vraagje over knaagdieren, voornamelijk konijnen en cavia's.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 23:43

Als het je ouders puur om de omvang van een konijn te doen is, kan je ze dan niet overtuigen om een ras-echt pooltje in huis te nemen? Die wegen ongeveer 1 kilo en is dus niet veel groter dan een mannetjes cavia.
Dan moet je enkel je huidige mannetje laten castreren, en kan je er een leuk vrouwtje bij zoeken.

Als je dus echt echt echt geen konijntje meer bij mag, en slechts 1 ander diertje, is het dan geen idee om voor een sollitair levend dier te gaan? Een leuke russische hamster of een syrische hamster? Kunnen vaak heel lieve diertjes zijn als je ze van een goeie fokker haalt.

Als je toch besluit om een cavia er bij te houden, dan zou ik de twee dieren ofwel volledig gescheiden houden van elkaar, of 24/24u bij elkaar. Anders is het elke dag opnieuw even kennis maken, met meer kans op verwondingen. Ik persoonlijk zou ze volledig uit elkaar houden. Een volwassen ram is niet te onderschatten en bovendien hebben ze andere voeding nodig.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 23:43

Wil ik bij dat laatste van Sjolvir nog wat toevoegen: wanneer je een da hebt gevonden en die zegt dat je konijn nuchter op de maag moet zijn: Zoek dan snel een andere DA! Je moet een Konijn nooit eten onthouden.

Fairytail

Re: vraagje over knaagdieren, voornamelijk konijnen en cavia's.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 23:46

Een mannelijke cavia word wel wat meer dan een kilo overigens ashkerlon (mijne waren allemaal a 1,2 kilo).

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 23:48

ah kijk, ik dacht dat een cavia doorgaans rond de 800 gram zat. Dus dan is een pooltje in principe nog kleiner dan een mannetjes cavia en valt het argument over de omvang van een konijn volledig in het water :j

Fairytail

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 23:54

mijn nieuwe man is nu al bijna 1 kilo (van 22 nov.) mijn volwassen man (3,5 jaar) weegt 1,3 kilo.
Overigens heeft een cavia alleen al een kooi van 1 m nodig wat betekend een nieuw hok en dat neemt ruimte in. Denk toch dat zo'n binnen flat met 2 diersoorten niet eens zo gek is voor de TS. Als je twee mannen wilt (caviatjes) ik ben nog opzoek naar een tehuis voor twee kerels die hier bij een vogelhandelaar zitten. Het was toch niet zo'n goed idee naast vogels die cavia's dus ze zijn nog niet weg (3 mnd oud ofzo).

Mjay

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 00:07

nee een nuchter konijn.. das niet nodig.... als je een dier narcose geeft dan kan hij misselijk worden en braken en dat kan voor complicaties zorgen, een konijn kan niet braken dus daarom hoeft ie niet nuchter te zijn.

een cavia en konijn zie je vaak, maar buiten dat om is het toch beter van niet ze kunnen parasieten van elkaar over nemen en als je niet van plan bent om ze bij elkaar te doen is het voor een cavia buiten alleen in een hok vaak toch te koud......zeker in de winter hou het lekker bij je konijntje die je nu hebt zo te horen een leuk diertje dus waarom moet er weer wat bij? Ik heb trouwens ook 1 konijn die het prima red zo samen met andere gaat niet dus laat ik het zo hij vraagt alleen wel super veel aandacht een paar uur per dag zeker wel (in de zomer is dat niet zon probleem maar in de winter is t zo snel donker buiten!)

sunny_l0ve

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 09:20

Ashkerlon schreef:
Als het je ouders puur om de omvang van een konijn te doen is, kan je ze dan niet overtuigen om een ras-echt pooltje in huis te nemen? Die wegen ongeveer 1 kilo en is dus niet veel groter dan een mannetjes cavia.
Dan moet je enkel je huidige mannetje laten castreren, en kan je er een leuk vrouwtje bij zoeken.

Als je dus echt echt echt geen konijntje meer bij mag, en slechts 1 ander diertje, is het dan geen idee om voor een sollitair levend dier te gaan? Een leuke russische hamster of een syrische hamster? Kunnen vaak heel lieve diertjes zijn als je ze van een goeie fokker haalt.

Als je toch besluit om een cavia er bij te houden, dan zou ik de twee dieren ofwel volledig gescheiden houden van elkaar, of 24/24u bij elkaar. Anders is het elke dag opnieuw even kennis maken, met meer kans op verwondingen. Ik persoonlijk zou ze volledig uit elkaar houden. Een volwassen ram is niet te onderschatten en bovendien hebben ze andere voeding nodig.

Konijnen kunnen het prima doen op caviabix hoor :j.
Wij hebben op de kinderboerderij een groot hok met 2 dwergkonijntjes erin (man gecastreerd en vrouw) samen met 4 cavia's (vrouwtjes). Dit gaat perfect met elkaar, en het mannetje vind het prima. Ze zitten ook heel vaak tegen elkaar aan. We hebben daarvoor ook nog een mannetjeskonijn samen met een mannetjescavia gehad, beide niet gecastreerd, en dat ging ook perfect.
Dat mannetjeskonijn dat nu met de cavia's zit heeft nog nooit op ze zitten rijden en is dikke maatjes met ze, en hij zit er niet van begin af aan bij. Hij zit ze regelmatig schoon te likken. Ik zou als ik jou was dus gewoon proberen, als het niet gaat kun je ze alsnog apart zetten en apart los laten lopen. Dan kun je om en om ieder een paar uurtjes rond laten lopen. Dan moet je wel oppassen dat je konijn niet bij de cavia kan door te springen.
Probeer het gewoon eens met een cavia. Alleen zou ik in jouw geval een mannetje nemen die nog niet gecastreerd is, of je konijn laten castreren en een vrouwtje proberen.
Succes ermee!

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 10:11

Ik heb hier 3 konijnen en 1 cavia samen zitten. 2 vlaamse reuzen en de cavia zijn de beste vrienden. Cavia slaapt tussen de 2 kolossen in.

Nathachou

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 18:18

Ik vind dit echt jammer ... Wij zitten tog op een forum met allemaal dierenliefhebbers? Wat is er dan zo moeilijk aan om te begrijpen dat 1! cavia en 1! konijn wel bij elkaar kunnen, maar dat het voor de beestjes nou eenmaal beter is om met soortgenootjes te leven? Dat het goed lijkt te gaan is puur omdat de beestjes nou eenmaal niks beters hebben en daar maar mee moeten leven. Als je een paard en een geit bij elkaar zet lijken ze ook de beste maatjes, omdat ze gewoonweg niks beters hebben! Ideaal is echter anders ...
Maar ik mag tog aannemen dat wij als dierenliefhebbers het beste met onze dieren voor hebben? En ze ook zo optimaal en dierenvriendelijk mogelijk willen houden?
Ik snap echt niet dat mensen het blijven doen ... Kijk groepen cavias en groepen konijnen bij elkaar zou nog kunnen, al ben k er zelf nog steeds geen voorstander van (andere behoeftes kwa eten, andere lichaamstaal, etc), ze hebben tenminste de soortgenootjes nog, wat in mijn ogen het allerbelangrijkst is ...

BlackEyed

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 19:11

Mjay schreef:
nee een nuchter konijn.. das niet nodig.... als je een dier narcose geeft dan kan hij misselijk worden en braken en dat kan voor complicaties zorgen, een konijn kan niet braken dus daarom hoeft ie niet nuchter te zijn.

Plus dat het darmstelsel eigenlijk nooit stil mag liggen, omdat het daarna moeilijk op gang te brengen is.
Cavia's hetzelfde.

Ik heb ook geprobeerd om een konijn bij een cavia te zetten, was geen succes (konijn was veel te hyper voor de cavia).
Toen heb ik voor het konijn een ander maatje gezocht en naar buiten verhuisd en voor de cavia een vriendinnetje erbij.
En toen was iedereen gelukkig :')

sunny_l0ve

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 21:12

Nathachou schreef:
Ik vind dit echt jammer ... Wij zitten tog op een forum met allemaal dierenliefhebbers? Wat is er dan zo moeilijk aan om te begrijpen dat 1! cavia en 1! konijn wel bij elkaar kunnen, maar dat het voor de beestjes nou eenmaal beter is om met soortgenootjes te leven? Dat het goed lijkt te gaan is puur omdat de beestjes nou eenmaal niks beters hebben en daar maar mee moeten leven. Als je een paard en een geit bij elkaar zet lijken ze ook de beste maatjes, omdat ze gewoonweg niks beters hebben! Ideaal is echter anders ...
Maar ik mag tog aannemen dat wij als dierenliefhebbers het beste met onze dieren voor hebben? En ze ook zo optimaal en dierenvriendelijk mogelijk willen houden?
Ik snap echt niet dat mensen het blijven doen ... Kijk groepen cavias en groepen konijnen bij elkaar zou nog kunnen, al ben k er zelf nog steeds geen voorstander van (andere behoeftes kwa eten, andere lichaamstaal, etc), ze hebben tenminste de soortgenootjes nog, wat in mijn ogen het allerbelangrijkst is ...

Als je de mogelijkheid niet hebt om een soortgenoot erbij te houden, en je kunt wel eventueel een cavia erbij nemen, waarom dan niet? Het is misschien niet het beste, maar TS probeert het wel zo goed mogelijk voor haar konijn te doen. En tja, ik denk dat als je naar alle 'dierenliefhebbers' op dit forum gaan kijken, er maar heel weinig aan die eisen voldoen. Er zijn namelijk ook niet zoveel mensen die hun paard samen met een ander paard 24 uur per dag bij elkaar laat staan (dus ook in de stal :P). Als je die mogelijkheid nou eenmaal niet hebt, maar wel andere mogelijkheden om het plezierig te maken, dan snap ik niet wat daar nou zo verkeerd aan is.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 21:18

Nee TS probeert het niet zo goed mogelijk voor haar konijn te doen maar voor haarzelf ;)
Een cavia erbij zetten is vaak helemaal niet een konijn een plezier doen.
Of vind jij het zelf leuk om bij iemand neergezet te worden die chinees spreekt? :+ En dan hebben mensen hun handen ed. nog om wat duidelijk te maken, dieren moeten het daar al mee doen en die taal is anders.

Dat als je naar de dierenliefhebbers hier zou kijken en er weinig aan de 'eisen' voldoen kan kloppen, maar moet er dan maar weer 1 bijkomen?

Ze heeft al 1 dier waar het welzijn een stuk beter van kan, moet daar dan ook nog een cavia bij komen?

Nathachou

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 21:23

Een paard is in dit geval iets anders, maar ik vind dat als je de mogelijkheid niet hebt om optimaal voor je dier te zorgen en dus ook geen soortgenootje kan geven, moet je ook geen beestjes nemen. Mocht je dan toch een konijn nemen, terwijl je weet dat je niet genoeg ruimte kan bieden en ook geen soortgenootke erbij kan zetten, vind ik dit erg egoistisch tegenover het dier zelf.
Ik zie paarden zelf ook liever bij elkaar en dan 24 uur per dag buiten (en gelukkig hebben wij de mogelijkheid om ons paardje dit te kunnen bieden ...), maar dit is moeilijker te realiseren, omdat je die mogelijkheid niet altijd hebt en bij paarden kan ik het nog snappen dat je graag een eigen paard wilt.
Maar bij konijntjes is een leuke ruime ren met minstens 2 konijnen erin echt makkelijk te realiseren. En mocht je dit alsnog je beestje niet kunnen gunnen, zou ik er toch over nadenken om dan een ander beestje uit te kiezen.
Je neemt toch ook geen hond terwijl je weet dat je er eigenlijk niet genoeg tijd voor hebt? Nee, omdat het egoistisch is!

Fairytail

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 22:54

We gaan een beetje offtopic met zijn alle.
Om even een statement te maken ik heb mijn advies gebaseerd op kennis die ik op doe tijdens mijn studie en een extra cursus dieren welzijn van de auteur van de dieren welzijnswet.

Ik denk dat er veel onduidelijkheid ontstaat bij de bokkers omdat de ouders van deze bokker een tweede konijn niet willen maar een tweede cavia wel.

Ik kan hier een heel wetenschappelijk verhaal gaan neerzetten over welzijn, gedrag voeding enz. maar laat ik niet verder offtopic gaan.

Een konijn en een cavia moeten gewoon niet samen klaar. Het is jammer dat het nog steeds gebeurd omdat dierenwinkels zeggen dat het kan. Het lijkt inderdaad goed te gaan maar dat is niet helemaal waar.
De beesten af en toe samen zetten moet je gewoon niet doen dit is voor beide stress.
Naast elkaar zou ik ook niet doen.
En TS als je voor je konijn het beste wil zou ik je ouders overtuigen dat de gemiddelde cavia man meer weegt dan een dwergkonijntje en dat een cavia een tweede hok en meer kosten in andere voeding enz betekenen. (Cavia's hebben speciaal voer nodig met vitamine C)
Nogmaals wil ik TS vertellen dat je een opvang kunt benaderen die kunnen je helpen een koppel te creeeren door ze rustig te introduceren en gaat het niet kan het beestje terug en probeer je het nogmaals.

Ik hoop dat TS nog meeleest aangezien ze nog niet gereageerd heeft.

_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 14:12

Zelf heb ik 2 cavia's en daar wat jaartjes een dwergkonijn (gecastreerd mannetje) bij gehad. Deze heb ik erbij gezet van jongs af, de cavia's waren al volwassen! De kooi bestond uit 2 verdiepingen, zodat het konijn vaak naar beneden kon.
Ik merkte dat ze heel goed met elkaar gingen, doordat de cavia's volwassen waren en het konijn vanaf kleins af aan erbij kwam.
Als je al een volwassen mannetjes konijn hebt, kun je deze beter laten castreren en er een vrouwtje bijzetten. Als je er nu een cavia bijzet, gaat dit gegarandeert mis! Konijnen zijn erg terretoriaal in hun hok namelijk, vooral als je er opeens een ander dier bijzet.

nobbygaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 14:23

Ik heb mijn mannetjes konijn al een aantal jaren met mijn 2 vrouwtjes cavia's zitten. En dat gaat geweldig goed. De cavia's zoeken regelmatig konijn op om tegenaan te gaan liggen en konijn beschermt ook echt de cavia's.
Ik heb ze wel al bij elkaar gezet toen ze alledrie jong waren. Ik zou het ook niet zo snel met volwassen knaagdieren proberen.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 14:25

Eerlijk gezegd word ik zo langzamerhand doodmoe van ouders die hun kind een konijn geven, maar er niet aan willen dat konijntjes minstens een soortgenootje horen te hebben. Heel triest, het konijntje is de dupe. ;(

Begin er dan gewoon niet aan. :n

_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 21:54

Tja of er niet meer naar de dierenarts willen. Er mag wel wat betere voorlichting over gegeven worden, ook naar ouders. Konijnen zijn hele zwakke beestjes, tegenwoordig wordt er in de dierenzaken zwaar doorgefokt. Helaas heb ik mijn konijn daardoor ook verloren. Tandengroei, inentingen tegen mixamortose, voornamelijk hooi als hoofdvoer, veel dingen die mensen niet weten bij de aanschaf van zo'n dier.

sunny_l0ve

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 09:48

Noah2006 schreef:
Tja of er niet meer naar de dierenarts willen. Er mag wel wat betere voorlichting over gegeven worden, ook naar ouders. Konijnen zijn hele zwakke beestjes, tegenwoordig wordt er in de dierenzaken zwaar doorgefokt. Helaas heb ik mijn konijn daardoor ook verloren. Tandengroei, inentingen tegen mixamortose, voornamelijk hooi als hoofdvoer, veel dingen die mensen niet weten bij de aanschaf van zo'n dier.

Daar ben ik het ook mee eens :j. Er moet veel meer informatie gegeven worden vanuit de dierenwinkels, maar vooral vanuit kinderboerderijen. Die geven vaak geeneens het goede voorbeeld door konijnen in kleine hokjes te stoppen. Terwijl genoeg kinderboerderijen de ruimte ervoor hebben.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 11:11

Ook helemaal mee eens. Hebben ze een huisdier, die ziek is, maar dan gaan ze niet naar de DA, want het is te duur. 8)7
Tja, waarom begin je dan aan dieren????? ;(

En die te kleine hokkies vind ik ook verschrikkelijk. Net als al die nijntjes die hun hele leven alleen moeten doorbrengen..... ;(

_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 22:03

Op kinderboerderijen is het juist de plek om een goed voorbeeld te laten zien. Lekker de konijnen in een ren.
Hier in Den Haag zit best een goede dierenwinkel overigens; de vogelkelder. Daar lopen de konijnen los in de winkel, in een speciale ruimte. En vertellen zo spelenderwijs aan de kinderen wat dieren nodig hebben, e.d; konijnen zijn makkelijk zindelijk te maken bijvoorbeeld en kunnen dus ook met toezicht los in huis.

sunny_l0ve

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 08:58

Noah2006 schreef:
Op kinderboerderijen is het juist de plek om een goed voorbeeld te laten zien. Lekker de konijnen in een ren.
Hier in Den Haag zit best een goede dierenwinkel overigens; de vogelkelder. Daar lopen de konijnen los in de winkel, in een speciale ruimte. En vertellen zo spelenderwijs aan de kinderen wat dieren nodig hebben, e.d; konijnen zijn makkelijk zindelijk te maken bijvoorbeeld en kunnen dus ook met toezicht los in huis.

Oh, dat vind ik echt goed geregeld dan! Waren alle dierenwinkels maar zo!
Hier ben ik trouwens ook met school heen geweest, echt een hele mooie dierenwinkel! Ook dat ze die papegaaien gewoon op een stok zitten i.p.v een kooi.

rozahorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 09:07

Ik zou inderdaad eens nadenken wat beter is voor je konijn en niet wat jij wilt.
Een konijn is veel gelukkiger met een maatje.
je kan je konijn laten castreren en er een vrouwtje bij zetten.
Verder zijn cavia's echte groepsdieren dus alleen is eigenlijk zielig.
Het klopt dat konijnen en cavia's soms samen gaan maar dat is meestal van jongs af aan.
Hou er rekening mee dan een konijn een cavia met 1 klap van de achterpoten kan doden.
Ik heb mensen zat die het meegemakt hebben en het is in een seconde gebeurt.
Denk er dus goed over na.

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 09:21

Beetje jammer dat de TS niet meer reageert, nu de reacties haar kennelijk niet aanstaan :n

rozahorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 09:58

Inderdaad het gaat toch om de dieren.
heb het idee dat het meer om haar draait.