wat moet ik doen.. ook vermoedelijke illegale dierenhandel

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Mars

Re: wat moet ik doen.. ook vermoedelijke illegale dierenhandel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 08:57

Blij dat je het zegt imd, ik twijfelde ook meteen over Greenpeace, die kunnen hier niks mee lijkt mij :D

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 09:12

LID doet hier niets aan weet ik uit ervaring. Heb zo'n zelfde gevalletje gehad en men was niet eens bereid om eens een kijkje te gaan nemen :n .

Limanade

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-09 12:51

Mas schreef:
Blij dat je het zegt imd, ik twijfelde ook meteen over Greenpeace, die kunnen hier niks mee lijkt mij :D

ik zei ook maar wat eigenlijk haha :P

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 13:29

Ik zou contact opnemen met stichting AAP ofzo, die weten wel wat mag en wat niet op het gebied van exotische dieren. :j
Wellicht kunnen ze je helpen.

Rana

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 13:38

bah wat een stinkend zaakje zeg... klop van geen goud. die gast van undercover in nederland heeft daar ook een uitzending over gedaan mischien naast de politie ook nog wel een maitje naar wagen? komt ie iig wel met die rotporem van m op tv :)

Limanade

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-09 14:23

iemand enig idee of je daar anoniem een melding van kan maken?
heb namelijk geen zin in gezeik...

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 14:27

Ik denk dat als je dat aangeeft dat ze best willen kijken wat de mogelijkheden zijn en anders geef je een valse naam op ofzo.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 14:28

Misschien al beginnen met een anoniem mailtje naar aap wat je kan doen? En hoe je het moet aanpakken.

Doet me denken aan een undercover aflevering van de bbc, honingberen enz, ze hebben zelfs een leeuw kunnen kopen en dat was in een gewoon simpel dierenwinkeltje :=

Hvelreki

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 14:50

Ik denk dat je dit normaal gezien wel anoniem kunt melden bij de politie :)

Stel nu dat jij melding gaat maken van die honderd euro, kan het wel zijn dat hij weet dat jij het bent (ik weet natuurlijk niet hoe vaak ie dat trucje gebruikt, maar de kans zit er altijd in); dus daar moet je mee oppassen. Sowieso kan je even vertellen dat het je daar niet helemaal in orde lijkt en hopelijk dan maar dat ze er wat mee doen.

XLeandrosX

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 15:25

Zo'n 14 jaar geleden hadden mijn vriend en ik een hele grote vogelvolliere van maar liefst 400m2 (20mx20m). Hierin huisden wij een aantal vogels die heel speciaal waren. Zo hadden wij ijsvogels, uilen, bijeneters, etc, etc.
Doordat wij veel op zoek waren naar bijzondere vogels kwamen wij vaak met dierenhandelaren in aanraking.
Eentje daarvan was Nikita, een italiaan die in Nederland woonde. Hij had ook altijd de meest bijzondere vogels en dieren. Hij had ook wel eens een lynx of een ander katachtige maar altijd met vergunning en hij zorgde super voor zijn dieren. Dit was voor ons een verademing tussen al het gespuis wat wij tegenkwamen in de dierenhandel.
Als wij iets tegenkwamen wat wij niet vertrouwde namen wij contact op met de AID. Zij ondernamen eigenlijk nooit actie, totdat wij toevalligerwijs bij een zaak betrokken raakten. Vanaf toen namen ze ons serieus en na iedere melding die wij deden werd er actie ondernomen. Soms voor niets dan waren de vergunningen in orde en was er dus niets aan te doen, soms werden de dieren in beslag genomen.
Op een dag stond de AID bij ons op de stoep! Wij waren aangegeven omdat wij in het bezit waren van een aantal dwergooruiltjes (otusscops) waarbij wij geen vergunning zouden hebben.
Wij hadden deze uiltjes een aantal jaren geleden gekocht en hadden toen indertijd de juiste papieren bij gekregen. Echter was de wetgeving gewijzigd en waren wij hier niet van op de hoogte, dom want als je dit soort dieren houdt moet je dit goed in de gaten houden. Wij hebben dus nooit de juiste papieren aangevraagd en vandaar dat wij dus illegaal de uiltjes hadden.
Ik heb toen aangegeven dat ik begreep dat het onze fout was, maar dat dit niet met opzet was gebeurd en of we er niets aan konden doen. Helaas... de uilen zouden in beslag genomen worden.
Ik heb toen aangegeven dat ik dit prima vond mits ze er voor zorgden dat de uilen het minstens net zo goed kregen als bij ons, dus afwisselend voer (kuikens, muizen, moriowormen, sprinkhanen, meelwormen, visjes en nog wat kleine insecten) Dit konden ze ons dus niet garanderen. Uiteindelijk hebben ze nooit meer wat van zich laten horen.
Bij een vriend die een aantal jonge uilen had van ons zijn ze wel in beslag genomen. Een maand later kon hij ze terug kopen via één of andere malifide dierenhandelaar, alleen nu wel met de juiste papieren. Triest hoor dat het dan zo wordt opgelost.

Toch moeten we dit soort dingen blijven aangeven zodat de rem er op gaat bij deze malifide praktijken. Het helemaal uitbannen zal wel niet lukken, maar we kunnen het ze wel moeilijk maken.
Contact opnemen met de AID dus en je kunt hier anoniem melding van maken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 16:03

Lima, wat een verhaal zeg. Zou er idd wel melding van gaan maken als ik jou was.
En wbt die deifstal van die €100 je kan je bankafschrift en het bonnetje meenemen naar de politie dan kunnen ze dat geld terugvragen vor je en mss volgt de rest vanzelf dan wel?????

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 16:13

Over het anoniem melden, waarom snappen zoveel mensen niet hoe dat werkt? anoniem mailen? valse naam? mensen mensen mensen hebben jullie nou nooit eens er over nagedacht dat die persoon waarover je belt NIET te weten krijgt wie de aangifte heeft gedaan, is dat nou zo lastig te snappen? Ik heb wel eens aangifte gedaan over een gezin in onze straat die hadden hazelwormen zitten die ze zelf uit de natuur hadden geplukt. Illegaal als de pest natuurlijk en ik de LID gebeld en verhaal gedaan. Ze hebben de volgende dag een bezoekje gedaan bij dat gezin en de dieren mee genomen. De kinderen kregen een educatief dagje waar ze leerde waarom het zo belangrijk is dat men zich aan de regels hielt. En die mensen hebben nooit geweten dat ik diegene was die had gebeld.

Dus nee je kan niet anoniem een melding doen, maar die persoon zal niet te weten krijgen dat jullie hebben gebeld. Ze zullen dan langs gaan en kijken of er ook daadwerkelijk illegale dieren zitten. Over die 100 euro zou ik de politie bellen, je laat je toch niet 100 euro afjatten? die jongen heeft wel heel makkelijk gewonnen op deze manier.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 16:16

Benfan schreef:
Over het anoniem melden, waarom snappen zoveel mensen niet hoe dat werkt? anoniem mailen? valse naam? mensen mensen mensen hebben jullie nou nooit eens er over nagedacht dat die persoon waarover je belt NIET te weten krijgt wie de aangifte heeft gedaan, is dat nou zo lastig te snappen?

Wat een vervelende opmerking van jou Benfan, ooit bij stil gestaan dat anoniem niet bestaat en dat mensen bang zijn voor repressailles heeft niets met wel of niet snappen te maken.
Bovendien snap ik jou niet, de dader kan de gegevens opvragen via zijn advocaat ;) Dus heozo anoniem?
Deze worden ook nog gegeven, je zal niet de eerste zijn die hier goedgelovig in is :')

Sterre_Nova

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 17:05

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 17:29

LimaMambo schreef:
iemand enig idee of je daar anoniem een melding van kan maken?
heb namelijk geen zin in gezeik...

In princiepe kun je natuurlijk overal anoniem melding maken, ze kunnen ook gaan kijken zonder dat ze jouw naam weten.
Maar mocht er een rechtzaak komen en hebben ze niet genoeg bewijs dan willen ze misschien dat jij een verklaring aflegt en dan kun je wss niet anoniem blijven. Maar tot die tijd moet dat zeker kunnen en als hij illegale diersoorten heeft zitten kunnen ze hem daar iig op pakken, ben jij helemaal niet nodig.

Limanade

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-09 18:35

Benfan schreef:
Over het anoniem melden, waarom snappen zoveel mensen niet hoe dat werkt? anoniem mailen? valse naam? mensen mensen mensen hebben jullie nou nooit eens er over nagedacht dat die persoon waarover je belt NIET te weten krijgt wie de aangifte heeft gedaan, is dat nou zo lastig te snappen? Ik heb wel eens aangifte gedaan over een gezin in onze straat die hadden hazelwormen zitten die ze zelf uit de natuur hadden geplukt. Illegaal als de pest natuurlijk en ik de LID gebeld en verhaal gedaan. Ze hebben de volgende dag een bezoekje gedaan bij dat gezin en de dieren mee genomen. De kinderen kregen een educatief dagje waar ze leerde waarom het zo belangrijk is dat men zich aan de regels hielt. En die mensen hebben nooit geweten dat ik diegene was die had gebeld.

Dus nee je kan niet anoniem een melding doen, maar die persoon zal niet te weten krijgen dat jullie hebben gebeld. Ze zullen dan langs gaan en kijken of er ook daadwerkelijk illegale dieren zitten. Over die 100 euro zou ik de politie bellen, je laat je toch niet 100 euro afjatten? die jongen heeft wel heel makkelijk gewonnen op deze manier.

ja ik bel natuurlijk ook dagelijks naar de politie en AID/LID.. ik zou dat moeten weten natuurlijk :')

iefke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 23:57

LZP -> BB

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 00:08

Chiqa schreef:
Benfan schreef:
Over het anoniem melden, waarom snappen zoveel mensen niet hoe dat werkt? anoniem mailen? valse naam? mensen mensen mensen hebben jullie nou nooit eens er over nagedacht dat die persoon waarover je belt NIET te weten krijgt wie de aangifte heeft gedaan, is dat nou zo lastig te snappen?

Wat een vervelende opmerking van jou Benfan, ooit bij stil gestaan dat anoniem niet bestaat en dat mensen bang zijn voor repressailles heeft niets met wel of niet snappen te maken.
Bovendien snap ik jou niet, de dader kan de gegevens opvragen via zijn advocaat ;) Dus heozo anoniem?
Deze worden ook nog gegeven, je zal niet de eerste zijn die hier goedgelovig in is :')

Toch niet als jij gezegd hebt dat je anoniem wilt blijven?
Dan kunnen ze er alleen geen zaak van maken wss.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 02:43

anneliesdj schreef:

Ik heb nu twee keer meegemaakt dat de naam bekend werd gemaakt aan de verdachte, een keer een tipgever van een wieplantage die ook repressailes hebben uitgevoerd op de tipgever (Auto gesloopt en ramen ingegooit ook is zij weken lang getreiterd) naam van de tipgever is vrijgegeven aan de advocaat.

Tweede keer iemand die een mishandeling aangaf van een buurvrouw, ook op haar werden repsessailes uitgevoerd omdat de naam vrij werd gegeven, en deze maand heb ik zelf ook anoniem een aangifte laten doen, en ben er nu achter dat ook aan dit persoon weer mijn naam dus bekend is gemaakt.
Meldt misdaad anoniem????Ammehoela.

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 04:03

Ik zou allereerst eens naar de politie bellen, gewoon het nummer van je regio politie.
Zij kunnen je precies uitleggen hoe, wat, waar en wanneer je wat voor acties kunt ondernemen. Je hoeft dan echt nog geen gegevens aan ze kwijt hoor ;)
Ik zou er niet te lang mee wachten. Dit soort lugubere zaken zijn ook ineens met de noorderzon vertrokken! ;)
Succes!

Limanade

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-09 00:35

Chiqa schreef:
anneliesdj schreef:

Ik heb nu twee keer meegemaakt dat de naam bekend werd gemaakt aan de verdachte, een keer een tipgever van een wieplantage die ook repressailes hebben uitgevoerd op de tipgever (Auto gesloopt en ramen ingegooit ook is zij weken lang getreiterd) naam van de tipgever is vrijgegeven aan de advocaat.

Tweede keer iemand die een mishandeling aangaf van een buurvrouw, ook op haar werden repsessailes uitgevoerd omdat de naam vrij werd gegeven, en deze maand heb ik zelf ook anoniem een aangifte laten doen, en ben er nu achter dat ook aan dit persoon weer mijn naam dus bekend is gemaakt.
Meldt misdaad anoniem????Ammehoela.

meen je dat nou..??
ik heb echt geen zin in gezeik.. pfff

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 02:39

Ja dat meen ik, helaas wel. Niets is anoniem meer, ik snap dit ook niet hoor!
Zal je nog sterker vertellen...De vrouw die aangifte deed van die wietplantage, deed dus anoniem aangifte en had een logboekje bijgehouden met wanneer deze mensen zand, lampen ed naar binnen droegen ook had ze kentekend genoteerd.
Dit logboek werd gewoon gepresenteerd aan de verdachte die het weer onder de ogen van die vrouw erin wreef, waar ze zich mee bemoeide.
Ik heb di tmet eigen ogen mee mogen maken, dus anoniem???Ammehoela!

Spikers

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 10:48

Je kan de dierenbescherming of de AID bellen.

Patty14

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 19:16

Zou je geen andere naam doorkunnen geven? Of iets anders? ik weet ook niet precies hoe het werkt.
Succes iig!