Cavia gedraagt zich raar ... Buikpijn?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Laika

Re: Cavia gedraagt zich raar ... Buikpijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 15:41

Jeetje dat was dan nog een behoorlijke tumor ook zeg!
Lekker olvarit erin, is er in veel smaken, dus er zal best iets bij zitten wat hij lekker vindt.
Hopelijk gaat hij snel weer wat eten, daar knapt hij van op.

Charlottje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-09 16:03

Hij eet afentoe wat hooi, heeft nu een paar brokjes op maar de Olvarit erin krijgen is een gevecht. Met 2 personen gaat het net aan :P Water gaat ook niet vanzelf, maar gaat makkelijker dan de Olvarit.

Nog een foto van Flos met zijn tumor

Afbeelding

Laika

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 19:07

Oh, maar hij eet dan dus wel, alleen maar heel weinig? Gewoon allerhande lekkers voor hem in zijn hok. Maakt niet uit wat hij eet, zolang hij maar lekker bezig blijft. Andijvie was mijn caafje altijd gek op, rode paprika, witlof, wortel.
Misschien olvarit in een bakje in het hok zetten? Alles wat hij eet is natuurlijk meegenomen.
Als hij gewoon iets eet, zou ik ook geen gevecht aan gaan met een zielig kaafje hoor ;)

Fairytail

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 22:21

Wat een tumor zeg! Hij ziet er opzich aardig allert uit op de foto. Als hij maar wat eet en drinkt anders lang de DA voor een vocht spuit. Probeer morgen anders wat kruidenhooi en appelmoes wil soms ook wel (niet echt goed maarja) Mijn cavia at toen hij heel ziek was nog wortellof.

x_Charlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 22:33

Ik zou je caaf niet te veel Olvarit geven; daar zitten natuurlijk veel suikers in! Je kan veel beter Critical Care of Science Recovery bijgeven! En natuurlijk goed zorgen dat ie voldoende vitamine C binnenkrijgt; je kunt hiervoor bij de Kruidvat vitamine-C eventueel tabletten halen met sinaasappelsmaak, die zitten in zo'n oranje potje, dit kan zowiezo helemaal geen kwaad; te veel vitamine-C kan je je caaf nooit geven! :) Mijn cavia's krijgen ook elke dag zo'n tablet.

IkbenMarije

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 22:36

Ooh wat naar een tumor. Wat goed dat hij toch wat eet!! Dat is wel een teken dat het de goede kant op gaat. Mijn cavia heb ik vorig jaar in moeten laten slapen, ze had een tumor zo groot als een ei in haar buikje, nooit iets van gemerkt en ineens was ze doodziek. Ik hoop dat hij verder goed opknapt! :(:) :)

IkbenMarije

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 22:36

Oja veel succes ook met de Olvarit, heb er ook een aantal keer mee moeten prutsen, vreeeeeselijk O:)

x_Charlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 22:58

Nog even een kleine toepassing aan mijn bovenstaand berichtje;
Van Science Recovery (is te koop in de dierenwinkel) of Critical Care (bij de dierenarts te koop, heb ik zelf ook mee 'gewerkt') zal je caaf veel beter aansterken/opknappen dan alleen van Olvarit. In Olvarit zit natuurlijk niet datgene wat je cavia zo hard nodig heeft. Omdat jou cavia nu moet aansterken, lijkt mij het allerbeste om Critical Care te geven. Ik heb hier dus ook mee 'gewerkt' (ik ken het product Science Recovery niet, maar heb er wel goede verhalen over gehoord, daarom raad ik je Critical Care aan, omdat ik hiermee ook 'gewerkt' heb) met een cavia die ook moest aansterken en erg weinig uit zichzelf at. Het ruikt naar anijs, dus misschien dat je caaf dat wel uit zichzelf opeet :) (mijn caaf toen die tijd wel!).

IkbenMarije

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 23:01

Ik kreeg van mijn dierenarts toen ook zo'n zakje mee wat ik met water aan moest vullen, volgens mij heel fijn vermalen hooi, goed voor de darmpjes :)) Kun je misschien ook even naar vragen

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 23:29

Bedankt voor alle reacties. Het gaat volgens mij wel goed met hem. Hij eet kruidenhooi (krijgen ze eigenlijk altijd), komkommer, tomaat, wortel, een heel klein beetje van zijn gewone voer (sciensce selective) en krijgt nog wat olvarit. Het spuiten van voer in zijn mond lukt amper omdat hij daar onderuit probeert te komen en hij best wel sterk en handig is. Drinken doet die zelf, maar geef hem af en toe ook zelf wat te drinken. Hij heeft een groot deel van de middag zijn broer zitten pesten en is alert dus het gaat wel aardig.

x_Charlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 23:36

Critical Care zou je wel kunnen proberen; het ruikt lekker zoet (anijs) dus ik denk dat je caaf dat wel uit zichzelf opeet :). Mijn caaf at dit ook uit zichzelf; zo van het schoteltje af; ze liktte het ook van de lepel af; en ik kreeg die lepel niet zo gauw weer terug van d'r :=. Voeren (d.m.v. Critical Care of het geven van zijn voer, maar dan opgelost in warm water, zodat het een papje is en makkelijker te eten voor hem is (zal hem niet veel energie kosten). Dat opgeloste voer in water kan je eventueel ook mengen met ietsje Olvarit om het wat 'aantrekkelijker' te maken)) is nu echt het allerbelangrijkste voor hem. Ik moest mijn caaf ook dwangvoeren; anders ging ze alleen maar achteruit en kwam ze niks aan. Uit voer moeten ze juist de vezels halen die ze nodig hebben; die zitten allemaal niet in fruit e.d. Dus ik raad je echt aan om Critical Care te proberen en/of zijn voer opgelost in warm water :). Heel veel succes met hem! Ik hoop dat ie er weer bovenop komt :) (denk het wel; als ik het zo lees!)

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 13:32

Hij wil niet echt eten, maar is toch nog wel alert en loopt een beetje rondjes. Ik heb hem nu apart gezet van zijn broer. Het hok ligt vol met wortel, tomaat, komkommer, olvarit, kruidenhooi, en zijn gewone voer in geprakte vorm. Ik geef hem nu iedere keer een spuit met zijn geprakte voer en dat is echt een heel gevecht. Hoelang duurt zoiets voordat hij weer zelf wil gaan eten? Zijn buikwond ziet er iig wel goed uit.

x_Charlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 21:33

Ja, dat was soms met mijn vorige cavia ook. Maar op een gegeven moment at ze die Critical Care & de geweekte brokjes helemaal zelf. Dat het een gevecht is, is natuurlijk vervelend maar dit is juist de manier om hem te laten aansterken; door hem de vezels etc. te geven die hij nodig heeft! Het kan best even duren voordat hij weer zelf zal gaat eten; is niet precies te zeggen hoelang dit zal duren. Ik denk dat als je hem Critical Care gaat geven mét die geweekte brokjes & eventueel die vitamine-C tabletjes hij goed vooruit zal gaan :j. Maar goed dat zijn buikwond er goed uitziet! :)

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 22:39

Critical care vind hij erg lekker, we snappen alleen niet zo goed hoeveel hij hiervan mag hebben. Hij had ook een paar plakjes komkommer en tomaat op toen ik thuis kwam, nu zit hij lekker hooitjes te eten. Het is wel grappig, hij loopt niet erg graag rond ivm zijn buik, maar als die loopt, loopt hij super hoog op zijn poten, is echt supergrappig om te zien, want het ziet er niet uit.

x_Charlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 23:16

Mooi zo dat ie het lekker vindt! :) Kijk even hier voor de dosering :j.

Charlottje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-09 16:12

Hij vindt het niet meer zo lekker ... Het is echt een gevecht met voeren, hij doet er alles aan om niet te eten :P Verder eet hij soms wel wat komkommer of het groen van een peen. Zijn normale brokjes wil hij nog niet ...

Vlak voor hij weer zijn pijnstiller krijgt gaat het wel goed met eten, maar nadat hij de pijnstiller op heeft is zijn eetlust weg. Dit komt daarna langzaam weer op gang. Geen eetlust is een bijwerking van de pijnstiller.

Ik zit er aan te denken om ook maar science recovery te halen om te kijken of hij dat wel lekker vindt. Hij zit nog best vaak als een propje, maar hij scharrelt ook, rent soms een stukje en hij is zo sterk met voeren dat het wel goed zit denk ik :)

Laika

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 16:16

Heb je de indruk dat hij die pijnstiller ook echt nodig heeft? Of anders misschien iets minder geven? Andere pijnstillers vragen?
Wat heb je trouwens voor pijnstiller gekregen?

x_Charlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 18:07

Heb je geprobeerd Critical Care al samen met iets te mengen wat ie wel lekker vindt? Met die geweekte brokjes misschien mengen? Je zou inderdaad ook Science Recovery kunnen proberen :j. Wat heb je voor pijnstiller gekregen?

Laika

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 18:42

Mijn zoon heeft een caafje met wat brieke pootjes en ernstige artrose. Hij geeft de caaf altijd Spirea & Wilgenbast dat vind de caaf heerlijk, staat al bij het deurtje te wachten op het spuitje :D Het is op natuurlijke basis en te koop bij Knoevel.
Niet dat je daar nu iets aan hebt, want tegen de tijd dat je het in huis hebt, heeft jouw caaf het hopelijk niet nodig. Maar misschien wel handig om het in huis te hebben?

Mjay

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 19:00

teveel vechten met je caaf is nu ook niet goed geeft hem alleen maar stress en daar kunnen ze ook niet goed tegen! hij eet zelf hooi en komkommer zeg je verhongeren doet hij dus niet ik zou niet teveel gaan dwangvoederen stress kan echt nare gevolgen hebben!

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 22:06

De pijnstiller die hij nu kreegt heet carprofen drops. Is ook tegen ontstekingen. Bijwerkingen zijn oa apathie en verminderde eetlust.
Mjay: Ik ben het niet helemaal met je eens dat dwangvoederen niet nodig is. Hij eet te weinig zelf om door deze periode heen te komen. Hij spartelt wat met voeren, maar daarna is het ook meteen weer over. Juist als ik hem dwangvoer gaat hij daarna dingen uit zichzelf eten. Nu zit hij weer zielig in zijn hokje op zijn kruik. Maar van tijd tot tijd loopt die wat rond en als ik hem in mijn kamer los laat lopen, dan trippelt die alle kanten op. Ik ga maandag de DA bellen hoe het nu verder moet. Misschien proberen als hij minder pijnstiller krijgt of het dan beter gaat. De DA had ook een foto gemaakt en daarop was een steentje te zien, maar die zat waarschijnlijk niet bij zijn nieren, maar in zijn darmen. Nu ben ik toch bang dat hij een niersteentje heeft en daar last van heeft en misschien wel helemaal niet van die tumor.

x_Charlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 23:34

Oei; dat lijkt me dan heel verstandig dat je maandag de DA even belt :j. Kun je even goed overleggen hoe of wat, want misschien heeft ie wel last van dat steentje inderdaad. Zou heel goed kunnen dat ie daarom niet zo veel wilt eten. Ik hoop dat alles weer goed komt met hem! Veel succes!

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 17:00

Met Flos gaat het vandaag ineens erg goed. Vanmorgen was die aan het rondrennen in mijn kamer. Net kom ik mijn kamer ingelopen zit hij niet in zijn huisje en begint hij keihard te piepen, de komkommer werd meteen uit mijn handen getrokken en zijn huis ingesleept. Dus dat zijn wel goede tekenen. Het dwangvoeren ga ik wel minderen. Hij vind het gewoon echt niet leuk.

x_Charlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 17:36

Dat zijn goede tekenen! Maar ik zou nog wel even de DA bellen als ik jou was :j. Cavia's kunnen zich goed verbergen achter een eventuele ziekte/pijn.

Charlottje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-09 12:37

Weer een update

Het gaat niet zo goed ... Afgelopen week is het dwangvoeren (Critical Care) echt een gevecht geweest ... We hebben allerlei lekkere dingen gevoerd (verschillende soorten hooi, appel, komkommer, banaan, peer, druiven, tomaat, kiwi) Als je dus wat nieuws geeft vindt hij het lekker, maar na een paar keer wil hij het niet meer ... Niks niet ... Hij heeft interesse in eten, komt altijd met zijn neusje erheen, maar wil het daarna niet meer.

Gistermiddag had hij een opleving, hij mocht beneden op tafel zitten, en ik had wat gras geplukt wat hij heerlijk vondt. Hij bunkerde het naar binnen en leefde helemaal op, hij ging lekker liggen en werd actief. 'S avonds werd dit al veel minder en was hij weer zielig.

Vanmorgen ging het heel slecht. Hij zat heel zielig en piepte heel zielig, hij was ook ontzettend slap. We zijn net naar een dierenarts geweest. Hij kon niks vinden, temperatuur was iets laag (37,8) had naar zijn buikje geluisterd/gevoeld en in zijn mond gekeken. Hij dacht dat de operatie gewoon een hele zware klap is geweest. Hij had een injectie gegeven (geen idee wat eigenlijk) en een vochtinfuus gegeven. Daarna reageerde hij best heftig op ... Net alsof hij een aanval kreeg. Gelukkig werd hij daarna wel iets actiever. We moeten dwangvoeding blijven geven, lekker eten aanbieden, liefde geven :(:) en hopen op het beste. De da had gezegd dat we al zo veel voor dat beestje hadden gedaan dat hij het nog wilde proberen. We hebben medicijnen mee gekregen: De pijnstiller (Carprofen Drops), iets voor zijn darmen (Cisaral Drops) en antibiotica (Enrofloxoral Drops).

We moeten het nu tot maandag aankijken ... We moeten dan 's middags bellen hoe het gaat. Als het niet is verbeterd wordt hij ingeslapen |(