Slipketting??

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 12:22

Citaat:
Ik deed het afleren altijd zo: halsband om (ik heb er een met iets een slip, die trekt dus wel aan, maar niet genoeg om de keel dicht te knijpen) hond commando "volg" geven, en lopen. Als de hond trekt, stilstaan. Hond naast je vragen en weer het commando "volg" geven.
Als de hond wel netjes loopt, belonen, en ook daar conserquent in zijn. De hond hoort ook naast je knie te lopen, als hij tever naar voren loopt, corrigeer je hem dmv stlistaan. Deze methode is echt heel effectief, maar alleen als je heel consequent kunt zijn.

Tja, ik ben dus al twee jaar lang reteconsequent wat betreft naast lopen van mijn hond. Dag in dag uit het commando herhalen, stoppen als ze trekt of voor me loopt, hond naast me en nieuwe poging wagen, iedere keer weer, maar mijn boefje is net zo consequent als ik en loopt al twee jaar lang stug door :D
Ik heb last van mijn schouders en polsen en bij mij gaat er toch echt regelmatig een slipketting om zodat ik niet 25 kilo kracht aan mijn arme heb hangen.
Nou loopt ze eigenlijk alleen hier in de woonwijk aan de riem, op alle overige plaatsen loopt ze altijd los.

Anoniem

Re: Slipketting??

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 12:27

Oei :D
Bij mij was dat in een week bekeken toen, kan me voorstellen dat je er in dat geval wel een slipketting aan hangt ja :D Een halti is dan mss ook een idee :)

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 12:33

Goof schreef:
Citaat:
Ik deed het afleren altijd zo: halsband om (ik heb er een met iets een slip, die trekt dus wel aan, maar niet genoeg om de keel dicht te knijpen) hond commando "volg" geven, en lopen. Als de hond trekt, stilstaan. Hond naast je vragen en weer het commando "volg" geven.
Als de hond wel netjes loopt, belonen, en ook daar conserquent in zijn. De hond hoort ook naast je knie te lopen, als hij tever naar voren loopt, corrigeer je hem dmv stlistaan. Deze methode is echt heel effectief, maar alleen als je heel consequent kunt zijn.

Tja, ik ben dus al twee jaar lang reteconsequent wat betreft naast lopen van mijn hond. Dag in dag uit het commando herhalen, stoppen als ze trekt of voor me loopt, hond naast me en nieuwe poging wagen, iedere keer weer, maar mijn boefje is net zo consequent als ik en loopt al twee jaar lang stug door :D
Ik heb last van mijn schouders en polsen en bij mij gaat er toch echt regelmatig een slipketting om zodat ik niet 25 kilo kracht aan mijn arme heb hangen.
Nou loopt ze eigenlijk alleen hier in de woonwijk aan de riem, op alle overige plaatsen loopt ze altijd los.

Ken je probleem idem dito!
al ben ik dan geen 2 jaar bezig maar iets korter...Hond loopt dan ook perfect naast, luisterd goed ...tot op zekere hoogte
als hij een kat ziet rennen of hij ziet andere honden spelen ofzo ja dan gaat dat gewicht erin omdat hij er naar toe wil
en 55 kg met een halsbandje :? neuh :')
Ik heb dus wel een halti omdat hij dwars door de slipketting heen loopt ..

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 12:35

Ja misschien wel ja, maar ik ken ook honden die dwars door een halti heenlopen, dus ik heb daar (nog) niet echt goede voorbeelden van :D

Ikdoemaarwat; Nikki doet het niet specifiek bij katten of honden ofzo, maar ze loopt gewoon hard omdat ze over-enthousisast is om naar buiten te gaan.
En ja, ze luistert verder ook perfect, ik kan ze alle willekeurige trucjes aanleren die ik mar wil, ze doet ze in 5 minuten. Maar naast lopen...... dat wordt hem geowon niet :D

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 13:07

Wij moesten van onze trainer altijd achteruit lopen. Omdat een hond wanneer die zich compleet fixeerd op iets helemaal niet door heeft dat hij door het trekken langzamer is ipv sneller. Wanneer hij ervan verwijderd raakt heeft hij het veel sneller door.

Wij hebben het ernaast geleerd door de hond eerst te leren om je hand aan te raken. Daarna te leren je hand aan te raken onder het lopen. En daarna uiteindelijk zonder hand. Maar naast is voor onze hond soms ook behoorlijk moeilijk, maar trekken doet ze eigenlijk alleen voor haar grote liefde tinus de labrador. Maar ja omdat die zijn baasje altijd met met hoge snelheid naar ons toe weet te sleuren werkt de weg loop methode daar ook niet echt meer mee. Onze hond is ook niet klein en loopt aan een slede honden tuig, wat dus gemaakt is om te trekken. Dus als ze echt zou willen zou ze me makkelijk kunnen verplaatsen, maar ze heeft gelukkig niet echt door dat ze zo sterk is. Trekken is trouwens wel een van die dingen die je net als springen beter af kunt leren voordat ze groot en sterk zijn, als ze door hebben dat het werkt is het veel moeilijker af te leren. Want als ze echt sterker worden dan de baas word het steeds lastiger om hem te corrigeren.

(er loopt hier ook een hond die gewoon door de halti trekt is type 'labrador met bord voor kop', die trekken zich echt ergens iets van aan :+ )

Mayflower_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 13:14

Wij hebben een Labrador, trekt om het leven. Alles is interessant, heeft spruiten in haar oren en luisterd wanneer het haar uitkomt. Wij trainen met slipketting, merk wel veel verbetering.
Als pup zijnde hebben we haar getraind met een halve slipketting, rest was stof.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 13:22

ik zou voor een pup ook geen halve slipketting gebruiken eigenlijk. IK denk trouwens dat vooral bij labradors en retrievers het veel beter is om met beloning dat met straf te werken. Die honden zijn namelijk gefokt om door pijn heen te gaan (in bevroren water springen en dergelijke). Maar vaak super gek op eten. Mijn dierenarts zegt altijd dat ze een maag van elastiek hebben ze, er kan altijdnog wel iets bij (nou ja niet altijd dan maar in het hoofd van de retriever wel). En dat je uit moet kijken omdat ze alles eten wat los en vast zit.

EDIT: volgensmij komt dat slechte gehoor door die grote flappen die ervoor hangen :P

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 14:18

Met een slipketting is niks mis naar mijn mening, mits in goeie handen met goeie begeleiding. Nadeel is dat veel mensen hem gaan gebruiken omdat de hond zo sterk is en/of trekt en daarvoor is een slipketting niet. Het is een kleine correctie wat natuurlijk inwerkt als een kleine beetje van de moeder, maar die moet je juist niet gebruiken bij honden die gigantisch trekken of sterk zijn. Ook kleine hondjes prima voor te gebruiken, maar op de juiste manier, maar dat geld voor veel hulpmiddelen in de dierenwereld.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 14:23

@faniek: maar vind jij het dan ook een hulpmiddel om mee te beginnen bij een pup. Volgens mij kan je veel beter beginnen met een gewone halsband en di slipketting er pas bij nemen als de hond echt een bord voorzijn kop heeft.
Ik geloof trouwens ook niet dat een moeder ooit in de nek corrigeerd, die corrigeren over de neus. Nek pakken ze om iets te doden namelijk.

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 15:08

Indien goed toegepast heb ik vaak gezien dat het prima werkte ook bij een pup. Ik heb er positieve ervaring mee, maar dan enkel op de goeie manier toegepast, want dan brengt het ook niks van schade aan. Ik zeg eerlijk ik zou zelf ook niet direct een correctieketting pakken, maar om nou te zeggen dat het heel vreemd is nee. Een moeder corrigeert ook door in de hals te bijten en over de neus inderdaad.

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 15:15

Faniek schreef:
Indien goed toegepast heb ik vaak gezien dat het prima werkte ook bij een pup. Ik heb er positieve ervaring mee, maar dan enkel op de goeie manier toegepast, want dan brengt het ook niks van schade aan. Ik zeg eerlijk ik zou zelf ook niet direct een correctieketting pakken, maar om nou te zeggen dat het heel vreemd is nee. Een moeder corrigeert ook door in de hals te bijten en over de neus inderdaad.

Helemaal mee eens.
Ik heb net zelf puppycursus afgerond en als ik kijk naar de gebrek aan kennis bij mensen met een pup (in verschillende puppyklassen), dan had het echt op een fiasco uitgelopen als iedereen met een slip aan de gang had gegaan.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 15:22

ik zou denken dat een slipketting in de puppycursus nog niet nodig zou moeten zijn, want daar leg je een goed basis voor later.
Bij correct gebruik zie ik ook geen kwaad in het gebruik ervan. 't heeft alleen nut bij correct en consequent gebruik.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 15:26

Ik ken eigenlijk ook niemand die zijn hond wel op een goede manier met slipketting heeft op gevoed. Daarom ben ik er niet zo'n fan van. Zie veel te vaak honden met verkeerd om zittende slipkettingen/jachttouwen die hun baas helemaal onderste boven trekken. Volgens mij de beste manier om je hond een gebroken strottehoofd of nek hernia te bezorgen. Er zijn vast ook wel mensen die het wel goed doen, dat zijn er volgens mij veel minder.

Ken wel een paar compleet gestoorde herplaats herders die met een beloningsmethode veel liever zijn geworden, die honden zijn gehoorzamer dan de gemiddelde hond. En eigenlijk super sociaal voor honden die zo slecht zijn behandeld. Ik denk dus dat je ook heel ver gaande problemen nog best met een beloningssysteem kan oplossen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 15:35

Het is niet het beloningssysteem, Liedje :)
Het is je hond begrijpen en respecteren zoals hij is :) Ik werk niet met een beloningssysteem, maar van een geflipte herder heb ik nu een gouden hond, gehoorzamer dan wat hier het meest loopt, super sociaal en een heerlijke werkhond. Het zit hem niet in het systeem, het zit hem in de baas.

DenK4ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 15:39

En wat als je het type hond hebt die niet vatbaar is voor het beloningssysteem??

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 15:41

Ik hoor heel vaak dat zo'n gestoorde hond flink aangepakt moet worden en dat dat dus niet kan met clickertraining. En daarom grijpt men naar slipketting. Dat is imo dus onzin, het kan weldegelijk met ieder systeem.
Het ligt natuurlijk gewoon aan de baas. Als je geen goede leider kan zijn zal je nooit een hond met een sterk karakter op kunnen voeden. Maar alsje dat wel bent zou dat ook met ieder systeem moeten lukken als je het op de goede manier toepast.

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 15:41

DenK4ever schreef:
En wat als je het type hond hebt die niet vatbaar is voor het beloningssysteem??

Sky is toch hartstikke lief en braaf? :+:

DenK4ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 15:43

Ja dat klopt O:)
Maaaaaaaaar, dat is dus niet gelukt d.m.v. het beloningssysteem maar toch echt m.b.v. o.a. een slipketting :o

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 15:43

DenK4ever schreef:

Dan heb je nog niks gevonden wat voor de hond genoeg beloont. Iedere hod heeft wel iets, moet je gewoon naar opzoek gaan. (hoeft niet perce snoepjes te zijn, spel, aandacht, aai wat je hond ook leuk vind).

EDIT: als je gwoon op een normale manier met een slipketting om dan gaan hoeft kan dat natuurlijk ook . Maar ik ken eigenlijk niemand die dat doet dus daarom ben ik er een beetje huiverig voor. (ligt er ook gewoon aan dat je p sommige honden scholen complete onzin leerd)
Laatst bijgewerkt door liedje89 op 09-04-09 15:45, in het totaal 1 keer bewerkt

DenK4ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 15:45

liedje89 schreef:
Dan heb je nog niks gevonden wat voor de hond genoeg beloont. Iedere hod heeft wel iets, moet je gewoon naar opzoek gaan. (hoeft niet perce snoepjes te zijn, spel, aandacht, aai wat je hond ook leuk vind).

Zelfs met 1 op 1 begeleiding van een gedragstherapeute hebben we dat voor mijn hond niet kunnen vinden...

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 15:46

Ik persoonlijk ben niet voor training met een slipketting. De hond gaat alleen "luisteren" omdat hij die ruk van een slipketting onprettig vind. Dus ontwijkend gedrag vertonen. Dat mensen dit zien als luisteren dat begrijp ik niet. Want zonder slipketting kan je veel minder met de hond voor elkaar krijgen.

En dan komt er nog eens bij, bij veel ruk en trek werk heb je grote kans op beschadigingen aan de nek wervels.

Zoek dus aub een andere hondenschool die op een positieve manier les geven.

Er zijn 100 manieren om een hond te leren. Hoeft niet persee via een beloningssysteem. De manier van trainen van bv martin gaus is weer anders als bv op KK gehandeerd worden.

@ Denk4ever: soms ligt het niet aan de hond, maar ligt het aan het baasje. En nu weet ik niet wat voor een hond jij hebt. Maar is vaak wel de waarheid.

DenK4ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 15:50

pubelia schreef:
@ Denk4ever: soms ligt het niet aan de hond, maar ligt het aan het baasje. En nu weet ik niet wat voor een hond jij hebt. Maar is vaak wel de waarheid.

Ik heb een Duitse Dog...
Ben het helemaal met je eens dat het in veel gevallen aan het baasje ligt... daarom heb ik als baasje gezocht naar een gedragstherapeute met ruime ervaring met molossers...
Conclusie... hond is niet vatbaar voor belongingssysteem...
Al geef ik hem biefstuk, het aller leukste speeltje voor de hele wereld of ga ik op mijn kop staan.. het is een eigenzinnige reu ;)

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 15:51

lijkt me toch dat iedere hond wel iets leuk vind, maarja kan natuurlijk zijn dat je het echt niet kan vinden. Of het iets is dat niet praktisch is. Onze hond doet het bijv prima op eten maar als dat niet zou werken zou het enige wat ik kan bedenken retrieven uit water zijn. Dat werkt natuurlijk ook niet als er ijs ligt...

Ik ben eigenlijk vooral geen fan van de slipketting methode omdat deze wanneer verkeerd toepast (vaak) schade aanricht. Als ik een hond had die echt niet op beloning reageerde zou ik misschien ook nog wel iest soortgelijks overwegen. Maar dan zeker niet zonder GOEDE begeleiding. Het probleem van de slipketting is ook meer dat mensen er maar mee aanmodderen, en als oplossing zien voor het probleem dat zij geen leider zijn. Imo word je geen leider door aan een riempje te trekken. En word het dus vaak totaal verkeerd toegepast.

DenK4ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 16:05

Er wordt idd absoluut veel te veel maar aangemodderd met slipkettingen :j

Maar met de juiste begeleiding (in mijn geval uiteindelijk met een politiehonden trainer) is het wel een doeltreffend middel!
(en de hond vind me er echt niet minder lief om :o )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 16:25

liedje89 schreef:
Ik hoor heel vaak dat zo'n gestoorde hond flink aangepakt moet worden en dat dat dus niet kan met clickertraining. En daarom grijpt men naar slipketting. Dat is imo dus onzin, het kan weldegelijk met ieder systeem.
Het ligt natuurlijk gewoon aan de baas. Als je geen goede leider kan zijn zal je nooit een hond met een sterk karakter op kunnen voeden. Maar alsje dat wel bent zou dat ook met ieder systeem moeten lukken als je het op de goede manier toepast.

Dat wil idd niet zo met clickertraining :D
Slipketting is nooit nodig geweest bij die van mij, voornoemde training werkte prima :)
Op tijd belonen, en op tijd corrigeren, krijg je elke hond mee opgevoed. Je moet per hond bekijken wat werkt, dat wel, dat bedoelde ik eigenlijk. Bij de enen hond zijn koekjes goed, bij de ander kun je beter een balletje meenemen, of een stok, of..... en sommige dieren zijn gewoon niet zo gevoelig voor beloningen. Je moet het echt per hond bekijken. Methodes zijn leuk, boekjes zijn leuk, maar elke hond is uniek, en je zult bij elke hond creatief moeten zijn.
Heb eens een Dober getraind, die vond gehoorzaamheidsoefeningen een geweldige beloning, dat beest vond het trainen op zich gewoon mooi. Die had heel veel behoefte aan duidelijkheid, aan aanwijzingen, kreeg ie die niet, was het een ongeleid projectiel en nog gevaarlijk ook. Ging je ermee werken, was er van het gevaar niets meer over, en was het een geweldige hond. Beest had máchtig veel plezier in die oefeningen....... dus je hoefde geen koekjes mee te nemen, niks, hij deed het echt wel, als je maar gezag en leiderschap uitstraalde.
Timing is alles in je opvoeding, timing en duidelijkheid. Koekjes of neit maakt dan minder uit.