Doods bang voor mn eigen hond...

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Specials

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-09 17:40

siskeh schreef:
@samster: zodra je je niet meer als een leider gedraagt ben je ook geen leider meer.
en blijkbaar kan jij binnenshuis wel "dominant" genoeg zijn, maar buitenshuis niet...

Dat snap ik, Maar hoe ga ik dat oplossen??

siskeh

Re: Doods bang voor mn eigen hond...

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 17:41

@samster: gedragstherapeut, maar dan eentje die op jouw gedrag inspeelt, dus beter gezegt: een goede gedragstherapeut...

Specials

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-09 17:42

Nijn schreef:
Mijn hond is 's avonds gigantisch beschermend, maar als ik zeg dat het oké is is het ook klaar.
Ik zou de hond zeker niet voor dit gedrag afstraffen, de hond voelt jouw angst en gaat jouw daarom verdedigen.

Zou dan ook zeker naar een muilkorf kijken, zal voor jou ook een stuk rustiger voelen omdat je weet dat hij dan iig geen schade kan aanrichten.
Dat de hond niet meer naar je stem luistert zegt voor mij al dat het probleem al veel te lang duurt.
Ga samen met een gedragsdeskundige lopen, laat die op een afstandje meekijken en die kan je vast tips geven.

Die is dr al een heel weekend geweest, En die zei alleen dat ik meer zelfvertrouwen moest uitstralen met wandelen, Lukte prima toen zei dr was en nu is zei weg en mn zelf vertrouwen ook...

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 17:43

Dit kun je niet via internet oplossen.

http://www.honden-gedragstherapie.nl/

Hier staan gedragstherapeuten op die lid zijn van Alpha. Zoek er een uit en bel die op.
Niet te lang wachten en succes. ;)

Merel_Claire

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 17:44

@Nijn: mijn hond is vooral 's avonds ook erg beschermend (keihard blaffen zodra hij ook maar iets hoort wat verdacht kan zijn), maar vertoont geen agressief gedrag. Deze hond doet dat wel en dat moet je de kop indrukken. Geruststellen heeft niet zo heel veel zin hier denk ik.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 17:45

SamSter schreef:
Nijn schreef:
Mijn hond is 's avonds gigantisch beschermend, maar als ik zeg dat het oké is is het ook klaar.
Ik zou de hond zeker niet voor dit gedrag afstraffen, de hond voelt jouw angst en gaat jouw daarom verdedigen.

Zou dan ook zeker naar een muilkorf kijken, zal voor jou ook een stuk rustiger voelen omdat je weet dat hij dan iig geen schade kan aanrichten.
Dat de hond niet meer naar je stem luistert zegt voor mij al dat het probleem al veel te lang duurt.
Ga samen met een gedragsdeskundige lopen, laat die op een afstandje meekijken en die kan je vast tips geven.

Die is dr al een heel weekend geweest, En die zei alleen dat ik meer zelfvertrouwen moest uitstralen met wandelen, Lukte prima toen zei dr was en nu is zei weg en mn zelf vertrouwen ook...

dan denk ik dat ze nog niet lang genoeg is geweest.....
zo'n probleem los je ook niet in een weekend op, het vereist van jou een behoorlijke aanpassing, en het lijkt me ook moeilijk om je dat in een weekend eigen te maken

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 17:47

SamSter schreef:
Nijn schreef:

Heeft ze toen ook echt afstand van jou genomen, of constant naast je gelopen?
Is het geen mogelijkheid om die flyball lessen even te laten voor wat het is en een extra gehoorzaamheidstraining o.d. te gaan volgen, zodat het voor jou ook een terugkerend iets is waar je je vragen en zorgen kwijt kunt?

Weet je zelf ook wanneer bij jou de angst toesloeg?

Kijk ook eens naar hoe je tegen de hond praat als je buiten bent en vergelijk dit met binnenshuis, ga je anders praten door je angst?
Ga je haar juist kort houden omdat je bang bent dat er wat gebeurd?
Loop je zelf constant om je heen te kijken om te kijken of er geen ''probleem'' aan kan komen?

Merel_Clair, mijn hond begint 's avonds te grommen als iemand recht op me af gelopen komt.
Ben daar heel strikt in, 1 keer zeggen dat het oké is, gaat ze door geef ik een rukje aan de riem en zeg ik klaar.
Grote verschil is dat ik dit meteen van het begin af aan heb gedaan en de TS dit veel te lang heeft laten duren.

nientje78

SamSter schreef:
Even een rare vraag misschien, Hij is toch Mijn roedel, Ik hoor toch boven hem te staan ?
Nu sta ik dat binnens huis wel maar buiten niet :+

Ik snap die smiley niet helemaal..... :\ zo grappig is dit niet.

Als ik jouw was zou ik een muilkorf aanschaffen.
En met hem bij een gedragstherapeute in de leer gaan.
Jij moet ook leren om buiten de baas te zijn.
Omdat hij dit elke keer buiten doet word jij banger en dat breng je ook over op de hond.

DorisM

SamSter schreef:
@DorisM : Dat denk ik ook maar ben ook bang dat hij die muilkorf niet fijn vind en dan mij daar mee gaat assioseren en dan een hekel ofzo aan me krijgt...

Hond krijgt heus geen hekel aan je omdat jij hem een muilkorf omdoet, zo denken honden niet, daarnaast zal hij er echt niet zoveel last van hebben. Uiteindelijk vinden honden je het leukst als jij de leider bent, je kan een hond snoepjes geven om hem voor je te winnen, maar toch vinden ze iemand het leukst die ze juist eens op hun kop geeft ook al geeft die ze nooit een snoepje, iemand die erboven staat, als je begrijpt wat ik bedoel.
Je kan als je in het bos kijkt goed zien hoe dat gaat, de dominante hond wordt altijd geadoreerd, de underdog (hoe lief die ook tegen de rest doet) is juist altijd de pineut: die grijpen ze.
Zolang jij bang voor hem bent zul je (buiten) nooit boven hem staan.
Mijn advies dus: muilkorf om.
Laatst bijgewerkt door DorisM op 08-04-09 17:49, in het totaal 1 keer bewerkt

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 17:48

SamSter schreef:

Dan heb je echt geen goede gehad. Met dit soort problemen ben je (onder begeleiding van een goede gedragstherapeut) echt wel minimaal een jaar bezig met gedragstraining.

Dit soort gedrag is in meer dan 90% van de gevallen gebaseerd op angst (ook al zie je dat misschien nu niet snel meer terug in de houding) en dit gedrag en vooral de beloning (mensen en andere honden gaan toch vaak van schrik een stapje terug) zorgt voor een "lekker" gevoel bij de hond. Eenmaal in een cirkel is dit een lang proces om het gedrag weer te veranderen.
Met alleen zelfverzekerd zijn zul je het niet gaan redden.

Een muilkorf kan je hier zeker bij helpen en is zeer beslist niet zielig. Of een hond het zielig gaat vinden hangt helemaal af van de manier waarop jij hem aan die muilkorf went, voor de hond zelf is het niet veel anders dan een halti.
Het is een stuk zieliger als dit gedrag niet doorbroken wordt en de hond uiteindelijk ingeslapen moet worden.

Niet opgeven, goede gedragstherapeut zoeken en er veel tijd insteken!

Merel_Claire

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 17:51

@Nijn: Ja precies, helemaal mee eens.

Romy18

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 17:55

Daarom hou ik dus van rottie´s die staan er tenminste als het moet ipv zo´n labrador die de dief nog n koffie aanbiedt. Echter moet je wel zelf voldoende zelfvertrouwen hebben wil je met zo´n hond om kunnen gaan.
Probleem hier ligt volledig bij jou jij laat merken dat je niet op je gemak bent je hond leest dat en wilt je beschermen. Zo moet dat ook, echter ben jij op verkeerde momenten onzeker. Belangrijkste is dat jij aan je zelfvertrouwen gaat werken, eerst alleen daarna met de hond. Probeer dit echter wel in een gecontroleerde omgeving. Is er op de club bv toevallig geen packwerker die je kan helpen? Hou je hond kort bij je en loop zelfzeker en op redelijk tempo langs mensen. Neem n snoepje mee en leidt hem af zodat hij niet de kans krijgt om op een ander te letten en agressief te worden.

edit heb niets tegen lab's hoor! en zeg niet dat alle lab's koffie aanbieden :D sommige rottie's doen dat nl ook :P
Laatst bijgewerkt door Romy18 op 08-04-09 17:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Diane65

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 17:55

Je bent in de hond zijn ogen duidelijk niet de Alpha hond. Omdat jij zo onzeker bent, neemt hij de leiding van jou over. Ik zou direct een muilkorf omdoen als je naar buiten gaat en het wandelen waarschijnlijk liever overlaten aan iemand die de hond wel de leiding kan geven die hij nodig heeft. Oftewel, degene die in jouw gezin de Alpha is in zijn ogen en dat lijkt me volgens jouw verhaal wel je moeder te zijn. Je kunt het risico niet nemen dat hij iemand te grazen neemt en verwondt.

Specials

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-09 17:56

Nijn schreef:
Heeft ze toen ook echt afstand van jou genomen, of constant naast je gelopen?
Is het geen mogelijkheid om die flyball lessen even te laten voor wat het is en een extra gehoorzaamheidstraining o.d. te gaan volgen, zodat het voor jou ook een terugkerend iets is waar je je vragen en zorgen kwijt kunt?

Weet je zelf ook wanneer bij jou de angst toesloeg?

Kijk ook eens naar hoe je tegen de hond praat als je buiten bent en vergelijk dit met binnenshuis, ga je anders praten door je angst?
Ga je haar juist kort houden omdat je bang bent dat er wat gebeurd?
Loop je zelf constant om je heen te kijken om te kijken of er geen ''probleem'' aan kan komen?

Merel_Clair, mijn hond begint 's avonds te grommen als iemand recht op me af gelopen komt.
Ben daar heel strikt in, 1 keer zeggen dat het oké is, gaat ze door geef ik een rukje aan de riem en zeg ik klaar.
Grote verschil is dat ik dit meteen van het begin af aan heb gedaan en de TS dit veel te lang heeft laten duren.

Even snel 1 reactie moet eten lees de rest zo, K zit helemaal niet met de hond op flyball, Maar op gehoorzaamheids training..

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 17:57

Sorry heb je even door elkaar gehaald met een ander topic.
Lijkt mij dat ze bij gehoorzaamheid je er ook een flink aantal nuttige tips kunnen geven?
Verbaast mij eerlijk gezegd dat ze daar je nog niet hebben geadviseerd om een muilkorf te gaan gebruiken.

janakaya

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 18:04

ik heb heel veel mensen met rottweilers les gegeven en vooral mensen geholpen met dit soort problemen, heb honderden rottweilers ook herplaatst, als je wilt kan je bij me langs komen

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 18:06

SamSter schreef:
KiWiKo schreef:
waarom kwaad worden op een hond die doet wat er in zijn instinct zit?

een hond beschermd zijn roedel, en zij is roedel...... hoe kan je daar nou boos op worden??

de hond moet gerustgesteld worden, verteld worden dat het ok is zoals het is en dat er geen problemen zijn waar hij zich mee hoeft te bemoeien

Even een rare vraag misschien, Hij is toch Mijn roedel, Ik hoor toch boven hem te staan ?
Nu sta ik dat binnens huis wel maar buiten niet :+

NEE, :D jullie zijn elkaars roedel....... jij beschermd hem en hij beschermd jou :)

Specials

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-09 18:07

. Verkeerd
Laatst bijgewerkt door Specials op 08-04-09 18:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Specials

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-09 18:09

Nijn schreef:
Lijkt mij dat ze bij gehoorzaamheid je er ook een flink aantal nuttige tips kunnen geven?
Verbaast mij eerlijk gezegd dat ze daar je nog niet hebben geadviseerd om een muilkorf te gaan gebruiken.

Dacht ik al, Zag in een ander topic flyball voorbij komen ;)
Ja ze geven wel goede tips maar dr is hier al door iemand gezegt dat het veld een vertrouwde omgeving is voor hem en daar laat die niet zien hoe die bij mij is, K denk dat ze dat niet hebben gedaan omdat ik toch niet met hem wil/durf te wandelen.

Specials

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-09 18:10

KiWiKo schreef:
NEE, :D jullie zijn elkaars roedel....... jij beschermd hem en hij beschermd jou :)

hij mij alleen iets te veel af en toe ...

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 18:10

SamSter schreef:
Nijn schreef:

hihi dacht ik al zag bij een ander topic flyball staan ;)
Ja ze geven wel veel tips maar zoals hier al is gezegt door iemand is dan veld een vertrouwde omgeving en laat die zn ware aard niet echt zien..
Nee hebben ze inderdaad niet gedaan, Waarschijnlijk omdat hun weten dat ik toch niet met hem wil/durf te wandelen.

En kan er dan niet iemand van daar met je mee wandelen?
Alhoewel ik daar weinig vertrouwen in heb, als ze bij voorbaat al zullen zeggen dat je het toch niet wilt/durft.
Ben benieuwd of je mijn andere vragen ook wilt beantwoorden :j

Nakisha

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 22:57

Wel een muilkorf kopen hoor... een goede korf is echt niet zielig en kan ongelukken voorkomen.
Ik zou deze willen aanraden: http://www.dierenwebshop.nl/product_inf ... ts_id=4476
Hij zit voor de hond erg prettig, je kant hem toch belonen door de openingen, en hij kan niet zomaar zijn tanden ergens in zetten.

En maak je geen zorgen; hij maakt echt geen associatie tussen die korf en jou. En als je het goed aanleert, met veel belonen, zal je zien dat de muilkorf niet als iets heel vervelends beschouwd word.

Ik zou echter dan wel willen aanraden om de korf ALTIJD om te hebben in het openbaar, ook al heeft hij het met je moeder misschien niet nodig. De associatie buiten = korf om moet de normaalste zaak van de wereld zijn.

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 23:08

brrr.. begin voor de zekerheid maar met de muilkorf! Dit is niet de eerste rotweiler die anders problemen kan veroorzaken.
Ga dan trainen/oplossen ;) Neem iniedergeval geen risico's! ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 23:15

ten eerste: muilkorven en wel direct! want geloof me je wilt niet met de gevolgen zitten als die bijt. En je hond gaat muilkorven niet met jou associeeren maar met naar buiten gaan, de eerste paar keren zal moeilijk gaan maar daarna zijn ze blij als je met dat ding aankomt.

Als je meer tips ed wilt weten dan kun je mij pb'en. Ik heb zelf een best agressieve probleem hond en mijn problemen lijken verdomd veel op die van jou maar ik deal er al een paar jaartjes mee dus ik kan misschien wel helpen

mvs

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 23:22

SamSter schreef:

Hier gaat het precies om :j kennelijk voelt hij zich verantwoordelijk voor jou en wil hij jou beschermen omdat hij het gevoel heeft dat je dat zelf niet kan. dat verklaart ook meteen waarom je moeder hem wel in de hand houd. Dus daarom vraag ik me af hoe sta je verder in het leven kwa zelfvertrouwen? Want net als paarden zijn ook honden een afspiegeling van jou karakter en gevoel. Hij is in zijn ogen juist braaf door jou te beschermen. Zoek inderdaad een goede therapeut die wekelijks met je gaat werken en niet een die een weekend komt. Zelfvertrouwen kost tijd.