en nu wil ze niet naar buiten.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

xMelo

Re: en nu wil ze niet naar buiten.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 16:39

Dit probleem hadden wij eerst ook met de kat.
We hebben de deur op een kiertje laten staan, ze ging steeds een stukje verder en dan snel weer naar binnen.
Nu, een paar week later, is ze rustig hele middagen buiten zonder dat de deur openstaat!
Was bij ons dus een kwestie van geduld!

Laika

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 16:47

Je hebt 8 katten, maar alleen maar ruimte voor 1 kattenbak?
Sorry hoor, maar als je zo weinig ruimte hebt, waarom heb je dan 8 katten?

Ik heb ook een poes die niet meer naar buiten durft nadat ze bijna is gegrepen door de hond van de buren. De hond bedoelde het overigens niet eens kwaad, is nog een jonge hond. Maar de angst zit er bij mijn (wat autistische poes) in ieder geval goed in.
Ik heb 1 bak op 2 poezen, met houtkorrels erin. Iedere dag schoonmaken, en geen geurtje in huis.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 17:02

Bij mij staan beide bakken trouwens gewoon naast elkaar, vraagt niet veel ruimte maar ze vinden het erg fijn om elk een bak te hebben.

meintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 19:02

lieve mensen,

ik lees hier vooral een hoop reacties over kattenbakken plaatsen en dat TS niet zo veel katten zou moetten hebben.
prima dat dat jullie mening is maar dat was niet haar vraag. als je daar dan toch iets over wil zeggen is het wel zo vriendelijk om dat op een opbouwende manier te doen ipv alleen je mening neer te zetten.

mij kat wilde ook lever niet naar buiten maar zo erg als bij die van jou was t gelukkig niet. ik heb geprobeerd om hem met mij mee naar buiten te laten gaan. dus gewoon in de tuin gaan zitten zomers in plaats van binnen op de bank. zo merkte mijn kat dat het niet eng was, ik vond t immers ook normaal.
daarna heb ik m steeds opgetild buiten en ben steeds leterlijk een stapje verder gelopen. dicht bij mij, tegen me aan en hem dan ook weer terugbrengen naar waar hij het wel veilig vond. daarna optillen, weglopen en steeds een stukje verder van het huis neerzetten. echt stap voor stap.
heeft wel een half jaar geduurd maar nu loopt hij vrolijk buiten rond!

hoop dat t bij jou ook lukt met je beestje!

Laika

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 19:14

Tja, waarom neem je HUISdieren? Niet om ze de hele dag buiten te laten lijkt mij. TS stelt dat de kattenbak de hele dag buiten staat ivm stank. Dat is natuurlijk niet raar als er 8 katten van 1 bak gebruik moeten maken.
Katten zijn nou eenmaal eigenzinnige wezentjes, die doen niet iets omdat jij dat wilt, maar alleen datgene wat zij willen.
Waarschijnlijk heeft TS dit niet gerealiseerd toen ze er 8 in HUIS nam. Daar mag dan volgens mij best iets over gezegd worden.

Waarom moet een kat zo nodig buiten? Die van mij zijn ook bijna hele dagen binnen, de ene poes is misschien in totaal een uurtje buiten per dag, en ook vaak vele dagen achtereen helemaal niet. Gezellig juist als ze lekker bij je willen zijn :j

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 00:38

Niet de poes dwingen, als ze niet wil dan wil ze niet. En plas op laten houden omdat ze niet naar buiten durft vind ik ook erg ver gaan... voor je het weet raakt de blaas van poes overvol, met alle gevolgen van dien.

De regel is inderdaad 1 bak per kat, plus 1 in het totaal extra. Wij doen het met 3 bakken op 4 katten (die we om de dag schoonmaken), maar 1 bak op 8 katten is wel héél weinig... niet zo gek dat het gaat stinken!

Dus zet een bak binnen, zorg dat die schoon is en laat poeslief lekker binnen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 10:23

even voor de duidelijkheid:

- 4 katten gebruiken de bak nu.
- ik heb er niet voor gekozen maar ze waren nooit geholpen tot sinds kort.
- de katten zien er op een paar na goed uit ( 2 met vlooien allergie de ene kan niet poepen door de haarballen in haar darmen.)
- en ik probeer ze van alles aan te leren en ze een goed leven gunnen.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 10:27

Eh... zou je dan niet eens naar de DA gaan met die 3 katten?

Frances

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 10:33

Wij zeggen toch niet dat je geen goede bedoelingen hebt :) maar je geeft zelf aan dat je het sneu vindt voor die kat als die al die tijd niet op de bak kan... En tja als dat zo door moet gaan tot die van de zomer misschien naar buiten gaat moet je voor nu toch ook iets voor je kat doen?
Wij geven toch alleen maar tips? maar ik heb niet het idee dat je er iets mee doet... voor 4 katten is 1 kattenbak ook te weinig trouwens..

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 10:34

er is een soort van regel. 1 bak per kat +1 extra bak.....
en als je katten naar buiten moeten. waar moeten ze dan poepen? bij de buren in de tuin?
je kunt een kat echt niet dwingen naar buiten te gaan hoor. wees blij dat er eentje binnen wil blijven!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 10:37

zijn we gweest.

beetje oftopic zo.

heb mn antwoorden die ik wil, zal morgen vroeg wel even de deur voor madam openlaten.
zal vanmiddag na school wel even de bak binnen zetten.

ik ga temmen :)

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 10:43

Wij gebruiken van die doorzichtige korrels, weet de naam zo even niet. Voor E5,95 meen ik bij de Hornbach, is veel goedkoper dan de "echte" merken bij de dierenwinkel. Probeer anders eens wat verschillende korrels uit?

Zelf hebben wij 3 poezen en 2 bakken.
Ze gebruiken zelf de ene om te poepen en de andere om te plassen, voor ons lekker handig schoonmaken zo :)

Tja, 8 katten hebben en geen plek voor meer dan 1 kattenbak, dat klopt inderdaad niet. Overigens vind ik een kattenbak onder het gasstel nu niet bepaald fris :o

Misschien kun je zelf een kattenbak maken, waarin je dan twee compartimenten doet zodat ze wel twee bakken hebben maar je minder ruimte kwijt bent dan met 2 losse bakken (nemen uiteraard meer ruimte in, zorg er sowieso wel voor dat ze de juiste afmetingen hebben!) en het staat als je ze mooi maakt ook minder rommelig dan allerlei losse kattenbakken.

Overigens als je de katten op Carnibest zet ben je meteen af van de stank als ze hebben gepoept, ik kan er met de neus bovenhangen en nog ruik ik niets.

Alsik het goed begrijp zijn het opvangkatten, die je probeert te helpen?
Misschien kun je ze dan proberen te herplaatsen; voor hen misschien wel zo prettig en jou geeft dat vast ook wel een goed gevoel hoewel je er uiteraard eerst wat treurig om zal zijn.

Wees blij dat je kat niet naar buiten wil; binnen zit ze in elk geval mooi veilig en als ze er zelf voor kiest vind ik niet dat je haar hoeft te pushen.
Laatst bijgewerkt door opisop_shop op 16-03-09 10:45, in het totaal 1 keer bewerkt

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 10:44

Je kunt wel gaan temmen omdat je het niet eens bent met reacties (waar je overigens zelf om gevraagd hebt), maar als je zegt dat 3 van de 8 katten er niet goed uitzien wegens medische problemen, tja... dan is een slotje op het topic ineens DE oplossing?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 10:47

nee bijna allemaal hier geboren.
op 1 na.
de katers gebruiken de bak niet en howie ook niet.
2 hebben last van vlooien en gaan geregeld naar de dokter.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 11:01

takkie_muis schreef:
even voor de duidelijkheid:

- 4 katten gebruiken de bak nu.
- ik heb er niet voor gekozen maar ze waren nooit geholpen tot sinds kort.
- de katten zien er op een paar na goed uit ( 2 met vlooien allergie de ene kan niet poepen door de haarballen in haar darmen.)
- en ik probeer ze van alles aan te leren en ze een goed leven gunnen.

Oja ik zie het nu; je had ze dus gewoonweg niet gesteriliseerd, niet zo slim dus (en wel degelijk je/jullie eigen keuze!).
Dat een kat niet kan poepen door haarballen vind ik wel heel ernstig!
Daar heb je ook wel speciaal voer voor volgens mij en lijkt me niet iets kleins daar zou ik echt werk van maken.

Heb je de katers wel gecastreerd, vind ik toch wel jouw/jullie verplichting om nog meer jonge katten in dit land te voorkomen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 11:05

jazeker al heel vroeg ivm sproeien.

de dierenarts had haar een prik gegeven en ze moet nu zo af en toe :)

Zwartwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 11:19

Mensen, ik vind het een beetje ver gaan om er nu ineens vraagtekens bij te zetten of de katten al dan niet gecastreerd/gesteriliseerd zijn. Dat doet in principe niets terzake :)

Takkie_muis, wist je dat het ook voor een poes helemaal niet gezond is om haar plas en poep op te moeten houden? Als de plas te lang in de blaas staat kan het stagneren en kan zich blaasgruis vormen. Dat kan leiden tot hele nare complicaties en veel pijn. Als een poes een hele tijd lang gedurende lange tijd haar behoefte moet ophouden, wordt de kans steeds groter dat ze ziek wordt.

Ik vind acht katten ook wat veel voor in een huis waarin een kattenbak al te veel is, maar daar moet vast een oplossing voor te vinden zijn. Wat vind je van de tips die je tot nu toe hebt gekregen? Ik heb er hele goeie bij zien staan al :j

Zelf zou ik, tot je een blijvende oplossing hebt gevonden, de bak tenminste twee, drie keer per dag binnen halen zodat de poes op de bak kan als ze dat wil. Poezen zijn trouwens erg schone beestjes, naar een vuile bak gaan is voor ons te vergelijken met een wc die niet is doorgetrokken; daar ga je liever ook niet op, tenzij je geen keus hebt.
Als je de bak trouwens een paar keer per dag controleert op drollen en die er meteen uitschept, valt het erg mee met de stank, hoor! Als je 'm dan een keer daags of in de twee dagen helemaal ververst (en uitsopt) moet het goedkomen met de stank in huis, vooral als je de vuilnisbak waarin je het kattengrit weggooit buiten laat staan in plaats van de kattenbak zelf ;)

Frances

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 11:27

Volgens mij waren de reacties helemaal niet zo offtopic hoor..
Dat begint nu een beetje te komen.
We hebben alleen het beste voor met de katten. Als je dat zelf ook hebt snap ik niet goed waarom je niks doet met het kattenbak verhaal :n

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 10:34

TS: jij hebt thuis niet veel te zeggen over het kattenbeleid of zo? :) Want dat klinkt allemaal toch niet ideaal... Als er 2 vlooien hebben zou ik er vanuit gaan dat ze alle 8 vlooien hebben. Woon je bij je ouders mss?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 07:49

haha nee heb met moeite sommige dingen hier geregeld.

woon bij pappie en mammie :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 13:57

Probeer je ouders dan echt uit te leggen dat 8 katten niet op 1 bak kunnen, je wilt toch ook niet met 8 mensen op 1 toilet waar ondertussen niet wordt doorgespoeld?

En bedenk je eens.. als jullie de bak al vinden stinken, hoe het voor de katten moet ruiken! Die zitten er dichter bij op en ruiken veel beter dan wij. Zit jij graag op een stinkende, overvolle WC? Denk het niet :)

Kom, daar moet gewoon wat aan gedaan worden... en wat, tja. Extra bakken (geen ruimte? dan heb je ook weinig ruimte voor de katten zelf vrees ik), meerdere keren per dag de bak leegscheppen (gewoon zo gauw er ook maar iets inligt desnoods), katten op goed voer zodat de uitwerpselen minder stinken, en voor mijn idee, hoe bot het ook klinkt.. wellicht wat katten naar een ander tehuis, waar ze wel ruimte en een schone bak krijgen.. noem verder maar op, er zijn genoeg oplossingen. De bak scheppen kan jij ook zonder je ouders zo vaak mogelijk doen, voor de rest moet je toch met je ouders overleggen.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 14:13

TS, hoe groot is de ruimte/ruimtes waar de katten mogen komen? Als er geen ruimte is voor meer dan 1 bak... vraag ik me ook sterk af hoe er dan wel ruimte is voor 8 katten?
Mijn ouders hebben 6 katten en 3 bakken (btw, zijn van kattengemak, misschien een idee want dit stinkt totaal niet! www.kattengemak.nl)

Ontopic: waarom moet de kat naar buiten? Ik heb hier ook een dame die de buitenwereld te eng vind (is ook buitenkat geweest). Geen haar op mn hoofd die eraan denkt om haar te dwingen buiten te zijn. Als ze happy is met haar leven binnen, ben ik tevreden!

Nog een tip wat betreft die haarballen: antihaarbalpasta. Bij de DA kan je een hele goede halen, lax-a-past of kat-a-lax. Mijn kat eet het gewoon rechtstreeks uit de tube en sinds ik haar dat 2 a 3 keer per week geef heb ik geen problemen met opstoppingen meer (madam heeft een erg dikke vacht en verhaard continu). Zulke problemen zijn prima op te lossen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 21:29

mn moeder is niet om te praten , dus schep het zo vaak als ik kan eruit.

is gezond even naar buiten al is het maar even.

de ruimte is de woonkamer enzo flink groot stuk.

sunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 21:56

Mogen ze alleen in de woonkamer komen dan ? ( of heb ik daar overheen gelezen ? )
Zelf hebben wij 2 katten, deze kunnen in de woonkamer, keuken en bijkeuken. Ik vind echt dat een kat zijn eigen moet kunnen terug trekken als hij dat wil.

Sowieso zou ik kijken naar het voer, toen mijn kat nog Whiskas kreeg, stonk ze echt heel erg!
Nu krijgt ze Greenheart + rauw en ik ruik haar nooit.
De andere kat zit op een speciaal dieet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 17:02

nou ze is laatst even naar buiten geweest :D
raar beest had de deur open met opzet haar bak buiten gezet dus moest ze wel, heb haar een dikke knuf gegeven.

nee woonkamer, keuken enzo maar niet boven.

we kunnen moeilijk 1 op een speciaal dieet zetten dat werkt niet, howie kreeg altijd speciale brokken maar ze kon het niet rustig opeten en wanneer ze wou.