := Jonger en niet wetend wel geslacht?

Miranda40

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 21:54

Misschien dat ons konijntje daarom zo lekker aanhankelijk is? Wie zal het zeggen? Ze doet het goed, is ontzettend vrolijk dus de mening zijn dan toch wat verdeeld. Het 2e konijntje is een vrouwtje en of dat het een risico is? Laat ze in het begin zeker niet alleen en mocht het bij nader inzien niet klikken, heb ik de zekerheid gekregen om haar terug te geven.
Een goede vriendin van mij heeft het ook ooit zo gedaan en dat is ook super goed gegaan dus waarom kunnen wij het dan niet proberen?
Zo is er altijd wel wat: de een vind het zielig dat een konijn alleen is; ze moeten toch gezeldschap hebben en een ander vind het een risico om er een 2e konijn bij te zetten........
Laatst bijgewerkt door Miranda40 op 12-04-09 21:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 21:56

Tsja dan snap ik niet dat je het risico neemt om er een voedster bij te zetten.. gecastreerd mannetje lukt het vaakste.. vrouwtje's meestal alleen als ze van jongs af aan bij elkaar zitten.
Hoe oud is het konijntje dan?

En ga je er een gecastreerd mannetje bij halen wanneer het niet klikt?

Miranda40

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 22:02

Het konijntje dat we nu op het oog hebben is 8 weken.
En misschien neem ik wel een risico, maar goed in het begin laat ik ze zeker niet alleen en als ik bij mijn vriendin kijk die 3 vrouwtjes heeft (komen niet uit hetzelfde nest en verschillen van leeftijd) en dat heel erg goed gaat, waarom zal dat bij ons niet kunnen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 22:03

als de dierenwinkel je kan vertellen waar ze weg komen, en wat voor konijnen het zijn (vaak zeggen ze dwergen, maar dwergen hebben vaak kleine oortjes, en de dieren die daar zitten niet) en ze het geslacht goed hebben dan zou ik het doen. ik heb mijn nijn en 2 caafs ook bij dierenwinkels weg, de cavia's heb ik zelf nagekeken (gelukkig maar, de jongen die me eerst hielp had het geslacht fout, de 2e had het wel goed) en ze doen het allemaal heel goed. vaak komen konijnen uit dierenwinkels bij particulieren weg, ik vind dat juist een goed ding want daar wordt er vaak meer naar omgekeken dan bij fokkerijen. het is voor een particulier nog 'speciaal'.

6 weken is idd te jong, ze kan wel lief en aanhankelijk zijn, maar heeft toch een essentieel deel van de opvoeding/sociale omgang gemist.. je neemt idd een risico met het 2e konijntje want op die leeftijd kan je nog niet goed zien wat het is, en er worden (te) vaak fouten gemaakt.. dan zit jij straks met jonge konijnen..

BlackEyed

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 22:04

Om een beeld te vormen hoe groot een konijn ongeveer wordt, kun je het best naar de oren en achterpoten kijken.

Dan nog blijft het gissen, maar als een jong konijn met lange oren en enorme achterpoten wordt aangeprijsd als dwergkonijn, weet je wel dat het niet klopt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 22:06

iemand die gewoon een konijntje wil kopen en er verder niet over nadenkt zie dat niet hoor, hoe vaak zie je hier op bokt geen topics met de naam: mijn nieuwe dwergkonijntje, kijk je naar de foto's zie je een konijn met gigantische oren :+

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 14:00

Nadat onze rammelaar niet meer rammelde :') gingen wij ook op zoek naar een 2e konijn.
Ik heb mijn voedster ook uit een knaagdierenopvang, wij hebben toen ons mannetje meegenomen om te kijken of het klikte :')
Ze hebben daar echt onwijs leuke excemplaren zitten, ook jonge konijnen. Ik heb toen gevraagd om een konijn van wie ze bijna zeker waren dat ze d'r niet konden herplaatsen :+ Ik hoefde geen tam schoot-konijn, die vinden altijd wel een huisje ;)

Maar idd goed letten op de oren en achterpoten, ik heb 2 dwergen, beide korte pootjes en oortjes. Frum had dit ook toen die klein was.

het mannetje:
Afbeelding

Het vrouwtje:
Afbeelding