Hond kan niet tegen ontwormen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Hond kan niet tegen ontwormen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 16:05

Ik heb aan mijn vorige dierenarts gevraagd of er een ontwormer bestaat die per injectie gegeven kan worden, maar het antwoord was negatief.

Ik ontworm graag preventief. Omdat mijn hond gek is op mest van vee. Aangezien ik in een dorp woon, waar dat gewoon op de weg ligt wanneer het mestrijden is begonnen. Ook schapenstront is vrij toegankelijk.

Ik pluis zijn uitwerpselen wel eens uit, maar geen wormen of eitjes tot nu toe.

Ik heb een boxer, dus geen collie of herderachtige.

Braken doet hij bij alle worm middelen, zowel van de winkel als van de DA. Dierenarts wist verder ook geen oplossing.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 16:08

Er bestaat alleen een wormmiddel tegen lintwormen die per injectie kan worden toegediend. Voor andere wormen niet.

Heb je de Drontal Flavour al eens geprobeerd? Niet elke dierenarts heeft deze.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 16:25

Ik zal mijn nieuwe DA eens vragen. Als stronghold tegen de rest helpt, kan hij misschien de injectie tegen lintwormen krijgen.

Siggy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 16:37

Die injectie tegen lintwormen heet Droncit.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 16:48

@mindim; pas op met je hond mest laten eten niet alleen de wormen in de mest kunnen een probleem zijn. Maar als een ider net ontwormd is kunnen er ook resten van het ontwormingsmiddel in de mest achterblijven. Vee krijgt meestal een vrij hoge dosis dus dat kan (vooral voor en allergische hond) ook nog schadelijk zijn.
En stronghold werkt inderdaad tegen veel dingen maar niet tegen lintwormen en ook niet tegen teken. Iemand hier zij dat hij het voor vlooien en teken gebruikte maar tegen teken werkt het dus niet. (wij gebruiken in de lente en de zomer nog een extra middel tegen teken.)

HCRanch

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 18:57

je kan ook proberen op het 'natuurlijke" ontwormen

Zowel mijn paarden, honden als katten doen het hier heel goed op. Ik laat het conroleren via de mest en tot nu toe geen problemen.

het is ook een andere manier van ontwormen. Het is op kruiden basis en je kan het zowel vloeibaar als kuur geven of als een dagelijks koekje

het heet Verm-X en allle info staat op hun site. het is verkrijgbaar via hunzelf of verkooppunt bij jou in de buurt. (deze staan ook op de site)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 20:13

liedje89 schreef:
@mindim; pas op met je hond mest laten eten niet alleen de wormen in de mest kunnen een probleem zijn. Maar als een ider net ontwormd is kunnen er ook resten van het ontwormingsmiddel in de mest achterblijven. Vee krijgt meestal een vrij hoge dosis dus dat kan (vooral voor en allergische hond) ook nog schadelijk zijn.
En stronghold werkt inderdaad tegen veel dingen maar niet tegen lintwormen en ook niet tegen teken. Iemand hier zij dat hij het voor vlooien en teken gebruikte maar tegen teken werkt het dus niet. (wij gebruiken in de lente en de zomer nog een extra middel tegen teken.)

Het is mest van afgelopen winter. Omdat de gierputten nu leeg gaan. Het ligt overal op straat, dus kan er niet aan ontkomen. Ik houd hem zoveel mogelijk kort, maar hij krijgt wel eens wat te pakken.

@kokopelli, ik zal vanavond eens een kijkje nemen op hun website

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 20:16

Soms zijn honden echt verekte snel ik weet het ook hoor. Maar ja probeer het natuurlijk ook zo veel mogelijk te voorkomen.

Ik vind het trouwens altijd een raar vooroordeel dat natuurlijk altijd beter is. Hoewel het waarschijnlijk wel anderestoffen bevat en de kans op een allergische reactie bij jou hond dan kleiner is. Het is net zo goed gif.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 20:23

Ik weet niet of hij er allergisch voor is, want volgens mij is het te kort in zijn lijf om iets aan of uit te richten. Vaak heeft hij het doorgeslikt en na 5 minuten braakt hij het uit. Volgens mij is dat te kort om in een bloedbaan te worden opgenomen.

Mar77

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 21:38

waarom haal je niet in overleg met je dierenarts een injectie tegen het braken, en dan na 2 uur een pil ingeven?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 10:07

Omdat ik denk, dat er toch wel een reden zal zijn voor het braken. Stel dat het wel een allergie is, dan moet het er niet in.
Het gaat al 6 jaar goed hoor, hij heeft geen wormen en meneer is te goed op gewicht voor een lintworm, ik ben wel bang voor wormen, en altijd in de lente wanneer het zomerseizoen en mede de gierperiode begint, zit ik weer met dit probleem.
Ik wil er niet met alle geweld iets in stoppen, waar hij niet tegen kan. Ik zal mijn nieuwe DA ook eens vragen of ik MOET ontwormen en waarom hij het er eventueel uitbraakt, hoe groot de kans op allergie is. Misschien hebben ze een goed alternatief.
Als een allergie wordt uitgesloten, dan is een injectie tegen braken bespreekbaar, eerder niet.

Hij moet vanwege zijn gewicht ook nogal wat pillen hebben. Hij is 70 cm hoog en weegt 40 kilo. Bij exil moest hij 8 pillen hebben om aan zijn gewicht te komen? Nu ja, na pil 1 ging de hele handel er al weer uit.
Hier het object van mijn zorgen :D Meet Wintu (wintoe)
Afbeelding

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 12:48

Exil staat er om bekend dat honden snel overgeven. Als je Drontal geeft kan je 1 XL tablet nemen en 1 tabl. tot 10 Kg.

Sommige honden kunnen de bestandelen niet verdragen die in bepaalde wormkuren zitten. Drontal flavour is speciaal voor honden die hier problemen mee hebben en staat bekend om zijn verdraagzaamheid.

Natuurlijk ontwormen ben ik geen voorstander van. Het bevat een hoop giftige planten, weliswaar in kleine hoeveelheden maar toch. Heb ook daar genoeg dieren gezien met wormbesmettingen, dus mijn ervaring is dat het niet helpt. Dan liever een chemisch middel waarvan je zeker weet dat het helpt.

Mar77

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 13:33

probeer milbemax eens, smakelijke tablet en je hoeft er maar 2 te geven

Grote_Beer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 15:44

Wilawander schreef:
Zoals ik boven je al schreef. Heeft ELKE hond ALTIJD wormen

Klopt helemaal. Iedere hond is al vanaf de geboorte besmet met spoelwormen en van die besmetting komt hij nooit af. Hoe vaak je ook zou ontwormen. Wormen hebben een levenscyclus met verschillende stadia en een wormenkuur doodt alleen de volwassen wormen en dus niet de eitjes en larven.

Wilawander schreef:
en als je niet met regelmaat ontwormt vermeerderen ze zich snel.

Klopt niet. In het lichaam van een gezonde hond nemen de larven een soort slaaptoestand aan zonder dat ze zich hoeven te ontwikkelen tot volwassen wormen. Zouden deze larven zich per definitie snel ontwikkelen tot een volwassen stadium, dan zou een hond als die van de TS, die kennelijk al in geen tijden meer een wormenkuur lang genoeg heeft weten binnen te houden om effectief ontwormd te kunnen zijn, allang doodziek moeten zijn geweest door de wormen.

Ik ben echt altijd heel secuur met het ontwormen van pups en kittens, maar volwassen honden en katten ontworm ik allang niet meer standaard. Er lopen hier honden rond die in geen jaren ontwormd zijn en die dus echt helemaal nergens last van hebben. Preventief ontwormen bestaat dus ook niet. Je voorkomt nooit een worminfectie door te ontwormen. Je voorkomt hooguit een verergering van een bestaande worminfectie. Bevinden zich op het moment van ontwormen helemaal geen volwassen wormen in het maag-darmkanaal van de hond, dan heb je de kuur volkomen zinloos gegeven.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 16:09

Oprtalj schreef:
Wilawander schreef:
Zoals ik boven je al schreef. Heeft ELKE hond ALTIJD wormen

Klopt helemaal. Iedere hond is al vanaf de geboorte besmet met spoelwormen en van die besmetting komt hij nooit af. Hoe vaak je ook zou ontwormen. Wormen hebben een levenscyclus met verschillende stadia en een wormenkuur doodt alleen de volwassen wormen en dus niet de eitjes en larven.

Wilawander schreef:
en als je niet met regelmaat ontwormt vermeerderen ze zich snel.

Klopt niet. In het lichaam van een gezonde hond nemen de larven een soort slaaptoestand aan zonder dat ze zich hoeven te ontwikkelen tot volwassen wormen. Zouden deze larven zich per definitie snel ontwikkelen tot een volwassen stadium, dan zou een hond als die van de TS, die kennelijk al in geen tijden meer een wormenkuur lang genoeg heeft weten binnen te houden om effectief ontwormd te kunnen zijn, allang doodziek moeten zijn geweest door de wormen.

Ik ben echt altijd heel secuur met het ontwormen van pups en kittens, maar volwassen honden en katten ontworm ik allang niet meer standaard. Er lopen hier honden rond die in geen jaren ontwormd zijn en die dus echt helemaal nergens last van hebben. Preventief ontwormen bestaat dus ook niet. Je voorkomt nooit een worminfectie door te ontwormen. Je voorkomt hooguit een verergering van een bestaande worminfectie. Bevinden zich op het moment van ontwormen helemaal geen volwassen wormen in het maag-darmkanaal van de hond, dan heb je de kuur volkomen zinloos gegeven.

Dat kan inderdaad een lange tijd goed gaan maar er komt een moment dat zo'n hond wel problemen hier mee krijgt en dat probeer je te voorkomen door prevetief te ontwormen. Ook gaat het immuunsysteem door de wormen omlaag waardoor deze honden veel vatbaarder zijn voor andere problemen, ziektes en bacterieen. Maar vaak wordt de link met eventuele wormen helemaal niet gelegd en gaan deze honden van de één naar de anere dierenarts totdat één de link legt en het probleem zo makkelijk is op te lossen.

Voorbeeld mijn eigen hond. Deze wordt om de 2 maand preventief ontwormt, wacht ik langer dan is er een besmetting in het bloed te zien. Verhoogde eoshinophile. En krijgt hij problemen met de gezondheid. na de ontworming zie je hem opknappen en zijn de waardes normaal. Nu ik elke 2 maand ontworm is er niks meer aan de hand.

Grote_Beer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 17:02

Wilawander schreef:
Dat kan inderdaad een lange tijd goed gaan maar er komt een moment dat zo'n hond wel problemen hier mee krijgt en dat probeer je te voorkomen door prevetief te ontwormen. Ook gaat het immuunsysteem door de wormen omlaag waardoor deze honden veel vatbaarder zijn voor andere problemen, ziektes en bacterieen. Maar vaak wordt de link met eventuele wormen helemaal niet gelegd en gaan deze honden van de één naar de anere dierenarts totdat één de link legt en het probleem zo makkelijk is op te lossen.

Voorbeeld mijn eigen hond. Deze wordt om de 2 maand preventief ontwormt, wacht ik langer dan is er een besmetting in het bloed te zien. Verhoogde eoshinophile. En krijgt hij problemen met de gezondheid. na de ontworming zie je hem opknappen en zijn de waardes normaal. Nu ik elke 2 maand ontworm is er niks meer aan de hand.

Ik denk dat het andersom is. Het immuunsysteem wordt niet aangetast door de aanwezigheid van een latente wormbesmetting, maar de wormbesmetting komt tot uitbarsting doordat de hond problemen met het immuunsysteem heeft. En natuurlijk gaat het dan van kwaad tot erger als je zo'n dier zou laten doorlopen met zo'n wormbesmetting.
Wat jij nu suggereert is echter dat elke hond die niet wordt ontwormd vanzelf problemen gaat krijgen. En dat hoeft dus helemaal niet. Ik heb hier bijvoorbeeld een hond van bijna 8 die al zeker 5 jaar niet ontwormd is en die van haar leven nog nooit één dag ziek is geweest. Heeft de dierenarts alleen gezien voor een enting of een verwondinkje en draait nog op hoog niveau mee in de africhting. Hoe zou dat kunnen als haar immuunsysteem langzaam maar zeker zou worden aangetast door wormen?
En nogmaals, preventief ontwormen bestaat niet. Je voorkomt geen wormbesmetting door te ontwormen, want alleen eventueel aanwezige volwassen wormen worden gedood. De larven blijven gewoon leven en kunnen elk moment toeslaan wanneer het immuunsysteem van de hond ze dat toestaat.
Ziekte van de hond als gevolg van wormen zie je eigenlijk alleen bij pups die nog onvoldoende weerstand hebben. In alle overige gevallen zie je dat de wormen toeslaan als gevolg van een ziekte van de hond.

Druif_01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 17:48

Ik zou eens ontwormingsspul voor in de nek proberen (hetzelfde als anti-vlooien) wij hadden ditzelfde probleem als dat jij beschrijft met 1 van onze katten. Sindsdien ontwormen we met Profender spot-on en het werkt perfect.

Luucz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 13:38

Ik hoorde dat anti-worm tabletten voor mensen ook gegeven kunnen worden aan katten. Weet iemand of dit ook bij honden kan? Dan is dat misschien wel de oplossing?:)

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 13:54

Dit is een heel oud topic (zie melding als je nieuwe reactie plaatst). Daarom hier een slotje.