Hond blijft kat maar opjagen..

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Don_Zhivago

Re: Hond blijft kat maar opjagen..

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 17:14

ja daarom moet ze leren haar aandacht op jou te focusen.. dat is stap 1... haar aandacht weg bij de kat... en gericht op jou..

als jij je opdracht aan haar koppeld aan een commando.. ow waarschuwing.. "lana NEE " dan leert ze dat..

dan kan je haar op een gegeven moment weer los laten.. aandacht weer bij jou.. wilt ze naar de kat is het weer lana nee...

op een gegeven moment is de kat niet meer spannend en zal ze die met rust laten... ze ziet het nu meer als speelgoed.. en dat moet jij haar afleren ;) succes...

als je ooit vragen heb kan je me altijd een PB sturen als je wilt...

me_myself_i

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-09 20:30

okj danke :D

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 21:10

Ik wil in dit topic toch een heel ander geluid laten horen.

Wij hebben een hond van ca 3 jaar bij ons in huis gekregen. Hij joeg heeeeeel graag op katten, hij kwam van een boerderij en was nu eenmaal gewend dat als hij er lekker achteraan ging, je een boel lol kon hebben :+ . Nou hebben wij zelf geen kat, maar ik vond het toch niet leuk, het gebeurde gelijk de eerste week dat wij hem hadden al dat hij achter de kat van de buren aanvloog, dwars door hun achtertuin en de vijver heen (gloeps ....).

Heb een tijdje nagedacht over hoe ik dit het beste kon oplossen met deze hond. Ik zeg nadrukkelijk deze hond, want ik vind sowieso altijd dat je eerst naar het karakter van de hond moet kijken en daarna pas moet bepalen wat het beste is. Ik heb een eigen aanpak gekozen. Die was als volgt: zodra er maar een kat in het vizier kwam (hond aan de riem), nam ik het initiatief om hem uit-ge-breid te knuffelen en te belonen. Hij vatte dan helemaal niet waarom hoor, ook al zag hij de kat wel. :+ Deed hij dan een poging om er toch achteraan te gaan dan riep ik hem terug en zette hem opnieuw neer, en ging dan weer onverstoorbaar door met de hond te knuffelen. Na verloop van tijd kreeg hij echt door dat de knuffel bij de kat hoorde. Hij kreeg ook door dat hij niet MEER aandacht kreeg door achter de kat aan te gaan (die aandacht kreeg hij sowieso namelijk wel want ik knuffelde hem immers al).

Na een paar weken al begon hij de kat met knuffels te associeren (je kunt natuurlijk ook een beloning met wat lekkers kiezen, maar deze hond is erg gevoelig voor aandacht). Vanaf dat moment kreeg hij steeds wat meer verantwoordelijkheid. Riem los met kat op afstand. Riem los met kat dichterbij. Riem vast naast de fiets, vlak langs poes moeten lopen (belonen, belonen, belonen, belonen, belonen :+ ).

Laatst sprong hij bij ons thuis voor uit de auto en er zat een kat in de voortuin, die promt de benen nam. Hij keek de kat wel na, maar ik hoefde vervolgens alleen maar te zeggen "kom maar hier" en meneer kreeg zijn welverdiende "kattenknuffel". Ook op het hondenveld loopt hij nu vlak langs poezen zonder dat hij er achteraan vliegt. En wat belangrijker is, hij associeert het met iets dat heel positief is, of eh ... moet ik zeggen poezietief.

Jullie hond is jong en wil spelen en kiest de kat als doelwit. Maar daar kun je natuurlijk net zo goed een spel van maken, je hoeft niet meteen met straf te beginnen. Maak het oefenen met de kat LEUK voor hem. Ten eerste maak je het voor hem onmogelijk om achter de kat aan te gaan, of je er nou bovenop moet gaan zitten of niet (1ste keer zal wel moeilijk zijn denk ik?). Vraag je af of je niet iets kunt bedenken wat hij NOG liever heeft dan de kat. Misschien een speelballetje, zijn eten, een brokje? Probeer dat in te zetten als beloning. Probeer ook de kat op zich voor hem met iets positiefs te verbinden en vervolgens vooral het met rust laten van de kat.

Ik denk dat dit wel een lastige is, omdat hij al zo gewend is om achter de kat aan te jagen. Dan zul je best even heel streng moeten zijn. maar misschien kun je dat vervolgens toch tot een spel uitbouwen ipv alleen maar te hoeven straffen.

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 21:29

Dat vind ik een heel goed idee en voorbeeld Hannahfrouk!

me_myself_i

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-09 21:32

Leuk verhaal HannahFrouk :D ik heb net ook iets uitgeprobeerd met onze Lana, kat op de kamertafel gezet (voelt ze zich toch een beetje veilig achter de vaas met bloemetjes, laffe miep dat ze is :+ :D) haar wat brokjes gegeven, hond aan de riem bij me en als Lana naar de kat keek, probeerde ik haar aandacht te trekken met wat brokjes en als ze naar mij keek ipv de kat kreeg ze te horen: goedzoo!! lieverd enz enz:P en maar brokjes drin stoppen:P ik ben van 3 meter afstand naar 1 meter gegaan (het werd vooor haar toch wel heel moeilijk zo'n leuke poezel dichtbij) maar toen ik haar naam noemde de brokjes onder de neus duwde en de aandacht weer bij mij had ging het goed :P Zelfs de kat bleef rustig zitten aan haar brokjes te peuzelen :P (zo beloonde de kat zichzelf door niet weg te rennen maar dr brokjes op te eten :P) en voor Lana werd het toch wel heel moeilijk, ik zag haar gewoon twijfelen: Poesje jagen of brok??:P en toen koos ze toch maar voor haar brokje :P Ik zal jou methode ook aanhouden, ik heb liever ook een positieve benadering dan zo'n strafgerichte benadering. En Lana is dol op eten, echt er is niks wat zij niet lust :P Ze houdt ook wel van knuffelen hoor maar dat houdt ze snel voor gezien, dus brokjes zal bij haar beter werken denk ik :D Dus ik zal proberen haar te leren (of het nou een paar weken of maanden is, nja ze is wel errug slim dus ik denk dat ze het wel redelijk snel door zal hebben :D) dat ik (+ brokjes ofcourse:P) veeeeel leukr ben dan zo'n rare poesbeest :D

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 21:41

Ik hoop echt voor je dat het gaat lukken! Was eerlijk gezegd bij onze eigen hond ook wel verbaasd dat dit zo goed werkte :+ . Maar op zich is het ook niet zo gek dat het werkt. Een hond doet enorm veel voor beloning (meer als een paard) en als jij hem voor bent door hem al te belonen als de poes in beeld komt en nog meer beloning in het vooruitzicht te stellen als hij zich maar niet met de poes bezig houdt, dan is de keuze voor hem natuurlijk niet zo moeilijk.

Ga dan vooral veel met hem spelen, met de kat zoveel mogelijk in de buurt, en focus erop dat hij vooral beloning krijgt als hij ervoor kiest om de kat te negeren. Eerst zul je dit uit moeten lokken, door telkens zijn aandacht terug te vragen maar er komt een moment dat hij het gaat uitproberen of het zo werkt als hij DENKT dat het werkt. Geef hem over een tijdje bv eens NIET een brokje als hij het wel verwacht. Kijkt hij dan naar de poes en kiest hij vervolgens toch voor aandacht van jou, dan weer belonen. Zo maak je het steeds duidelijker.

Dat zag ik bij onze hond dus ook. Dan zat er een kat bij de ingang van het uitlaatveld, en dan zei ik expres eens een keer niets. Hij keek dan naar de kat (en de kat keek terug, die katten zijn wel wat gewend namelijk). Dan keek hij naar mij (en ik keek vriendelijk terug). Dan ging hij - een beetje in de war - zitten en bleef naar mij kijken (want waar bleef die knuffel nou he). Dan heb je weer een heel goeie reden om hem WEER te knuffelen hahahaha.

sunny_l0ve

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 23:00

Wat een mooie methode! Echt geweldig, en ook heel logisch. Toch stom dat je er dan niet op komt. Ik ga dit ook maar eens proberen met mijn hond. Die jaagt achter vreemde katten aan op straat, maar onze eigen katten heeft hij veel respect voor. Het enige wat hij dan wil is spelen, want als ze blijven zitten is hij bang :P. Maar dit is zeker een goeie methode, en ik heb weer een excuus om extra veel te knuffelen ;).

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 23:46

Het werkt trouwens ook op ongeveer dezelfde manier bij paarden. Ik gebruik het bij mijn arabier bv voor tractors. Zodra er maar een tractor in beeld komt (eerst veraf natuurlijk), krijgt hij hele overdreven complimentjes, aaitjes en brokjes. En na verloop van tijd raakte hij er vanzelf van overtuigd, dat Tractors toch wel geweldige dingen moesten zijn :+ . Zo kreeg hij steeds meer interesse in tractors. En na een tijdje zag je al vanzelf de ontwikkeling van tractor = brokje. Dus als dat brokje niet kwam, .... dan ging hij maar een stukje dichter naar de tractor toe en keek dan verwachtingsvol achterom (wij staan op een stal waar regelmatig tractors langsrijden, we kunnen dus regelmatig oefenen).

Nu wil hij als hij een tractor ziet, er meteen op af, ook al is hij er eigenlijk nog steeds bang voor (hij is een mega angsthaas namelijk). Hij MOET weten of hij toch niet dat brokje krijgt als hij er vlak bij staat (en natuurlijk krijgt hij die dan hihi :9 ). Het werkt echt hoor ;-)

Sorry, is wel een beetje off-topic, maar tis hetzlfde principe.

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 00:00

ben blij dat je niet voor de straf gerichte methode bent gegaan :) positieve benadering werkt bij dieren maar ook mensen veel beter dan te straffen. Hoewel straffen makkelijker is en daardoor de snelst gekozen methode (denk bv aan die slipriem, correctie banden (stroom) antiblafbanden) zou ik er zelf voor mijn levensdagen niet voor kiezen. Wij hebben al onze honden op een positieve manier dingen geleerd, dus erg veel belonen maar ook laten zien dat er grenzen zijn. Je krijgt er zulke relaxte honden van, en ze luisteren zeker voor jacks voorbeeldig. Dikke pluim voor jou ;)

me_myself_i

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-09 09:29

Haha bedankt allemaal, voor de leuke verhalen en succes wensen enzo :D, ik hoop dat het nu met Lana beter gaat als ik het zo blijf door oefenen :D En ik vang nou ook 2 vliegen in een klap hierdoor :D de kat leert (hoop ik) door brokjes te krijgen als de hond draan komt dat de hond waarschijnlijk toch niet zo eng is en als ze haar brokjes rustig kan opeten ook al zit Lana maar een meter van haar af dan vind ik het toch ook knap van de poes dat ze niet meteen de gordijnen invloog (bijwijze van spreken dan eah :D )

me_myself_i

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-09 13:35

Net weer geprobeerd met Lana aan de riem en kat op tafel, de kat verstopte zich niet meer achter de vaas en bleef rustig op tafel der brokjes opeten, Lana zat 30 cm van de kat af en keek even naar dr en dan meteen van mij, ging toen zitten en keek me aan van: zeg krijg ik nog un koekje of hoe zit dat hier? +) dus ik denk dat het wel goed gaat komen als ik blijf oefenen en rustig opbouw :D

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 20:36

Klinkt best goed voor zo kort oefenen.
Heb geduld, het duurt een tijdje voor het er helemaal goed inzit (dwz ook zonder brokjes).

yanique

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 19:08

hey,
wij hebben hier echt precies hetzelfde probleem..
maar wij hadden een puppy herdertje maar ondertussen al 2 jaar en nog steeds de kat niet met rust willen laten!
eerst dachten wij oow dat komt wel maar nee!
hij heeft al een aantal keren een klap van de kat gehad maar dat helpt echt niks~

Succes verder!

me_myself_i

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-09 12:39

hee yanique, dat hadden wij ook met onze Lana, als pup rende ze dr ook achter de 2 katten aan maar toen was ze nog klein en kon ze niet bij de tafel of bank komen, en de katten keken haar dan aan van: Wat moet jij nou klein onderkruipsel... en dan sloegen ze wel eens met een poot haar neusje kapot, maar dat deerde haar niet ze bleef dan gewoon doorjagen, ze vond het gewoon leuk om met de katten te spelen... xd gekke hond. Dus we dachten: ach pup, wordt niet groot is in het begin heeel speels hoort derbij is nog een klein kindje in vergelijking dan eah.. Maar na 1 jaar blijft ze bezig, en ook al is ze maar zo'n 35 cm hoog ongeveer, ze springt met gemak een meter hoog ! (haar bijnaam op de puppycursus was dan ook skippy omdat ze ze hoog sprong en gekke huppels ertussen maakte +) ) dus op de tafel zijn de katten ook niet meer veilig..
Idd HannahFrouk dat is ook mijn bedoeling eerst met brokjes en daarna langszaam afbouwen dat ze het ook zonder brok kan :D

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 14:01

Mijn hond vond het ook geweldig om achter de katten aan te gaan (vind ze nog steeds trouwens :D ). Ze heeft regelmatig klappen en halen gehad van de heren kat, maar dat boeide haar niet zo. Ik heb elke keer een bos sleutels naar haar toegegooid als ze achter de kat aan ging. Door de schrik reactie stopte ze met jagen en op dat moment kon ik haar bij me roepen en belonen. Op een gegeven moment hoefde ik alleen nog maar te rammelen met de sleutels en dan kwam ze naar me toe voor een knuffel. Nu doet ze het eigenlijk helemaal niet meer, heel soms kan ze zich niet bedwingen als de katten aan het spelen of rennen zijn. Dan rent ze naar ze toe en halverwege bedenkt ze ineens dat het niet mag en dan komt ze met zo'n komische kop naar me toe rennen.
Ik moet er wel bij zeggen dat mijn hond absoluut niet opgevoed was toen ik haar kreeg en ze kende helemaal geen comando's. Nu luisterd ze goed en kan ik haar ook rustig af leggen.
Buiten op straat is een ander verhaal, vreemde katten zijn volgens haar om achter aan te rennen. Dus ik laat haar alleen los in losloop gebieden enzo. Maar mijn eigen katten laat ze buiten wel met rust, die beschermd ze zelfs tegen andere honden ;)

me_myself_i

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-09 15:02

Haha ook een leuke methode TinkerTreas :P zal hem in gedachte houden :P