Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Ashkerlon schreef:Als het je ouders puur om de omvang van een konijn te doen is, kan je ze dan niet overtuigen om een ras-echt pooltje in huis te nemen? Die wegen ongeveer 1 kilo en is dus niet veel groter dan een mannetjes cavia.
Dan moet je enkel je huidige mannetje laten castreren, en kan je er een leuk vrouwtje bij zoeken.
Als je dus echt echt echt geen konijntje meer bij mag, en slechts 1 ander diertje, is het dan geen idee om voor een sollitair levend dier te gaan? Een leuke russische hamster of een syrische hamster? Kunnen vaak heel lieve diertjes zijn als je ze van een goeie fokker haalt.
Als je toch besluit om een cavia er bij te houden, dan zou ik de twee dieren ofwel volledig gescheiden houden van elkaar, of 24/24u bij elkaar. Anders is het elke dag opnieuw even kennis maken, met meer kans op verwondingen. Ik persoonlijk zou ze volledig uit elkaar houden. Een volwassen ram is niet te onderschatten en bovendien hebben ze andere voeding nodig.
Mjay schreef:nee een nuchter konijn.. das niet nodig.... als je een dier narcose geeft dan kan hij misselijk worden en braken en dat kan voor complicaties zorgen, een konijn kan niet braken dus daarom hoeft ie niet nuchter te zijn.
Nathachou schreef:Ik vind dit echt jammer ... Wij zitten tog op een forum met allemaal dierenliefhebbers? Wat is er dan zo moeilijk aan om te begrijpen dat 1! cavia en 1! konijn wel bij elkaar kunnen, maar dat het voor de beestjes nou eenmaal beter is om met soortgenootjes te leven? Dat het goed lijkt te gaan is puur omdat de beestjes nou eenmaal niks beters hebben en daar maar mee moeten leven. Als je een paard en een geit bij elkaar zet lijken ze ook de beste maatjes, omdat ze gewoonweg niks beters hebben! Ideaal is echter anders ...
Maar ik mag tog aannemen dat wij als dierenliefhebbers het beste met onze dieren voor hebben? En ze ook zo optimaal en dierenvriendelijk mogelijk willen houden?
Ik snap echt niet dat mensen het blijven doen ... Kijk groepen cavias en groepen konijnen bij elkaar zou nog kunnen, al ben k er zelf nog steeds geen voorstander van (andere behoeftes kwa eten, andere lichaamstaal, etc), ze hebben tenminste de soortgenootjes nog, wat in mijn ogen het allerbelangrijkst is ...
Noah2006 schreef:Tja of er niet meer naar de dierenarts willen. Er mag wel wat betere voorlichting over gegeven worden, ook naar ouders. Konijnen zijn hele zwakke beestjes, tegenwoordig wordt er in de dierenzaken zwaar doorgefokt. Helaas heb ik mijn konijn daardoor ook verloren. Tandengroei, inentingen tegen mixamortose, voornamelijk hooi als hoofdvoer, veel dingen die mensen niet weten bij de aanschaf van zo'n dier.
Noah2006 schreef:Op kinderboerderijen is het juist de plek om een goed voorbeeld te laten zien. Lekker de konijnen in een ren.
Hier in Den Haag zit best een goede dierenwinkel overigens; de vogelkelder. Daar lopen de konijnen los in de winkel, in een speciale ruimte. En vertellen zo spelenderwijs aan de kinderen wat dieren nodig hebben, e.d; konijnen zijn makkelijk zindelijk te maken bijvoorbeeld en kunnen dus ook met toezicht los in huis.