thanks Chiqa! om nog maar niet te spreken over HCM, is die kater daar wel op getest? Heb je daar uitslagen van gezien? In de ragdolls komt het nl nogal eens voor....
Babsiej
Geplaatst: 25-03-09 22:48
En wat te denken van PKD en zeker CIN niet vergeten bij de ragdoll !
Anoniem
Geplaatst: 25-03-09 22:58
Cissy en Babsiej, ze schrijft in het begin;
Aniekepiek schreef:
Uiteraard wordt ze op AIDS getest, en op allerlei andere dingetjes die ze kan verervern, dus zomaar wordt ze niet gedekt !
Dus ik ga dr van uit dat ze al deze testen uit zal laten voeren!! Dat is het minste wat ze kan doen.
mij gaat het ook om de kater...., die dekt alleen eigen poezen en ik vraag me af of die dus ook voor het hele riedeltje getest is. HCM/PKD etc zijn dure testen vergis je daar niet in!
het is niet wenselijk om rassen te kruisen zeker bij ragdoll niet. ik snap dan ook niet wrom een cattery hieraan zou meewerken. er zijn al zoveel problemen bij de ragdoll
verder las ik dat meisje veelste jong is! (als je dan zonodig wil zorg dan dat ze ongeveer 1,5 jaar oud is)
verder klinkt leuk he.. oh leuk kittens (en kan ook leuk zijn) maar en geloof mij (ik heb paar jaar wat gedaan bij vereniging) en het is echt geen roze wolk! testen is duur..ga maar van uit van paar hondereuro!! en dan is het zover. houd er rekening mee dat zoveel mis kan gaan. dierenarts kosten voor snachts of weekend lopen hard op. ben je bereid om elke 2 uur te voeden? als moeders geen melk blijkt te hebben? (en niet zoals bij mensenbaby elke 4 uur! *ja echt er zijn mensen die dat denken*) weet je wat je moet doen om moeders te helpen bij bevalling?
mijn advies. laat dit meisje helpen en spaar voor rasechte.. zorg dat je veel weet van het ras, ziektes en bevallingen, een goede cattey zal je begeleiden in het gebeuren.
als je het dan wil doen doe het dan goed.
ohja en hou je kat binnen! (een goede cattery zal nooit dekken aan poes die buitenloopt in verband met FIV/FELV zoals eerder genoemt is)
Anoniem
Geplaatst: 27-03-09 18:38
TS reageerd niet meer, geeft ook geen antwoord meer op de vragen of beide dieren getest zijn op de punten die genoemd worden, egzien ze dit zelf ook zegt ben ik toch wel benieuwd of zij ons even gerust kan stellen of er mss toch van af ziet.
Ik zou het niet doen. A: Poes in kwestie is veeeel, maar dan ook echt veeeeeelste jong. B. Het zal waarschijnlijk een beetje een raar kruisinkje worden, zonder stamboom. C. Ik heb, helaas, niet echt helemaal het idee waar je aan begint. D. Als je het dan toch doet, zal ik niet meer dan €75,- euro voor zo'n HTK-kruisings-rasloos poesje durven vragen.
De kittens worden waarschijnlijk dan idd niet langharig, onze pers en brit hebben ook en x samen een nestje gehad, en de kittens hadden alleen de rode vlekjes van de pappapers.
Liannevh
Geplaatst: 29-03-09 11:38
.
Laatst bijgewerkt door Liannevh op 16-11-22 16:23, in het totaal 1 keer bewerkt
TinkerTreas
Geplaatst: 30-03-09 16:23
Ik heb vorig jaar een oeps nestje gehad van mijn te jonge poesje (poesje was krols door de pil heen). Vergis je er niet in wat het kost om kittens groot te brengen en hoeveel werk het met zich mee brengt. Mijn poes wist in het begin niet wat ze met de kittens aan moest en zodra ik bij haar weg liep kwam ze achter me aan en liet ze de kittens alleen. Later werd ze gelukkig een super moedertje. Maar de kittens zogen haar helemaal leeg, ik kon er bijna niet tegen op voeren. En dan gaf ik de kittens nog speciale melk bij ook. Mijn poesje kwam pas wat bij toen ze gecastreerd was en alle kittens weg waren. Geloof me, het is echt niet leuk om je poesje zo te zien en dat heb je niet in de hand. Ik had gelukkig genoeg liefhebbers voor de kittens, het waren ook echt bloedmooie kittens. Ik heb er de kosten voor de entingen en de chip voor gevraagd. Dus ik ben er een hoop geld aan kwijt geweest aan voer en ontworming enzo. Zoals ik al zei waren het echt bloedmooie kittens en ik had ze ook op marktplaats kunnen zetten waar dit soort kittens voor grof geld verhandeld worden. Maar ik wilde een goed huis voor mn katjes en ik vind het eigenlijk de boel belazeren om er zoveel geld voor te vragen. Helaas heb ik me toch nog vergist in een van de nieuwe eigenaren. Dat katertje loopt dag en nacht buiten en die man weigert hem te castreren, dus hij begint overal overlast te veroorzaken. Daar heb ik echt de balen van. Ik zou er heel goed over na denken, want het geeft een hoop werk, het kost een hoop tijd. En als ze niet goed terecht komen voel je je daar rot over (ik wel iig).
Fokken met een HTK (want dit is een echte HTK) is vermeerderen. Heeft niets met fokken te maken.
Als je idd toch wil doen, laat dan de bovengenoemde tests doen, HCM, PKD, Fiv , Felv en Cin .
Reken op minimaal 200 euro voor de testen alleen al. De kittens zullen opleveren... 2 keer de entingen en de ontwormingen en ontvlooiing, hooguit 100 euro stuk. Wellicht zelfs minder want de kans is aanzienlijk groot dat het gewone HTK-katten worden. Wellicht wel blauw, maar de kans op een point-kat met lange haren is zeer, zeer , zeer klein. En dan nog mag die point kat met lange haren niet veel kosten, want er zit geen papier bij
Dus denk goed na voor je begint.
En de leeftijd... minimaal 1,5 jaar.
Dat die kennis van je met zijn dekkater een buitenkat laat dekken,zegt mij eigenlijk al genoeg... dat is geen wijze van goed fokken, maar van ver,meerderen.
Ik zou zeggen: DOEN, er zitten toch maar 35.000 (ja, vijfendertigDUIZEND) katten in de nederlandse asiels (althans, dat was de tussenstand vorige zomer)
Je moet denken dat het best egoïstisch is als je een nestje ''neemt''. 9 vna de 10 keer doe je de moederpoes er ook geen lol mee, maar vind de eigenaar het zo leuk. Ik zou zeggen, na de 2e krolsheid, een leuke date met een andere man (de dierenarts wel te verstaan voor een sterilisatie)