fleecedeken als bodembedekking?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

XoNo

Re: fleecedeken als bodembedekking?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 17:38

Aubiose inderdaad! Heb ik ook van gehoord. Heb ook een keer iets van vlas gehad, maar op 1 of andere manier vind ik het net niks. Het is totaal niet veerkrachtig ofzo.

mvs

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 17:40

nee idd erg stijf en vind t soms ook wat scherp.. aubiose kan je ook bestellen maar hier op tweehoog in amsterdam is zo'n enorm liter pak niet egt op te slaan :P

sunny_l0ve

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 17:45

Zaagsel kun je volgens mij ook gewoon doen. Het is wel stoffig, maar ik heb absoluut geen gevallen meegemaakt waarin het schadelijk is. Stro absoluut niet, dat is te grof. Lekker veel hooi erin, in een ruif en eventueel ook nog wat op de bodem, zodat ze erin kunnen kruipen. Verder alleen brokjes, niet de lekkere dingetjes, en veel huisjes erin, vinden ze ook leuk! Vitamine C als kauwtabletten geven, vinden ze erg lekker. Het kan zijn dat je ze aan het begin even op schoot moet nemen om ze te laten wennen dat je het uit de hand geeft, maar je kunt het ook in het voerbakje doen.

Bodan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-09 19:58

Bedankt voor jullie snelle reacties!
Ik denk dat ik toch voor vlas ga, even kijken waar ik het goedkoopst kan halen.
Iemand een idee?

Fairytail

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 00:17

Ik heb mijn cavia op mijn studentekamer op hennep staan erg goedkoop bij de petsplace (scheelt 2 euro met andere dierenwinkels, hier dan) en thuis op fijne beukensnipper staan (20L voor 10 euro). Stro is veelste scherp geef ze schoon hooi waar ze niet op kunnen plassen en gebruik inderdaad bijvoorbeeld russelbedding als warm plekje. Ik gebruik sindskort katoen bodembedekking voor hun slaapplaats.

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 16:13

Heb je een fotootje van die beukensnippers?

Fairytail

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 17:05

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 19:22

Ok, dankje...denk toch dat het te scherp is voor mijn knaven, die hebben nogal poezelige voetjes....zelfs met russel bedding heeft 1 van mijn knaven zeer licht geirriteerde achtervoetjes...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 21:53

Even kort- zaagsel is misschien ietwat stoffig. Stro is niet erg goed voor caviavoetjes en oogjes. Aanrader: russelbedding, net een soort vlas. Neemt goed op!!

Fairytail

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 22:42

XoNo ik zal wel een foto maken dit weekend. Het is echt totaal wat anders dan de snippers die ik je op het plaatje lied zien. Het is ronder en echt veel kleiner en zachter. Je kunt ze anders op katoen beding zetten of hennep?

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 09:16

katoen bedding...ken ik ook al niet :D Ik voel me nu net zo'n nitwit... :P

Fairytail

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 11:53

haha :P
Ik heb het gekocht omdat ik mijn cavia's mee moet nemen als ik naar mijn ouders ga in het weekend. Nu het was kouder was wou ik iets warms hebben.
http://www.fretten.nl/N_frame.html?http ... 124-1.html
dit ken je waarschijnlijk wel? Het ziet er eigenlijk hetzelfde uit alleen wat ik staat geen No Smell op

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 12:06

Sonja schreef:
Gaat dat niet vreselijk vies worden? Cavia's zijn niet zindelijk toch, net als konijnen?
Voor het ontsmetten van alles wat van de beesten is gebruik ik altijd Halamid. Te koop bij de veearts maar ook bij bv de Welkoop.

Halamid is heel goed, maar sterk spul, altijd goed naspoelen !

RosaNur

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 12:13

Ik zelf (klein hobbymatig fokker) , gebruik eigenlijk altijd zaagsel (stofvrij) neemt alle urine in zich op en schep je zo weg. Verder gebruik ik in de meeste hokken een hoekje (knaagdiertioletje), de meeste maken hier ook klaarblijkelijk gebruik van en urineren daar het meeste.
Ik maak mijn hok schoon met de gele Cillit Bang, werkt goed en ruikt lekker.

Ik voer onbeperkt hooi omdat dit erg goed is voor de vertering, daarnaast voer ik wel speciaal caviavoer maar wel gemengd wat alleen brokjes eten ze hier juist liever niet. Wel met extra vitC erin, gooi tevens vit C door het water heen. Daarnaast krijgen ze iedere middag wat groenvoer, zo krijgen ze genoeg vitaminen binnen.

Veel plezier van je caafjes!

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 12:24

lodo schreef:
VLAS: neemt goed vocht op en is stofarm. Geen zaagsel/houtkrullen > is naaldhout en dit geeft schadelijke dampen af voor de luchtwegen ( en lever en nieren). Rest houtsnippers is te hard aan de pootjes.

Verder: GEEN lik- e/o knaagstenen > geeft steenvorming in nierbekkens en blaas en dit kan leiden tot de dood of je moet er met een operatie op tijd bij zijn.

GEEN gemengd voer, geef enkel brokjes waar alles inzit, dus ook Vit C, want dit kunnen cavia's net als apen en mensen niet zelf aanmaken. Belangrijk is dat het grootste deel van het voer uit hooi bestaat !.

Dan nog iets: een dag een vastende cavia is een dode cavia. Dus bij elke verdenking van minder gaan eten naar de dierenarts !.

Veel plezier verder !.

Kan hier niet heel veel aan toevoegen :D

Ik stem ook voor tabletjes vitamine C, inderdaad vanwege afbraak van vit C bij andere manieren om het je caaf in te krijgen.
Uiteraard meer dan 1 caaf. (wel zelfde geslacht :+ )
Wilgen takken of onbespoten fruitboom takken om aan te knagen.
En naast die bix vormige brokken kan je uiteraard je caaf zijn menu aanvullen met gezonde groenten en fruit!
En natuurlijk lekkere pluk hooi om hele dag mee zoet te zijn, hutten mee te bouwen etc.

Veel plezier met je caafjes.

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 12:40

Fairytail schreef:
haha :P
Ik heb het gekocht omdat ik mijn cavia's mee moet nemen als ik naar mijn ouders ga in het weekend. Nu het was kouder was wou ik iets warms hebben.
http://www.fretten.nl/N_frame.html?http ... 124-1.html
dit ken je waarschijnlijk wel? Het ziet er eigenlijk hetzelfde uit alleen wat ik staat geen No Smell op

Dit lijkt me ideaal spul!!! Is het zoveel warmer dan andere bedekking, denk je? Moet niet zo zijn dat mijn knaven in de zomer gebakken worden, alhoewel het de bedoeling is dat ook lekker het gras op gaan (moet nog gezaaid worden :=).

Is het ook lekker zacht aan de voetjes en absorbeert het goed? Staat op de website wel, maargoed, ze zullen niet zeggen dat het niet zo is :P

Ik ga het eens bestellen! :j

Bodan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-09 15:48

[/quote]Ik stem ook voor tabletjes vitamine C, inderdaad vanwege afbraak van vit C bij andere manieren om het je caaf in te krijgen.
Uiteraard meer dan 1 caaf. (wel zelfde geslacht :+ )
Wilgen takken of onbespoten fruitboom takken om aan te knagen.
En naast die bix vormige brokken kan je uiteraard je caaf zijn menu aanvullen met gezonde groenten en fruit!
En natuurlijk lekkere pluk hooi om hele dag mee zoet te zijn, hutten mee te bouwen etc.

Veel plezier met je caafjes.[/quote]

Ja ik ga ze extra vit.C 'snoepjes' geven ter aanvulling.
takken van een fruitboom? goh wist ik niet, neem dus ook aan takken van een appelboom.

Vandaag ben ik bij een fokker geweest, wat een schatjes zeg.
Wilde ze allemaal wel meenemen :D :o
We gingen eingelijk kijken voor mijn zusje die vond daar 1 heel erg leuk, ik vond 1 heel erg leuk bij een andere fokker.
Maar ze zei dat het niet verstandig was omdat die ene van begin januari is en die cavia bij deze fokker van midden febr.
Erg jammer want vond die andere helemaal geweldig dus heb maar gekozen voor een ook erg leuke cavia bij haar.
Of zou dit nou verkooppraat zijn??

Florale

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 15:53

koetjeboe schreef:
Ik zou gewoon zaagsel er in doen met wat stro en krant onderop, mijn cavia kreeg hooi, gewoon voer.
Een zout steentje, en vit C druppeltjes door het water.
De cavia's zijn beide 12 geworden. :D
Zo ver ik weet kunnen cavia's niet buiten zitten.
In elk geval niet met dit weer.
Ze kunnen erg slecht tegen tocht.

Maar fleece zuigt al de plas op, dus dat wordt heel nat. En koud.

Caafjes kunnen heel goed buiten, ik houd die van mij al 3 jaar buiten ook in de winter.
Dan staan ze wel;
1 meter vanaf de grond,met vorst en wind even het hok gedeeltelijk afdekken.En s'winters zorgen voor voldoende bodembedekking,hooi en voer/water.Dan hebben ze ook nog een apart nachthok erin zitten.

Fairytail

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 22:24

XoNo de petsplace heeft het ook hoor. Het is zeker zacht het zijn dotten van katoen. Katoen is een natuurlijk product wat isoleerd maar het is zeker niet te warm ofzo. Ik strooi er wel een klein laagje hennep bij omdat het een beetje in dotten blijft de hennep valt er dan mooi tussen. Het absobeerd best goed maar wat ik zeg het zijn dotten dus het kan er wel iets tussendoor. Met hennep blijft het goed droog. Nou moet ik zeggen dat ik elke dag/ om de dag de poepplekken weg haal.

Oakland1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 22:33

Onze cavia's zitten op cederhoutzaagsel, gemixt met aubiose. Het eerste gaat geuren tegen maar de aubiose neemt het vocht beter op. Ze zijn er lang goed mee.
Konijn zit op strokorrels en ik wil nooit meer wat anders! Maar cavia's krijgen het niet stukgelopen...

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 22:35

Ik vind het zo moeilijk om elke dag de natte plekken en poepplekken weg te halen, aangezien de mijne het werkelijk door het hele hok doen :D

Ik heb kranten onder de bodembedekking voor het absorberen. Werkt wel, want bij het verschonen zijn ze altijd nat :D

Fairytail

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 22:36

Ik heb echt voorbeeldige cavia's; ze hebben ieder een vaste plek en dan af en toe een poepje of plasje ergens anders maar bijna niet.

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 22:37

Oh heerlijk! Dan heeft het ook daadwerkelijk zijn om het bij te houden, bij mij is dat geen doen. Laten alles lopen waar ze op dat moment zitten :')