eendeneieren uitbroeden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

twinkelchw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-09 13:58

MarjonTampon schreef:
Wij broeden ook wel eens eieren uit. Die spin die duid op leven, maar ik zou regelmatig nog eens kijken of er nog wel daadwerkelijk leven in zit ivm de honden. Die donkere vlek kan de luchtzak zijn, maar het kan ook een infectie van bacterien zijn. In dat geval komt het ei niet meer uit. Wanneer zich er geen spin in vormt, kun je daar wel van uit gaan.
Succes!!

De twee eieren die inderdaad erg beschadigt zijn door de honden leven niet meer en heb ik er tussen uitgehaald. Nu ik een felle zaklamp heb zie je duidelijk te aderen dus ik hoop dat de rest nog wel leeft ;)

rozahorse

Re: eendeneieren uitbroeden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 14:03

Nou ik ben heel benieuwd of het je gaat lukken.
Je hebt in ieder geval je best gedaan.

twinkelchw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-09 20:45

SecretLIN schreef:
kan wel kloppen dat je die aders aan een kant ziet waarschijnlijk ligt het kuiken dan aan die kant, maar waarom breng je ze niet naar een vogelopvangcentrum in de buurt? die hebben vast een broedmachine zodat de eieren goed op temperatuur blijven

zelf denk ik niet dat veel vogelopvangcentrums op eendeneieren zitten te wachten, er worden er zo veel gevonden.. Ook lijkt het me interessant om kleine eendjes helemaal te zien opgroeien :o . Op deze manier kom ik ontzettend veel te weten over eenden, wat ik erg leuk vind. Ik wil ze graag een kans geven om eend te zijn :D het enige wat mij echt gelukkig maakt is het zien van gelukkige dieren. Daarom wil ik extra goed mijn best doen om zo goed mogelijk voor ze te zorgen en dus gelukkig te maken. Ik zie het ook een beetje als een soort van uitdaging.. Ik denk dat ik er goed voor kan gaan zorgen als ik me nog meer ga verdiepen in eenden. vandaar dat ik ze niet naar een vogelopvangzentrum breng.

twinkelchw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-09 20:48

het embryo wordt steeds groter en groter..

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 10:51

Citaat:

zelf denk ik niet dat veel vogelopvangcentrums op eendeneieren zitten te wachten, er worden er zo veel gevonden.. Ook lijkt het me interessant om kleine eendjes helemaal te zien opgroeien :o . Op deze manier kom ik ontzettend veel te weten over eenden, wat ik erg leuk vind. Ik wil ze graag een kans geven om eend te zijn :D het enige wat mij echt gelukkig maakt is het zien van gelukkige dieren. Daarom wil ik extra goed mijn best doen om zo goed mogelijk voor ze te zorgen en dus gelukkig te maken. Ik zie het ook een beetje als een soort van uitdaging.. Ik denk dat ik er goed voor kan gaan zorgen als ik me nog meer ga verdiepen in eenden. vandaar dat ik ze niet naar een vogelopvangzentrum breng.[/quote]

Hoezo niet daar zijn ze toch voor?
Hoezo zouden ze bij een opvang geen kans krijgen om eend te zijn? daar worden ze met meerdere tegelijk opgevangen en kunnen gezamelijk wennen aan in het wild '' naja de sloot'' te kunnen overleven en worden in een groepje uitgezet.
Ik hoop voor je dat je niet maar een eendje over zal houden want dat is erg zielig en eenzaam zo'n eendje kan er kapot aangaan, bovendien kun je die ook niet zomaar uitzetten he!

Hoe wil je dat doen als de eieren uitkomen als ik vragen mag?
Gewoon intresse hoor hoe jij het zal gaan doen ;)

twinkelchw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-09 18:46

SecretLIN schreef:
Citaat:
zelf denk ik niet dat veel vogelopvangcentrums op eendeneieren zitten te wachten, er worden er zo veel gevonden.. Ook lijkt het me interessant om kleine eendjes helemaal te zien opgroeien :o . Op deze manier kom ik ontzettend veel te weten over eenden, wat ik erg leuk vind. Ik wil ze graag een kans geven om eend te zijn :D het enige wat mij echt gelukkig maakt is het zien van gelukkige dieren. Daarom wil ik extra goed mijn best doen om zo goed mogelijk voor ze te zorgen en dus gelukkig te maken. Ik zie het ook een beetje als een soort van uitdaging.. Ik denk dat ik er goed voor kan gaan zorgen als ik me nog meer ga verdiepen in eenden. vandaar dat ik ze niet naar een vogelopvangzentrum breng.

Hoezo niet daar zijn ze toch voor?
Hoezo zouden ze bij een opvang geen kans krijgen om eend te zijn? daar worden ze met meerdere tegelijk opgevangen en kunnen gezamelijk wennen aan in het wild '' naja de sloot'' te kunnen overleven en worden in een groepje uitgezet.
Ik hoop voor je dat je niet maar een eendje over zal houden want dat is erg zielig en eenzaam zo'n eendje kan er kapot aangaan, bovendien kun je die ook niet zomaar uitzetten he!

Hoe wil je dat doen als de eieren uitkomen als ik vragen mag?
Gewoon intresse hoor hoe jij het zal gaan doen ;)[/quote]

Als er maar 1 gezond ei over blijft breng ik het wel naar een opvangcentrum inderdaad.. Als eerst zorg ik voor een hok met een warme lamp er boven waar ze de eerte periode in blijven met een bakje ondiep water waar ze alvast kunnen wennen. Als ze wat ouder zijn en het is mooi weer is mogen ze in de tuin rond lopen. We hebben een heel groot konijnenren in de tuin staan waar ze in kunnen wonen als ze wat ouder zijn. Daarbij maak ik dan een soort slootje waar ze in kunnen zwemmen. Ik zorg dat er in het water genoeg waterdiertjes zitten en kroost zodat ze uiteindelijk zelf hun voedsel kunnen gaan vangen. Als ze oud genoeg zijn en zelfstandig laat ik ze vrij in het park tegenover mijn huis. ;)

twinkelchw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-09 15:34

als het goed is komen ze ongeveer over 3 dagen uit!

Splash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 15:03

En... hoe is het met je eieren?

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 15:08

jah heb nu ook het topic gelezen en ben nu toch ook wel benieuwd of het ooit iets is geworden..

Isjtar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 15:18

twinkelchw schreef:
weet iemand waar ik geschikt eten vandaan kan halen voor jonge eendjes? Hoe leer je een eend eigelenlijk zwemmen want de moeder geeft toch vet af waardoor ze dit kunnen? De eerste week een plasje water in het hok doen waar ze kunnen wennen of niet?

Jonge eendjes moet je de eerste weken nooit in water zetten. Ze raken snel onderkoelt en kunnen dan ook echt doodgaan, of een afwijking krijgen. Mijn moeder heeft een vogelopvang (mijn zus, Nickeltje, heeft daar een topic over hier op bokt), en vaak krijgen wij jonge eendjes binnen die in een bak met water zijn gezet. Deze reactie is heel begrijpelijk, omdat de moedereend ook vrij snel de sloot in gaat met de jongen. Maarrrr, wat die moeder dan met die jongen doet weet ik niet precies, maar wij mensen kunnen dat simpelweg niet zo goed nabootsen. Het zou zonde zijn als je je eendjes daaraan verliest...
Wat je wel kan doen, is een klein ondiep bakje met een klein laagje water in het hok zetten. Wat wij zoal gebruiken zijn bijvoorbeeld pindakaas doppen, waarin wij een glazen bakje zetten zodat het stevig staat. De eerste dagen kan je ook overwegen om het waterbakje niet 24/7 bij de eendjes te zetten, maar dat jou zelf goed in de gaten houdt dat ze genoeg vocht binnen krijgen. Zet dan bijvoorbeeld minimaal ieder uur ofzo het water er bij. Drinken ze niet uit zichzelf, dip dan het snaveltje even kort in het water. Vaak snappen ze vanzelf dan al dat ze dat water zelf moeten drinken...
Als je vragen hebt kan je altijd in het topic van mijn moeders opvang vragen stellen. [BB] [HK] Vogelopvang onder de Regenboog Mijn zus, of anderen die daar "meehelpen", geven je vaak al snel een antwoord ;)
Succes ermee! ;)

twinkelchw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-09 14:50

op koninginne dag viel op eens de lamp uit... ik was er echt kapot van want volgens mij konden ze er elk moment uit komen. Voer gekocht, hok stond al klaar. Alles voor niets, al had hij nou 1 dag langer gebrand.. ik heb het nog gebrobeed maar ze waren al te lang zonder warmte waarcheinlijk