te dikke kat af laten vallen, hoe?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 16:25

wat normaalgezien goed helpt is om geen eten meer te geven in gewone voederbakjes, maar uitsluitend via werk-spelletjes.
Dus via zo'n voederbal de je al hebt, of je gooit brokje per brokje door de kamer en laat hem er achterna lopen (is de mijne gek op) Of je leert hem truukjes. zitten, opzitten, liggen, pootje tikken, van stoel naar stoel springen,...
Wat je ook kan doen is zo'n soort steen gebruiken als voerbakje: http://www.polfed-fedpol.be/police/ops/ ... n_SITE.JPG
Hij kan er dan niet gewoon uit eten, maar moet de brokjes er uit hengelen met zijn pootjes.
Hier en daar op vaste plekjes in huis een paar brokjes neerleggen, zodat hij veel moet verplaatsen om zijn eten te vinden (en telkens in kleine porties).

Op die manier voorkom je dat je kat eet om te eten. Als hij geen honger meer heeft, gaat hij niet meer al die moeite doen voor die paar extra brokjes. Veel katten eten gewoon uit verveling.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 17:30

kynshiri schreef:
niet om de betweter uit te hangen, maar waarom voer je je kat ook niet natuurlijk? geen kant en klare brokjestroep, maar vers vlees (geen blikjes uit de supermarkt natuurlijk he...)

dit vind ik niet zo'n goed idee. af en toe een stukje vlees mag best, maar de kans is groot dat je kat mineralen, vitamines,... tekort binnenkrijgt. iets wat ze niet zelf kunnen aanmaken en wat dus zeker in de voeding moet zitten. Kattenvoer wordt daarbij ook gesupplementeerd met bv taurine. dus kant en klare brokjes hoeven geen troep te zijn. Zolang je maar goede voeding koopt. Ik heb het zelf niet zo heel erg voor aldi voeding enzo, maar wiskas (al is dat niet het beste dieetvoer :)), hills, royal canin, iams,... allemaal goed. dieetvoeders bevatten meestal minder vet en meer vezels. Geef haar gewoon op een correcte manier goede voeding en beweging en dat is vaak al voldoende.

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 17:40

wohooo... whiskas mag je uit het lijstje van de goede voeders weg halen. Dat doet nog beter dienst als kippenvoer als je kijkt naar de ingrediëntenlijst.
Het hoofdbestanddeel van de voeding moet vlees zijn, en dus als eerste in het rijtje van de ingrediënten staan. Bij whiskas staat er op de eerste plaats graan, wat absoluut niet te verteren is voor een kat. Ook liever een voeding met rijst geven, dan één met maïs. Rijst is verteerbaar.

Tanja_dB

Re: te dikke kat af laten vallen, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 17:51

Het graan wat wordt gebruikt in diervoeder, is zo bewerkt dat het wel verteerbaar is. Dat drukt de kosten, wat de meeste katteneigenaren erg aanspreekt ;)

De filmpjes die hier zijn geplaatst, zijn echt hilarisch _O-

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 17:56

Idd zoals Wesselady zegt, Whiskas vind ik een van de betere van de goedkopere merken. Tuurlijk zijn de duurdere van betere kwaliteit, daarom zijn ze ookbeter, maar ik kna me inbeelden dat niet iedereen een zakje van 20€ wil kopen, en dan spreek ik nog niet eens van de dieten.

luv

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 18:10

Alle "grote" merken zijn gewoon goed. Het beste is om gewoon brokjes te geven. Daar zit alles in wat ze nodig hebben. Alleen vlees geven is niet genoeg, daar zit niet alles (in de juiste verhoudingen) in wat ze nodig hebben. Zakjes/blikjes vlees bevat voor 70% vocht. En geeft nog sneller aanslag op de tanden. Bij brokken gebeurt dat over het algemeen veel minder snel, omdat de brokjes hard zijn en zo de tanden een klein beetje 'schoon' houden. Als ze tenminste er wel op kauwen..

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 18:42

Mij ga je niet kunnen overtuigen dat whiskas onder de goeie merken thuis hoort. Ik heb een jaar lang in een dierenspeciaalzaak gestaan en de verhalen gehoord van mensen en hun katten. Whiskas kwam op dezelfde lijn te staan als friskies, fit&fun, kittekat en andere goedkope rommel die als hoofdbestanddeel graan hebben. Allen waren ze ofwel veel te dik, ofwel graatmager, maar nooit goed op gewicht. Ze hadden geen vaste ruiperiode, maar verloren heel het jaar door bergen haar, de vacht was dof en de katten waren alles behalve actief. Natuurlijk waren er ook uitzonderingen die het gewoon goed deden op die voeding, maar ze waren fel in de minderheid.
80% van de mensen die over gestapt zijn op een merk met als hoofdingrediënt vlees, zagen hun kat binnen de maand opknappen. Ze kregen meer energie en de vacht zag er beter uit. Het ruien verminderde ook fel.

Ik heb dit bovendien ook aan de levende lijve ondervonden met mijn eigen katten. Voorheen stonden ze op whiskas en waren niet op het juiste gewicht te houden. Met de ene kon je voetballen, de andere waaide omver als er een briesje stond. Ik ben over geschakeld op een top merk en na enkele weken had ik twee volledig andere katten in huis.

Vergeet niet dat whiskas niet alleen vol zit met granen, maar ook vol met kleur- en smaakstoffen. Hoe kan een brokje naar vis smaken als er amper 4% vis in zit? De grote hoeveelheid zout in de voeding is bovendien ook nefast voor de nieren.

Geef mij maar een merk die bekend staat als goed, zonder miljoenen te moeten investeren aan reclame's.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 18:52

Ik weet ook goed genoeg wat er in whiskas zit hoor, daar niet van. Maar ik wil maar zeggen, het kan in principe perfect, natuurlijk kun je de kwaliteit niet vergelijken met andere merken. Ik moet eerlijk zeggen dat mijn kat er de eerste jaren altijd goed op gestaan heeft, was actief, vacht kon maar zo mooi zijn, ... Nu ze wat ouder en gesteriliseerd is, ik niet zoveel thuis ben en mijn mama dus voert, komt ze iets te snel bij. daarom dat ik nu op een light voeding ben overgeschakeld. Ik zou eerlijk gezegd ook niet teveel verwachten dat er grote hoeveelheden vlees/vis in andere voeders zitten. vaak zijn het concentraten, smaakstoffen,... Nuja heb genoeg voedingscursussen doorsworsteld, voeders vergeleken enzovoort. Ik denk dat je het beste de tabellen met samenstelling gaat bekijken om een goed idee te krijgen en die staan helaas meestal niet op de verpakking. Uit de lijstjes die er op staan kun je weinig opmaken vind ik. Je moet alle voedingsbestanddelen ten eerste al op droge stof basis kunnen vergelijken.

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 19:27

ja, natuurlijk kies je beter een merk waar bij staat "x% gedehydrateerd gevogeltevlees/rundsvlees/wat voor vlees dan ook". Merken die gewoon vermelden "x% vlees", rekenen meestal vanuit het verse vlees, en merken die "x% gevogelteproteïnen" vermelden werken doorgaans met slachtafval zoals botten en pluimen.

Ik was persoonlijk heel tevreden over Nutro's Choice... minstens 25% gedehydrateerd vlees of vis, met rijst als bijproduct. Helaas is de producent overgenomen en is de samenstelling veranderd. Ik ben dus noodgedwongen terug over geschakeld op Royal Canin en kan het jammergenoeg ook merken aan mijn kat...

Het is niet dat ik standaard tegen de goedkopere merken ben hoor, er zijn genoeg katten die het er goed op doen. Voor de mijne werkte het niet, net zoals voor een groot deel van het klantenbestand.

Nuja... TS heeft problemen met een te dikke kat, niet met het kwaliteits verschil van kattenvoeding.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 19:43

Idd niet. Daarnaast heb ik nu al hill's, royal canin en iams geprobeerd (in lightvoeding dan). Iams springt er bij haar uit :). RC at ze amper op, is ook weer niet de manier om magerder te worden :).
Ik zou zeggen kies een voer wat ze graag lusten en ga dan berekenen wat ze mogen krijgen.

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 19:50

Inderdaad. veel merken hebben handige tabelletjes op de verpakking staan, waarop je kan aflezen hoeveel je kat van die bepaalde voeding mag eten.
Ik vind alleen dat ze vaak nog iets te ruim rekenen.
Wat ik meestal doe is een afgewogen hoeveelheid geven, die ze eigenlijk niet op krijgen. Dan iedere dag op een vast tijdstip afwegen hoeveel ze hebben gegeten en na een tweetal weken een gemiddelde nemen.
En dan 80% van die hoeveelheid nemen als dag-portie.

Ofwel dus afwegen, ofwel via werkspelletjes. Ik vind beide methoden goed werken. De eerste is nogal omslachtig in het begin met telkens afwegen en uitrekenen, maar met de tweede methode kan je moeilijk iemand anders opzadelen als je een paar dagen niet thuis bent.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 19:53

Idd laatst volledig berekend en ik moet toch zeggen dat ik aardig in de buurt kwam van dat tabelletje. dus doe er eventueel een beetje vanaf en je zit goed. Berekenen op DS basis is nog altijd het beste denk ik, en dan eventueel zo een paar voedingen gaan vergelijken. werkspelletjes zijn ook wel mogelijk, alleen denk dat die van mij gewoon heel hard zou weglopen van de bal. :)

Ronne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 19:59

Ts: Ik zou wel graag jouw ervaring met de voerbal horen, want ik heb ook een asielkatje die een beetje dikkig aant worden is (ook zo'n lui ding die wel haar bakje brokjes in 2 minuten naar binnen slurpt) en ik dacht dat zoiets misschien wel iets voor haar zou zijn, maar ik weet niet of ze het principe snapt... (naast een beetje dik is ze volgens mij ook niet zo heel erg slim..).

Daarom hoor ik graag je ervaring hiermee!

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 20:07

njah, ik heb dan zo'n gek die werkelijk alles doet voor eten. Dus voederballen, kartonnen doosjes open scheuren om aan brokjes te kunnen, met pootje achter brokjes hengelen of de hele kamer door sprinten voor 1 miezerig korreltje... Dan is het natuurlijk wel gemakkelijker om hem actief te houden en gewicht te doen verliezen.

Voedsel beperken lukt hier eigenlijk niet omdat mijn vader niet wil meewerken, en de kat gaat regelmatig snacken bij de buren.

Ik heb ook een tijdje met hem gewandeld, maar hij is jammergenoeg erg geschrokken van een paar fietsers op een grintpad en sindsdien wil hij niet meer mee lopen. Ik denk dat ik het deze zomer nog eens probeer, gewoon weer van 0 beginnen.

@Ronne: veel katten hebben het systeem vlug door hoor. Gewoon de eerste keren zelf de bal laten rollen zodat ze zien dat er brokjes uit vallen en daarna hem uitlokken om zelf de voederbal aan te tikken. De mijne snapte het binnen de 10 minuten... de andere daarintegen snapte dan weer heel goed dat hij brokjes kreeg als de dikkerd tegen de bal mepte... Dus die zat gewoon stom van bal naar kat te staren en omgekeerd.
Ik zou wel aanraden om een bal te nemen waarbij je het gaatje groter en kleiner kan maken. Dan begin je gewoon op de grootste stand, en als hij het eenmaal goed door heeft, kan je het moeilijker maken door het gaatje te verkleinen.

Ronne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 20:10

Ok, dank je voor je ervaring! Lijkt me wel het proberen waard dan! Ik zal eens kijken bij de dierenwinkel! Ik heb ze namelijk eigenlijk nog nooit echt gezien (of gewoon over het hoofd gezien)! Maar lijkt me wel wat, iig grappig om de reactie te zien! :)

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 20:12

zo'n bal (kubus) hebben we al bij de hond. :) wil het mss ook eens bij de kat proberen :) laatst nog op het punt gestaan er eentje mee te nemen. maar wil een iets kleinere variant vinden.

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 20:13

Desnoods probeer je in het begin gewoon met snoepjes die heel sterk ruiken, tot hij de hint snapt. Katten zijn doorgaans erg nieuwsgierig aangelegd. Dus veel kans dat hij gewoon zelf begint te experimenteren met het ding als hij het lekkers ruikt.

Ik heb er zelf eentje van 7 à 8 cm diameter.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 20:17

zitake schreef:
kynshiri schreef:
niet om de betweter uit te hangen, maar waarom voer je je kat ook niet natuurlijk? geen kant en klare brokjestroep, maar vers vlees (geen blikjes uit de supermarkt natuurlijk he...)

dit vind ik niet zo'n goed idee. af en toe een stukje vlees mag best, maar de kans is groot dat je kat mineralen, vitamines,... tekort binnenkrijgt.

Die van ons hebben we gewoon op Carnibest staan en ze zien er echt prachtig uit en zijn in perfecte conditie. Denk niet dat ze iets missen eigenlijk, maar sowieso hebben ze geen last meer van blaasgruis sinds we dit voeren en daar was het om te doen.
Inhoud van de natuurmix bijvoorbeeld: Vers kippenvlees, rijst, koudgeperste zonnebloemolie, vitaminen en mineralen
Eiwit 18% ..... Vocht 62%
Vet 12% Calcium 0,52%
As 2% Fosfor 0,45%
Celstof 1%

TS hoevaak/hoeveel voer je dan?
Die van ons krijgen 3x daags een beetje voer (van Carnibest: Volwassen katten hebben tussen 30 en 40 gram Carnibest per kilogram lichaamsgewicht per dag nodig).
We hebben binnenkatten maar ondanks dat, zijn ze echt in topconditie. Veel katten krijgen gewoon echt teveel eten (hele dag een bak brokken klaarstaan...) dus ik denk dat je en dieetvoer moet gebruiken en in meerdere porties moet verdelen over de dag. Wel afbouwen als je naar minder voer gaat, misschien is ze wel gewend aan bakken vol met brok ;)

kynshiri

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 10:10

zitake schreef:
kynshiri schreef:

dit vind ik niet zo'n goed idee. af en toe een stukje vlees mag best, maar de kans is groot dat je kat mineralen, vitamines,... tekort binnenkrijgt. iets wat ze niet zelf kunnen aanmaken en wat dus zeker in de voeding moet zitten. Kattenvoer wordt daarbij ook gesupplementeerd met bv taurine. dus kant en klare brokjes hoeven geen troep te zijn. Zolang je maar goede voeding koopt. Ik heb het zelf niet zo heel erg voor aldi voeding enzo, maar wiskas (al is dat niet het beste dieetvoer :)), hills, royal canin, iams,... allemaal goed. dieetvoeders bevatten meestal minder vet en meer vezels. Geef haar gewoon op een correcte manier goede voeding en beweging en dat is vaak al voldoende.

dat denk je omdat je misschien niet voldoende bekend bent met natuurlijke voeding voor katten/honden denk ik. ook dingen als carnibest of Duck zijn volledig hoor en als je echt zelf gaat eten samenstelling is afwisseling het sleutelwoord, maar dat vraagt wel kennis van wat je aan het voeren bent en is vrij arbeidsintensief in het begin.
maar... als je een kat bv een heel visje zou geven, dan heeft hij daar ook wel heel wat meer werk aan dan aan een bakje brok. mss zou ze zo trouwens nog zelf leren jagen ;) (vermits Arabesk zegt dat ze geen poot uitsteekt naar een muis).
ik stelde het maar voor omdat ik weet dat Arabesk zo bezig is met haar paarden natuurlijk te houden en te voeden... dan lijkt het mij dat ze mss wel geïnteresseerd zou zijn om die lijn door te trekken naar al haar huisdieren .

_bloempje01_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 10:18

hoeveel voer krijgt ze precies? onze kat is 13 en die wil niet meer spelen maar is ook heel dik en zijn er al verschillende keren mee naar de dierenarts geweest omdat we dachten dat ze wat had. maar zei mag nu maar 40 gr droge brokjes s'ochtends en 40 gr. droge brokjes s'avonds en dat moet je echt precies afmeten maar het gaat nu wel beter :) en ze verhongerd absoluut neit hoor :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 10:24

Zou zo'n luie kat niet wat "jageriger" worden als ze de smaak van vers vlees met bloed te pakken krijgt?
Als ze wat jageriger wordt dan zal ze ook eerder willen spelen of achter de muisjes aangaan...

Bij mij worden er 2 echt helemaal leip van het laserlampje, maar nummer 3 kijkt mee ook aan alsof ik volslagen achterlijk ben als ik met die speelgoedjes aan kom zetten. Is ook zo'n lui beest. En de pest is dat het een vreselijk goede jager is, dus ALS ze al eens zin in muis heeft dan wandelt ze op d'r dooie gemakje het bos achter het huis in, pakt een muis, vreet die op (liefst half met achterlating van een deel van het lijkje zo dicht mogelijk bij mij, ik mag altijd mee-eten :+: :r ) en gaat weer terug naar de bank om uit te rusten van die enórme actie.... :D

Carin79

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 10:26

Ik zou het afvallen in overleg met de dierenarts doen. Ik heb toen dieetvoer gekregen (mijn kat kreeg al het light voer van RC) en met een half jaar is hij bijna twee kilo afgevallen.
Pas wel op dat het niet te snel gaat. De eerste twee weken was mijn kat erg sloom. Volgens de DA door vervetting van de lever (of zoiets..?) en dat is niet de bedoeling.

En voor de rest de nieuwsgierigheid van je kat opwekken zodat hij geinteresseerd raakt in speeltjes...

kynshiri

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 10:28

Sonja schreef:
Zou zo'n luie kat niet wat "jageriger" worden als ze de smaak van vers vlees met bloed te pakken krijgt?
Als ze wat jageriger wordt dan zal ze ook eerder willen spelen of achter de muisjes aangaan...

ja dat dus :j

Mar_Nimbus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 10:31

ik heb ook zo'n dikke kat
9 kilo weegt hij
we hebben al van alles geprobeerd om hem te laten afvallen, maar zonder resultaat
sommige katten zijn nu eenmaal groot en grof
die van mij heeft ook een hele brede kop en grote poten
speelt met de andere kat, rent door het huis, komt buiten
krijgt in de ochtend en in de avond te eten

maar
ziet er super uit, glanzend en gezond
dus we laten hem maar zo

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 10:35

Rauw vlees is echt een aanrader om je kat af te laten vallen: dit bevat alléén gezonde voedingsstoffen en geen overbodige kcal. Daarnaast merk ik aan mijn hond en katten dat ze ábsoluut veel meer positieve energie hebben om lekker te spelen en gek te doen. Hier is alles geholpen en niks te dik. Ze zijn dagelijks een hele poos bezig met eten, wat ook mentaal voldoending geeft!

Wanneer je op de juiste wijze het menu samenstelt, komt je beestje niks tekort. Het is toch wel vreemd te bedenken dat de oorspronkelijke voeding niet volledig zou zijn?

Je kunt ook een KVV als Carnibest of Duck of Bibi voeren. Al het goede van vlees, maar makkelijker dan zelf samenstellen. Wissel dat af met wekelijks een rauw kipfiletje of wat soepvlees, als je durft zelfs een kippennekje of kwarteltje en voila!

Voor élk organisme zijn beweging en minder kcal dé manier om af te vallen........