Honden scheren

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 19:12

sunny_l0ve schreef:
Hoe kun je het beste haar haren op haar hoofd knippen, die vallen nu namelijk over haar ogen heen, maar ik ben bang dat het zo lelijk wordt als ik dat afknip.

Koop eens een trimmes en pluk daarmee zachtjes in de haargroeirichting van de hond mee. Iedere keer kleine beetjes. Voor een extra strak effect kun je eventueel nog een effileerschaar kopen. Dat is een schaar die voor de helft normaal eruit ziet en het andere knipgedeelte lijkt op een soort kartelschaar. Haar omhoog kammen en de knippen in de haargroeirichting.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 19:14

haha dan heb ik je helemaal verkeerd begrepen sorry! rug word bij onze wel met tondeuse gedaan ;) en koppie bovenop, en halsje ook :j

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 19:22

Geeft niet hoor, dat dacht ik al :D . Bij een Engelse Cocker is de rug vaak wel zo glad dat een beetje bijtrimmen/effileren voldoende is, een Amerikaanse is wat overvloediger behaard en daarbij doen ze de rug/nek/kop inderdaad wel met een tondeuse. Ik denk dat jouw hondje daarmee ook wat meer naar de Amerikaan neigt. Het effect van effileren en bijtrimmen ziet er overigens natuurlijker uit, maar soms is het gewoon door de hoeveelheid haar niet te doen.

smurffie

Re: Honden scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 19:27

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 19:31

Qua kleur is ze ook Engels :D. Ze heeft inderdaad veel haar, bij Engelse Cockers ligt ht haar ook vlakker op de rug. Heb je voor het klitten wel een gewone ordinaire Equistar voor staart en manen geprobeert?

Grote_Beer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 19:45

Het scheren van honden blijft altijd een interessante discussie. Helaas worden er nogal wat vachten onvakkundig naar de filistijnen geholpen d.m.v. scheerbeurten die niet passend zijn bij de betreffende vacht. Omdat de poedel van de buren geschoren wordt, wordt dan maar aangenomen dat je elke hond wel kunt scheren. Er zijn echter verschillende vachttypes die elk hun eigen verzorging nodig hebben.

Grofweg heb je twee verschillende typen haar bij honden: haar dat met een blokverharing verhaart en haar dat met een mozaiekverharing verhaart. Bij een blokverharing is duidelijk sprake van een ruiperiode en dit betreft altijd haar dat niet langer groeit dan een centimeter of 6. Mozaiekverharing zien we bij haar dat je lang kunt laten groeien. Dit haar verhaart niet d.m.v. een duidelijke ruiperiode, maar gewoon haar voor haar, net als bij het haar dat wij op ons hoofd hebben.
Beide typen kun je op één hond tegenkomen, bijvoorbeeld blokverharing op de korter behaarde delen van de hond en mozaiekverharing op de langer behaarde delen of een bovenvacht met mozaiekverharing en een ondervacht met blokverharing.
Een vacht met blokverharing moet je bij voorkeur niet knippen of scheren, want dan verstoor je de natuurlijke groei. Wel kun je dood haar verwijderen door borstelen en/of plukken. Een vacht met mozaiekverharing kun je wel knippen of scheren zonder de vachtstructuur al te veel geweld aan te doen.
Zo kun je dus sommige rassen prima scheren en is het bij andere rassen sterk af te raden om te scheren. De honden van TS hebben dus een vachtstructuur die niet geschikt is om te scheren. Ook een cocker hoort niet te worden geschoren, maar geplukt op het lijf en geeffileerd aan de langer behaarde delen van zijn lichaam.
Maar er zijn natuurlijk altijd uitzonderingen. Ik ken bijvoorbeeld cockers die door een castratie en de bijbehorende veranderingen in de hormoonhuishouding een vacht hebben gekregen die niet meer goed te plukken valt. Soms kan scheren dan een optie zijn. Ken ook een westie die huiduitslag krijgt na een vakkundige plukbeurt en die na een scheerbeurt juist nergens last van heeft. Die uitzonderingen houden het trimmersvak dan weer boeiend, maar let wel: het is dus een vak. Wie zelf aan de slag wil met zijn hond heeft mijn zegen, maar zorg dan alsjeblieft wel dat je weet waarmee je bezig bent. ;)

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 21:10

Klopt. Na castratie of sterilisatie verandert vaak de vachtstructuur ten nadele. De vacht wordt vaak langer, dichter en zachter (uitzonderingen daargelaten) waardoor trimmen meer werk is of zelfs onmogelijk wordt.

Daarnaast ben ik het met je eens dat trimmen een vak is alhoewel een Jack Russell en bijvoorbeeld een Duitse Staande Draadhaar met een goede harde vacht vrij eenvoudig zelf te plukken is door de eigenaar mits die een keer uitgelegd krijgt hoe je dat moet doen. Rassen zoals Westie's, Cockers, Schotten Bouviers etc. kun je beter aan de betere trimsalons over laten.

sunny_l0ve

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 21:59

smurffie schreef:
kwa bouw is ze engels, kwa beharing sterker amerikaans ;) maar ongetrimt hebben we in de zomer dit effect:

http://www.mijnalbum.nl/Foto-ODFI7PFS.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto-EAQKNXIZ.jpg

beetje rot voor het beestje met de zon ;) en als je je bedenkt dat we op fietsafstand van het strand zitten en we daar zomers ook 2 keer per week heen gaan is het ook erg vervelend met klitten ;)

Precies mijn hond! :D Echt heel sprekend niet normaal, de eerste Cocker die echt op haar lijkt. Maa jij scheert haar ook of niet?