Citaat:Ik deed het afleren altijd zo: halsband om (ik heb er een met iets een slip, die trekt dus wel aan, maar niet genoeg om de keel dicht te knijpen) hond commando "volg" geven, en lopen. Als de hond trekt, stilstaan. Hond naast je vragen en weer het commando "volg" geven.
Als de hond wel netjes loopt, belonen, en ook daar conserquent in zijn. De hond hoort ook naast je knie te lopen, als hij tever naar voren loopt, corrigeer je hem dmv stlistaan. Deze methode is echt heel effectief, maar alleen als je heel consequent kunt zijn.
Tja, ik ben dus al twee jaar lang reteconsequent wat betreft naast lopen van mijn hond. Dag in dag uit het commando herhalen, stoppen als ze trekt of voor me loopt, hond naast me en nieuwe poging wagen, iedere keer weer, maar mijn boefje is net zo consequent als ik en loopt al twee jaar lang stug door

Ik heb last van mijn schouders en polsen en bij mij gaat er toch echt regelmatig een slipketting om zodat ik niet 25 kilo kracht aan mijn arme heb hangen.
Nou loopt ze eigenlijk alleen hier in de woonwijk aan de riem, op alle overige plaatsen loopt ze altijd los.
neuh 
)