Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
liedje89 schreef:@mindim; pas op met je hond mest laten eten niet alleen de wormen in de mest kunnen een probleem zijn. Maar als een ider net ontwormd is kunnen er ook resten van het ontwormingsmiddel in de mest achterblijven. Vee krijgt meestal een vrij hoge dosis dus dat kan (vooral voor en allergische hond) ook nog schadelijk zijn.
En stronghold werkt inderdaad tegen veel dingen maar niet tegen lintwormen en ook niet tegen teken. Iemand hier zij dat hij het voor vlooien en teken gebruikte maar tegen teken werkt het dus niet. (wij gebruiken in de lente en de zomer nog een extra middel tegen teken.)
Meet Wintu (wintoe)
Wilawander schreef:Zoals ik boven je al schreef. Heeft ELKE hond ALTIJD wormen
Wilawander schreef:en als je niet met regelmaat ontwormt vermeerderen ze zich snel.
Oprtalj schreef:Wilawander schreef:Zoals ik boven je al schreef. Heeft ELKE hond ALTIJD wormen
Klopt helemaal. Iedere hond is al vanaf de geboorte besmet met spoelwormen en van die besmetting komt hij nooit af. Hoe vaak je ook zou ontwormen. Wormen hebben een levenscyclus met verschillende stadia en een wormenkuur doodt alleen de volwassen wormen en dus niet de eitjes en larven.Wilawander schreef:en als je niet met regelmaat ontwormt vermeerderen ze zich snel.
Klopt niet. In het lichaam van een gezonde hond nemen de larven een soort slaaptoestand aan zonder dat ze zich hoeven te ontwikkelen tot volwassen wormen. Zouden deze larven zich per definitie snel ontwikkelen tot een volwassen stadium, dan zou een hond als die van de TS, die kennelijk al in geen tijden meer een wormenkuur lang genoeg heeft weten binnen te houden om effectief ontwormd te kunnen zijn, allang doodziek moeten zijn geweest door de wormen.
Ik ben echt altijd heel secuur met het ontwormen van pups en kittens, maar volwassen honden en katten ontworm ik allang niet meer standaard. Er lopen hier honden rond die in geen jaren ontwormd zijn en die dus echt helemaal nergens last van hebben. Preventief ontwormen bestaat dus ook niet. Je voorkomt nooit een worminfectie door te ontwormen. Je voorkomt hooguit een verergering van een bestaande worminfectie. Bevinden zich op het moment van ontwormen helemaal geen volwassen wormen in het maag-darmkanaal van de hond, dan heb je de kuur volkomen zinloos gegeven.
Wilawander schreef:Dat kan inderdaad een lange tijd goed gaan maar er komt een moment dat zo'n hond wel problemen hier mee krijgt en dat probeer je te voorkomen door prevetief te ontwormen. Ook gaat het immuunsysteem door de wormen omlaag waardoor deze honden veel vatbaarder zijn voor andere problemen, ziektes en bacterieen. Maar vaak wordt de link met eventuele wormen helemaal niet gelegd en gaan deze honden van de één naar de anere dierenarts totdat één de link legt en het probleem zo makkelijk is op te lossen.
Voorbeeld mijn eigen hond. Deze wordt om de 2 maand preventief ontwormt, wacht ik langer dan is er een besmetting in het bloed te zien. Verhoogde eoshinophile. En krijgt hij problemen met de gezondheid. na de ontworming zie je hem opknappen en zijn de waardes normaal. Nu ik elke 2 maand ontworm is er niks meer aan de hand.