10jarig konijn laten operenen of inslapen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Laika

Re: 10jarig konijn laten operenen of inslapen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 19:08

Heel makkelijk kunnen wij zeggen, laat maar inslapen. Maar wij hebben jouw emoties niet.
Even afgezien van de kosten, want die doen er immers niet toe zodra het emotionele waarde betreft.
Wat is de verwachtte herstelperiode, staat deze in verhouding tot de nog te verwachten levenslengte, dat zou mijn vraag zijn.
Als ik in een post hierboven lees van een konijn van 14 jaar, zou je best kunnen gokken op een operatie.
Ik heb dus geen goede raad om te geven, maar ik wens je onwijs veel sterkte met je besluit.

Diane65

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 19:13

Zelf zou ik m laten inslapen. Als hij tijdens de operatie complicaties krijgt en alsnog doodgaat, mag je wel de volledige operatiekosten betalen. Ik kan me echt heel goed voorstellen dat je gehecht bent aan het diertje, maar voor hetzelfde geld koop je er een heleboel. Ik kom misschien bot over, maar ik bekijk het vooral van de verstandelijke kant in dit geval. Een narcose voor zo'n oud dier is niet zomaar iets en dan het herstel er nog bij. Ik zou eerst een prognose van die dierenarts willen horen over slagingspercentage, of de tumor weer terug kan komen (dat gebeurt namelijk regelmatig en dan sta je uiteindelijk voor dezelfde keus als nu) en ik zou ook willen weten wat een oud konijn kan overhouden aan een narcose.

Sterkte en succes met je beslissing.

Ylana schreef:
Mas schreef:
Ik zou zelf nav je verhaal hier wel opereren, mochten er tijdens de operatie nog meer dingen aan de hand zijn dan kan de DA hem ter plekke alsnog in laten slapen. Je geeft aan dat hij in erg goede conditie verkeerd, dan zou ik het er wel op durven wagen :j

Hier ben ik het mee eens.
Maar het ligt er ook aan wat nijntje voor je betekend denk ik.

Blinnii

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 19:17

Als mijn konijnenkind dit zou hebben, zou ik ervoor kiezen om haar te laten opereren. :)
Puur omdat ze nog heel erg levenslustig is, ze kan nog jaren mee.

Ik zou de DA om advies vragen.
Is de operatie erg risicovol (narcoserisico buiten beschouwing gelaten), gaat hij veel napijn krijgen, wordt de levenskwaliteit er beter op?
Ik denk dat je dan pas echt een goede beslissing kunt nemen en de beste keuze voor je konijn zelf kunt maken.

Succes ermee en houdt ons op de hoogte wat de keuze wordt! :)

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 19:36

ik ga mee met belinda en zou mijn konijn laten opereren.
als het een plaatselijke verdoving is, zijn de kosten een stuk lager dan wanneer er bijvoorbeeld een gasnarcose gebruikt wordt.

je weet tenslotte ook nooit hoe lang je konijn blijft leven. ik heb ruim 1,5 week voor een 5 jarige geknokt en die overleed uiteindelijk als nog... kosten: ruim 200 euro.

diesel_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-09 20:15

benangelique schreef:
ik ga mee met belinda en zou mijn konijn laten opereren.
als het een plaatselijke verdoving is, zijn de kosten een stuk lager dan wanneer er bijvoorbeeld een gasnarcose gebruikt wordt.

je weet tenslotte ook nooit hoe lang je konijn blijft leven. ik heb ruim 1,5 week voor een 5 jarige geknokt en die overleed uiteindelijk als nog... kosten: ruim 200 euro.

wat had jou konijn en wat hebben ze er allemaal voor gedaan als ik vragen mag?

StillAngel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 20:19

Mijne zou ik zéker laten opereren, en hard gaan sparen voor de operatie om geld bij elkaar te schrapen. Geef echt alles om dat beestje. Maarja je kunt hem wel laten inslapen, maar ik vind dat niet eerlijk. Als je opereert, is misschien niet even prettig maar dan heb je er tenminste wat aan gedaan.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 20:20

dennis had E. Cuniculli.
Hij is op maandagochtend opgenomen in de kliniek en heeft direct steroiiden- en antibiotica-injecties gekregen. Dit is dagelijks gedaan tot donderdag. Op donderdag mocht hij mee naar huis en hebben we hem pijnstillers en een andere cocktail van medicijnen gegeven speciaal voor E.C. Ook moesten we dwangvoeren en dwangdrinken.
Op maandagmiddag zijn we terug gegaan naar de dierenarts en heb ik extra medicijnen bijgehaald. Op dinsdag hebben we de moed opgegeven en hebben we hem laten inslapen.

xNursiex

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 20:23

Ik laat zelf nooit meer een konijn opereren :o
Een konijn van mij had ooit een pootje gebroken en de dierenarts zag het nog zitten om dit
te herstellen en het konijn te laten revalideren.
Nou dat was afzien! Beetje at eigenlijk wel goed en leek er zelf in het begin niet zo onder te lijden.
Maar er kwamen steeds meer dingen bij aan zij effecten, plus dat hij constant binnen moest zitten omdat
hij niet te veel mocht lopen met zijn pootje en het diertje uiteindelijk wel pijn kreeg omdat het bot verkeerd
ging groeien.
Nee, mijn ervaring is dat konijnen opereren nog meer een experiment is voor de meeste artsen
dan een serieuze kans van slagen. En ik zou een dier altijd een kans van leven gunnen, maar dit vond ik
geen leven maar overleven voor het beestje.
Kosten: ver boven de honderd euro + een spuitje om het arme dier alsnog in te laten slapen.

Maar .. dit is natuurlijk wel een heel ander soort operatie.

Rauka

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 20:24

Ik heb mijn konijntje jaren geleden laten opereren maar hij is na de operatie zo lang ziek geweest dat we voor een 2e operatie niet hebben gekozen en hem in hebben laten slapen.

Mocht je ervoor kiezen om hem toch in te laten slapen kan dat je misschien troost geven. Ik denk dat allebei de opties niet goed zijn... een konijn in goede conditie in laten slapen én een konijn van 10 jaar opereren... moeilijk...
Volg je hart... sterkte met de beslissing.

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 20:30

Ik heb vorig jaar mijn konijn moeten laten operen die had een tumor in haar hoofd die het oog naar buiten duwde dachte ze, uiteindelijk bleek het een abces te zijn. wat helaas niet meer gered kon worden.
Het had 130,00 gekost. Konijntje was wel pas 4 jaar. Maar mijn oude konijn is ook 15 geworden.
Ik heb het geld er altijd wel voor over omdat vind dat je voor dit soort dingen altijd wat opzij moet houden.

Je zegt dat je al niet veel geld had en het een konijn op leeftijd is. Maar wat als je konijn 5 was geweest? Had je er dan ook aan gedacht dat het heel duur kan worden. Of zou je dan ook twijfelen tussen inslapen of opereren.

een konijn van 10 is helemaal niet raar hoor, konijnen gaan gewoon vaak eerder dood door slechte omstandigheden, lees voer en te weinig bewegingsvrijheid of viezen hokken. anders kunnen ze makkelijk ouder worden.

Succes met je beslissing. Je kunt met je dierenarts het beste overleggen wat het eerlijkst is. Die hebben daar toch veel ervaring mee.

xNursiex

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 20:36

_Zsazsa_ schreef:
Ik heb vorig jaar mijn konijn moeten laten operen die had een tumor in haar hoofd die het oog naar buiten duwde dachte ze, uiteindelijk bleek het een abces te zijn. wat helaas niet meer gered kon worden.
Het had 130,00 gekost. Konijntje was wel pas 4 jaar. Maar mijn oude konijn is ook 15 geworden.
Ik heb het geld er altijd wel voor over omdat vind dat je voor dit soort dingen altijd wat opzij moet houden.

Je zegt dat je al niet veel geld had en het een konijn op leeftijd is. Maar wat als je konijn 5 was geweest? Had je er dan ook aan gedacht dat het heel duur kan worden. Of zou je dan ook twijfelen tussen inslapen of opereren.

een konijn van 10 is helemaal niet raar hoor, konijnen gaan gewoon vaak eerder dood door slechte omstandigheden, lees voer en te weinig bewegingsvrijheid of viezen hokken. anders kunnen ze makkelijk ouder worden.

Succes met je beslissing. Je kunt met je dierenarts het beste overleggen wat het eerlijkst is. Die hebben daar toch veel ervaring mee.

Ik dacht dat konijnen ongeveer twaalf jaar konden worden in goede omstandigheden?

Diane65

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 20:50

Gemiddeld worden konijnen 5 tot 7 jaar oud, aldus mijn dierenarts. Mijn oudste is 6,5 geworden, die heb ik als 1 jarige aan een tumor aan het oor laten opereren. Ze is uiteindelijk ingeslapen vanwege longtumoren. Het heeft dus nog 5,5 jaar geduurd voordat de kanker alsnog heeft gewonnen.
Als ik voor mezelf spreek, maakt leeftijd van het dier niet uit, alleen de eindprognose en kans op volledig herstel. Ik heb ook eens een konijn laten 'redden' met coccidiosebesmetting. Was 90 euro kwijt, de darmen waren volledig kapot. Die is uiteindelijk dus alsnog gaan hemelen. En ja, ik vermoed dan toch vaak dat dierenartsen eerder in de termen van de kassa denken dan een reeele bril opzetten en eerlijk zijn naar de eigenaren toe. Helaas.

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 20:52

Diane65 schreef:
Gemiddeld worden konijnen 5 tot 7 jaar oud, aldus mijn dierenarts. Mijn oudste is 6,5 geworden, die heb ik als 1 jarige aan een tumor aan het oor laten opereren. Ze is uiteindelijk ingeslapen vanwege longtumoren. Het heeft dus nog 5,5 jaar geduurd voordat de kanker alsnog heeft gewonnen.
Als ik voor mezelf spreek, maakt leeftijd van het dier niet uit, alleen de eindprognose en kans op volledig herstel. Ik heb ook eens een konijn laten 'redden' met coccidiosebesmetting. Was 90 euro kwijt, de darmen waren volledig kapot. Die is uiteindelijk dus alsnog gaan hemelen. En ja, ik vermoed dan toch vaak dat dierenartsen eerder in de termen van de kassa denken dan een reeele bril opzetten en eerlijk zijn naar de eigenaren toe. Helaas.

Een goede dierenarts niet hoor, die zijn heel duidelijk. De mijne wel iig..

en konijnen 5 tot 7 jaar oud? Dan doe je toch iets fout. Ik ken meerdere konijnen die rond de 13/15 jaar oud zijn geworden zonder al te veel poespas. Wel vind ikdat een konijn buiten hoort en niet binnen in een huis. Ik denk zelf ook dat ze binnen minder oud worden.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 09:59

Mijn vorige nijn is 12 jaar oud geworden, was trouwens ook een binnenkonijn, dus ze kunnen zeker ouder worden dan 5-7 jaar. De operatiekosten zouden voor mijzelf geen enkele overweging zijn moet ik zeggen.
Eerste kerstdag van dit jaar werd ons huidige konijn ziek, tja een consult op eerste kerstdag + AB (longontsteking) kost zomaar 90 euri, ka-ching! Maar je houdt nu eenmaal van zo'n dier en als mijn ouders het teveel hadden gevonden dan hadden mijn zus en ik het geld wel bij elkaar gelegd.
Geld is voor mij geen issue in die dingen, maar het middel moet niet erger worden dan de kwaal.

Yinari

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 10:02

Ik zou het proberen. Dood gaan kan altijd nog, zeggen we hier vaak :). Over de kosten, tsja, dat kan ik voor jou niet bepalen. Hier zou het in ieder geval geen issue zijn.

tessyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 12:48

10 jaar??? een goede DA begint daar niet eens aan
85% kans dat dat beestje in de verdoving blijft.

nee ik zou zeggen, laat hem er maar mee rondhuppelen tot je ziet dat hij er las tof pijn van heeft. Dan is het natuurlijk aan jou of je hem met pijn bij jou wil houden of dat je hem laat inslapen

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 13:08

Is moeilijk beoordelen voor anderen van achter een PC. Ik denk dat je op je gevoel af moet gaan. en goed overleggen met de DA.
Ik heb zelf vorig jaar mijn 9 jaar oude konijn aan zijn tanden alaten helpen, dat moest ik om de 3 a 4 maanden doen en heeft een berg geld gekost maar dat maakte me niet uit. Hj kwam elke keer weer goed erdoor heen en was met 2 dagen weer goed fit. Tot de laatste keer. Hij at goed en de volgende dag zag ik dat er wat niet in orde was aan de blik in zijn ogen en heb hem na laten kijken en er zaten weer enorme haken dus konijn achter gelaten. Heb hem mee gekregen toen hij nog sliep. Hij is thuis netjes wakker geworden en heb toen zijn kruik uit het hok gehaald om opniuw te verwarmen en kom terug en hij is overleden. Zo kan het ook gaan op die leeftijd. De stofwisseling wordt gewoon minder en een OP kan dan de druppel zijn.

Draakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 13:59

Aangezien jouw konijn nog in top conditie is zou ik zeggen opereren. Mijn nijn is laatst nog geopereerd onder narcose, dit in een redelijk zwakke toestand. ondanks dat ze rare geluiden maakte en zwaar begon te ademen tijdens de operatie, is ze er volledig van hersteld.
hoever ik zou gaan? net zo ver als dat het konijntje aan kan. (zonder pijn).
kosten waren bij mij 112,- dit incl medicatie en rontgenfoto.
mocht mijn konijn die dag zijn overleden tijdens de operatie, dan heb ik daar meer vrede mee
dan dat ik haar zou laten inslapen.
dan weet ik teminste dat ik er alles aan heb gedaan om mijn konijn te helpen.
mijn andere konijn heb ik toen laten inslapen, waar ik nu nog steeds veel spijt van heb.

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 23:06

He en heb je al een beslissing gemaakt ben eigenlijk wel benieuwd.

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 16:32

Citaat:
maar voor hetzelfde geld koop je er een heleboel. Ik kom misschien bot over, maar ik bekijk het vooral van de verstandelijke kant in dit geval.

vind dit altijd zulke rare opmerkingen.
Raar genoeg zie je dit ook alleen bij kleine knaagdieren en konijnen. Honden, katten, paarden enzovoort kom je dit niet tegen... Alsof hun minder emotionele waarden hebben...
Mijn konijn, gekocht voor 20 euro bij het dierenasiel, had twee jaar geleden plots een open botbreuk, in het weekend.
Geen seconde getwijfeld en het ding gelijk laten opereren. Huppelt nu vrolijk rond op 3 poten, kostenplaatje; 275 euro.

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 16:40

Ik heb in een dierenwinkel gewerkt, daar was een klant die heeft voor 1500 euro haar konijn laten helpen(alle kosten bij elkaar). Vraag me niet meer wat het beestje had is 8 jaar geleden, maar dat is voor mij wel echt een grens. Dat zou ik niet meer doen hoeveel ik ook van mijn konijntje hou, dat ging mij te ver.

@ nikkie hebben ze het pootje eraf gehaald? voor of achter?

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 16:44

Links achter. Ze loopt prima op drie poten, springt, rent, rolt, alles.

Diane65

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 17:01

Nikki__ schreef:
Citaat:
maar voor hetzelfde geld koop je er een heleboel. Ik kom misschien bot over, maar ik bekijk het vooral van de verstandelijke kant in dit geval.

vind dit altijd zulke rare opmerkingen.
Raar genoeg zie je dit ook alleen bij kleine knaagdieren en konijnen. Honden, katten, paarden enzovoort kom je dit niet tegen... Alsof hun minder emotionele waarden hebben...
Mijn konijn, gekocht voor 20 euro bij het dierenasiel, had twee jaar geleden plots een open botbreuk, in het weekend.
Geen seconde getwijfeld en het ding gelijk laten opereren. Huppelt nu vrolijk rond op 3 poten, kostenplaatje; 275 euro.

Daarom zeg ik ook dat ik het vooral van de verstandelijke kant bekijk en niet van de emotionele kant. En nee, een konijn is in mijn ogen niet minder dan een hond, kat, paard of welk dier dan ook. Alleen heb ik zelf te veel ellende met zogenaamd deskundige konijnendierenartsen meegemaakt en ben er veel te veel geld aan kwijt geraakt vanwege hun experimenteergedrag. Ik ben zelf geen melkkoe en zeker niet voor de dierenarts. Ik respecteer een ieders mening over wel of niet opereren en wat mij betreft spendeer je 1.000 euro aan een konijn. Dat moet ieder voor zich weten. Hier werd gevraagd om een mening en mijn mening heb ik dus ook gegeven. Dat die dan niet overeenkomt met wat in een andermans ogen de enige juist moet zijn is erg jammer, maar het is en blijft mijn mening.

uiltje001

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 21:23

chocobroodje schreef:
He en heb je al een beslissing gemaakt ben eigenlijk wel benieuwd.

Ik ook!

InezFlip

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 10:43

opereren is een groot risico met de narcose. Daar komen konijnen niet altijd uit en laat staan zo'n oud konijn. Maar ik zou het wel proberen. Je hebt namelijk een kans dat het wel lukt of een kans dat hij overlijd. Met inslapen overlijd het zowiezo dus tja..