vraagje voor de koeienboeren ....

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

siskeh

Re: vraagje voor de koeienboeren ....

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 17:21

naja je kunt ze wel leren om ze te pakken, en vast te zetten, maar als jij 50 koeien moet vastzetten, ben je toch erg blij met zo'n hek!
en als ze er aan gewend zijn geeft het naar mijn idee toch minder stress
(en als je een beetje een rustig stiertje hebt kan je die ook aan het hek vastzetten, zodat jij ook rustig zaagsel zou stooien)

XxSultanxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 17:30

die hekken zijn om koeien vast te zetten . 1 keer in de zoveel tijd laten we alle koeien nakijken door de dierenarts , en dan 300 koeien met de hand pakken is niet veel waard hahah .
zo komen ze mooi allemaal vast te staan en kan de dierenarts mooi zijn werk doen :)

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-09 17:35

XxSultanxX schreef:
die hekken zijn om koeien vast te zetten . 1 keer in de zoveel tijd laten we alle koeien nakijken door de dierenarts , en dan 300 koeien met de hand pakken is niet veel waard hahah .
zo komen ze mooi allemaal vast te staan en kan de dierenarts mooi zijn werk doen :)

super logisch en heel effectief :) :) absoluut :)

maar als de dierenarts geweest is, steken ze dan ook die koppen weer zo makkelijk door die hekken heen?

is allemaal puur intresse hoor :) ik ben gewoon heel erg benieuwd hoe dit nou allemaal in zijn werk gaat :)

ik sta altijd gefascineerd te kijken hoe kundig die dieren die koppen er doorheen steken en hoe kundig ze die koppen weer terug trekken...... kop omhoog, beetje schudden en wandelen maar :) :) vind het altijd een ontzettend leuk gezicht........ maar ineens vroeg ik me van de week af waarom de constructie zo is, zoals die is........

en nu snap ik het :) :) logisch, effectief en eigenlijk best simpel :)

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 17:37

KiWiKo schreef:
maar als de dierenarts geweest is, steken ze dan ook die koppen weer zo makkelijk door die hekken heen?

om te kunnen eten moeten ze met hun kop door het hek, dus zelf als de DA is geweest steken ze hun kop er weer in.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 17:42

@kiwiko: volgens mij steken ze zo hun hoofd er weer door, ten eerste is de DA behandeling zelf meestal niet zo traumatisch, alleen het vastzetten/houden
en doordat ze ook op dat plek gevoerd worden moeten ze wel..als je, je hoofd er niet door doet krijg je geen eten!
normaal staan ze er ook altijd...dus ik denk dat die enkele keer dat ze vastgezet worden toch niet zo traumatisch voor ze is..

maar misschien zijn koeien daar ook anders in als paarden...
9 van de 10 koeien kun je ook zonder problemen in de bekapboks krijgen(het vangen gaat wat moeilijk)en juist de makste koe krijg je er meestal niet in, of de aller aller wildste, maar dat heeft weer niets met het bekappen te maken.

ook hebben we een keer koeien door de roosters gehad, maar dat heeft ook echt geen indruk op ze gemaakt.(er was maar 1 rooster uit en daar zaten 2 koeien met hun achterpoten in)
zelf dacht ik dat je die koeien niet meer over die roosters zou krijgen, maar dat was absoluut geen probleem!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 17:46

ellepel schreef:
ggoh..zit ik net te kijken,want ben ook wel nieuwsgierig kom ik ook nog een ding tegen dat kun je dan weer op datzelfde hek bevestigen om de kop van de koe echt helemaal vast te zetten,
dat ding heet een kopheffer :\
https://www.dierapotheker.nl/product/Ov ... string=574

Deze zogenoemde koeheffer, diemt erom, om medicijnen in te kunnen dienen. Een koe is een sterk dier, en zal net als een paard altijd terugduwen/trekken. Wil een paard niet vooruit, en jij trekt aan het touw, trekt deze terug. Een koe idem, duw jij het hoofd omhoog, zal de koe net zo leuk terugduwen :Y)
Met zon kopheffer (Die er veel ernstiger uitziet als in het echt), word thet hoofd omhoog gebracht. Niks pijnlijks of zieligs aan. Het is puur het hoofd goed omhoog brengen. Zodat als je ze medicijnen geeft, deze niet terug gespuwt kunnen worden.

In principe het zelfde idee als een paard bij de tandarts, deze krijgt ook een klem in de mond ;)

Koeien worden vrijwel altijd opgejaagd (naar de melkstal, box uit ivm boxen schoonmaken, de wei in/uit). Koeien zijn dus gewend van de mens weg te lopen. Die krijg je dus ook niet zomaar even te pakken, of even vlug een halstertje om en rustig vastzetten. Daarvoor zijn deze hekken uitgevonden. Je hebt aan het begin van zon hek, een hendel. En als je deze omzet, gaan alle poorten op slot. Alle poortjes staan dan nog los, maar zodra er een koe in gaat staan, en met zijn hoofd naar beneden gaat om te eten (En dus de buis rechttrekt), valt het poortje in het slot. Dan kan de koe er niet meer uit.

Dit is inderdaad voro dierenartsbezoeken. Maar ook erg handig als je boxen gaat strooien. Bij ons gebeurt dit vlak na het melken sochtends. De koeien hebben dan altijd honger, en duiken op het voerrek af. Als je deze tijdig op slot zet, hoef je maar tien koeien een box uit te jagen in plaats van tachtig.

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 17:47

Afbeelding
deze hebben wij om de koeien vast te zetten.
is makkelijk voor als ze een keizersnede of opgevoeld moeten worden :D

Zwetsloot

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 17:49

Toen wij vroeger nog koeien hadden, hadden wij ook zo'n voerhek. We zetten de koeien vast als ze brok kregen, zodat je geen gedonder had met voeren. de rest van de dag waren ze los.
Ook met vee-arts bezoek, scheren en insemineren kon je makkelijk een koe (of meerdere) vastzetten.
Koeien zijn rustiger als paarden, als een koe vast zit, berust hij hier makkelijk in. Zeker als ze vast staan met brok voeren is het natuurlijk een feest voor ze.
Paarden hebben zoiezo een ander gebouwd hoofd hals gedeelte, wat niet geschikt is voor zo'n voerhek. Daarnaast raken paarden makkelijk in paniek en je wil er niet aan denken wat er dan gebeurd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 17:50

KiWiKo schreef:
XxSultanxX schreef:

super logisch en heel effectief :) :) absoluut :)

is allemaal puur intresse hoor :) ik ben gewoon heel erg benieuwd hoe dit nou allemaal in zijn werk gaat :)

ik sta altijd gefascineerd te kijken hoe kundig die dieren die koppen er doorheen steken en hoe kundig ze die koppen weer terug trekken...... kop omhoog, beetje schudden en wandelen maar :) :) vind het altijd een ontzettend leuk gezicht........ maar ineens vroeg ik me van de week af waarom de constructie zo is, zoals die is........

en nu snap ik het :) :) logisch, effectief en eigenlijk best simpel :)

Hoofd niet door het rek=geen eten. Vaak blijven ze zelfs staan als de DA is geweest :+
Hebben ze echt geen problemen mee :n
Bij ons staan ze iedere dag zowieso één keer vast, met de boxen strooien. Dan heb je minder werk, kwa koeien uit de boxen jagen.

Inderdaad een leuk gezicht hoe die koetjes dat doen :)) Hoe de stier bij ons het doet is wat minder := We hebben altijd een stier tussen onze koeien lopen. En deze loopt aan de kant waar we ook een open stuk hebben (Zoals de eerste foto op de vorige pagina, een cementen onderstuk, met een halve meter daarboven een buis).
Maar onze stier is zo snugger om steeds het voerrek door te gaan, en er daarna niet meer uit te kunnen := Inmiddels heeft hij het wel door, maar het gaat echt maar nét := We hebben hem eerst zon zes keer moeten helpen, daarna kon hij het zelf :D

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 17:56

whahaha,slimme stier.
hopelijk geeft hij die genen niet al te veel door :P

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-09 18:03

hihihi stomme stier!! :D :D :D

ik zit inderdaad wel eens te kijken met het idee........... wat als die kop nou net effe te breed is......

zou je denken dat hij er ook niet door IN komt......... maar dieren hebben nou eenmaal de neiging om er wel IN te komen maar er nooit meer uit :) :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 18:04

Hij is dommer als een van onze andere stieren hoor :P
Als die andere stier in een box ligt, en je jaagd alle koeien naar de melkstal, dan blijft die liggen. Die eerste loopt dan mee :roll:
En hij blijft achter alle koeien aanlopen. Die slimmere die wacht tot ze naar hem komen :+

@KiWiKo, in principe is het rek breed genoeg hoor. Maar wij hebben vleesstieren tussen de melkkoeien lopen. Onze melkkoeien zijn van het gewone type. En de stieren hebben echt een dikke kop :j Deze is ook wel extreem hoor, de breedte van zijn kop :(:)

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-09 18:12

vleesstieren zijn echt eng groot :D :D :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 18:14

Heey haha dat vroeg ik me nou ook al een tijdje af! Wij hebben ze ook op stal zo gehuisvest staan, van die krulletjeskoeien. :D

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 18:16

wij hebben dikbillen, die kop past ook :D

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-09 18:20

ik heb vroeger ooit jong spul gehad bij stal verboon............. en die had ook vleeskoeien.......

moest ik toch echt door hun land heen voordat ik bij mijn peerden kwam............ en das echt niet grappig....... dingen hadden net kalveren gekregen....... en die blijven bij moeders.

loop je daar door een land heen met een loerende vleeskoemoeder :D :D :D

liep altijd langs de slootkanten........ dan kon ik daar tenminste nog inspringen :D :D

sundance11

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 18:20

Wij hebben ook zo'n voerhek.
het vastzetten is onder andere voor als de KI komt, veearts, scheren etc. Tevens is het zo dat het beter is dat ze net na het melken even een uurtje blijven staan zodat het slotgat in de speen goed dicht gaat. gaan ze na het melken meteen liggen is de kans groter dat het slotgat niet goed dichtgaat en heb je weer een grotere kans op uierontsteking. Bij ons staan ze na het melken dus altijd een uurtje vast, dan hebben ze wel altijd vers voer dus dat vinden ze dan geen probleem.

ik denk idd dat een paard daar paniekeriger voor is, een koe schrikt ook wel eens, maar wat je bij paarden vaak ziet is dat ze dan gaan hangen en zich uit alle macht los proberen te krijgen, bij een koe is dat minder.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 18:22

Haha door een koeienwei lopen is idd niet altijd prettig nee. :D Die moederkoetjes staan dan altijd zo naar je te kijken van: ''Ik loop je zo omver hoor als je dichterbij komt.'' := Echt zo'n evil gezicht hebben die beesten dan..

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 18:23

jahh moedertjes met kalfjes zijn ook errug gevaarlijk!!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-09 18:24

ik voelde me inderdaad altijd net opgejaagd wild als ik door dat land heen liep :D :D

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 18:25

ohw ja heel handig als je inderdaad de koeien dan ook kunt vastzetten als je ze scheren moet. ;)
wij gingen dus altijd vanuit school bij de boeren langs om te scheren.
nou,dan staan ze wel vast,maar je moest de poten eigenlijk ook nog vast kunnen binden. :P

sommige koeien houden echt niet van scheren }:0

redbutton

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 18:26

XxSultanxX schreef:

zo doen wij het ook,, maar ook met voeren 's avonds, zetten we ze vast zodat ze allemaal eten, ze krijgen via de machine brok,,

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-09 18:28

ellepel schreef:
ohw ja heel handig als je inderdaad de koeien dan ook kunt vastzetten als je ze scheren moet. ;)
wij gingen dus altijd vanuit school bij de boeren langs om te scheren.
nou,dan staan ze wel vast,maar je moest de poten eigenlijk ook nog vast kunnen binden. :P

sommige koeien houden echt niet van scheren }:0

koeien kunnen naar trappen....... zo lekker zijdelings :)

heb ooit een paard gehad dat trapte als een koe............ en das echt lastig :)

anneve

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 18:36

Mijn vaders bedrijf (nu van mijn broer) heeft ook zo'n hek, maar hij heeft een houdini koe: die doet met haar oor het klepje omhoog en dan is ze los. En dat doet ze dus elke keer!!! Ze kan het echt feilloos. We zeggen steeds dat we er een keer een filmpje van moeten maken, het is zo komisch. Inmiddels kent een tweede koe het truucje ook, maar die moet er nog steeds even over "nadenken".

MandyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 18:36

Als ik het goed zie, kunnen de koeien bij vrouwke alleen maar los komen door de koppen omhoog te doen. Iik ben zelf een groot voorstander van het type voerhekken waarbij de koe ook los kan komen door de kop naar beneden te doen. Dit om grote ongelukken te voorkomen.
http://www.brouwersequipment.com/page.php?nodeId=142